ZARZĄDZANIE WIZERUNKIEM PRZEDSIĘBIORSTWA
Wykład 119.02.2013r.
Literatura:1. Altkorn „Wizerunek Firmy”2. Krawiec „Kreowanie i zarządzanie reputacją firmy”3. Anna Kwiecień „Zarządzanie reputacją przedsiębiorstwa”4. Low, Kalafut „Niematerialna wartość firmy”5. Marcinkowska „Kształtowanie wartości firmy”
ZaliczenieTest na przedostatnich zajęciach,
1 WYKŁAD 26.02.2013R.Wizerunek, reputacja, tożsamość
1 REPUTACJA
§ jest elementem wizerunku,
§ Kształtuje się jako skutek długotrwałego wizerunku
§ Pozytywny wizerunek firmy w świadomości uczestników rynku
Good will – dobre imię firmy
Obecnie traktuje się te dwa reputację i good will jako dwa odrębne pojęcia.
Reputacja w znaczeniu:
· Wąskim - to jest „good will” – można zawrzeć w bilansie, jako element wartości niematerialnych i prawnych.
· Szerokim – jest to tak zwany kapitał reputacji, definiowany jako różnica między wartością rynkową, a księgową przedsiębiorstwa. (kapitał reputacji, to jest że firma jest znana, nie ma ryzyka, ma stabilne przepływy finansowe, lojalnych klientów)
Wartość rynkowa – odpowiada na pytanie, ile jesteśmy wstanie zapłacić za przedsiębiorstwo, za jego materialne i niematerialne zasoby,
Wartość księgowa – węższe znaczenie od rynkowej – odpowiada ujęciu majątkowemu, wartość przedsiębiorstwa która wynika z zapisów finansowych, od kwoty aktywów odejmujemy zobowiązania równa się wartość księgowa
REPUTACJA – pierwotnie odnosiło się jedynie do ludzi, dobra opinia, była sama w sobie przymiotnikiem pozytywnym, ktoś miał reputację – dobrą opinię. Dzisiaj reputację mogą mieć podmioty, może być dobra albo zła.
Reputacja jest obiektywną opinią otoczenia na temat przedsiębiorstwa. Opinia ta jest wynikiem oceny wszelkich działań firmy, dokonanej z punktu widzenia z co najmniej kilku nie jednorodnych grup jurorów, które to grupy kierują się własnymi kryteriami oceny. Reputacja zależy więc od charakteru relacji firmy z jej audytorium, które tworzą wszyscy Ci, którzy mają z firmą do czynienia.
obiektywną opinią otoczenia na temat przedsiębiorstwa - każda grupa ocenia subiektywnie, ale należy dążyć na poziomie globalnym do obiektywizmu. Z wyciągania wniosków z subiektywnych ocen, można wytworzyć opinię obiektywną.
Jak specjaliści z różnych dziedzin postrzegają reputację. Reputacja w definicjach różnych dzień naukowych.
v Ekonomia reputacja jest postrzegana jako sygnał w teorii gier, reputacja gracza jest definiowania jako jego wartość, która determinuje wybór strategii.
v Strategia – reputacja jest elementem aktywów i zmienna bariera. [ element aktywów, bo reputacja wywodzi się z wewnętrznych unikalnych zasobów, zmienna bariera – jest zewnętrznym odczuciem, w zależności jak postrzegam gracza, taką dostosowuję do niego strategię, z obawy że nie pokonam jego barier, bo jest zbyt dobrym graczem]
v Socjologia – reputacja jest efektem społecznej konstrukcji jaka powstaje przez tworzenie związków firmy z jej współpracownikami w instytucjonalnym środowisku
v Marketing – reputacja jest to efekt wysiłków skierowanych na kreowanie siły nabywczej klientów i budowanie ich lojalności. Reputacja jest tak długo wartościowa jak długo powoduje że klient do nas wraca. Do momentu powrotu klientów, generują nam tym samym strumień dochodów.
v Nauki o organizacji – reputację stanowią cechy wyłaniające się z firmy, które mają swe źródło w postawach kierowników i pracowników w ich kulturze i tożsamości firmy.
Właściwości reputacji:
· Jest ekonomicznym aktywem - informuje obserwatorów o atrakcyjności firmy, jej oferty i inicjatyw przez nią podejmowanych
· Jest pochodną cech systemu społecznego - kreuje status firmy w jej instytucjonalnym środowisku
· Reputacja rozwija wcześniejsze zasoby firmy i ustanawia ruchome bariery – zmusza do działania samą firmę, jak i rywali firmy.
· Reputacja jest oceną przeszłej działalności firmy i przesłanką jej potencjału rozwojowego - wyłania się na podstawie tego co firma już zrobiła, jak produkuje, jak działa, jak zatrudnia pracowników, firmy z lepszą reputacją są mniej zagrożone,
· Reputacja łączy spójnie wielość zewnętrznych wyobrażeń o firmie i sygnalizuje wszechstronne korzyści dla różnych stron odbiorców
· Uosabia wielość osądów dotyczących efektywności firmy
· Reputacja krystalizuje strategię firmy
Jest traktowana jako jeden z najważniejszych czynników wartościotwórczych, dlaczego reputacja ma wpływ na kreowanie wartości w przedsiębiorstwie
§ Rozwija zdolność firmy do rekrutowania najlepszych pracowników – pracodawca z wyboru
§ Przyciąga klientów i wpływa na prawdopodobieństwo ponownego zakupu – dostawca z wyboru
§ Czyni firmę sąsiadem z wyboru – nie eliminuje z rynku, nie tworzy barier
§ Pomaga zostać inwestycją z wyboru - bo firmy z dobrą reputacją mają większą zdolność na atrakcyjne wykorzystania kapitału, niższe ryzyko, niższe koszty, wzrastająca efektywność działania.
2 WIZERUNEK
Wizerunek – inaczej imid – wzór, pierwowzór, odbicie, obraz, marzenie, senne urojenie,
Wizerunek to,
· zbiór przekonań, myśli i wrażeń danej osoby o obiekcie
· Wyobrażenie jakie jedna lub wiele publiczności ma o sobie przedsiębiorstwie lub instytucji, nie jest to obraz rzeczywisty dokładnie i szczegółowo nakreślony, ale jest to mozaika szczegółów podchwyconych przypadkowo i fragmentarycznie o nieostrych różnicach
· Jak ktoś nas widzi, czyli nie tacy jacy jesteśmy, ale tacy jak widzą nas inni. Odpowiada na pytanie jak jestem postrzegana, a nie jaka jestem.
Funkcje wizerunku
· Nosik charakteru produktu, czynnik wpływający na decyzję wyboru marki,
· Źródło tzw. korzyści dodatkowych (samochód, określonej marki, oznaka prestiżu), które występują obok korzyści realnych (samochód – dojeżdżam do celu)
· Pozwala dokonywać zróżnicowania produktu, a także poszczególnych marek, przedsiębiorstw i generalnie sprzyja indywidualizacji,
· Przyczynia się do tworzenia zaufania do firmy,
Jaki może być wizerunek firmy:
a) Silny - powoduje że firma ma jasno określone miejsce w świadomości innych uczestników firmy, wizerunek jest spójny i wyraźny.
b) Słaby
c) Pozytywny – społeczeństwo ma pozytywne odczucia związane z daną firmą, które wynikają z pozytywnych doświadczeń z kontaktów z daną firmą
d) Negatywny - społeczeństwo ma negatywne odczucia związane z daną firmą, które wynikają z negatywnych doświadczeń z kontaktów z daną firmą
e) Własny - dotyczy postrzegania firmy przez samą siebie, przez pracowników, kierownictwo itd.
f) Obcy – postrzeganie firmy przez otoczenie,
Odbiorcy wizerunku:
§ odbiorca własny /wewnętrzny - pracownicy wszystkich szczebli,
§ Odbiorcy zewnętrzni wizerunku - wszystkie grupy otoczenia, z którymi firma ma do czynienia.
g) Aktualny – taki jaki w tej chwili posiadamy
h) Planowany – docelowy, ten do którego firma zmierza,
Rodzaje wizerunków
· Wizerunek marki/produktu – jest to sposób postrzegania określonej marki na tle innych,
· Wizerunek grupy produktów – jest to wyobrażenie o całej grupie produktów, które mają wspólną cechę. [wspólną cechą musi być wartość, walor, np. wizerunek produktów ekologicznych]
· Wizerunek firmy/przedsiębiorstwa – jest to sposób w jakim ludzie postrzegają firmę we wszystkich aspektach jej działania
· Wizerunek organizacji – węższe od wizerunku przedsiębiorstwa – sposób w jakim firma jest oceniana na podstawie więzi, powiązań jako członka otoczenia,
· Wizerunek oferty marketingowej – sposób w jakim ludzie postrzegają jakość oferty, działań marketingowych firmy
· Wizerunek branży – wyobrażenie o wszystkich przedsiębiorstwach w ramach danej branży
· Wizerunek kraju – najszerszy zakres
Co nam daje dobry wizerunek?
· Zjednuje opinię publiczną
· Ułatwia wzajemne porozumienie
· Usuwa anonimowość między producentem, a odbiorcą
· Sprzyja wytworzeniu pozytywnego nastawienia do firmy i jej produktów
· Wpływa na poczucie akceptacji
· Kreuje pozycję konkurencyjną (przewagę buduje coś konkretnego, coś co mam a konkurencja nie ma, może to być wizerunek)
3 TOŻSAMOŚĆ
Jaka jest podstawowa różnica miedzy wizerunkiem a tożsamością?Wizerunek to jest to co ludzie o firmie myślą, a tożsamość to są elementy za pomocą których ludzie firmę identyfikują.
Wizerunek jest w stosunku do firmy czymś zewnętrznym i firma może podejmować zdania żeby ten wizerunek kształtować, ale nie jest on w pełni zalezny od organizacji.
Tożsamość jest to nie odłączny, wewnętrzny element firmy i o tożsamości firma może w pełni decydować.
Tożsamość
v jest to suma elementów, które pozwalają zidentyfikować przedsiębiorstwo i wyróżnić je z pośród różnych firm konkurencyjnych
v Marketingowe sposoby za pomocą których przedsiębiorstwo chce być identyfikowane przez nabywców produktów i usług.
v Tożsamość jest sposobem w jaki organizacja manifestuje swoją filozofię wobec całego otoczenia poprzez komunikację i zachowania
v Podstawą tożsamości jest osobowość i kultura organizacyjna
v Jest zespołem atrybutów i wartości umożliwiających prezentowanie siebie i swoich osiągnięć, w szczególnie wyrazisty sposób.
Osobowość są to zasady postępowania i przyjęty system wartości, który stanowi punkt wyjścia do kreowania postaw wobec różnych grup otoczenia.
Podejścia do tworzenia tożsamości:
a) Podejście poznawcze – proces samo nawarstwiającej się wiedzy o firmie, [odbywa się wewnątrz przedsiębiorstwa, nie musi stymulowane żadnymi działaniami, samo się dzieje]
b) Podejście fenomenologiczne - polega na poszukiwaniu i definiowaniu cechy lub zespołu cech, które odróżniają daną jednostkę od innych, nadając jej w miarę możliwości cechy niepowtarzalności i związane z tym walory rynkowe, [zasada nie pisana jest taka, że jak firma jest nowa, to musi zastosować podejście fenomenologiczne, szuka określenia dla siebie, że jest najtańsza, o najwyższej jakości itd. ]
II WYKŁAD05.03.2013r.Determinanty (czynniki kształtujące wizerunek, tożsamość i reputację)
Reputacja jest wynikiem opinii całego otoczenia. Dla każdego elementu otoczenie mogą być zupełnie inne determinanty kształtujące reputację.
Elementy otoczenia, które kształtują determinanty:
· Klienci - ważne są działania rynkowe- marka- sam produkt- jego cena, jakość, wszystko co wiąże się - reklama i promocja- poziom obsługi- serwis i warunki gwarancyjne
· Inwestorzy- wysokość stopy zwrotu z inwestycji,- poziom ryzyka- wyniki finansowe
· Pracownicy (otoczenie wewnętrzne)- warunki pracy i płacy,
· Media- oceniają firmę przez pryzmat interesu społecznego,- przez pryzmat kadry zarządzającej,
· Dostawcy- rzetelność współpracy(dostawy na czas, wypłacalność),- możliwość wspólnego rozwoju,
· Administracja publiczna- firma jako podmiot tworzący miejsca pracy- firma jako płatnik podatków
· Społeczność lokalna- oczekuje się odpowiedzialności w działaniu, dotyczy zarówno działalności gospodarczej jak i charytatywnej,
Dwa ogólne czynniki kształtujące reputację:
a) Wiarygodność finansowa firmy, która znajduje odzwierciedlenie w zasobach finansowych – tworzy standing finansowy, który obejmuje najczęściej 4 elementy:1. Stan majątkowy przedsiębiorstwa2. Pozycja firmy na rynku3. Opinia o rzetelności przedsiębiorstwa4. Zdolność do regulowania zobowiązań
b) Misja – wyraża funkcje jakie przedsiębiorstwo jakie przedsiębiorstwo chce pełnić na rzecz otoczenia. Misja jest gwarantem pewności działania, [skoro firma ma misję jesteśmy pewni że będzie działać postępować w ten sposób].
Czynniki szczegółowe, determinanty reputacji:
· ...
chomikSGHowy