Test kaczmarek[2] (1).doc

(109 KB) Pobierz
1

1.  Priorytetowa triada celów to:

·       Czas, koszty, jakość

·       Czas, jakość, efektywność

·       Czas, jakość, skuteczność

 

2.  Jakie scenariusze stosuje się dla formalizowania procesów ( Wymienić).

Decyzji

Zachowań

Działań

Przedsięwzięć

 

3.  W zarządzaniu procesowym w opisie organizacji mamy do czynienia z:

·          Funkcjami

·          Stanowiskami

·          Pionami organizacyjnymi

 

4.  Struktura organizacyjna w zarządzaniu procesowym jest:

·          Pionowa

·          Pozioma

·          Mieszana
 

5.  Jakie podstawowe rodzaje procesów definiuje się w zarządzaniu procesowym(Wymienić)

Główne, pomocnicze, zarządcze, kluczowe

 

6.  Procesy zarządcze mają:

·          Właścicieli

·          Zarządzających

·          Kierowników

 

7.  Jakie cechy charakteryzują proces?(Wymienić)

przebieg,

czas trwania,

koszt,

skuteczność,

efektywność,

wydajność.

 

8.Dla określenia procesów składowych ( pomocniczych i zarządczych) potrzeba:

·          Znajomości całościowej wizji organizacji

·          Ustalenia hierarchii procesów

·          Posiadania mierników

·          Identyfikacji części składowych procesów

 

9.  Efektem procesu pomocniczego jest produkt na rynek:

·       Wewnętrzny

·       Zewnętrzny

 

10.                  Wymienić rodzaje właścicieli procesów w zależności od rodzaju struktury organizacyjnej (Wymienić)

Doradcy procesowi

Menedżerowie funkcjonalni jako właściciele procesów

Właściciele procesu jako równorzędni menadżerowie

Właściciele procesu jako jedyni menadżerowie

 

11.                  W strukturze organizacyjnej procesowej występują:

·       Doradcy procesowi

·       Menedżerowie funkcjonalni

·       Właściciele procesów

 

12.                  Etap pierwszy we wdrażaniu zarządzania procesowego to:

·       Analiza i segmentacja procesów

·       Inwentaryzacja i identyfikacja procesów

·       Modelowanie procesów

 

13.                  Analiza i segmentacja procesów obejmuje:

·       Przebiegi i sekwencje procesów

·       Relację łączące poszczególne komórki organizacyjne

·       Ustalenie procesów krytycznych dla realizacji celów strategicznych firmy

 

14.                  Dlaczego na etapie analizy i segmentacji procesów określa się wartość dodaną procesów.

 

Określa się ją w celu wyeliminowania działań zbędnych, które nie tworzą wartości dla klienta

 

15.                  Zasadami odnoszenia się do faktów są następujące zasady:

·       być na miejscu wydarzenia

·       ustalić kto jest odpowiedzialny za negatywne skutki zdarzenia

·       obejrzeć wydarzenie/przyjrzeć się wydarzeniu

·       ustalić/zauważyć wszystkie istotne fakty zdarzenia

 

 

16.     Podaj o co pytamy w metodzie analizy faktów 5 W i 1 H

Why? Dlaczego (przyczyna, powód)

What? Co (przedmiot)

Where? Gdzie (miejsce)

When? Kiedy (termin, czas)

Who? Kto (osoba, zespół)

How? Jak (sposób)

 

17. Narzędziami stosowanymi dla standaryzacji ulepszonych rozwiązań są:

·       Wykres Pareto Lorenza

·       Wykres Ishikawy

·       Karta odwzorowywania

·       Histogram

·       Wykres rozrzutu

18.     Przykładowymi narzędziami stosowanymi w podejściu ewolucyjnym doskonalenia procesów są:

·       Kaizen

·       Proces renegineeringu biznesowego BPR

·       Six Sigma

·       Outsourcing

 

19.     Narzędzia CASE to programy do:

·                                Tworzenia diagramów

·          Modelowania procesów

·          Analizy i symulowania procesów

 

20.     Wymienić jakie muszą istnieć systemy zintegrowane z systemem zarządzania procesowego, aby ten system efektywnie działał. (Wymienić)

Zarządzanie przez cele, wynagrodzeniami wynikami pracy

21. Misja:

·          Określa cele pozwalające uzyskać przewagę konkurencyjną

·          Określa długofalową przyszłość organizacji

·          Określa cel istnienia organizacji

 

22.     Wymień i opisz poszczególne elementy analizy sensowności SMART (wymienić).

Konkretne – cele powinny wyrażać rzeczywiste interesy organizacji, powinny być realistyczne i jednocześnie ambitne, aby prowadzić do rozwoju organizacji

Mierzalne – muszą być wyznaczone miary stopnia realizacji celu, najlepiej aby były ilościowe. Jeśli stosuje się miary jakościowe to muszą one być jednoznacznie sprecyzowane

Osiągalne – muszą być wykonalne ale i niezbyt łatwe w odniesieniu do możliwości zespołu lub osoby realizującej.

Racjonalne – cel  ma sens wyłącznie w odniesieniu do struktury najwyższych interesów organizacji i/lub osoby go realizującej. Cele muszą mieć określoną hierarchię priorytetów

Możliwe do prześledzenia – na każdym etapie realizacji myszą istnieć kryteria oceny w jakim stopniu osiąga się cel, w przypadku niezgodności należy uruchomić działania korekcyjne i korygujące

 

23.     Najważniejszymi parametrami procesów są:

·       Zadowolenie klienta

·       Czas procesu

·       Terminowość realizacji

·       Skuteczność procesu

·       Jakość procesu

·       Koszt procesu

 

24.     Wymień podstawowe grupy mierników zarządzania celami (wymienić)

Mierniki nakładów

Mierniki efektywności

Mierniki efektywności nakładów

Mierniki kosztochłonności efektów

Mierniki produkcyjności

Mierniki wydajności programów

Współczynnik zatrudnienia

 

25.     Wg Kaplana i Nortona przewagę konkurencyjną można uzyskać poprzez zarządzanie celami w perspektywach:

·       Klienta

·       Finansowej

·       Realizacji wyrobu

·       Procesów wewnętrznych

·       Doskonalenia jakości

·       Rozwoju i wzrostu

 

26.     Wymień i opisz etapy zarządzania wynikami ( Performance Management)

1 Przedstawienie kontekstu

2. określenie dostępnych zasobów (ludzie, budżet)

3. uzgodnienie z menadżerami i klientami co trzeba osiągnąć

4. określenie celów indywidualnych i zespołowych

5. Wyznaczenie osób odpowiedzialnych za realizację

6. określenie wymagań jakościowych

7. zdefiniowanie wskaźników

8. Sprawdzenie zgodności ze strategią firmy

9. ciągła weryfikacja celów

10. systematyczna ocena osiągnięć pracowników i zespołów

Zgłoś jeśli naruszono regulamin