Antynikotynowe szaleństwo państwa(1).pdf

(169 KB) Pobierz
Antynikotynowe szaleIJstwo paIJstwa
Aktualizacja: 2013-01-11 8:21 pm
Polska, wdraňajģc podwyňki akcyzy na papierosy, ktre wymusza Unia Europejska, powoduje, ňe
nie tylko zwiĨksza siĨ szara strefa z tym zwiģzana, ale jednoczeļnie spadajģ wpÿywy budňetowe
z tego tytuÿu.
W poprzednich latach coroczne podwyŇki akcyzy w Polsce powodowaþy wzrost wpþyww budŇetowych.
W 2003 roku wpþywy z akcyzy na papierosy wyniosþy ok. 8,5 mld zþ, podczas gdy w 2011 roku Î ok. 18,3
mld zþ, co oznacza wzrost o 115 proc., a do tego dochodzi podatek VAT, ktrym rwnieŇ obciĢŇone sĢ
papierosy. Polacy coraz bardziej zdajĢ sobie sprawħ z faktu, Ňe obciĢŇenie podatkowe papierosw staje
siħ coraz bardziej absurdalne, a ceny paczki papierosw osiĢgnħþy niedorzeczne poziomy (szczeglnie
w stosunku do zarobkw).
Od 2003 roku do 2011 roku sprzedaŇ legalnych papierosw zmniejszyþa siħ o 23 proc. z 3,6 miliarda 20-
papierosowych paczek do 2,78 miliarda paczek. Jednak w trzecim kwartale 2012 roku doszþo do
przesilenia i po raz pierwszy wpþywy z akcyzy naþoŇonej na wyroby tytoniowe w porwnaniu do
analogicznego okresu roku 2011 zmniejszyþy siħ o 3,4 procent.
Nie oznacza to, Ňe Polacy przestali palię. Po prostu zwiħksza siħ szara strefa z tym zwiĢzana, czyli
produkcja papierosw poza systemem fiskalnym (tylko w latach 2004-11 zlikwidowano 27 nielegalnych
fabryk papierosw) oraz przemyt ze wschodu, gþwnie z Ukrainy, Biaþorusi i Rosji, ale takŇe z Moþdawii
czy nawet Chin.
Akcyza wzrosÿa o 209 proc.
Wedþug rŇnych szacunkw, od 2006 roku szara strefa papierosw w Polsce zwiħkszyþa siħ co najmniej
dwu-trzykrotnie, by w 2012 roku prawdopodobnie przekroczyę wartoĻę 5 mld zþ. Od 400 do 750
milionw wypalanych w Polsce paczek papierosw (ok. 15-30 proc.) pochodzi z tej strefy. Nielegalny
handel przemycanymi papierosami w wojewdztwach wschodnich przekracza poþowħ caþkowitej
sprzedaŇy, a w miejscowoĻciach przygranicznych siħga 95 proc.
Nie ma siħ co dziwię, skoro cena paczki papierosw za wschodniĢ granicĢ to niewiele ponad jedna
trzecia ceny polskiej, a na jednym nielegalnym tirze moŇna zarobię 750 tysiħcy euro. Natomiast wartoĻę
papierosw produkowanych w szarej strefie szacuje siħ na powyŇej 300 milionw zþ rocznie. Jednak co
ciekawe, wiħkszoĻę tej produkcji wysyþana jest do innych krajw: Wielkiej Brytanii, Niemiec, Wþoch czy
Francji.
Od 2003 roku þĢczne podatki w paczce papierosw wzrosþy z 3,03 zþ do 9,35 zþ, czyli o 209 procent. W
tym czasie cena paczki wzrosþa z okoþo 4,4 zþ do 11,6 zþ, czyli o ponad 164 procent. Ceny te rosnĢ
znacznie szybciej niŇ inflacja czy wzrost siþy nabywczej konsumentw. PodwyŇki papierosw najbardziej
uderzajĢ w osoby biedne, ktre coraz wiħkszĢ czħĻę swoich dochodw wydajĢ na naþg.
Wraz z 23-procentowym VAT-em aktualnie okoþo 81-82 procent ceny paczki papierosw to podatki.
Niestety polska akcyza nadal nie osiĢgnħþa unijnego minimum, ktre wynosi 90 euro za 1000
papierosw, a obniŇone stawki tego haraczu nasz kraj moŇe stosowaę tylko do koıca 2017 roku (okres
przejĻciowy). Oznacza to kolejne coroczne podwyŇki akcyzy. Do 2018 roku papierosy zdroŇejĢ jeszcze
o prawie 20 procent. Wtedy paczka papierosw bħdzie kosztowaþa co najmniej 15 zþ.
1
Choę tytoı do palenia jest opodatkowany na poziomie 149 proc. wymogw unijnych, co powoduje, Ňe
szara strefa tego wyrobu w Polsce wynosi aŇ ok. 30-70 procent, to amatorzy tytoniu do palenia, cygar i
cygaretek muszĢ takŇe liczyę siħ z wyŇszĢ akcyzĢ, a tym samym Î podwyŇkami cen w sklepach na te
uŇywki. Wedþug Ministerstwa Finansw szara strefa w obrocie liĻciem tytoniowym w 2012 roku
powodowaþa, Ňe do budŇetu nie wpþynħþo okoþo 450 mln zþ.
Szara strefa wyrobw tytoniowych ma negatywny wpþyw na przedsiħbiorstwa zajmujĢce siħ produkcjĢ i
sprzedaŇĢ tych towarw. PoniewaŇ nielegalne papierosy sprzedawane sĢ gþwnie na bazarach (ale
rwnieŇ w Internecie), to legalne firmy zajmujĢce siħ sprzedaŇĢ tracĢ na tym okoþo 300 mln zþ rocznie.
TracĢ takŇe rolnicy uprawiajĢcy tytoı oraz przedsiħbiorstwa zajmujĢce siħ przetwrstwem tytoniu. Firmy
te notujĢ spadek przychodw i zyskw z dziaþalnoĻci.
Wyňsza akcyza Ï niňsze wpÿywy
Z drugiej strony polski budŇet zyskuje na tym, Ňe w Niemczech papierosy sĢ jeszcze droŇsze, wiħc
przemyca siħ je miħdzy innymi z naszego kraju na Zachd. Z Polski do Niemiec rocznie trafiþa okoþo 400
milionw paczek papierosw (legalnych w Polsce, ale po przekroczeniu granicy nielegalnych w
Niemczech Î gdzie jest unijny wolny przepþyw towarw?). Do tego dochodzĢ jeszcze taısze papierosy z
Ukrainy, Rosji i Biaþorusi Î w 2010 roku okoþo 200 milionw paczek.
Skutek jest taki, Ňe skala naþogu wĻrd Niemcw nie zmniejsza siħ, a tamtejsze firmy i budŇet tracĢ
wpþywy. U naszego zachodniego sĢsiada rwnolegle z podnoszeniem podatkw na papierosy, wpþywy z
akcyzy spadþy z 133 mld w 2003 roku do 87 mld euro w 2009 roku. W Wielkiej Brytanii ástratyÑ w
zwiĢzku z niezapþaconĢ akcyzĢ szacuje siħ na 1,5 mld GBP rocznie.
Co ciekawe, wyliczono, Ňe w 2008 roku przemyt papierosw z Polski do Wielkiej Brytanii wynisþ 600
milionw paczek (czħĻę oczywiĻcie z nielegalnych wytwrni), czyli mniej wiħcej tyle, ile wynosi caþa
szara strefa w Polsce.
Podobnie jak w Polsce czy w Niemczech, takŇe w innych krajach, ktre dostosowywaþy siħ do unijnych
minimw akcyzowych, doszþo do znacznego spadku wpþyww budŇetowych z tego tytuþu. Z raportu
Pracodawcw Rzeczpospolitej Polskiej pt. áSzara strefa w sektorze wyrobw akcyzowychÑ z 2011 roku
wynika, Ňe na ýotwie w latach 2007-10 akcyza od paczki papierosw zwiħkszyþa siħ z 0,39 euro do 1,36
euro. W rezultacie w tym okresie liczba legalnie sprzedawanych papierosw spadþa z 210 milionw
paczek do 85 milionw, a szara strefa wzrosþa czterokrotnie.
JednoczeĻnie wpþywy z akcyzy, ktre poczĢtkowo w 2008 roku wzrosþy, w ciĢgu dwch kolejnych lat
spadþy o 36 procent. Podobnie w Irlandii w latach 2000-09 akcyza na papierosy wzrosþa 76 procent, co
skutkowaþo utrzymywaniem siħ wpþyww budŇetowych z tego tytuþu na podobnym poziomie, przy
rwnoczesnym znacznym rozroĻcie szarej strefy (w latach 2005-09 Î z 8 procent do 25 procent). W
Rumunii skokowy wzrost akcyzy na papierosy spowodowaþ powiħkszenie siħ szarej strefy o ponad 45
procent.
Na dodatek mimo 90 procent negatywnych opinii w trakcie konsultacji spoþecznych 19 grudnia Komisja
Europejska zþoŇyþa projekt nowelizacji dyrektywy tytoniowej, ktra zakazuje produkcji papierosw
smakowych, w tym popularnych mentolowych oraz typu slim oraz standaryzuje na terenie caþej Unii
paczki papierosw z obowiĢzkiem umieszczania na nich drastycznych ostrzeŇeı przed paleniem (co
najmniej 75 procent powierzchni paczki). Nowe prawo ma zaczĢę obowiĢzywaę w 2015 roku.
2
Tymczasem udziaþ papierosw smakowych stanowi w Polsce 38 procent sprzedaŇy, co oznacza, Ňe w
wyniku ich zakazania pracħ moŇe stracię nawet poþowa z 6 tysiħcy osb zatrudnionych w polskich
firmach tytoniowych. Nasz kraj jest najwiħkszym producentem tytoniu w Europie (z branŇĢ zwiĢzanych
jest 500 tysiħcy plantatorw, producentw, przetwrcw i handlowcw) i przyjħcie dyrektywy oznacza
likwidacjħ jednej trzeciej polskiego rynku papierosw.
JuŇ teraz budŇet paıstwa polskiego z powodu szarej strefy papierosowej nie uzyskuje co najmniej 4-6
mld zþ rocznie Î po wprowadzeniu nowych regulacji moŇe to byę kolejne 10 mld zþ! Na dodatek naleŇy
zauwaŇyę, Ňe unijny zakaz oznacza prohibicjħ smakowych i cienkich, czyli mniej toksycznych
papierosw, wiħc ludzie przerzucĢ siħ na normalne, bardziej toksyczne.
Polityka antynikotynowa nie dziaÿa
Tymczasem okazuje siħ, Ňe we Francji rzĢdowe dziaþania majĢce na celu zmniejszyę palenie
papierosw wĻrd Francuzw kompletnie zawiodþy. W latach 2000-05 liczba palaczy zmalaþa z 34,7
procent do 31,4 procent, aby do 2010 roku znowu wzrosnĢę do 33,7 procent. Jeszcze bardziej
szokujĢce sĢ statystyki z Japonii. Teraz 32,4 procent Japoıczykw i 9,7 procent Japonek pali
papierosy, podczas gdy w momencie wprowadzenia podwyŇki podatku w 2010 roku odsetek ten wynosiþ
odpowiednio 32,2 procent oraz 8,4 procent.
Î Wiele przykþadw z przeszþoĻci wskazuje, Ňe rozwiĢzania prohibicyjne nie tylko nie sprawdzajĢ siħ,
ale wrħcz wywoþujĢ efekt odwrotny do zamierzonego. Jest tak dlatego, Ňe ogromny popyt nie znika z
dnia na dzieı, kieruje siħ wiħc na nielegalne Ņrdþa Î uwaŇa Maciej Ptaszyıski, dyrektor generalny
Polskiej Izby Handlu.
Polityka antynikotynowa Unii Europejskiej i krajw czþonkowskim ma jeszcze jeden negatywny aspekt:
zachħca do nielegalnych dziaþaı i tworzy zorganizowane grupy przestħpcze. Coraz mniejszy udziaþ w
przemycie majĢ tzw. ámrwkiÑ, a coraz wiħkszy grupy, ktre moŇna nazwaę mafijnymi.
O rosnĢcej profesjonalizacji grup zajmujĢcych siħ przemytem moŇe Ļwiadczyę fakt, Ňe z roku na rok
zatrzymywane przez odpowiednie sþuŇby þadunki z nielegalnymi papierosami sĢ coraz wiħksze. Jak
podaje raport pt. áNielegalny rynek wyrobw akcyzowych w PolsceÑ, w 2003 roku byþo to Ļrednio 115
paczek papierosw, w 2008 roku Î 11 265 paczek, a w 2009 roku Î 23 700 paczek.
3
Do samego rozdysponowania takiej iloĻci papierosw potrzebna jest odpowiednia logistyka z
odpowiedniĢ iloĻciĢ osb. W 2010 roku Centralne Biuro ĺledcze rozpracowywaþo ponad 450 takich
grup. Na dodatek zwiħkszony popyt i podaŇ nielegalnych papierosw oznacza zmniejszenie kontroli
paıstwa nad jego sprzedaŇĢ osobom nieletnim.
Na Facebooku pojawiþa siħ Cigarette Party Î internetowy ruch sprzeciwu wobec dyrektywy eurokratw,
ktrzy z Brukseli chcĢ w sprawie papierosw smakowych, slimw i tzw. ásetekÑ dyktowaę co wolno, a
czego nie.
áņaden polityk nie ma prawa decydowaę o tym, co jest dla nas dobre, zdrowe, wþaĻciwe. ProtestujĢ
palĢcy i niepalĢcy, zwyczajnie nie lubimy politykw rozkazujĢcym nam jak mamy ŇyęÑ
Î napisano na facebookowym profilu.
Tymczasem uniokratw przebija antynikotynowe szaleıstwo w Nowej Zelandii. Tamtejsi politycy chcĢ,
by w imiħ zdrowego spoþeczeıstwa w ciĢgu kilku lat cena paczki papierosw wzrosþa doÈ 100 NZD
(ok. 214 zþ)! Oznaczaþoby to niemal prohibicjħ z wszystkimi najgorszymi skutkami. Zastanawiano siħ
nawet nad caþkowitym zakazem palenia. Na razie uchwalono coroczny wzrost ceny papierosw o 10
proc., tak, aby w 2016 roku ich cena wyniosþa co najmniej 20 NZD (ok. 43 zþ) Miejmy nadziejħ, Ňe
urzħdnicy z Brukseli nie wiedzĢ, co dzieje siħ na antypodach.
Tomasz Cukiernik
Î - -
* Niniejszy artykuþ zostaþ opublikowany w nr 1-2 tygodnika ÐNajwyŇszy CZAS!Ñ z 2013 r.
4
1155911291.001.png
Tomasz Cukiernik Î Absolwent Uniwersytetu ĺlĢskiego, przygotowuje pracħ doktorskĢ, autor ksiĢŇki
áPrawicowa koncepcja paıstwa Î doktryna i praktykaÑ, publicysta. www.tomaszcukiernik.pl
Za: prawica.pl (11-01-2013)
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin