Mowa.doc

(38 KB) Pobierz

Program naprawczy z zakresu mowy

Imię i nazwisko dziecka:

 

Cele:

Rozwijanie umiejętności manipulacji i sprawności rysowania

 

Propozycje działań:

Ćwiczenia oddechowe

·                    Zdmuchujemy kawałki waty lub styropianu z gładkiej powierzchni. Wciągamy głęboko powietrze i dmuchamy na watę lub styropian.

·                    Zdmuchujemy kawałki waty lub styropianu z szorstkiej powierzchni. Wciągamy powietrze głęboko, a następnie wolno dmuchamy.

·                    Powoli i równomiernie nadmuchujemy balonik jednym wydechem.

·                    Dmuchamy na zapaloną świeczkę w ten sposób, aby płomień nie gasł, a ruszał się.

·                    Dmuchamy na pasek papieru. Zadanie polega na wychyleniu papieru w ten sposób, aby jak najdłużej utrzymał się pod takim samym kątem.

·                    Puszczanie baniek mydlanych.

·                    Huśtanie ulubionej zabawki. Na brzuchu leżącego płasko dziecka kładziemy książkę, a na niej ulubioną zabawkę dziecka. W czasie wdechu zabawka unosi się do góry, a w czasie wydechu opada. Wdech i wydech muszą być powolne i równomierne z chwilowym zatrzymaniem powietrza, aby zabawka nie spadła z huśtawki.

·                    Ćwiczenia oddechu wspomagane ruchem rąk. Stajemy w lekkim rozkroku, kładziemy ręce na biodrach. W czasie wdechu łokcie odchylają się do tyłu, w czasie wydechu do przodu. Jednocześnie naciskamy palcami na brzuch czynimy to powoli.

·                    Stajemy w wyprostowanej pozycji. Przy wdechu podnosimy ręce bokiem do góry, przy wydechu opuszczamy ręce w dół.

·                    Stoimy wyprostowani, unosimy ręce wysoko jak to tylko możliwe i głęboko wdychamy powietrze. Następnie zginamy kolana pochylając się luźno do przodu i głośno wydmuchując powietrze z płuc.

·                    Ćwiczenia oddechowe z jednoczesnym wypowiadaniem pojedynczych głosek. Dmuchamy na styropian lub kawałki papieru przesuwając jej jak najdalej. Czynimy to wypowiadając głoski f, ch, sz, s.

 

Ćwiczenia warg:

Wszystkie ćwiczenia z tej grupy wykonujemy przed lustrem.

·         Górną wargą zaciskamy dolną, dolną kładziemy na górną. Ćwiczenie wykonujemy na przemian.

·         Górnymi zębami zaciskamy wargę dolną i mocno wypychamy powietrze.

·         Wysuwamy wargi tak jak przy głosce „u" i rozchylamy jak przy głosce „e". Ćwiczenie wykonujemy naprzemiennie.

·         Łączymy wargi płasko i rozciągamy tak jak przy głosce „i".

·         Lekko wysuwamy wargi do przodu i kierujemy je w prawo i w lewo.

·         Ściągamy wargi do przodu i robimy ruch okrężny, najpierw w jedną stronę, później w drugą.

·         Górną wargą zasłaniamy górne zęby, dolną wargą zasłaniamy dolne zęby i otwieramy i zamykamy buzię.

·         Lekko wysuwamy wargi do przodu i przez zamknięte wargi wypychamy powietrze. Parskamy, następnie cmokamy.

·         Ściągamy wargi tak jak do głoski „u" i cmokamy, robimy całuski.

·         Ściągamy wargi do głoski „u", wykonujemy całuski, ale tak, żeby było widać zęby.

·         Ściągamy wargi jak do głoski „u", robimy ryjek i podciągamy górną wargę do nosa.

·         Ściągamy wargi jak do głoski „u" w ryjek i wciągamy policzki do wewnątrz buzi.

·         Podobnie ściągamy w ryjek, wciągamy policzki i do tego cmokamy.

Ćwiczenia języka

Ważne dla tej grupy ćwiczeń jest to, aby buzia była szeroko otwarta, wargi, zęby i szczęka nie biorą udziału w ćwiczeniach. Poprawność wykonanego ćwiczenia kontrolujemy w lustrze.

·         Otwieramy szeroko buzię i wysuwamy ostry język. Wargi są zupełnie suche, język nie dotyka do warg.

·         Język wąski i kierujemy czubek języka w kąciki warg, raz w jedną stronę, raz w drugą.

·         Czubek języka unosimy raz do górnych zębów, raz kładziemy przy dolnych zębach. Buzia szeroko otwarta.

·         Czubek języka uniesiony do górnych zębów. Otwieramy i zamykamy buzię, język nie zmienia swojej pozycji.

·         Czubek języka dotyka dolnych zębów, otwieramy i zamykamy buzię, język w tej samej pozycji.

·         Czubek języka przesuwa się po wewnętrznej stronie zębów. Dolna szczęka nie porusza się, pracuje tylko język.

·         Język wymiata wszystko zza dolnych zębów.

·         Czubkiem języka liczymy górne zęby. Ćwiczenie to powinno być wykonane
bardzo precyzyjnie, nie pomijamy żadnego zęba. Miejsca po zębach też liczymy.

·         Masujemy językiem podniebienie, buzia musi być szeroko otwarta.

·         Czubkiem języka wypychamy policzki, raz z jednej, raz z drugiej strony.

·         Wykonujemy okrężne ruchy języka po zewnętrznej stronie zębów przesuwając go z jednej strony na drugą.

·         Wyciągamy czubek języka w kierunku nosa i brody.

·         Zwijamy język w rulon i dmuchamy.

·         Oblizujemy wargi językiem raz w jedną, raz w drugą stronę.

Ćwiczenia podniebienia

Tę grupę ćwiczeń również wykonujemy przed lustrem.

·         Ziewanie

·         Głęboko wdychamy powietrze nosem i wydychamy ustami. Usta cały czas szeroko otwarte.

·         Wdychamy powietrze ustami i wydychamy ustami. Skrzydełka nosa zaciskamy palcami.

·         Buzia otwarta, język na dole, naśladujemy gęganie gąski.

·         Buzia szeroko otwarta, język na dole - chuchamy.

·         Przez rurkę wciągamy głęboko powietrze, tak, aby wata lub styropian przyssał się do rurki, przytrzymujemy i przenosimy na druga stronę.

Ćwiczenia słuchu fonematycznego

·         Ćwiczenia odnajdywania ukrytego źródła dźwięku, określanie kierunku, z którego dochodzi dźwięk.

·         Rozpoznawanie dźwięków docierające z dużej odległości np. szczekanie psa, świergot ptaków, odgłos przejeżdżającego samochodu czy bicie dzwonów.

·         Gramy, śpiewamy lub odtwarzamy znane dziecku melodie lub piosenki.

·         Powtarzanie podanego rytmu.

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin