AKADEMIA GÓRNICZO – HUTNICZA
im. Stanisława Staszica w Krakowie
Badania operacyjne i eksploatacyjne
________________________________________________________________
PROJEKT
Ekspolatacja hamulca tarczowego.
Lukasz Lubanski
Rok II GR. 4
Wydział: Inżynierii Mechanicznej i Robotyki
Kierunek: Mechanika i Budowa Maszyn
Rok akademicki 2009/2010
I.Wstep
Seryjne samochody osobowe bez problemu rozpędzają się do prędkości 100 km/h w czasie ok. 10 sekund i krótszym. Odbywa się to na drodze o długości mniej więcej 200 metrów. Jednocześnie w identycznych warunkach drogowych wytracają tę prędkość do zera na dystansie około 40 m, co zajmuje ok. 3–5 s. Ten uproszczony przykład uzmysławia, jakie wymagania stoją współcześnie przed hamulcami. Hamulce pozwalają nie tylko na całkowite zatrzymanie pojazdu, ale także na zmniejszenie jego prędkości do wartości żądanej w określonych warunkach ruchu oraz na utrzymanie go w razie potrzeby w stanie spoczynku na postoju.
Formalne warunki, jakie w związku z tym musi spełniać ich budowa i działanie, regulują międzynarodowe i krajowe przepisy prawne. W swojej pracy pokaze jak warunki jazdy oraz inne czynniki wplywaja na zuzycie klockow oraz tarcz hamulcowych.
II. Zastosowanie
Hamulcowe tarczowe wyparly dosc szybko hamulce bebnowe. Klocki hamulcowe stosowane w tarczowych układach hamulcowych cechuje łatwiejsza wymiana oraz dłuższe okresy eksploatacji i co najważniejsze większa skuteczność hamowania niż w przypadku układów bębnowych ze szczękami.
Wykorzystywane sa min:
· W samochodach osobowych
· W motocyklach
· W rowerach
· W tramwajach i pocigach
III. Kontrola układu hamulcowego
Układ hamulcowy to jeden z najważniejszych układów samochodu. Dlatego nalezy odpowiednio o niego dbac.Oto kilka objawow zuzycia hamulcow w samochodach osobowych oraz porad co nalezy robic:
Objaw:
Prawdopodobna przyczyna:
Co robić?
Zgrzyty i "piszczenie" podczas hamowania
zużyty materiał ścierny klocka hamulcowego, metal klocka spotyka się z tarczą, co powoduje powstawanie hałasu i szybkie zużywanie tarczy hamulcowej. Piszczenie może powstać poprzez wytworzenie się tzw. "szkliwa" na klocku, przez kiepskiej jakości materiały użyte do jego produkcji. W tym przypadku dochodzi również do szybkiego przegrzewania i zużycia tarczy hamulcowej.
Konieczna szybka wymiana klocków hamulcowych i kontrola stanu zużycia tarcz hamulcowych.
Mało skuteczny, "sprężysty" pedał hamulca
zapowietrzony układ hamulcowy, usterka może powstać przez sparciały, przetarty lub uszkodzony przewód hamulcowy, możliwe wycieki z przewodu hamulcowego. Częstą przyczyną zapowietrzenia jest awaria kolektora siły hamowania.
Niezbędna jest kontrola przewodu hamulcowego i zneutralizowanie ewentualnych nieszczelności.
"Wpadanie" pedału hamulca głębiej niż zwykle
Zużyte klocki i okładziny hamulcowe, możliwy wyciek z układu hamulcowego lub zużycie płynu hamulcowego.
Konieczna wizyta na stacji serwisowej, najlepiej posiadającej specjalistyczny sprzęt do badania skuteczności hamulców i wymiana zużytych elementów. Fachowcy doradzają profilaktyczne wizyty na tzw. "ścieżkach kontrolnych" przed każdym dłuższym wyjazdem.
Auto nie hamuje na linii prostej
Brak równomiernego nacisku na koła, siła hamowania na jedno koło jest większa niż na drugie. Przyczyną może być zapieczony zacisk hamulcowy powstały na skutek zaniedbania kontroli układu. Sytuację taką może wytworzyć również wyciek płynu hamulcowego z cylinderków, zacisków lub przewodów hamulcowych.
Niezbędna jest kontrola układu, przeczyszczenie poszczególnych elementów. Fachowcy odradzają samodzielne, "domowe" naprawy podzespołów układu hamulcowego, ze względu na wymaganą precyzję. W domu nie jesteśmy w stanie sprawdzić skuteczności takiej naprawy, tak jak to zrobi maszyna diagnostyczna
Uwaga: „Klocki” i szczęki hamulcowe należą do części zwykle nie objętych gwarancją. Okazuje się jednak, że trwałość części ciernych zależy przede wszystkim od intensywności eksploatacji!!!
Podczas wymiany tarczy hamulcowej należy ją ocenić pod względem zużycia. Standardowo mierzona jest grubość tarczy hamulcowej. Drugim ważnym pomiarem, nie tylko przy wymianie tarczy hamulcowej, jest pomiar bicia osiowego jej powierzchni roboczej, a jeśli są wątpliwości, to również płaszczyzny oporowej piasty koła. Sposób wykonania tej oceny i pomiarów jest tematem tego artykułu.
Pomiar grubości części roboczej tarczy hamulcowej
Prawidłowo można go przeprowadzić tylko specjalną suwmiarką, np. firmy ATE .W porównaniu do zwykłej suwmiarki posiada ona:a) szczęki pomiarowe 3 i 4 ,o długości umożliwiającej pomiary nawet w miejscach części roboczej tarczy hamulcowej, leżących daleko od jej krawędzi zewnętrznej;b) ostrza pomiarowe dwóch szczęk pomiarowych, pozwalające prawidłowo mierzyć grubość części roboczej tarczy hamulcowej, mimo obrzeża, które występuje przeważnie na jej zewnętrznym brzegu - tego nie umożliwia zwykła suwmiarka.
Aby zrobić jeden pomiar grubości części roboczej tarczy hamulcowej, należy...
miromaj123