Myjący okna.doc

(45 KB) Pobierz
INSTRUKCJA BEZPIECZNEJ PRACY PRZY OBSŁUDZE PIŁY TARCZOWEJ DO DREWNA

1

 

INSTRUKCJA BEZPIECZNEJ PRACY

dla pracownika myjącego okna
 

 

I.              Uwagi ogólne

Warunki dopuszczenia pracownika do pracy:

1.             Do samodzielnej pracy przy myciu okien może przystąpić pracownik, który uzyskał zezwolenie na tę pracę od bezpośredniego przełożonego.

2.             Winien to być pracownik pełnoletni, legitymujący się:

a.              Przeszkoleniem wstępnym, ogólnym i instruktażem stanowiskowym BHP oraz przeszkoleniem w zakresie ochrony ppoż.

b.             Dobrym stanem zdrowia, potwierdzonym zaświadczeniem lekarskim lekarza medycyny pracy. Powinien to być pracownik wypoczęty i trzeźwy.

 

 

II. Podstawowe czynności przed rozpoczęciem pracy

Pracownik przed rozpoczęciem pracy powinien:

1.             Szczegółowo zapoznać się ze stanowiskową instrukcją BHP znajdującą się na stanowisku pracy.

2.             Wysłuchać instruktażu przełożonego.

3.             Ubrać się w odzież roboczą i ochronną przewidzianą do użycia na danym stanowisku pracy (kombinezon roboczy, nakrycie głowy, buty przystosowane do pracy na drabinie, rękawice ochronne, okulary do ochrony oczu), winien on także zdjąć z rąk wszystkie zbędne przedmioty, takie jak biżuteria itp.

4.             Przygotować sprzęt (drabiny przenośne) i materiały potrzebne podczas wykonywanej pracy (płyny do mycia szyb, płyny do mycia stolarki okiennej, szmaty, gąbki, skrobaki do usuwania twardych zanieczyszczeń itp.).

5.             Usunąć wszystkie zbędne przedmioty znajdujące się w miejscu pracy, zapewnić, by podłoga wokół stanowiska pracy była sucha i czysta.

6.             Upewnić się, czy rozpoczęcie pracy nie spowoduje zagrożeń dla osób przebywających na tym stanowisku pracy lub w jego bezpośrednim otoczeniu.

7.             Zapoznać się z zadaniami na dzień bieżący.

8.             Jeśli nie stwierdza się zagrożeń na danym stanowisku roboczym, można przystąpić do wykonywania zadań.

 

 

III. Zasadnicze czynności pracownika podczas pracy

W czasie pracy pracownik powinien:

1.             Ściśle stosować się do zaleceń:

a.          Stanowiskowej instrukcji bhp.

b.         Poleceń i wskazówek przełożonych.

2.             Podczas wykonywania pracy koncentrować całą swoją uwagę wyłącznie na wykonywanych czynnościach. Pracować z szybkością odpowiadającą naturalnemu rytmowi pracy.

3.             Wykonywać tylko prace zlecone przez bezpośredniego przełożonego.

4.             Materiały używane podczas procesu pracy składować tak, by nie stwarzały żadnych zagrożeń wypadkowych, narzędzia powinny być odkładane na ściśle wyznaczone miejsca.

5.             Jeśli pracownik musi przebywać na parapecie okiennym, winien zastosować odpowiednie zabezpieczenia (szelki bezpieczeństwa).

6.             Jeśli podczas pracy musi korzystać z drabiny, podestów lub schodków, musi pamiętać o tym, by były one sprawne technicznie i że winny być ustawiane zgodnie z obowiązującymi przepisami.

7.             Prace na wysokości należy wykonywać tak, by nie przeszkadzać pozostałym pracownikom realizującym swoje zadania.

8.             Jeśli istnieje potrzeba rozkręcania stolarki okiennej, należy wykonywać to za pomocą sprawnych narzędzi.

9.             W razie konieczności opuszczenia swojego stanowiska pracy pracownik zobowiązany jest sprawdzić, czy pozostawione narzędzia pracy nie stworzą zagrożeń np. dla przechodzących obok innych pracowników.

10.         W razie wątpliwości co do sposobu wykonania zadania, pracownik winien zwrócić się do przełożonego o szczegółowe instrukcje. Pracę może podjąć ponownie po usunięciu wątpliwości i (najlepiej) pod fachowym dozorem przełożonego.

 

 

IV. Czynności zakazane

Pracownikowi zabrania się przede wszystkim:

2.             Stosować niebezpieczne metody pracy, tak by stwarzać zagrożenie dla siebie czy otoczenia.

3.             Nie stosować się do szczegółowych instrukcji i zaleceń przełożonych.

4.             Stosować niewłaściwe metody pracy.

5.             Pracować bez nakazanych ochron osobistych.

6.             Korzystać z niesprawnych technicznie drabin, podestów, schodków.

7.             Wykorzystywać do pracy niewłaściwe, niesprawne narzędzia (śrubokręty, klucze) do rozkręcania i skręcania stolarki okiennej.

8.             Wykonywać pracę podczas burzy, silnych wiatrów czy przy innych zagrożeniach.

9.             Wykonywać pracę na wysokości (na drabinie, podeście itp.), przy złym samopoczuciu. Należy zgłosić niedyspozycję przełożonemu, który zadecyduje o dalszym przebiegu pracy pracownika.

10.         Używać niewłaściwe płyny do mycia, w tym szczególnie niebezpieczne (rozpuszczalniki i benzyny).

11.         Naprawiać urządzenia elektryczne będące pod napięciem (jeśli pracownik nie ma do tego odpowiednich uprawnień).

12.         Dotykać przewodów elektrycznych będących pod napięciem.

13.         Oświetlać stanowiska pracy lampami przenośnymi o napięciu większym niż 24V.

14.         Dopuszczać do pracy na swoim stanowisku pracy innych osób bez wiedzy przełożonego.

15.         Przeszkadzać innym w pracy.

16.         Tarasować przejścia i dojścia do stanowiska pracy, sprzętu przeciwpożarowego i wyłączników prądu elektrycznego.

17.         Pozostawiać po zakończonej pracy bałaganu, zużytych szmat, mokrych podłóg.

18.         Palić i używać otwartego ognia podczas wykonywania pracy. Palić wolno tylko w miejscach do tego wyznaczonych i odpowiednio oznakowanych.

 

 

V. Podstawowe czynności pracownika po zakończeniu pracy

Po zakończeniu pracy pracownik powinien:

2.             Dokładnie oczyścić stanowisko robocze, ułożyć narzędzia i przyrządy pomocnicze w miejscach do tego przeznaczonych.

3.             Oczyścić używane ochrony osobiste i odłożyć je na stałe miejsce ich przechowywania.

4.             Upewnić się, czy pozostawione stanowisko i urządzenia nie stworzą żadnych zagrożeń dla otoczenia.

5.             Przekazać informacje o stanie zaawansowania wykonywanych prac swojemu bezpośredniemu przełożonemu.

6.             W przypadku znalezienia się w bezpośrednim niebezpieczeństwie na skutek nieprzestrzegania przez zakład zasad bhp, pracownik ma prawo powstrzymać się od wykonywania pracy (zachowuje on prawo do wynagrodzenia, nie może jednak odmówić podjęcia innej równorzędnej pracy, gdy niezwłoczne usunięcie zagrożeń przy poprzednio wykonywanej pracy nie jest możliwe).

 

 

 

VI. Uwagi dodatkowe

Pracownik myjący okna wewnątrz pomieszczeń winien:

2.             Dbać o higienę osobistą i schludny wygląd.

3.             W razie wątpliwości co do prawidłowości swoich działań, zwrócić się o dodatkowe wskazówki do bezpośredniego przełożonego.

 

W razie zaistnienia wypadku

2.             Udzielić poszkodowanemu pierwszej pomocy.

3.             W razie potrzeby wezwać pomoc lekarską.

4.             Powiadomić przełożonych.

 

W przypadku znalezienia się wobec bezpośredniego niebezpieczeństwa  pracownik ma prawo powstrzymać się od wykonywania pracy (zachowuje wtedy prawo do wynagrodzenia, nie może jednak odmówić podjęcia innej równorzędnej pracy, gdy niezwłoczne usunięcie zagrożenia nie jest możliwe).

 

Specjalista ds. BHP

................................

Zgłoś jeśli naruszono regulamin