Jan Fazlagić - Know-how w działaniu! Jak zdobyć przewagę konkurencyjną dzięki zarządzaniu wiedzą.pdf

(12525 KB) Pobierz
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
KNOW-HOW w działaniu!
Jak zdobyć przewagę
konkurencyjną dzięki
zarządzaniu wiedzą
Autor: Jan Fazlagiæ
ISBN: 978-83-246-2222-1
Format: A5, stron: 320
Bank pomys³ów i inspiracji
Najwa¿niejsze zmiany w otoczeniu wspó³czesnych firm
Zjawiska na rynku pracy, o których nic jeszcze nie wiesz
Kapita³ intelektualny Twojej firmy (struktura, sposoby pomna¿ania)
Najlepsze warunki dla transferu wiedzy
Organizacja ucz¹ca siê i pope³niaj¹ca b³êdy
Wiedza na sprzeda¿ — marketing i konkurowanie na rynku wiedzy
„Wiedza to potêga ” Francis Bacon
Wiesz, ¿e nic nie wiesz? To g³êbokie i bardzo filozoficzne, jednak w ¿aden sposób
nie poprawi konkurencyjnoœci Twojej firmy. A najgorsz¹ rzecz¹, jaka mo¿e spotkaæ
polskiego przedsiêbiorcê, który w ci¹gu ostatnich 10 – 20 lat uzyska³ stabilizacjê
finansow¹ i rozwin¹³ swoj¹ organizacjê, jest przekonanie, ¿e nic ju¿ nie trzeba zmieniaæ.
Jeœli dalej bêdziesz sta³ w miejscu, szybko us³yszysz œwist wydawany przez mijaj¹cego
Ciê z du¿¹ prêdkoœci¹ konkurenta z Irlandii, Chin czy zza rogu ulicy.
Co zrobiæ, by nad¹¿yæ za œwiatowymi trendami i nie wypaœæ z rynku? Jak wzbogacaæ
swoje produkty o wyró¿niaj¹c¹ siê wartoœæ dodan¹? W jaki sposób zamieniæ wiedzê
na pieni¹dze? Aby poznaæ odpowiedzi na te pytania i — co wiêcej — móc z powodzeniem
wdra¿aæ skuteczne rozwi¹zania, przede wszystkim powinieneœ siê dowiedzieæ,
jak to zrobiæ. Do you KNOW HOW?
Osi¹gniêcie sukcesu wymaga nowego spojrzenia na szybko zmieniaj¹c¹ siê rzeczywistoœæ
i o tym w³aœnie jest ta ciekawa, z polotem napisana ksi¹¿ka.
dr Miros³aw Grudzieñ,
prezes VIGO System S.A. (sektor zaawansowanych technologii)
Obowi¹zkowa lektura dla przedsiêbiorców i mened¿erów zamierzaj¹cych zwiêkszyæ
efektywnoϾ wykorzystania know-how w swojej firmie czy organizacji.
dr Mariusz Strojny, mened¿er,
Zarz¹dzanie Wiedz¹ i Badania Rynkowe KPMG (wiod¹ca firma doradcza)
Wci¹gaj¹ca, napisana z pasj¹ ksi¹¿ka o tym, jak zamieniæ wiedzê na pieni¹dze. Polecam
ka¿demu przedsiêbiorcy!
dr Bo¿ena Skibicka,
MIS (dynamiczna spó³ka bran¿y IT)
859448608.001.png 859448608.002.png
Spis treści
Wstęp .................................................................... 7
Rozdział 1. Gospodarka oparta na wiedzy
— gospodarka wyzwań i szans ..................... 13
1.1. Czym jest gospodarka oparta na wiedzy? .............................. 13
1.2. Nowe zasady konkurowania dla małych firm ........................ 22
Bądź gotowy na zmianę standardu na rynku ......................... 22
Znajdź niszę i ją wypełnij! ...................................................... 26
Konkurowanie w oparciu o czas ............................................ 28
1.3. Globalizacja — szansa dla małych firm ................................. 32
1.4. Wiedza zasobem strategicznym ............................................. 37
Rozdział 2. Pracownicy wiedzy ................................... 45
2.1. Pokolenie Y na rynku pracy ................................................... 45
2.2. Walka o talenty ...................................................................... 51
2.3. Job hopping — rosnąca mobilność pracowników ................. 55
2.4. Koniec wyścigu szczurów? ..................................................... 65
Czym jest downshifting? ........................................................ 67
Jakie są przyczyny downshiftingu? ......................................... 69
A co na to pracodawcy? ......................................................... 71
2.5. Sabbaticals — „urlopy naukowe” w firmach ......................... 73
Rozdział 3. Kapitał intelektualny w firmie ..................... 79
3.1. Czym jest kapitał intelektualny? ............................................ 79
3.2. Struktura kapitału intelektualnego ........................................ 88
3.3. Dopasowanie aktywów intelektualnych
— gotowość do użycia ........................................................... 91
3.4. Pomiar kapitału intelektualnego w małej firmie .................... 94
4
KNOW-HOW W DZIAŁANIU!
3.5. Projekt MERITUM — przykład pomiaru kapitału
intelektualnego w małych firmach ....................................... 109
Etap 1.: Identyfikacja aktywów niematerialnych ................. 111
Etap 2.: Pomiar ................................................................... 112
Etap 3.: Prezentacja w raporcie i publikacja ....................... 113
3.6. Ochrona wiedzy w firmie ..................................................... 113
3.7. Jak firmy tracą swój kapitał intelektualny? .......................... 119
Rozdział 4. Narzędzia zarządzania wiedzą w firmie ........123
4.1. Wiedza w Twojej firmie ....................................................... 123
4.2. Zarządzanie wiedzą ............................................................. 129
4.3. Narzędzia zarządzania wiedzą w firmie ............................... 133
Tworzenie struktury wiedzy know-x .................................... 133
Metoda „Portfolio wiedzy” .................................................. 139
Kodyfikacja wiedzy .............................................................. 140
4.4. Wiedza organizacyjna i profesjonalna,
czyli „opakowanie” i „wnętrze” ........................................... 150
4.5. Crowdsourcing .................................................................... 155
4.6. Strategia zarządzania wiedzą dla Twojej firmy .................... 159
Rozdział 5. Transfer wiedzy .....................................165
5.1. Czym jest transfer wiedzy? .................................................. 165
5.2. Model SECI ........................................................................ 171
5.3. Strumienie przepływu wiedzy .............................................. 178
5.4. Bariery w transferze wiedzy ................................................. 184
5.5. Przestrzeń biurowa a transfer wiedzy .................................. 193
Rozdział 6. Firmy przyjazne dla pomyłek .....................207
6.1. Popełnianie błędów przestaje być tematem tabu
w biznesie ............................................................................ 207
6.2. Jak radzić sobie z emocjami,
które towarzyszą porażce w biznesie? ................................. 210
6.3. Wykorzystanie wiedzy wyniesionej z porażek
do rozwoju firmy .................................................................. 219
Porażka porażce nierówna,
czyli porażki „szlachetne” i „głupie” .................................... 219
Skale i konsekwencje porażek w firmach ............................ 222
5
Spis treści
Rozdział 7. Jak kierować firmą opartą na wiedzy? ..........225
7.1. Jak przewodzić stadu kotów? .............................................. 225
7.2. Motywowanie pracowników wiedzy .................................... 239
7.3. Wypalenie zawodowe .......................................................... 244
7.4. Jak zbadać poziom satysfakcji pracowników w firmie? ....... 247
Rozdział 8. Marketing i konkurowanie na rynku wiedzy ...255
8.1. Przedsiębiorstwo oparte na wiedzy ..................................... 255
8.2. Wiedza produktem rynkowym ............................................ 259
8.3. Rynek usług doradczych w Polsce ....................................... 267
8.4. Polityka cenowa ................................................................... 272
8.5. Zasady kształtowania oferty — wiedza skodyfikowana ....... 273
8.6. Zasady kształtowania oferty — wiedza spersonalizowana ... 278
8.7. Tożsamość firmy .................................................................. 283
Reputacja ............................................................................. 284
Marka .................................................................................. 286
Wizerunek ........................................................................... 291
8.8. Strategie konkurencji na rynku wiedzy ................................ 293
Podsumowanie, czyli... ...........................................301
Jak postępować, aby lepiej zarządzać wiedzą w mojej firmie? ..... 301
Jaką strategię stosować w rozwoju mojej firmy? .......................... 304
Sprawdź, czy dobrze zarządzasz wiedzą w swojej firmie
(im więcej pozytywnych odpowiedzi, tym lepiej!) ............... 305
Literatura ............................................................307
Rozdział 4.
Narzędzia zarządzania wiedzą
w firmie
Współczesne firmy muszą nauczyć się działać w warunkach „eko-
nomii wiedzy”, czyli poszukiwać sposobów obniżenia kosztów: pro-
dukcji, przesyłania oraz wykorzystania wiedzy. Zarządzanie wiedzą
w firmie wymaga połączenia zarządzania ludźmi z zarządzaniem
procesami, w których ci ludzie uczestniczą. Najlepiej cel ten osiągnąć,
stosując specjalne narzędzia zarządzania. Zarządzanie wiedzą to tylko
pewna faza w wielkim łańcuchu wartości produktywności. Organizacje
muszą zdobyć się na odwagę zrobienia następnego kroku (...) tym następ-
nym krokiem jest zarządzanie mądrością 1 .
4.1.Wiedza w Twojej firmie
Wiedza to idee i efekt zrozumienia rzeczywistości, z którą się styka
człowiek — posiadacz wiedzy. Tworząc własną, osobistą wiedzę,
zapamiętujemy informacje o błędach, urazach, uprzedzeniach, marze-
niach i nadziejach na przyszłość. Wiedza jest produktem wszystkich
doświadczeń człowieka od początku jego życia. Wiedza to przeko-
nania, które są prawdziwe i uzasadnione .
1
Michael Schrage, dyrektor innowacyjnej firmy Media Lab afiliowanej przy
Massachusetts Institute of Technology (MIT), „Fortune”, 10.12.2001.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin