wywieranie-wplywu-na-ludzi-raobert-cialdini.pdf

(1622 KB) Pobierz
ROZDZIAŁ 2. Reguła wzajemności .............
Zasady działania reguły ..........................
Przemożna siła wzajemności .................
Polityka .............................
Nie tak znowu darmowa próbka .........
Jak reguła wymusza niechciane długi ..........
Jak reguła wymusza niesprawiedliwą wymianę
.. Wzajemność ustępstw ............................
Odmowa-wycofanie ..............................
Wzajemność ustępstw, zasada kontrastu i ta-
jemnica afery Watergate ..................
Tak czy owak - stracisz .....................
Oto moja krew - i wpadnij znowu .............
Słodkie a sekretne efekty uboczne .............
Poczucie odpowiedzialności .............
Satysfakcja ..........................
Obrona ........................................
Odrzucenie reguły wzajemności ...............
Wykurzyć wroga ...........................
Doniesienia czytelników ..........................
Podsumowanie .................................
Pytania .......................................
ROZDZIAŁ 3. Zaangażowanie i konsekwencja
Klik i wrrr... raz jeszcze ..........................
Raobert Cialdini
WYWIERANIE WPŁYWU
WYWIERANIE WPŁYWU
WYWIERANIE WPŁYWU
NA LUDZI
NA LUDZI
Teoria i praktyka
SERIA PSYCHOL061l SPOŁECZNEJ
Przekład Bogdan Wojciszke
NA LUDZI
GWP
GDAŃSKIE WYDAWNICTWO PSYCHOLOGICZ-
NE
Gdańsk, 2000
tytuł oryginału: INFLUENCE. SCIENCE AND
PRACTICE
Copyright (c)
1993 by HarperCollins CollegePu-
blishers, Inc.
Copyright (c) for the Polish edition by Gdańskie
Wydaw nictwo Psychologiczne Gdańsk 2000
Wszystkie prawa zastrzeżone. Książka ani jej część
nie może być przedrukowy vi ana ani w żaden inny
sposób reprodukowana, powielana mechanicznie,
fotograficznie, elektronicznie lub magnetycznie, ani
odczytywana w środkach masowego przekazu bez
pisemnej zgody Gdańskiego Wy dawnictwaPsycho-
logicznego.
wydanie trzecie w języku polskim
redakcja naukowa: prof. dr liab. Bogdan Wojciszke
redakcja polonistyczna: Elżbieta Babińska korekta:
Bogumiła Cirocka opracowanie graficzne: Domini-
ka Gzowska
ISBN 83-85416-39-0
druk: "StellaMaris".
ul. Rzeźnicka 54/56 80-822 Gdańsk
Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne
ul. Bema 4 / la, 81-753 Sopot, tel. / fax (058) 551-
61-04
e-mail: gwp@gwp.gda.pl
http .//www.gwp.gda.pl
Szybki numer ........................................ 68
Forteca głupców ...................................... 69
Zabawa w chowanego .................................. 72
Kluczem jest zaangażowanie .................. 74
Serca i umysły ......................................... 81
Magiczny akt . ........................................ 81
Oko publiczności .................................... 85
Dodatkowy wysiłek................................. 87
Własny wybór ......................................... 93
Zapuszczanie korzeni ............................. 97
W obronie dobra publicznego .............. 100
Obrona .................................................. 103
Sygnały z żołądka ................................. 104
W głębi duszy ....................................... 106
Doniesienia czytelników ....................... 108
Podsumowanie ...................................... 110
Pytania ................................................. 111
ROZDZIAŁ 4.
Społeczny dowód słuszności .............. 112
Zasada dowodu społecznego .............. 113
Władza ludu ........................................ 114
Po końcu świata ..................................... 118
Przyczyna śmierci - niepewność ........... 124
Podejście naukowe ................................... 128
Co robić, g-dy już jesteś ofiarą ................ 130
Spis treści
Od tłumacza ...................................
Komentarz do trzeciego wydania ...................
WSTĘP...........................................
ROZDZIAŁ l. Narzędzia wpływu ..............
Klik, wrrr... ....................................
Na skróty ......................................
Wyzyskiwacze ..................................
Sztuka dżudo ...................................
Doniesienia czytelników ..........................
Podsumowanie .................................
Pytania .......................................
1
901070515.001.png
 
Wielu wezwano, lecz tylko jeden powinien być
wybrany ..... 132
...Róbcie wszystko to, co ja ................... 133
Śmierć z małpowania ................................. 135
Wyspa małp ........................................ 141
Obrona .................................................. 145
Sabotaż ............................................ 146
Patrząc w górę ...................................... 149
Doniesienia czytelników ... ............. 151
Podsumowanie ................................... 152
Pytania ................................................. 152
ROZDZIAŁ 5. Lubienie i sympatia ..... 154
Przyjaźń jako narzędzie wpływu na innych 158
Kogo lubimy i za co .............................. 159
Atrakcyjność fizyczna ................................. 159
Podobieństwo ....................................... 161
Komplementy ....................................... 163
Kontakt i współpraca ................................. 164
Na obóz ....................................... 167
Z powrotem do szkoły ............................ 168
Warunkowanie i skojarzenia ...................
Czy nazwisko Pawłów z czymś Ci się kojarzy?
Z wiadomości i pogody do sportu ...........
Obrona ............................... ......
Doniesienia czytelników .......................
Podsumowanie ..............................
Pytania ....................................
ROZDZIAŁ 6. Autorytet..........
Siła nacisku autorytetu ...........
Blaski i cienie ślepego posłuszeństwa Opako-
wanie, nie zawartość ........
Tytuły ....................
Ubranie ...................
Samochody ................
Obrona .........................
Autorytatywny autorytet .....
Sprytna szczerość ...........
Doniesienia czytelników ...........
Podsumowanie ..................
Pytania ........................
ROZDZIAŁ 7. Niedostępność ............
Im mniej, tym lepiej ......................
Ograniczona ilość dóbr ...............
Ograniczenie czasowej dostępności dóbr . Opór
psychologiczny ......................
Opór dorosłych: miłość, pistolety i pranie Cen-
zura ...........................
Warunki optymalne ......................
Świeżość niedostępności ..............
Rywalizacja o niedostępne dobra .......
Obrona .................................
Doniesienia czytelników ...................
Podsumowanie ..........................
Pytania ................................
ROZDZIAŁ 8. Wpływ w mgnieniu oka...
Automatyzmy pierwotne...................
Automatyzmy nowoczesne .................
W obronie uświęconych dróg na skróty .......
Podsumowanie ..........................
Pytania ................................
BIBIOGRAFIA
INDEKS
NOTA OD TŁUMACZA
Książka Wywieranie wpływu na ludzi łączy
dwie cnoty, którym rzadko udaje się iść w pa-
rze: naukową rzetelność z jednej strony, żywość
i lekkość narracji - z drugiej. Czytelnik znajdzie
w niej przejrzysty opis mechanizmów, na mocy
których jednym ludziom udaje się nakłonić in-
nych do uległości, choć nie znajdzie w niej dłu-
gich a "naukowo" brzmiących słów.
Jak nakłonić innego człowieka do zmiany spo-
sobu postępowania? Do podjęcia lub zmiany
decyzji? Jak dokonać tego, by zmiany takiej
sam zapragnął?
Jak obronić się przed niepożądanym wpływem
innych ludzi na nasze własne decyzje? Jak
uniknąć sytuacji, w których dopiero po czasie
orientujemy się, że oto (znów) ktoś nas nacią-
gnął na coś, na co wcale nie mieliśmy ochoty?
Książka Wywieranie wpływu na ludzi udziela
jasnych i przekonujących odpowiedzi na te py-
tania. Służyć więc może pomocą zarówno tym,
którzy chcą lub muszą wpływać na innych, jak i
tym, którzy pragną sami się obronić przed nie-
pożądanym wpływem innych. Jest to więc
książka po prostu dla każdego z nas. Zaś zupeł-
nie nieodzowna okazać się może dla osób, które
zawodowo zajmują się wpływaniem na innych -
kierowników i negocjatorów, specjalistów od
reklamy i marketingu, prawników i ekonomi-
stów, nauczycieli i wychowawców.
Robert B. Cialdini, jest znanym i cenionym w
USA profesorem psychologii społecznej. Jest
on nie tylko utalentowanym badaczem "labora-
toryjnym", ale i człowiekiem dociekliwym i
pomysłowym, który zrealizował bardzo niety-
powy cykl badań nad wpływem społecznym.
Mianowicie przez kilka lat dosłownie zatrudniał
się u różnych praktyków wpływu społecznego
2
(agentów rozprowadzających polisy ubezpie-
czeniowe, specjalistów od reklamy, sprzedaw-
ców używanych samochodów, sprzedawców-
domo-krążców itp.) i podpatrywał w jaki spo-
sób "urabiają" oni swoich klientów. Wszystko
to powiązał z bardziej systematyczną wiedzą,
jakiej dostarczają badania laboratoryjne i opisał
w bardzo interesujący, a często i dowcipny spo-
sób. Powstała w ten sposób książka tyleż zaj-
mująca, co pouczająca. Okazała się przebojem
wydawniczym w Ameryce. Jej najświeższe,
trzecie wydanie przetłumaczyłem, czerpiąc z
tego wiele przyjemności. Mam nadzieję, że lek-
tura tej książki okaże się równie przyjemna.
Bogdan Wojciszke
Po drugie, wielu osobom zawdzięczam też cen-
ne komentarze dotyczące pojedynczych roz-
działów lub grup rozdziałów tej książki. Są to
Todd Andersen, Sandy Braver Catherine
Chambers, Judi Cialdini, Nancy Eisenberg, La-
ny Etkin, Joannę Gersten Jeff Goidstein, Betsy
Hans, Valerie Hans, Joe Hepworth, Holly Hunt,
Ann Inskeep Barry Leshowitz, Darwyn Linder,
Debbie Littier, John Mowen, Igor Pavlov, Janie
Posner, Trish Puryear, Marilyn Raił, John Re-
ich, Peter Reingen, Dianę Ruble, Phyllis Sense-
nig, Roman Sherman i Henry Wellman.
Pewne osoby były też pomocne w początko-
wych stadiach pracy nad tą książką John Stani-
cy był pierwszym wydawcą, który zapalił się do
pomysłu napisania tej książki. Jim Sherman, Al
Goethals, John Keating, Dań Wagner, Dalmas
Taylor, Wend> Wood i David Watson napisali
wstępne, przychylne recenzje projektu książki,
zachęcając w ten sposób zarówno mnie, jak i
moich wydawców do dalszej pracy. Wdzięczny
tei jestem moim redaktorom z wydawnictwa
Harper Collins, Catherine Woods i Annę Smith,
za pomoc, życzliwość i zrozumienie, jakie u
nich znalazłem. Obecne wydanie książki wzbo-
gaciło się też o szereg cennych uwag wielu re-
cenzentów. Byli to: Assaac Azzi z Yale Univer-
sity, Robert M. Brady z University of Arkansas,
Brian M. Cohen 2 University of Texas at San
Antonio, Christian B. Crandall z University of
Florida Catherine Goodwin z University of
Alaska, Robert G. Lowder z Bradley University
James W. Michael, Jr. z Virginia Połytechnic
Institute and State University, Eugene P She-
ehan z University of Northem Colorado, Jefier-
son A. Singer z Connecticut College Sandi W.
Smith z Michigan State University. Wiele za-
wdzięczam też redakcyjnyrr umiejętnościom
Laury McKenna.
KOMENTARZ DO TRZECIEGO WYDA-
NIA
Od poprzedniego wydania Psychologii wywie-
rania wpływu na ludzi upłynęło już nieco czasu.
W okresie tym wydarzyły się pewne rzeczy za-
sługujące na ich odnotowanie w obecnym wy-
daniu. Po pierwsze, obecnie więcej już wiemy o
procesach wywierania wpływu na ludzi. W ba-
daniach nad perswazją, uleganiem i zmianą
opinii nastąpił wyraźny postęp i obecne wyda-
nie zawiera nowy materiał będący wyrazem te-
go postępu Do tego wydania dołączyłem też -
zainspirowany listami czytelników poprzednich
wydań tej książki - Doniesienia czytelników.
Na końcu każdego rozdziału znajdują si^ listy
czytelników obrazujące ich doświadczenia w
sytuacji, w której ktoś skutecznie próbował na
nich wpłynąć za pomocą jednej z technik opi-
sanych w danym rozdziale.
Książka ta wiele zawdzięcza osobom, którym
chciałbym tu podziękować. Po pierwsze, po-
czątkową jej wersję przeczytało kilku moich
akademickich kolegów, których wnikliwe ko-
mentarze pozwoliły wersję tę znacznie ulep-
szyć. Byli to GUS Levine, Doug Kenrick, Art
Beaman i Mark Zanna. Ponadto, pierwszą wer-
sję przeczytali też moi przyjaciele i członkowie
rodziny - Richard i Gloria Cialdini, Bobette
Gorden i Ted Hali Uzyskałem od nich nie tylko
tak potrzebne wsparcie emocjonalne, ale i sze-
reg pouczających komentarzy na temat zawar-
tości książki.
Wreszcie, podczas całego tego przedsięwzięcia
nikt nie był bardziej po mojej stronic niż Bo-
bette Gorden, która towarzyszyła mi przy każ-
dym słowie tej książki.
Chciałbym też podziękować autorom listów
zamieszczonych w Doniesieniact czytelników.
Są to Pat Bobbs, Mark Hastings, James Micha-
els, Pauł R. Nail, Alan J Resnik, Daryl Retzlaff,
Dań Swift i Karla Vasks.
3
Również następnych czytelników chciałbym
zaprosić do pisania listów, które mo gtyby się
znaleźć się w następnym wydaniu tej pracy,
pod adresem: Department o Psychology, Arizo-
na State University, Tempe, AŻ 85287-1104,
USA.
Robert B. Cialdin
wiek konieczne - nie wystarczają do zdobycia
wiedzy o wpływie społecznym. Przede wszyst-
kim trudno było się z nich dowiedzieć, czy
stwierdzane przeze mnie prawidłowości, rzą-
dzące uleganiem wpływowi innych obowiązują
też poza budynkiem wydziału psychologii.
Stawało się dla mnie coraz bardziej jasne, że
pełne zrozumienie mechanizmów rządzących
wywieraniem wpływu wymaga poszerzenia po-
la poszukiwań, przede wszystkim o przyjrzenie
się zawodowym praktykom wpływu społeczne-
go. Tym ludziom, którzy tak skutecznie wywie-
rali na mnie wpływ przez całe moje życie. To
oni wiedzą, co działa, a co nie - zapewnia to re-
guła przetrwania (w zawodzie) najlepiej przy-
stosowanych. Ich zajęcie polega na skutecznym
wywieraniu wpływu na innych i to stanowi źró-
dło ich utrzymania. Ci, którzy nie potrafią sku-
tecznie na ludzi wpływać, odpadają z zawodu;
zostają tylko d, którzy opanowali tę sztukę.
Teraz mogę się do tego przyznać. Zawsze łatwo
było mnie naciągnąć. Jak daleko tylko sięgnę
pamięcią w przeszłość, zawsze się okazuje, że
byłem łatwą zdobyczą różnego rodzaju zbiera-
czy datków, domokrążców i sprzedawców. Na
pewno tylko niektórzy z nich byli naciągacza-
mi. Inni - na przykład przedstawiciele organiza-
cji dobroczynnych - mieli jak najszlachetniejsze
zamiary.
Tak czy owak, padałem ich ofiarą, zostając z
niechcianymi subskrypcjami na miesięczniki,
które mnie nie interesowały czy biletami na ba-
le dobroczynne, które interesowały mnie jesz-
cze mniej. Zapewne ten właśnie rodzaj do-
świadczeń towarzyszących mi przez całe życie
zadecydował o moim zainteresowaniu proble-
matyką ulegania wpływowi innych. Co właści-
wie sprawia, że jeden człowiek ulega wpływo-
wi innego? Jakie techniki wpływania na innych
okazują się skuteczne? Zawsze zastanawiało
mnie, dlaczego prośba sformułowana w jakiś
określony sposób spotyka się z odmową, pod-
czas gdy nawet niewielkie jej przeformułowa-
nie sprawić może, że zostanie spełniona z ocho-
tą.
Tak więc w roli psychologa społecznego pro-
wadzącego badania eksperymentalne zacząłem
zajmować się problemem, w jaki sposób jedni
ludzie wywierają wpływ na innych. Początko-
wo były to badania prowadzone w laborato-
rium, głównie na studentach uniwersytetu. Mo-
im celem stało się wykrycie prawidłowości rzą-
dzących uleganiem cudzemu wpływowi. W
chwili obecnej, psychologowie zgromadzili już
całkiem sporo wiedzy na temat czynników de-
cydujących o uleganiu wpływowi innych i re-
gułach, które uleganiem rządzą. Nazywam te
reguły narzędziami wpływu społecznego i naj-
ważniejsze z nich przedstawiam w tej książce.
Oczywiście zawodowi praktycy wpływu spo-
łecznego nie są jedynymi ludźmi mającymi
wiedzę i umiejętności w tym zakresie. Każdy z
nas w jakimś stopniu dysponuje taką wiedzą -
dzięki niej potrafimy wpłynąć na swoich sąsia-
dów, przyjaciół czy rodzinę. Dzięki temu zaś,
że oni taką wiedzę mają, my sami ulegamy ich
wpływom. Jednak, podczas gdy my wszyscy
możemy tu mniej lub bardziej pozostać amato-
rami, zawodowi praktycy utrzymują się ze swo-
jej wiedzy o wpływie społecznym, nie mogą
więc sobie pozwolić na amatorszczyznę. Im
dłużej o tym myślałem, tym bardziej byłem
przekonany, że to właśnie oni okażą się dla
mnie najbogatszym źródłem informacji. Tak
więc przez prawie trzy lata łączyłem swoje eks-
perymentalne badania z o wiele zabawniejszym
przedsięwzięciem polegającym na systema-
tycznej penetracji świata zawodowych prakty-
ków wpływu społecznego - sprzedawców, zbie-
raczy datków, specjalistów od reklamy i im po-
dobnych zawodowców.
Celem moim było przyjrzenie się od podszewki
stosowanym przez nich technikom. Zoriento-
wanie się, jakie techniki używane są najczęściej
i z najlepszym skutkiem. Ten nietypowy pro-
gram badawczy polegał czasami na prowadze-
niu wywiadów z samymi praktykami wpływu
społecznego, a czasami z naturalnymi wrogami
niektórych spośród nich (na przykład policjan-
Po pewnym czasie zdałem sobie jednak sprawę
z tego, że badania eksperymentalne - aczkol-
4
tami specjalizującymi się w zwalczaniu oszu-
stów czy przedstawicielami organizacji konsu-
menckich). Czasami była to żmudna analiza pi-
semnych materiałów, za pomocą których wie-
dza o technikach wpływu społecznego przeka-
zywana jest z pokolenia na pokolenie (na przy-
kład podręczniki dla sprzedawców). Jednak
najczęściej była to tak zwana obserwacja
uczestnicząca.
Obserwacja uczestnicząca polega na tym, że
badacz staje się kimś w rodzaju szpiega - infil-
truje interesującą go grupę jako jej "normalny"
członek, ukrywając swoją rzeczywistą tożsa-
mość i zamiary. Jeżeli więc chciałem się do-
wiedzieć, jakie techniki stosowane są przez
agencje sprzedające encyklopedie (albo odku-
rzacze, portrety rodzinne czy lekcje tańca), od-
powiadałem na ogłoszenie prasowe jako osoba
zainteresowana pracą w takiej agencji. Brałem
udział w regularnym szkoleniu nowo przyjmo-
wanych tam osób, ucząc się stosowanych w da-
nej agencji technik wpływu społecznego. W
mniej lub bardziej podobny sposób udało mi się
spenetrować pewną liczbę agencji reklamo-
wych, agencji trudniących się kształtowaniem
tzw. public relations czy zbieraniem funduszy
na takie albo inne cele. Duża część prezento-
wanych w tej książce danych ma swoje źródło
w moich doświadczeniach w roli zawodowego
lub też początkującego praktyka wpływu spo-
łecznego w różnych oragnizacjach i instytu-
cjach zajmujących się zawsze tym samym -jak
nakłonić ludzi, by powiedzieli "tak".
Oto najbardziej pouczająca rzecz, jakiej dowie-
działem się w ciągu tych trzech lat praktyki:
choć techniki wywierania wpływu na innych
przyjmować mogą tysiące różnych postaci,
większość daje się zaklasyfikować do jednej 2
sześciu podstawowych kategorii. Każda z tych
kategorii opiera się na jednej podstawowej re-
gule psychologicznej sterującej przebiegiem
ludzkiego postępowania. Właśnie ta reguła
użycza różnym technikom ich mocy przekony-
wania.
widzenia pożytków, jakie przynosi ona społe-
czeństwu oraz przedstawiam konkretne techniki
wpływu społecznego na tej właśnie regule opie-
rające swą skuteczność w nakłanianiu ludzi do
kupowania, składania datków, ustępowania czy
głosowania w taki, a nie inny sposób. Pokazuję
też, w jaki sposób reguła powoduje automa-
tyczne i bezrefleksyjne uleganie innym przez
poddanych jej działaniu ludzi. Wiele omawia-
nych dalej powodów przemawia za tezą, że
wskutek zalewającej współczesnego człowieka
coraz większej fali informacji i wyborów rola
takich automatycznych i bezrefleksyjnych me-
chanizmów ulegania wpływowi społecznemu
będzie rosła w przyszłości.
* Warto podkreślić, że wśród owych sześciu
podstawowych reguł nie umieściłem prostej re-
guły maksymalizacji własnego interesu - że lu-
dzie zwykle pragną otrzymać jak najwięcej za
jak najmniejszą cenę. Nie znaczy to, że nie wie-
rzę w powszechność te) reguły czy też że nie
doceniam jej ważności w kształtowaniu na-
szych decyzji. To ominięcie nie bierze się też z
Jakichkolwiek danych sugerujących, Jakoby
zawodowi praktycy wpływu społecznego igno-
rowali to ludzkie pragnienie maksymalizowania
własnych zysków. Wręcz przeciwnie, podczas
moich badań wielokrotnie miałem okazję ob-
serwować praktyków usiłujących (prawdziwie
lub nie) przekonać swoich klientów, że oferują
im korzystną transakcję. W książce tej nie po-
święcam regule maksymalizowania własnego
interesu jakiejś szczególnej uwagi z tego pro-
stego powodu, że jest ona tak oczywista i
wszechobecna w ludzkich działaniach.
ROZDZIAŁ 1
Narzędzia wpływu
Cywilizacja rozwija się poprzez wzrost liczby
operacji, które możemy wykonywać bez my-
ślenia o nich. Alfred North Whtehead
ROZDZIAŁ 1
Pewnego dnia zatelefonowała do mnie znajo-
ma, która właśnie niedawne otworzyła sklep z
ludową biżuterią indiańską w Arizonie. Była
mocno podekscytowana pewnym zdumiewają-
cym wydarzeniem i liczyła na to, że będę jej
potrafił -jako psycholog - wyjaśnić to zdarze-
nie. Sprawa dotyczyła pewnych ozdót sporzą-
dzonych ze skorupy żółwia, które "kiepsko" się
w jej sklepie sprzedawały mimo pełni sezonu
Sześć najważniejszych reguł to reguła wzajem-
ności, konsekwencji, społecznego dowodu
słuszności, lubienia, autorytetu i niedostępno-
ści*.
Każdej z nich poświęcam odrębny rozdział, w
którym omawiam funkcje danej reguły z punktu
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin