administracja_sciaga2.doc

(63 KB) Pobierz
Pojęcie i cechy organizacji

Pojęcie i cechy organizacji.

Organizacja jest to zbór elementów współprzyczyniających  się do prowadzenia działań.

Cechy organizacji:

1.        cel

2.        więzi organizacji

3.        struktura organizacyjna

4.        ludzie

Ad. 1 cel org. jest to zbór wartości (społeczno- ekonom.) które są ważne dla rozwoju oraz trwania org. i jej związku z otoczeniem. (To system wartości ważnych dla administracji. )

W każdej adm. możemy wyróżnić 3 podst. sfery:

1.        sfera działalności podstawowej–te które są najważniejsze dla org.

2.        sfera zarządzenia organizacją

3.        sfera działań regulacyjnych

Relacje pomiędzy sferami -każdą organizacje możemy traktować jako pewien system

Organizacja stanowi system wzajemnie powiązanych ze sobą elementów i powinien być przydatny do osiągnięcia celów, ludzi, wyposażenia, struktury

Rządzenie wiąże się z pewną koordynacją działań, żeby osiągnąć pewien cel. Odpowiedzialnym za proces rządzenia jest kierownik

Umiejętności kierownicze: techniczne, społeczne, koncepcyjne

Role kierownicze: rola: ludzka, informacyjna, decyzyjna

Rodzaje kierowników: wg. Działań: ogólny i funkcjonalny; wg. Szczebla org. Naczelny, średniego szczebla, umowy.

Wszystkie działania które podejmuje organizacja powinny być działaniami celowymi. Przez cel działania rozumie się ogół, rzecz lub zdarzenie które jest pożądane (stan który zamierzamy osiągnąć).

Wskaźniki należy zawsze odnieść do celów, powinny oceniać skuteczność w odniesieniu do możliwości osiągnięcia celów.

Ad. 2 więzi organizacyjne: więzi rodzaje: hierarchiczne, funkcjonalne, informatyczne, społeczne

Jednostka org. - to jednostka wyodrębniona org.

Komórka organiz. – to część jednostki org. Wyodrębniona z  uwagi na względną samodzielność

Środowisko pracy – najważniejsze ogniwo organizacyjne

Podst więzi organizacji:

Strategiczny wierzchołek(naczelne kierownictwo)

Technostruktura Środkowa linia (kierownik liniowy średniego szczebla) personel pomocniczy(np. logistyka) pracow. komór regulacji np. kadry. Wykonawczy rdzeń(pracownicy sfery podstawowej.)

Ad. 3  Struktura org. – jest odzwierciedleniem stosunków wewnętrznych w instytucji w szczególności zależności pomiędzy elementami składowymi czyli ogniwami

Ad. 4 ludzie – uczestnicy org. Wraz z ich kwalifikacjami, umiejętnościami, postawami i wzorcami zachowań, systemami wartości, motywacją do pracy, interesami grupowymi 

Organizacja – może nie reagować na zmiany otoczenia – reaguje na zmiany w otoczeniu, możemy wnioskować z którym kierunku zmiany pójdą

Procesy decyzyjne – wiążą się ze sferą kierowania i zarządzania. Służą do osiągnięcia zamierzonych celów.

Sytuacja decyzyjna – rozwiązywanie decyzji, zagadnienia

Proces decyzyjny – przechodzi się przez kolejne kroki aby osiągnąć cel

Proces decyzyjny

-stwierdzenie sytuacji decyzyjnej

-zebranie informacji dot. Sytuacji decyz.

-Analiza uzyskanych informacji

-Wstępne ustalenie celu i kierunków działania

-Ustalenie wariantów rozwiązania

-dokonanie wyboru jednego z wariantów

-Przekazanie decyzji do realizacji

1.decyzja jest aktem wyboru

2.wybrany sposób działania musi na doprowadzić do określonego celu

3.wybór, który dokonaliśmy jest wyborem świadomym, nie losowym i opartym o pewne kryteria

4.wybór następuje na podstawie analizy faktycznego stanu

5.wybór dokonuje osoba upoważniona do tego, czyli decydent

6.decyzja wpływa wiążąco na działania określonej grupy podmiotu

Bariery w procesie decyzyjnym: bariera – informacyjna, zasobowa, społeczna, formalna

Kierunki podwyższania racjonalności decyzji:

-informacje umożliwiające lepsze rozwiązanie problemu

-poznanie metod podejmowania decyzji

-pozytywna motywacja systemu do podejmowania jak najlepszych decyzji

-zmiany w otoczeniu aby rzeczywiście zaistniały warunki dla podejmowania decyzji racjonalnych metodologicznie

-szybko dostosowany system podejmowania decyzji do zmian w otoczeniu

Informacje  - jako ważny element podejmowania decyzji

Informacje – dostarcza nam pewnej wiedzy o otaczającej rzeczywistości

Informacja – tworzywo z którego rodzą się decyzje

Mechanizm przebiegu informacji :

Nadawca –kanał- przekaz-odbiorca

Funkcje informacji :

-dostarcza danych do określenia przedmiotu działania

-pozwala mierzyć i oceniać rezultaty działania

-umożliwia obserwacje przebiegu działania zmierzającego do osiągnięcia celu

Cechy prawidłowej informacji

-rzetelna i dokładna

-szybko i terminowo dostarczona

-aktualna i wystarczająca

-łatwo dostępna

-odpowiednio identyfikowana i przechowywana

Czynniki wpływające na system informacji

-cele realizowane prze instytucje

-zakres działania

-wielkość instytucji

-kształt struktury org.

-Zakres kompetencji szczebli zarządzania

-Rodzaj działalności podejmowanej na podstawie informacji

Podsystemy informacji

Informacje: ekonomiczne, statystyczne, personalne, naukowo- techniczne, prawnicze, technologiczne, produkcyjne

Struktury

Struktura – konkretna postać układu elementów org. I ich wzajemnych powiązań

Z istoty org., jako systemu społeczno- technicznego wynika że mogą występować trzy rodzaje relacji:

Struktura org. Jest rezultatem:

1.podziału pracy (zadań), 2. Podział władzy, 3. Koordynacji integracji

Strukturalna charakterystyka ora.

-rozmiar struktury – sposób rozczłonkowania całości i pogrupowania – liczba szczebli hierarchicznych i rozpiętości kierowania

w praktyce

-określa podział pracy – kształtuje podział władzy- koordynuje stosunki z otoczeniem

elementy struktury org.: podział pracy, stanowisko org., komórka org,. Jednostka org., rozpiętość kierowania, regulamin org, schemat org. Księga służb

Pozycje układu struktur org. Układ: pionowy, poziomy, prostokątny, koncentryczny

Typowe dokumenty: - statut, regulamin, schemat org. Karta zadań, zakres czynności

Typologia struktur org. 1. Struktura liniowa, 2 liniowo-sztabowa 3 funkcjonalna, dywizjonalna

Projektowanie strukur org.

Poziom specjalizacji  wysoki –niski

Poziom autonomii centralizacja- decentralizacja

Depertamentalizacja – jednorodna – wielodziedzinowa

Rozpiętość kierowania wąska – szeroka

Proces Projektowania struktury organizacyjnej

Cel (misja) – stanowiska pracy – grupowanie stanowisk – podporządkowanie – schemat – formalizacja

Pracownicy administracji publicznej

Sylwetka osobowa (cechy) urzędnika

osobowość przedsiębiorcy, pasja do realizacji zadań, kompetencje, wewnętrzne poczucie kontroli,

postawę konstruk6tywną, umiejętność podejmowania decyzji, temperament sangwinika,umiejętność nawiązywania kontaktów, towarzyskość,rozumienie i wczuwanie się w sytuacje drugiego człowieka (empatia),tolerancja

niezależny w myśleniu i działaniu nie „podatny na wpływ otoczenia

Cechy profesjonalnego urzędnika: obiektywizm, odpowiedzialność, neutralność polityczna, efektyka postępowania, prawne umocowanie działań,

Kwalifikacje pracownika administracji:

Umiejętności (do wykonywania działań) : planowania, organizacyjne, wykonawcze, organizatorskie, kontroli i oceny

Umiejętności pracownika adm. Samorządowej

-planowanie i zdolności strategicznego planowania

-umiejętności negocjacyjne

-prowadzenie marketingu o reklamy

-przygotowywanie projektów

-zarządzanie funduszami

-ocena efektów zarządzania rozwojem

-sporządzanie raportów

Obszar oceny

Pracowitość – nakład pracy w porównaniu z wymogami stawianymi przez dane stanowisko pracy

Kompetencje – oceniany za swój zawód, na tyle by wykonać dobrze prace na danym stanowisku, sumienność, stosunek pracownika do czynności zgodnych z procedurą stanowiska

Praca w zespole-

Planowanie pracy

Komunikatywność –jak efektywny jest pracownik w komunikowaniu się z pracownikami i przełożonymi

BHP – jaki jest stosunek pracownika do przestrzegania bezpieczeństwa pracy

Jakość działania administracji

Jakość – to zbór cech określających jakiś produkt( działania administr. ) To zdolność zaspokajania potrzeb i oczekiwań klientów

Usługa oczekiwana (plotka, masmedia, poprzednie doświadczenia, własne potrzeby = usługa dostarczona (znajomość przepisów i inne kompetencje urzędnika)

Główne powody zapewnienia jakości:

dążenie do poprawy jakości własnych usług

rosnące oczekiwania wobec interesantów

Czynniki mające wpływ na tworzenie jakości

-ocena odbiorcy usługi tworzy się na obserwacji całego procesu

-odpowiedzialność za realizowany poziom jakości usług ponoszą wszyscy pracownicy urzędu

-ostatecznym kontrolerem jest jej odbiorca.

Normy powinny być definiowane zgodnie z jego oczekiwaniami

Doskonalenie jakości to m. In. Podnoszenie skuteczności komunikacji z interesantem w celu:

-zmniejszenia poziomu stresu (wizyta w urzędzie)

-zmniejszenie społecznego dystansu

-wyeliminowanie barier wywołanych trudnościami interesanta w zrozumieniu specjalistycznego języka

Obszary tworzenia jakości:

-sfera obsługi interesanta

-sfera kompetencji i kwalifikacji urzędnika

-sfera techniczna, informacyjna

-sfera zarządzania urzędem

-sfera ekonomiczno– administracyjna

-marketingu

Interesant: ocena jakości – oczekiwania co do jakości – standaryzacja

Standaryzacja – jednolity dla wszystkich pracowników wykonujących określone zadanie sposób ich realizacji

-określony, mierzalny rezultat wykonania zasad w poszczególnych etapach procesu świadczenia usług

Podstawą standaryzacji jest określenie wymagań interesantów i wobec pracowników w celu jednolitego zaspokojenia oczekiwań interesantów ( zgonie z normą)

Zarządzanie doskonałe – to nieustający proces formułowania oraz realizacji wzorcowych wizji, zamierzeń, koncepcji oraz metod i technik na wszystkich szczeblach zarządzania

Poprawa jakości:

-          misja władz publicznych

-          konkurencyjność

-          polityka skupiona na celach

-          decentralizacja władzy i odpowiedzialności

1władza publiczna powinna kierować się poczuciem misji (społeczne, ekonomiczne, prawne, gosp)

2władza powinna być konkurencyjna (nowoczesne metody zarządzania)

3należy skupiać się na celach a nie na środkach wiodących do celu

4współpraca ze strukturami publicznymi

Zasada tworzenia jakości działania

-wytrwałości w zamierzeniach

-rezygnacja z niepotrzebnych form kontroli

-doskonalenie procesów i usług

-uczenie się nowych umiejętności

-kierowanie przez przywództwo

-przełamanie bariery między pionami organizacyjnymi

-oświata i rozwój

Kodeks dobrej administracji

-zasada praworządności

-zasada nie dyskryminowania

-zasada współdziałania

-zakaz nadużycia uprawnień

-zasada bezstronności i niezależności

-zasada obiektywności

-zasada uprzejmości

-zasada uczciwości

-zgodnie z prawem oczekiwanie oraz konsekwencja działania i doradztwo

Stosunki urząd obywatel

-praworządność i humanizacja

-komunikatywność

-legalność i życzliwość

-pełna systematyczna obiektywna informacja

-odpowiednie warunki materialne i rzeczowe funkcjonowania

Projekt przyjazna administracja

-poprawa jakości pomiędzy obywatelem a urzędnikiem

-poprawa jakości pracy urzędników

-wzrost prestiżu urzędnika

Główne elementy programu

-społeczeństwo świadome zachodzących zmian w administracji

-działające systemy informacji

-sprawniejsza obsługa obywateli

-polepszenia jakości pracy administracji

-poprawa opinii obywateli o pracy w poszczególnych urzędach

-dostrzeganie przez obywateli różnicy pomiędzy politykiem, a urzędnikiem

Zarządzanie publiczne (rozwojem)

Rozwój – to proces przechodzenia z jednej fazy (poziomu) do następnej (jakościowo lepszej)

Rozwój – sytuacja społeczna, sytuacja finansowa, system prawny, sytuacje polityczne, system terytorialny, sytuacja gospodarcza, zadania samorządu, ustrój państwa

Rządzenie ma charakter działań praktycznych, opartych o przepisy prawne

Zarządzanie ma charakter organizacyjno – instrumentalny

Specyfika zarządzania publicznego

uwzględnienie problematyki zarządzania

-odniesieni do praktyki

-zbliżenie działań  instytucji publicznych do specyfiki funkcjonowania sektora publicznego

-wprowadzenie do sektora komunalnego rozwiązań właściwych gospodarce rynkowej

-rosnąca rola programowania rozwoju

-realizacja zasady partnerstwa

-korzystanie z innych doświadczeń

W zarządzaniu jednostką terytorialną należy uwzględnić:

-działalność gospodarczą.wpływ otoczenia,budowę i usprawnienie administracji,  strukturę rozwoju

zarządzanie finansami,zarządzanie mieniem komunalnym, badanie czynników instrumentów pobudzania rozwoju lokalnego

Szczególne cechy zarządzania publicznego:

-uczenie się adaptacji do zmiennych warunków i doskonalenia form działania

-komunikowanie się z otoczeniem zewnętrznym

-dobór wskaźników pozwalających na obiektywną ocenę i doskonalenie efektywności działań

-troska o zadowolenie środowiska społecznego

Obszary efektywności zarządzanie publicznego

-myślenie strategiczne i realizacja strategii -innowacje i przedsiębiorczość wewnętrzna -przedsiębiorczość lokalna

-technologia informacyjna

Zakres zarządzania publicznego:

-projektowanie działań władzy publicznej-zespołowy charakter podejmowania decyzji -konieczność uwzględniania interesu publicznego

-podejmowanie działań koordynacyjnych -dotyczy całokształtu działań organów publicznych

Zarządzanie w przeciwieństwie do administrowania jest pojęciem które zawiera w sobie aktywność i kreatywność

Instrumenty do zarządzania:

-          pośrednie i bezpośrednie

Poziomy zarządzania rozwojem

-          poziom centralny – kraj

-          poziom regionalny – województwo

-          poziom lokalny – powiat, gmina

Administracja ----- zarządzanie ----- jednostka terytorialna

Uwarunkowania rozwoju

Uwarunkowania wewnętrzne – specyfika jednostki terytorialnej:

potencjał ,kapitał społeczny,charakter władzy,układ sił politycznych,relacje między organami ,

Czynniki zewnętrzne typowe dla wszystkich jednostek terytorialnych

Jednostka terytorialna:

-          organ – urząd

Centralny ośrodek sterowania rozwojem

Specyfika zarządzania rozwojem ----- koordynacja, konsultacje, wymiana informacji, rozwiązanie konfliktów

Instrumenty oddziaływania

-programowanie rozwoju

-planowanie przestrzenne

-inicjatywy własne

-promocja i informacja

-tworzenie instytucji

-wdrażanie projektów

-budowanie partnerstwa

-wspieranie aktywności lokalnej

Urząd:

-programowanie - wdrażanie

-monitoring i ocena

-komunikacja społeczna

Rodzaje aktywności urzędu na rzecz rozwoju jednostki terytorialnej

To wszystko rodzi inne od dotychczasowej funkcji administracji

-regulacje (procesy, zjawiska)

-świadczenie niektórych dóbr i usług

-zarządzenie mianem publicznym

-funkcje eksperckie

Model administracji – oddziaływanie –model urzędnika

Czynniki wpływające na poprawę funkcjonowania struktur publicznych

-konkurencyjność władzy publicznej

-nastawienie na cele i efekty rzeczowe

-komunikacja społeczna

-decentralizacja zarządzania

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin