7 Cudow Świata instrukcja.pdf

(2536 KB) Pobierz
ANTOINE BAUZA
ZASADY GRY
1105600143.066.png 1105600143.077.png 1105600143.088.png 1105600143.099.png 1105600143.001.png 1105600143.012.png
Zostań przywódcą jednego z siedmiu wielkich miast świata
antycznego. Zbieraj surowce ze swoich ziem, weź udział w
odwiecznym wyścigu cywilizacyjnym, nawiąż kontakty handlowe i
stwórz militarną potęgę.
Pozostaw ślad na kartach historii budując cud architektury, który
przetrwa wieki!
Zawartość
• 7 plansz Cudów Świata
• 7 kart Cudów Świata
• 49 kart I Era
• 49 kart II Era
• 50 kart III Era
• 42 żetony Kon ikt
• 20 monet o wartości 3
• 30 monet o wartości 1
• 1 notes punktacji
• 1 instrukcja
• 2 karty wariantu dla 2 graczy
Opis i cel gry
„7 Cudów Świata” rozgrywa się przez trzy Ery, z których każda używa
swojej talii (od kart I Ery, przez II, aż po III Erę)
Każda Era rozgrywana jest w bardzo podobny sposób: każdy z graczy
ma możliwość zagrania 6 kart na Erę by rozwinąć swoje miasto i
zbudować swój Cud Świata.
Na koniec każdej Ery gracze porównują wartości swojej potęgi militarnej
z sąsiednimi miastami (należącymi do gracza po lewej i prawej stronie).
Na koniec trzeciej Ery gracze liczą punkty zwycięstwa. Ten z nich, który
zbierze ich najwięcej – wygrywa grę.
· 2 ·
1105600143.018.png 1105600143.019.png 1105600143.020.png 1105600143.021.png 1105600143.022.png
Komponenty gry
Przygotowanie do gry
Plansze Cudów Świata
Każda plansza reprezentuje Cud Świata, który może wybudować gracz
oraz symbol surowca, który produkuje od początku gry (w lewym gór-
nym rogu). Na obu stronach planszy pokazane są dwie różne wersje
Cudu Świata. Składają się one z dwóch, trzech lub czterech etapów
pokazanych na planszy. Każdy etap ma swój koszt budowy i daje
graczowi specjalne bonusy gdy je ukończy.
Talia kart dla każdej Ery
Złóż talię dla każdej Ery odkładając do pudełka te karty, które nie
zostaną użyte ze względu na liczbę graczy.
Przykład: W grze na 6 osób używane są karty oznaczone 3+, 4+, 5+
i 6+, zaś karty 7+ zostają odłożone do pudełka.
Następnie, w talii dla III Ery:
• Potasuj 10 kart Gildii ( oletowych) i wylosuj tyle ile jest wyma-
gane dla danej liczby graczy. Nie pokazuj kart wylosowanych
ani odrzuconych.
• Wtasuj wylosowane karty Gildii w talię III Ery.
Koszt karty
W górnym, lewym rogu karty umieszczone są symbole oznaczające
koszt wystawienia danej budowli. Jeśli pole to jest puste, budowlę
można wystawić bez zużywania surowców.
Przykład: Targowisko można wystawić za darmo, Kopalnia kosztuje
jedną monetę, Termy wymagają jednego kamienia zaś Arena dwóch
kamieni i jednej rudy.
Monety
Monety są używane, gdy zostają nawiązane kontakty handlowe między
sąsiadującymi miastami.
Gracz może zebrać dowolną ilość monet w ciągu gry.
Zebrane monety mają wartość w punktach zwycięstwa na końcu gry.
3 graczy : 5 Gildii
4 graczy : 6 Gildii
5 graczy : 7 Gildii
6 graczy : 8 Gildii
7 graczy : 9 Gildii
Żetony Kon iktu
Żetony Kon iktu używane są by odwzorować zwycięstwa i porażki w
walkach między sąsiadującymi miastami.
W grze występują 4 rodzaje żetonów:
• Żeton Porażka o wartości -1 używany na końcu każdej Ery.
• Żeton Zwycięstwo o wartości +1 używany na końcu I Ery
• Żeton Zwycięstwo o wartości +3 używany na końcu II Ery
• Żeton Zwycięstwo o wartości +5 używany na końcu III Ery.
Od II Ery niektóre budowle mogą zostać wystawione za wymagany
surowiec (bądź surowce) lub za darmo jeśli w poprzedniej Erze gracz
zbudował określoną na karcie budowlę.
Przykład: By zbudować Stajnie gracz musi dysponować jedną gliną,
jednym drewnem i jedną rudą LUB mieć wybudowaną Aptekę.
Uwaga:
- Jeśli właściwie złożyłeś talię Ery, to z początkiem każdej Ery, gdy
rozdane zostaną wszystkie karty, każdy gracz powinien mieć ich 7
- Dla dociekliwych umysłów: ilość Gildii w grze jest równa liczbie
graczy +2.
Cuda Świata
Potasuj karty 7 Cudów Świata i rozdaj po jednej każdemu graczowi.
Karta i jej ułożenie wskazują, którą planszę Cudu dostanie gracz i która
jej strona będzie używana w grze.
Karty
W grze 7 Cudów Świata wszystkie karty w taliach Ery reprezentują budowle.
Jest 7 typów budowli, które można rozpoznać po kolorze obramowania kart.
• Surowce (karty brązowe): Budowle te produkują surowce:
y
y ą ą ą ą ą
Dobra (karty szare): Budowle te wytwarzają dobra:
W prawym dolnym rogu karty pokazane są budowle, które można
dzięki niej zbudować za darmo w następnej Erze.
Przykład: Jeśli w pierwszej Erze gracz zbuduje Skryptorium będzie
mógł w drugiej Erze wybudować za darmo Bibliotekę i Sąd.
y
(
• Budowle cywilne (karty niebieskie): są warte punkty zwycięstwa.
• Budowle naukowe (karty zielone): dają ilość punktów zwycięstwa
odpowiadającą poziomowi roz woju gracza na trzech polach nauki:
Uwagi:
- W pierwszych kilku rozgrywkach najlepiej używać strony A plansz
Cudów, gdyż są prostsze.
- Jeśli wszyscy gracze się zgodzą Cuda Świata mogą być nie losowane,
a wybierane na początku rozgrywki.
p
ą ąp
ąp
• Budowle handlowe (karty żółte): dzięki tym budynkom można
zdobywać monety, wytwarzać surowce, zmieniać zasady handlu,
a czasem nawet zdobywać punkty zwycięstwa.
• Budowle wojskowe (karty czerwone) zwiększają współczynnik
potęgi militarnej gracza, który ma znaczenie przy rozstrzyga-
niu Kon iktów.
Gildie (karty oletowe): budynki te pozwalają graczom zdobywać
punkty według opisanych na nich zasad.
Uwaga: Talia III Ery nie zawiera budowli z grupy Surowców (karty
brązowe) i Dóbr (karty szare), ale zawiera Gildie (karty oletowe).
Monety
Każdy gracz rozpoczyna z trzema monetami o wartości 1, które
umieszcza na odpowiednim miejscu swojej planszy.
Pozostałe monety tworzą bank (gracze mogą dowolnie rozmieniać
monety o wartości 3 i 1 w zależności od swoich potrzeb).
W środkowej, dolnej części kar t y zaznaczona jest ilość graczy, od jakiej
można stosować kartę w rozgrywce.
Przykład: W grze na 4 graczy używa się kart oznaczonych 3+ i 4+
j g
Żetony Kon iktów
Żetony Kon iktów należy położyć obok banku monet.
· 3 ·
1105600143.023.png 1105600143.024.png 1105600143.025.png 1105600143.026.png 1105600143.027.png 1105600143.028.png 1105600143.029.png 1105600143.030.png 1105600143.031.png 1105600143.032.png 1105600143.033.png 1105600143.034.png 1105600143.035.png 1105600143.036.png 1105600143.037.png 1105600143.038.png 1105600143.039.png 1105600143.040.png 1105600143.041.png 1105600143.042.png 1105600143.043.png 1105600143.044.png 1105600143.045.png 1105600143.046.png 1105600143.047.png 1105600143.048.png 1105600143.049.png 1105600143.050.png
- gracz do którego należy Giza może wybudować Baraki (koszt
1 Ruda) lub Skryptorium (koszt 1 Papirus), gdyż jego miasto
wytwarza potrzebne surowce.
• aby kupić surowce gracz musi posiadać monety na początku
tury. Monety zarobione w czasie tury na działaniach handlowych
mogą być wykorzystane do kupowania surowców dopiero w
następnej turze.
• gracz może kupić maksymalnie tyle sztuk danego surowca od
jednego gracza ile wytwarza miasto tego konkretnego gracza.
Oczywiście można kupić od drugiego sąsiada kolejne surowce.
Stawianie budowli w 7
Cudach Świata
W każdej z trzech Er gracze będą mieli możliwość konstruowania
budowli (karty) i Cudów Świata (plansza).
• Większość budowli ma swój koszt w surowcach. Niektóre można
wystawić za darmo, jeszcze inne za monety. Budowle mogą mieć
również koszt w surowcach oraz warunek wystawienia za darmo.
• Wszystkie CudaŚwiata mają swój koszt w surowcach.
Przykład A: gracz chce wybudować Uniwersytet (koszt 2
Drewna, 1 Szkło, 1 Papirus). Jego miasto produkuje tylko jedno
Drewno i jedno Szkło. Jeden z jego sąsiadów produkuje drewno zaś
drugi papirus. Gracz płaci po dwie monety każdemu z sąsiadujących
graczy by uzyskać brakujące surowce i wystawić swoją budowlę.
- gracz, do którego należy Giza nie może wybudować Akweduktu
(koszt 3 Kamienie), jako że jego miasto produkuje tylko dwa z
trzech wymaganych do wystawienia budowli kamieni.
Budowa za Monety
Niektóre brązowe karty mają koszt w monetach, które trzeba wpłacić
do banku w turze, w której zostają wystawione.
Przykład: zbudowanie Eksploatacji Drzewa kosztuje 1 monetę.
Przykład B: w czasie jednej tury obydwa sąsiadujące miasta
odkupują od niego po 2 Kamienie za w sumie 8 Monet (po 2 Monety
za 1 surowiec). W tej samej turze gracz może zbudować Bibliotekę
(koszt 2 Kamienie i 1 Tkanina) ze swoich surowców, pomimo że
sprzedał je do sąsiadujących miast.
Ważne: surowce nie zostają zużyte podczas budowania. Mogą
być wykorzystywane w każdej turze, przez całą rozgrywkę.
Produkcja surowców w mieście nigdy nie zostaje zmniejszona
(zagrane karty nigdy nie są odrzucane).
Przykład C: wcześniej wymieniony gracz chciałby wybudować
Rynek (koszt 2 Gliny). Jego miasto produkuje 1 Glinę, podob-
nie jak sąsiadujące miasto. Na początku swojej tury gracz nie
ma wystarczającej ilości Monet by za nią zapłacić. Nawet jeżeli
sąsiadujące miasta odkupią jeden z jego surowców w tej turze,
nie będzie on mógł wykorzystać właśnie otrzymanych monet by
kupić od razu brakującą 1 Glinę. Te monety gracz będzie mógł
wykorzystać w handlu dopiero w następnej turze. Jako że nie uda
się mu wybudować Rynku, będzie musiał wymyślić inny ruch na
obecną turę....
Budowa za darmo
Niektóre karty nie mają kosztu w surowcach i można je wystawić za darmo.
Przykład: Wybudowanie Handlu Wschodniego nic nie kosztuje.
Handel
Często zdarzy się sytuacja, w której gracz będzie chciał wystawić budowlę,
która wymaga surowców nie produkowanych przez jego (lub jej) miasto.
Jeśli wymagane surowce są produkowane przez jedno z sąsiadujących
miast (czyli należących do gracza siedzącego po lewej lub prawej
stronie), gracz może zakupić brakujący surowiec (lub surowce) dzięki
kontaktom handlowym.
Gracz może odkupić od sąsiadujących miast następujące surowce:
• surowce wytwarzane przez miasto (jakie zaznaczono na plansz y
Cudu)
• surowce z jego brązowych kart
• dobra z jego szarych kart
Nie można jednak odkupić surowców wytwarzanych przez budowle
handlowe (żółte) albo przez Cuda – są one zarezerwowane dla ich
właściciela.
Za każdą jednostkę zakupionych surowców gracz musi zapłacić 2
monety ich właścicielowi.
Budowa za darmo (powiązania)
Niektóre budowle z II Ery i III Ery mają, po prawej stronie od kosztu w
surowcach, nazwę budowli z poprzedniej Ery.
Jeśli gracz wystawił wskazaną budowlę w poprzedniej Erze, może teraz
wystawić nową budowlę za darmo.
Przykład: Biblioteka może zostać wybudowana za darmo w II Erze,
jeśli w I Erze gracz wybudował Skryptorium.
Budowa za Surowce
Niektóre karty mają koszt w surowcach.
By zbudować dany budynek gracz musi wyprodukować potrzebne
surowce lub odkupić je od jednego lub dwóch sąsiadujących miast.
Produkcja surowców
Surowce są wytwarzane w każdym mieście poprzez jego planszę Cudu
Świata, brązowe, szare i niektóre żółte karty.
By wystawić budowlę, miasto gracza musi wyprodukować wskazane
na karcie surowce.
Przykłade: Giza wytwarza 2 Kamienie, 1 Glinę, 1 Rudę, 1 Papirus i
1 Tkaninę:
Wyjaśnienie:
• sprzedaż surowca do sąsiadującego miasta NIE powoduje, że
gracz nie będzie mógł z niego skorzystać w tej samej turze do
wystawienia własnej budowli.
• w czasie jednej tury można kupić jeden lub więcej surowców od
obu sąsiadujących miast.
• surowce zakupione w ten sposób muszą zostać wykorzystane w
tej samej turze, inaczej przepadają.
• gracz nie może odmówić sprzedania surowców.
• niektóre budowle handlowe (żółte karty) redukują koszt zakupu
surowców z 2 do 1 monety.
• jeśli obydwa sąsiadujące miasta wytwarzają potrzebny surowiec,
gracz może dowolnie wybrać od którego z nich będzie kupował.
Przykład: Teatr wybudowany w I Erze pozwala wybudować za
darmo Posąg w II Erze, który z kolei pozwala w III Erze wybudować
Ogrody bez wydawania surowców.
· 4 ·
1105600143.051.png 1105600143.052.png 1105600143.053.png 1105600143.054.png 1105600143.055.png 1105600143.056.png 1105600143.057.png 1105600143.058.png 1105600143.059.png 1105600143.060.png 1105600143.061.png 1105600143.062.png 1105600143.063.png 1105600143.064.png 1105600143.065.png 1105600143.067.png 1105600143.068.png 1105600143.069.png 1105600143.070.png 1105600143.071.png 1105600143.072.png 1105600143.073.png 1105600143.074.png 1105600143.075.png 1105600143.076.png 1105600143.078.png 1105600143.079.png 1105600143.080.png 1105600143.081.png 1105600143.082.png
3. Przekazanie kart sąsiadowi
Każdy z graczy bierze karty z ręki od swojego sąsiada.
Uwaga: kierunek podawania kart zmienia się w zależności od Ery:
• w I Erze karty przekazywane są graczowi po lewej
(zgodne z ruchem wskazówek zegara).
• w II Erze karty przekazywane są graczowi po prawej
(przeciwnie do ruchu wskazówek zegara).
• w III Erze karty przekazywane są graczowi po lewej
(zgodne z ruchem wskazówek zegara).
2.b. Zbuduj etap Cudu Świata
Do budowy etapu Cudu Świata wybraną wcześniej kartę wykorzystuje
się tylko jako znacznik postępu budowy.
Gracz musi zapłacić koszt wymieniony na planszy Cudu, a nie ten
wymieniony na karcie budowli, którą będzie wykorzystywał.
Następnie należy włożyć kartę rewersem do góry, do połowy, pod
planszę Cudu Świata, aby zaznaczyć na jakim etapie znajduje się jego
budowa. Karta nie ma innego efektu i nie jest traktowana jako budowla.
Przykład: gracz chce zbudować drugi etap swojego Cudu Świata,
Latarni Morskiej w Aleksandrii. Wybiera jedną z kart na ręce. Jego
Miasto daje mu 2 jednostki Rudy potrzebne dla tego etapu budowy,
a zatem umieszcza kartę pod planszą Cudu przy odpowiednim eta-
pie aby zaznaczyć, iż został on ukończony.
Przebieg Rozgrywki
Gra zaczyna się w I Erze, trwa przez II Erę i kończy się po III Erze. Pun-
kty Zwycięstwa liczone są tylko na końcu III Ery.
d Ery:
Przebieg jednej Ery
Na początku każdej Ery każdy z graczy otrzymuje 7 kart rozdawanych
losowo z odpowiedniej talii.
Każda Era składa się z 6 tur. W każdej turze gracze równocześnie
wystawiają po jednej karcie.
Tura Gry przebiega następująco:
• 1. Wybór karty
• 2. Akcja
• 3. Przekazanie kart sąsiadowi
Wyjątek: szósta tura
Na początku szóstej (ostatniej) tury każdej Ery gracze otrzymają dwie
karty od swojego sąsiada.
Każdy gracz wybiera jedną z kart (jak w poprzednich turach), zaś drugą
odkłada na stos kart odrzuconych, awersem do dołu.
Gracz normalnie zagrywa wybraną kartę.
Następuje koniec Ery.
Wyjaśnienie: nie wybrana karta zostaje odrzucona, ale gracz nie uzys-
kuje z tego tytułu 3 monet.
Przykład: Zosia dostaje 7 kart na początku I Ery. W pierwszej turze
wystawia jedną z kart.
Następnie przekazuje pozostałe 6 kart graczowi po lewej i dostaje 6
kart od gracza po prawej.
Następnie, w szóstej turze gry, otrzymuje 2 karty od gracza po prawej.
Odrzuca jedną z nich, a drugą zagrywa zgodnie z regułami gry.
1. Wybór karty
Każdy gracz patrzy na swoje karty na ręce bez pokazywania ich innym
graczom i wybiera kartę, kładąc ją awersem do dołu.
Pozostałe karty należy położyć między sobą a graczem po lewej stro-
nie (patrz koniec Ery).
2. Akcja
Gdy każdy z graczy wybrał już swoją kartę, gracze równocześnie
wykonują swoje akcje.
Za pomocą wybranej karty można zrobić jedną z trzech rzeczy:
• a. Wystawić Budowlę
• b. Wybudować jeden z etapów Cudu Świata
• c. Odrzucić kartę by zyskać 3 Monety
Uwaga: podczas pierwszej rozgrywki można akcje rozpatrywać
gracz po graczu, aby wszyscy zaznajomili się z przebiegiem
rozgrywki.
Koniec Ery
Każda Era kończy się po swojej szóstej turze.
Gracze muszą teraz rozstrzygnąć wynik kon iktów zbrojnych.
Każdy z graczy porównuje sumę tarcz przedstawionych na swoich budowlach
militarnych (czerwonych kartach) z sumami obu sąsiadujących miast:
• Jeśli gracz ma wyższą sumę niż sąsiednie miasto, bierze Żeton
Zwycięstwa odpowiadający Erze która się właśnie skończyła (I
Era: +1, II Era +3, III Era +5)
• Jeśli gracz ma niższą sumę niż sąsiadujące miasto, zabiera Żeton
Porażki (-1 punkt zwycięstwa).
• Jeśli gracz ma sumę równą sumie sąsiadującego miasta, nie
bierze żadnego żetonu.
Zatem każdy z graczy bierze, w zależności od sytuacji, 0, 1 lub 2 żetony,
które umieszcza na swojej planszy Cudu Świata.
Przykład: Skończyła się II Era. Aleksandria (3 Tarcze) po prawej
sąsiaduje z Rodos (5 Tarcz), zaś z lewej z Efezem (2 Tarcze).
Aleksandria bierze Żeton Porażki i kładzie go na lewej stronie
planszy Cudu, oraz Żeton Zwycięstwa (+3 – II Era) i kładzie go na
prawej stronie planszy.
Wyjaśnienie:
• Etapy budowy Cudu Świata MUSZĄ być ukończone w kolejności
od lewej do prawej.
• wybudowanie Cudu Świata nie jest konieczne. Gracz może
wygrać nie ukończywszy (a nawet nie zacząwszy) budowy
swojego Cudu Świata.
• karta wykorzystana do zaznaczenia etapu budowy Cudu Świata
pozostaje ukryta. Dobrze jest użyć w tym celu karty, której
nie chcemy dać następnemu graczowi (patrz Przekazanie kart
następnemu sąsiadowi).
• większość Cudów Świata ma trzy etapy budowy, chociaż nie
należy ich kojarzyć z Erami w grze. Możliwe jest ukończenie
kilku etapów budowy Cudu Świata w jednej Erze lub nawet
rozpoczęcie budowy Cudu Świata w III Erze.
• każdy etap może zostać wybudowany tylko raz w ciągu gry.
2.a. Wystawienie Budowli
Najczęściej gracz wystawia Budowlę przedstawioną na w ybranej karcie
(patrz Stawianie Budowli w 7 Cudach Świata).
Ważne: gracz nie może wystawić dwóch identycznych budowli
(tzn. mających taką samą nazwę / tę samą ilustrację).
UŁOŻENIE KART
Brązowe i szare karty należy położyć jedna pod drugą w lewym gór-
nym rogu planszy Cudu. Dzięki temu wszyscy gracze łatwo zobaczą
ilości i surowce produkowane przez pozostałych.
Pozostałe karty należy wystawić przed planszą Cudu – ta przestrzeń
reprezentuje miasto należące do gracza.
Aby zaoszczędzić miejsce układaj karty w tym samym kolorze w stosy
tak, aby ich nazwy były widoczne.
2.c. Wyrzuć kartę i otrzymaj 3 Monety
Gracz może zdecydować, że odrzuci swoją kartę by pobrać 3 monety
z banku i dodać je do swojego skarbca.
Karty odrzucone pozostają zakryte (układa się je rewersem do góry)
i tworzą stos kart odrzuconych na środku stołu. Dobrą strategią jest
odrzucanie kart, których sami nie możemy wybudować, ale które
przydałyby się sąsiadowi.
Uwaga: jeśli gracz wybrał kartę, lecz nie może postawić budowli
ani wbudować etapu Cudu Świata, musi odrzucić kartę na stos kart
odrzuconych i pobrać z banku 3 Monety.
· 5 ·
1105600143.083.png 1105600143.084.png 1105600143.085.png 1105600143.086.png 1105600143.087.png 1105600143.089.png 1105600143.090.png 1105600143.091.png 1105600143.092.png 1105600143.093.png 1105600143.094.png 1105600143.095.png 1105600143.096.png 1105600143.097.png 1105600143.098.png 1105600143.100.png 1105600143.101.png 1105600143.102.png 1105600143.103.png 1105600143.104.png 1105600143.105.png 1105600143.106.png 1105600143.107.png 1105600143.108.png 1105600143.109.png 1105600143.002.png 1105600143.003.png 1105600143.004.png 1105600143.005.png 1105600143.006.png 1105600143.007.png 1105600143.008.png 1105600143.009.png 1105600143.010.png 1105600143.011.png 1105600143.013.png 1105600143.014.png 1105600143.015.png 1105600143.016.png 1105600143.017.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin