ementor48.pdf
(
4554 KB
)
Pobierz
od redakcji
Szanowni Czytelnicy „e-mentora”,
Z przyjemnością oddaję w Państwa ręce kolejne wydanie naszego dwumiesięcznika i zachęcam do lektury.
Środowisko akademickie z pewnością zainteresuje inicjatywa Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, które pod-
jęło kroki w kierunku propagowania e-podręczników adresowanych do studentów. A to za sprawą propozycji regulacji
ujętych w projekcie rozporządzenia w sprawie dotacji przedmiotowych do podręczników akademickich. Projekt zakłada
możliwość dofinansowania przez MNiSW najlepszych pierwszych wydań krajowych podręczników, pierwszych polskich
wydań zagranicznych podręczników oraz wznowień wybitnych podręczników akademickich. Co istotne, w przypadku
pierwszych wydań możliwe będzie przyznanie dotacji zarówno na publikację w formie papierowej, jak i elektronicznej.
Natomiast w przypadku wznowień podręczników dofinansowanie mają otrzymać wyłącznie ich wersje elektroniczne.
Wydawnictwa i ich zrzeszenia negatywnie odniosły się do tej propozycji, również ze strony Parlamentu Studentów
RP płyną zastrzeżenia. Trzeba postawić pytanie, czy obawy są uzasadnione.
Wydawanie podręczników akademickich nie jest szczególnie dochodowym przedsięwzięciem. Nakłady liczą prze-
ważnie kilkaset egzemplarzy. W rezultacie dotacje MNiSW (łącznie przeszło 8,5 mln złotych rocznie) mają duży wpływ
na rentowność takiej działalności. Wydawnictwa muszą zatem w wielu przypadkach uzależnić swoją działalność od
zasad określonych przez Ministerstwo. A ono poprzez nowe regulacje chciałoby wymusić nie tylko przekazywanie
przez dotowanych pliku PDF z treściami podręcznika do zbiorów Biblioteki Narodowej, ale również dokonywanie jego
konwersji do postaci e-booka oraz umieszczanie na platformach internetowych. MNiSW chce równocześnie zapewnić
pokrycie pełnych kosztów takiej konwersji. Nie jest jednak jasne, jaki byłby cel umieszczania cyfrowych wydań wszyst-
kich dotowanych podręczników akademickich w internetowych repozytoriach ani też jakie byłyby zasady udostępniania
publikacji. Istotna jest również kwestia plików PDF kierowanych do Biblioteki Narodowej i ich dalszego wykorzystania.
Dzielenie się przez BN tymi plikami z innymi publicznymi bibliotekami w Polsce – w celu ich udostępniania wszystkim
zainteresowanym – mogłoby skutecznie zniechęcić zagranicznych autorów, obawiających się o ochronę swoich praw, do
wydawania przekładów na naszym krajowym rynku, a to znacząco utrudniłoby dostęp polskich studentów do najlepszych
światowych podręczników (oczywiście dotyczy to tych publikacji, w przypadku których rachunek ekonomiczny wydania
wymuszałby starania o dotację Ministerstwa).
Mimo wielu obaw co do nowych regulacji należy mieć nadzieję, że kierunek proponowanych zmian zostanie utrzy-
many. Są one przecież konieczne. Obowiązujące rozporządzenie z 2006 roku zakłada dofinansowywanie podręczników
papierowych, a nagradzaną (bonusowymi stawkami dotacji) formą innowacji są... CD-ROM-y, również te z treściami
statycznymi.
Marcin Dąbrowski
redaktor naczelny
Aktualności
Rzeczpospolita: Uczeń w domu, robot w szkole
Siedmioletni Devon Carrow ma zaliczoną obecność na lekcjach, mimo że siedzi w domu przed komputerem. Jego miejsce
w ławce zajmuje maszyna. Devon zdalnie steruje ruchem robota. Maszyna zbudowana przez VGo Communications może się
samodzielnie poruszać na kołach, ma kamerę i wyświetlacz. Umożliwia tzw. zdalną obecność (albo teleobecność) – dzięki
połączeniu wideo, głosu oraz ruchu robota inne dzieci mają złudzenie, że Devon jest tuż obok.
Gazeta Prawna: Wydawcy chcą niższego VAT na e-booki. Ministerstwo zasłania się przepisami UE
Wydawcy zrzeszeni w sekcji publikacji elektronicznych Polskiej Izby Książki wystąpili z apelem do ministra finansów, Kan-
celarii Prezesa Rady Ministrów oraz wybranych komisji sejmowych i senackich. Chcą zmniejszenia stawki VAT na pobierane
z internetu e-booki – z 23 proc. do 5 proc., czyli do takiej, jaka obowiązuje w przypadku książek drukowanych. Ministerstwo
Finansów stoi na stanowisku, że obniżka może narazić Polskę na unijne sankcje finansowe.
Przekrój: Biblioteki przyszłości
W Stanach Zjednoczonych powstaje pierwszy publicznie dostępny księgozbiór złożony wyłącznie z e-booków. Jego polski
odpowiednik zostanie otwarty już jesienią we Wrocławiu. Będzie nie tylko składnicą elektronicznych książek, lecz także
supernowoczesnym laboratorium edukacji cyfrowej. XIX-wieczne pachnące kurzem biblioteki odchodzą do lamusa.
Gazeta Wyborcza: Humanistyka 2.0
Znają się na polityce, literaturze, historii i sztuce. Do tego są specami od nowych technologii. Tacy mają być absolwenci
nowego kierunku studiów – Humanistyka 2.0, który Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy otworzy tej jesieni.
The New York Times: Public Universities to Offer Free Online Classes for Credit
In an unusual arrangement with a commercial company, dozens of public universities plan to offer an introductory on-
line course free and for credit to anyone worldwide, in the hope that those who pass will pay tuition to complete a degree
program.
Więcej doniesień z najważniejszych wydarzeń w e-learningu i ICT dostępnych jest
w serwisie:
wioska.net –
codziennie nowe informacje nt. e-edukacji
.
luty2013 3
metody, formy i programy kształcenia
Struktury wsparcia procesu
transferu technologii w Polsce
na tle doświadczeń europejskich
Urszula Wnuk
organizacyjne odpowiedzialne za tworzenie sieci
współpracy pomiędzy sektorem B+R a przemysłem
i stymulujące praktyczną aplikację wyników prac
badawczych do gospodarki, w szczególności w sek-
torze MSP. Struktury te są zaangażowane w realizację
różnych etapów procesu wdrożeniowego i oferują
zróżnicowane formy wsparcia transferu innowacji,
począwszy od usług konsultingowych i szkoleń,
np. z zakresu tworzenia firm typu
spin-off
, poprzez
licencjonowanie i patentowanie wyników prac badaw-
czych, po aktywne poszukiwanie odbiorców wyników
badań i udzielanie wsparcia finansowego. Autorka
dokonała analizy literaturowej z zakresu struktur
wsparcia procesu transferu technologii w wybranych
krajach Unii Europejskiej (Szwecji, Holandii, Niem-
czech, Wielkiej Brytanii i Francji)
2
oraz w Polsce
3
.
O uwzględnieniu Szwecji, Holandii, Niemiec, Wielkiej
Brytanii i Francji w analizie zadecydowała ich wysoka
pozycja w rankingach innowacyjności i konkurencyj-
ności światowych gospodarek
4
(pierwsza dziesiątka).
Według tych rankingów wybrane kraje charakteryzują
się najwyższym poziomem innowacyjności i konkuren-
W wyniku przemian społeczno-gospodarczych i reform
w sektorze B+R przed polskimi jednostkami naukowo-
-badawczymi otworzyły się nowe możliwości transferu
ich osiągnięć do przemysłu, wiążące się z koniecznością
wskazania w obszarze komercjalizacji innowacji rozwiązań
organizacyjnych i strukturalnych, które z powodzeniem mo-
głyby być stosowane w polskich warunkach gospodarczych.
W tym celu niezbędne jest monitorowanie efektywności
działania struktur wsparcia procesu transferu wyników
badań do zastosowań gospodarczych w Polsce oraz ob-
serwowanie rozwiązań stosowanych w innych krajach,
ze szczególnym uwzględnieniem dobrych praktyk w tym
obszarze. W niniejszym artykule autorka dokonuje analizy
porównawczej struktur wsparcia transferu technologii
w wybranych krajach Unii Europejskiej i w Polsce, a także
– na podstawie uzyskanych wyników – przedstawia reko-
mendacje dla polskich organizacji tego typu.
Zgodnie z doświadczeniem krajów rozwiniętych,
charakteryzujących się wysokim poziomem innowa-
cyjności i konkurencyjności gospodarki
1
, kluczową
rolę w procesie dyfuzji innowacji odgrywają struktury
1
OECD,
Turning Science into Business. Patenting and Licensing at Public Research Organisations
, 2003.
2
OECD,
Turning Science into Business
, dz.cyt.; Komisja Europejska,
Technology transfer institutions in Europe. An Overview
, 2004, ftp://ftp.
cordis.europa.eu/pub/innovation-policy/studies/studies_tti_typology.pdf, [13.02.2013]; J. Howells, C. McKinlay,
Commercialisation
of University Research in Europe. Final report
, 1999, ftp://ns1.ystp.ac.ir/YSTP/1/1/ROOT/DATA/PDF/ENTREPRENEURSHIP/CANRP81.PDF,
[13.02.2013];
Promoting university interaction with business and community – a comparative study of Finland, Sweden and UK
, Copen-
hagen Business School, Institute of Management, Politics, Philosophy, 2003; C. Brundenius, B. Göransson, J. Ågren,
The Role of
Academic Institutions in the National System of Innovation and the Debate in Sweden
, [w:] B. Göransson, C. Brundenius (red.),
Universities
in Transition. The changing Role and Challenges for Academic Institutions
, Springer, 2011; M.O. Sellenthin,
Technology transfer offices and
university patenting in Sweden and Germany
, „ Journal of Technology Transfer”, Springer, 2009, http://www.springerlink.com/content/
e858h0lhmq575206/fulltext.pdf, [13.02.2013]; D.S. Siegel, P. Westhead, M. Wright,
Science Parks and the Performance of New Technology-
Based Firms: A Review of Recent U.K. Evidence and an Agenda for Future Research
, „Small Business Economics” 2003, nr 20, s. 177–184,
http://link.springer.com/article/10.1023%2FA%3A1022268100133?LI=true, [13.02.2013]; A. Sosnowska, K. Poznańska, S. Łobejko,
J. Brdulak, K. Chinowska,
Systemy wspierania innowacji i transferu technologii w krajach UE i w Polsce
, PARP, Warszawa 2003; B. Kowal-
czyk, A. Mazurkiewicz, M. Trzos,
Wdrażanie innowacji, struktury organizacyjne
, Instytut Technologii Eksploatacji, Radom 2000.
3
A. Bąkowski, M. Mażewska (red.),
Ośrodki innowacji i przedsiębiorczości w Polsce
,
Raport 2012
, PARP, Warszawa 2012; M. Dzierża-
nowski, S. Szultka, P. Tamowicz, E. Wojnicka,
Raport końcowy z badań – Analiza stanu i kierunków rozwoju Parków Naukowo-Techno-
logicznych, Inkubatorów Technologicznych i Centrów Transferu Technologii w Polsce
, PARP, Warszawa 2005; K. Santarek (red.),
Transfer
technologii z uczelni do biznesu. Tworzenie mechanizmów transferu technologii
, PARP, Warszawa 2008; D. Pelle, M. Bober, M. Lis,
Parki
technologiczne jako instrument polityki wspierania innowacji i dyfuzji wiedzy
, Instytut Badań Strukturalnych – IBS, Warszawa 2008;
K.B. Matusiak,
Wpływ parków technologicznych na rozwój ekonomiczno-społeczny
, [w:] K.B. Matusiak, A. Bąkowski (red.),
Wybrane
aspekty funkcjonowania parków technologicznych
, PARP, Warszawa 2009; J. Hołub-Iwan, A.B. Olczak, K. Cheba,
Benchmarking parków
technologicznych w Polsce – edycja 2012
, PARP, Warszawa 2012.
4
Global Innovation Index (GII)
oraz
Global Competitiveness Index (GCI)
.
4 e-mentor nr 1 (48)
Struktury wsparcia procesu transferu technologii...
cyjności, najwyższym poziomem i najwyższą dynamiką
PKB i PKB na mieszkańca oraz najwyższą dynamiką
rozwoju. Przeprowadzona przez autorkę analiza
literaturowa wykazała, że we wszystkich krajach
objętych próbą badawczą najbardziej rozpowszech-
nionymi strukturami wsparcia procesu dyfuzji inno-
wacji do zastosowań gospodarczych są: na poziomie
makro – parki technologiczne, a na poziomie mikro
(poziomie jednostek naukowo-badawczych) – biura
transferu technologii. Każdy z krajów posiada jednak
również swoje oryginalne rozwiązania w obszarze
struktur wsparcia transferu innowacji do zastosowań
gospodarczych.
Do analizy porównawczej, której wyniki zaprezen-
towano w niniejszym artykule, wytypowane zostały
struktury powszechnie stosowane we wszystkich
krajach objętych próbą badawczą.
Wszystkie objęte analizą struktury tworzone były
dla podniesienia poziomu konkurencyjności kra-
jowej gospodarki poprzez stymulowanie transferu
wiedzy i technologii z sektora B+R do przemysłu
i podnoszenie innowacyjności sektora mikro- i małych
przedsiębiorstw. Jednak ze względu na bezpośredni
wpływ na tworzenie nowych regionów przemysło-
wych to francuskie technopolie charakteryzują się
najbardziej znaczącym wpływem na rozwój krajowej
wysokiej techniki i powstawanie innowacyjnych sek-
torów przemysłowych bazujących na innowacjach
o charakterze przełomowym, podczas gdy wpływy
parków naukowych i technologicznych z pozostałych
analizowanych krajów mają zakres głównie lokalny
i regionalny.
Parki i technopolie zapewniają dostęp do infra-
struktury technicznej i laboratoryjnej, a także oferują
biznesowe i prawne usługi doradcze oraz informacyj-
ne. Ich oferta skierowana jest głównie do przedstawi-
cieli mikro- i małych firm, jednak w przypadku Wielkiej
Brytanii, Szwecji, Holandii oraz Francji w strukturach
tego typu lokalizują swoje oddziały również duże
korporacje krajowe oraz międzynarodowe (zwłaszcza
w Wielkiej Brytanii). Działalność parków profilowana
jest według jednego lub dwóch uzupełniających się
obszarów badawczych. Najczęściej spotykane są parki
o profilu IT, ICT, biotechnologicznym i medycznym.
Struktury tego typu tworzone są w dużych aglome-
racjach miejskich lub na ich obrzeżach, w bliskim
sąsiedztwie ośrodków badawczych, w miejscach
o bardzo dobrej dostępności transportowej. W Ho-
landii są one budowane w bezpośrednim sąsiedztwie
uczelni, często w obrębie ich kampusów. Organizacje
te charakteryzują się nowoczesną i odważną architek-
turą. Stanowią nowoczesne środowisko pracy łączące
funkcje biurowe i laboratoryjne, a także oferują przy-
jazne miejsca spotkań nieformalnych (np. kafeterie),
co razem wpływa na tworzenie kreatywnej atmosfery
pracy i wymiany wiedzy oraz doświadczeń pomiędzy
przedsiębiorcami działającymi w parku.
Parki w Szwecji, Holandii, Wielkiej Brytanii, Niem-
czech i Polsce tworzone są z inicjatywy trzech kluczo-
wych podmiotów: jednostek badawczych (zwłaszcza
uczelni, w mniejszym, a często nawet znikomym
stopniu instytutów badawczych), władz lokalnych oraz
Analiza porównawcza struktur wsparcia
transferu technologii w Polsce i za granicą
Parki technologiczne
W przeprowadzonej analizie porównawczej
uwzględniono wszystkie rodzaje struktur, których
definicja mieści się w definicji parku technologicznego
lub znacząco się z nią pokrywa, a mianowicie: parki
technologiczne (Niemcy i Polska), parki naukowe
(Szwecja, Holandia i Wielka Brytania) oraz technopolie
(Francja).
Analiza wykazała, że pomiędzy strukturami tego
typu w krajach objętych próbą badawczą istnieje
zarówno wiele podobieństw, jak i wiele różnic. Zaob-
serwowane podobieństwa dotyczą celu, dla którego
jednostki te zostały utworzone, adresatów oferty,
lokalizacji i architektury, podczas gdy różnice: inicjato-
rów tworzenia parków, ich formy prawnej, przedmiotu
podejmowanych inwestycji, szczegółowego zakresu
oferty (w tym dostępu do zewnętrznych struktur
wsparcia finansowego) oraz efektywności współpracy
pomiędzy najemcami a sektorem B+R. Syntezę wyni-
ków przeprowadzonej analizy porównawczej parków
technologicznych w krajach objętych próbą badawczą
zaprezentowano w tabeli 1.
Tabela 1. Porównanie parków technologicznych w wybranych krajach UE i Polsce
Podobieństwa
–
Cele utworzenia
: rozwój regionu, współpraca pomiędzy sektorem B+R i przemysłem;
–
Beneficjenci
: sektor MSP;
–
Lokalizacja
: sąsiedztwo jednostek naukowo-badawczych;
–
Architektura
: modernizm.
Różnice
–
Forma prawna:
spółki prywatne, fundacje, stowarzyszenia;
–
Inicjatywa:
indywidualna, zbiorowa;
–
Inwestycje:
rozbudowa infrastruktury badawczej, powierzchni użytkowej;
–
Zakres oferty:
usługi miękkie (szkolenia, doradztwo), dostęp do usług finansowych, dostęp do infrastruktury;
–
Efektywność współpracy lokatorów i sektora B+R:
liczba firm
spin-off
, wspólnie realizowane projekty, wymiana wiedzy
i doświadczeń.
Źródło: opracowanie własne
luty 2013 5
Plik z chomika:
seloso
Inne pliki z tego folderu:
MB_11_2014.pdf
(105810 KB)
df_14_2015.pdf
(23825 KB)
ementor36.pdf
(7155 KB)
ementor37.pdf
(4811 KB)
ementor33.pdf
(3461 KB)
Inne foldery tego chomika:
mlm
NLP, Samodoskonalenie, Tworzenie pieniędzy, Psychologia
rozwój osobisty
Seks lesbijski 101 pozycji - Jude Schell
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin