1. Priorytetowa triada celów to:
· Czas, koszty, jakość
· Czas, jakość, efektywność
· Czas, jakość, skuteczność
2. Jakie scenariusze stosuje się dla formalizowania procesów ( Wymienić).
Decyzji
Zachowań
Działań
3. W zarządzaniu procesowym w opisie organizacji mamy do czynienia z:
· Funkcjami ???
· Stanowiskami
· Pionami organizacyjnymi
4. Struktura organizacyjna w zarządzaniu procesowym jest:
· Pionowa
· Pozioma
· Mieszana
5. Jakie podstawowe rodzaje procesów definiuje się w zarządzaniu procesowym(Wymienić)
6. Procesy zarządcze mają:
· Właścicieli
· Zarządzających
· Kierowników
7. Jakie cechy charakteryzują proces?(Wymienić)
przebieg,
czas trwania,
koszt,
skuteczność,
efektywność,
wydajność.
8.Dla określenia procesów składowych ( pomocniczych i zarządczych) potrzeba:
· Znajomości całościowej wizji organizacji ???
· Ustalenia hierarchii procesów
· Posiadania mierników
· Identyfikacji części składowych procesów
9. Efektem procesu pomocniczego jest produkt na rynek:
· Wewnętrzny
· Zewnętrzny
10. Wymienić rodzaje właścicieli procesów w zależności od rodzaju struktury organizacyjnej (Wymienić)
Doradcy procesowi
Menedżerowie funkcjonalni jako właściciele procesów
Właściciele procesu jako równorzędni menadżerowie
Właściciele procesu jako jedyni menadżerowie
11. W strukturze organizacyjnej procesowej występują:
· Doradcy procesowi
· Menedżerowie funkcjonalni
· Właściciele procesów
12. Etap pierwszy we wdrażaniu zarządzania procesowego to:
· Analiza i segmentacja procesów
· Inwentaryzacja i identyfikacja procesów
· Modelowanie procesów
13. Analiza i segmentacja procesów obejmuje:
· Przebiegi i sekwencje procesów
· Relację łączące poszczególne komórki organizacyjne
· Ustalenie procesów krytycznych dla realizacji celów strategicznych firmy
14. Dlaczego na etapie analizy i segmentacji procesów określa się wartość dodaną procesów.
Określa się ją w celu wyeliminowania działań zbędnych, które nie tworzą wartości dla klienta
15. Zasadami odnoszenia się do faktów są następujące zasady:
· być na miejscu wydarzenia
· ustalić kto jest odpowiedzialny za negatywne skutki zdarzenia
· obejrzeć wydarzenie/przyjrzeć się wydarzeniu
· ustalić/zauważyć wszystkie istotne fakty zdarzenia ???
16. Podaj o co pytamy w metodzie analizy faktów 5 W i 1 H
Why? Dlaczego (przyczyna, powód)
What? Co (przedmiot)
Where? Gdzie (miejsce)
When? Kiedy (termin, czas)
Who? Kto (osoba, zespół)
How? Jak (sposób)
17. Narzędziami stosowanymi dla standaryzacji ulepszonych rozwiązań są:
· Wykres Pareto Lorenza
· Wykres Ishikawy
· Karta odwzorowywania
· Histogram
· Wykres rozrzutu
18. Przykładowymi narzędziami stosowanymi w podejściu ewolucyjnym doskonalenia procesów są:
· Kaizen
· Proces renegineeringu biznesowego BPR
· Six Sigma
· Outsourcing
19. Narzędzia CASE to programy do:
· Tworzenia diagramów
· Modelowania procesów
· Analizy i symulowania procesów
20. Wymienić jakie muszą istnieć systemy zintegrowane z systemem zarządzania procesowego, aby ten system efektywnie działał. (Wymienić)
21. Misja:
· Określa cele pozwalające uzyskać przewagę konkurencyjną
· Określa długofalową przyszłość organizacji
· Określa cel istnienia organizacji
22. Wymień i opisz poszczególne elementy analizy sensowności SMART (wymienić).
Konkretne – cele powinny wyrażać rzeczywiste interesy organizacji, powinny być realistyczne i jednocześnie ambitne, aby prowadzić do rozwoju organizacji
Mierzalne – muszą być wyznaczone miary stopnia realizacji celu, najlepiej aby były ilościowe. Jeśli stosuje się miary jakościowe to muszą one być jednoznacznie sprecyzowane
Osiągalne – muszą być wykonalne ale i niezbyt łatwe w odniesieniu do możliwości zespołu lub osoby realizującej.
Racjonalne – cel ma sens wyłącznie w odniesieniu do struktury najwyższych interesów organizacji i/lub osoby go realizującej. Cele muszą mieć określoną hierarchię priorytetów
Możliwe do prześledzenia – na każdym etapie realizacji myszą istnieć kryteria oceny w jakim stopniu osiąga się cel, w przypadku niezgodności należy uruchomić działania korekcyjne i korygujące
23. Najważniejszymi parametrami procesów są:
· Zadowolenie klienta
· Czas procesu
· Terminowość realizacji
· Skuteczność procesu
· Jakość procesu
· Koszt procesu
24. Wymień podstawowe grupy mierników zarządzania celami (wymienić)
Mierniki nakładów
Mierniki efektywności
Mierniki efektywności nakładów
Mierniki kosztochłonności efektów
Mierniki produkcyjności
Mierniki wydajności programów
Współczynnik zatrudnienia
25. Wg Kaplana i Nortona przewagę konkurencyjną można uzyskać poprzez zarządzanie celami w perspektywach:
· Klienta
· Finansowej
· Realizacji wyrobu
· Procesów wewnętrznych
· Doskonalenia jakości
· Rozwoju i wzrostu
26. Wymień i opisz etapy zarządzania wynikami ( Performance Management)
1 Przedstawienie kontekstu
2. określenie dostępnych zasobów (ludzie, budżet)
3. uzgodnienie z menadżerami i klientami co trzeba osiągnąć
4. określenie celów indywidualnych i zespołowych
5. Wyznaczenie osób odpowiedzialnych za realizację
6. określenie wymagań jakościowych
7. zdefiniowanie wskaźników
8. Sprawdzenie zgodności ze strategią firmy
9. ciągła weryfikacja celów
10. systematyczna ocena osiągnięć pracowników i zespołów
alina_kujawa