Zarządzanie wizerunkiem przedsiębiorstwa dr Anna Kwiecień(1).docx

(67 KB) Pobierz

ZARZĄDZANIE WIZERUNKIEM PRZEDSIĘBIORSTWA

Wykład 1
19.02.2013r.

Literatura:
1. Altkorn „Wizerunek Firmy”
2. Krawiec „Kreowanie i zarządzanie reputacją firmy”
3. Anna Kwiecień „Zarządzanie reputacją przedsiębiorstwa”
4. Low, Kalafut „Niematerialna wartość firmy”
5. Marcinkowska „Kształtowanie wartości firmy”

Zaliczenie
Test na przedostatnich zajęciach,

1 WYKŁAD
26.02.2013R.
Wizerunek, reputacja, tożsamość

1 REPUTACJA

§         jest elementem wizerunku,

§         Kształtuje się jako skutek długotrwałego wizerunku

§         Pozytywny wizerunek firmy w świadomości uczestników rynku

Good will – dobre imię firmy

Obecnie traktuje się te dwa reputację i good will jako dwa odrębne pojęcia.

Reputacja w znaczeniu:

·         Wąskim - to jest „good will” – można zawrzeć w bilansie, jako element wartości niematerialnych i prawnych.

·         Szerokim – jest to tak zwany kapitał reputacji, definiowany jako różnica między wartością rynkową, a księgową przedsiębiorstwa. (kapitał reputacji, to jest że firma jest znana, nie ma ryzyka, ma stabilne przepływy finansowe, lojalnych klientów)

Wartość rynkowa odpowiada na pytanie, ile jesteśmy wstanie zapłacić za przedsiębiorstwo, za jego materialne i niematerialne zasoby,

Wartość księgowa – węższe znaczenie od rynkowej – odpowiada ujęciu majątkowemu, wartość przedsiębiorstwa która wynika z zapisów finansowych, od kwoty aktywów odejmujemy zobowiązania równa się wartość księgowa

REPUTACJA – pierwotnie odnosiło się jedynie do ludzi, dobra opinia, była sama w sobie przymiotnikiem pozytywnym, ktoś miał reputację – dobrą opinię. Dzisiaj reputację mogą mieć podmioty, może być dobra albo zła.

Reputacja jest obiektywną opinią otoczenia na temat przedsiębiorstwa. Opinia ta jest wynikiem oceny wszelkich działań firmy, dokonanej z punktu widzenia z co najmniej kilku nie jednorodnych grup jurorów, które to grupy kierują się własnymi kryteriami oceny. Reputacja zależy więc od charakteru relacji firmy z jej audytorium, które tworzą wszyscy Ci, którzy mają z firmą do czynienia.

obiektywną opinią otoczenia na temat przedsiębiorstwa -  każda grupa ocenia subiektywnie, ale należy dążyć na poziomie globalnym do obiektywizmu. Z wyciągania wniosków z subiektywnych ocen, można wytworzyć opinię obiektywną.

Jak specjaliści z różnych dziedzin postrzegają reputację. Reputacja w definicjach różnych dzień naukowych.

v      Ekonomia reputacja jest postrzegana jako sygnał w teorii gier, reputacja gracza jest definiowania jako jego wartość, która determinuje wybór strategii.

v      Strategia – reputacja jest elementem aktywów i zmienna bariera. [ element aktywów, bo reputacja wywodzi się z wewnętrznych unikalnych zasobów, zmienna bariera – jest zewnętrznym odczuciem, w zależności jak postrzegam gracza, taką dostosowuję do niego strategię, z obawy że nie pokonam jego barier, bo jest zbyt dobrym graczem]

v      Socjologia – reputacja jest efektem społecznej konstrukcji jaka powstaje przez tworzenie związków firmy z jej współpracownikami w instytucjonalnym środowisku

v      Marketing – reputacja jest to efekt wysiłków skierowanych na kreowanie siły nabywczej klientów i budowanie ich lojalności. Reputacja jest tak długo wartościowa jak długo powoduje że klient do nas wraca. Do momentu powrotu klientów, generują  nam tym samym strumień dochodów.

v      Nauki o organizacji – reputację stanowią cechy wyłaniające się z firmy, które mają swe źródło w postawach kierowników i pracowników w ich kulturze i tożsamości firmy.

Właściwości reputacji:

·         Jest ekonomicznym aktywem - informuje obserwatorów o atrakcyjności firmy, jej oferty i inicjatyw przez nią podejmowanych

·         Jest pochodną cech systemu społecznego - kreuje status firmy w jej instytucjonalnym środowisku

·         Reputacja rozwija wcześniejsze zasoby firmy i ustanawia ruchome bariery – zmusza do działania samą firmę, jak i rywali firmy.

·         Reputacja jest oceną przeszłej działalności firmy i przesłanką jej potencjału rozwojowego - wyłania się na podstawie tego co firma już zrobiła, jak produkuje, jak działa, jak zatrudnia pracowników, firmy z lepszą reputacją są mniej zagrożone,

·         Reputacja łączy spójnie wielość zewnętrznych wyobrażeń o firmie i sygnalizuje wszechstronne korzyści dla różnych stron odbiorców

·         Uosabia wielość osądów dotyczących efektywności firmy

·         Reputacja krystalizuje strategię firmy

Jest traktowana jako jeden z najważniejszych czynników wartościotwórczych, dlaczego reputacja ma wpływ na kreowanie wartości w przedsiębiorstwie

§         Rozwija zdolność firmy do rekrutowania najlepszych pracowników – pracodawca  z wyboru

§         Przyciąga klientów i wpływa na prawdopodobieństwo ponownego zakupu dostawca z wyboru

§         Czyni firmę sąsiadem z wyboru – nie eliminuje  z rynku, nie tworzy barier

§         Pomaga zostać inwestycją z wyboru - bo firmy z dobrą reputacją mają większą zdolność na atrakcyjne wykorzystania kapitału, niższe ryzyko, niższe koszty, wzrastająca efektywność działania.

2 WIZERUNEK

Wizerunek – inaczej imid – wzór, pierwowzór, odbicie, obraz, marzenie, senne urojenie,

Wizerunek to,

·         zbiór przekonań, myśli i wrażeń danej osoby o obiekcie

·         Wyobrażenie jakie jedna lub wiele publiczności ma o sobie przedsiębiorstwie lub instytucji, nie jest to obraz rzeczywisty dokładnie i szczegółowo nakreślony, ale jest to mozaika szczegółów podchwyconych przypadkowo i fragmentarycznie o nieostrych różnicach

·         Jak ktoś nas widzi, czyli nie tacy jacy jesteśmy, ale tacy jak widzą nas inni. Odpowiada na pytanie jak jestem postrzegana, a nie jaka jestem.

Funkcje wizerunku

·         Nosik charakteru produktu, czynnik wpływający na decyzję wyboru marki,

·         Źródło tzw. korzyści dodatkowych (samochód, określonej marki, oznaka prestiżu), które występują obok korzyści realnych (samochód – dojeżdżam do celu)

·         Pozwala dokonywać zróżnicowania produktu, a także poszczególnych marek, przedsiębiorstw i generalnie sprzyja indywidualizacji,

·         Przyczynia się do tworzenia zaufania do firmy,

Jaki może być wizerunek firmy:

a)      Silny  - powoduje że firma ma jasno określone miejsce w świadomości innych uczestników firmy, wizerunek jest spójny i wyraźny.

b)      Słaby

c)      Pozytywny – społeczeństwo ma pozytywne odczucia związane z daną firmą, które wynikają z pozytywnych doświadczeń z kontaktów z daną  firmą

d)      Negatywny - społeczeństwo ma negatywne odczucia związane z daną firmą, które wynikają z negatywnych doświadczeń z kontaktów z daną  firmą

e)      Własny - dotyczy postrzegania firmy przez samą siebie, przez pracowników, kierownictwo itd.

f)       Obcy – postrzeganie firmy przez otoczenie,

Odbiorcy wizerunku:

§         odbiorca własny /wewnętrzny  - pracownicy wszystkich szczebli,

§         Odbiorcy zewnętrzni wizerunku - wszystkie grupy otoczenia, z którymi firma ma do czynienia.

 

g)      Aktualny – taki jaki w tej chwili posiadamy

h)      Planowany – docelowy, ten do którego firma zmierza,

Rodzaje wizerunków

·         Wizerunek marki/produktu – jest to sposób postrzegania określonej marki na tle innych,

·         Wizerunek grupy produktów – jest to wyobrażenie o całej grupie produktów, które mają wspólną cechę. [wspólną cechą musi być wartość, walor, np. wizerunek produktów ekologicznych]

·         Wizerunek firmy/przedsiębiorstwa – jest to sposób w jakim ludzie postrzegają firmę we wszystkich aspektach jej działania

·         Wizerunek organizacji – węższe od wizerunku przedsiębiorstwa – sposób w jakim firma jest oceniana na podstawie więzi, powiązań jako członka otoczenia,

·         Wizerunek oferty marketingowej – sposób w jakim ludzie postrzegają jakość oferty, działań marketingowych firmy

·         Wizerunek branży – wyobrażenie o wszystkich przedsiębiorstwach w ramach danej branży

·         Wizerunek kraju – najszerszy zakres

Co nam daje dobry wizerunek?

·         Zjednuje opinię publiczną

·         Ułatwia wzajemne porozumienie

·         Usuwa anonimowość między producentem, a odbiorcą

·         Sprzyja wytworzeniu pozytywnego nastawienia do firmy i jej produktów

·         Wpływa na poczucie akceptacji

·         Kreuje pozycję konkurencyjną (przewagę buduje coś konkretnego, coś co mam a konkurencja nie ma, może to być wizerunek)

3 TOŻSAMOŚĆ

Jaka  jest podstawowa różnica miedzy wizerunkiem a tożsamością?
Wizerunek to jest to co ludzie o firmie myślą, a tożsamość to są elementy za pomocą których ludzie firmę identyfikują.

Wizerunek jest w stosunku do firmy czymś zewnętrznym i firma może podejmować zdania żeby ten wizerunek kształtować, ale nie jest on  w pełni zalezny od organizacji.

Tożsamość jest to nie odłączny, wewnętrzny element firmy i o tożsamości firma może w pełni decydować.

Tożsamość

v      jest to suma elementów, które pozwalają zidentyfikować przedsiębiorstwo i wyróżnić je z pośród różnych firm konkurencyjnych

v      Marketingowe sposoby za pomocą których przedsiębiorstwo chce być identyfikowane  przez nabywców produktów i usług.

v      Tożsamość jest sposobem w jaki organizacja manifestuje swoją filozofię wobec całego otoczenia poprzez komunikację i zachowania

v      Podstawą tożsamości jest osobowość i kultura organizacyjna

v      Jest zespołem atrybutów i wartości umożliwiających prezentowanie siebie i swoich osiągnięć, w szczególnie wyrazisty sposób.

Osobowość są to zasady postępowania i przyjęty system wartości, który stanowi punkt wyjścia do kreowania postaw wobec różnych grup otoczenia.

Podejścia do tworzenia tożsamości:

a)      Podejście poznawcze – proces samo nawarstwiającej się wiedzy o firmie, [odbywa się wewnątrz przedsiębiorstwa, nie musi stymulowane żadnymi działaniami, samo się dzieje]

b)      Podejście fenomenologiczne  - polega na poszukiwaniu i definiowaniu cechy lub zespołu cech, które odróżniają daną jednostkę od innych, nadając jej w miarę możliwości cechy niepowtarzalności i związane z tym walory rynkowe, [zasada nie pisana jest taka, że jak firma jest nowa, to musi zastosować podejście fenomenologiczne, szuka określenia dla siebie, że jest najtańsza, o najwyższej jakości itd. ]

II WYKŁAD
05.03.2013r.
Determinanty (czynniki kształtujące wizerunek, tożsamość i reputację)

Reputacja jest wynikiem opinii całego otoczenia. Dla każdego elementu otoczenie mogą być zupełnie inne determinanty kształtujące reputację.

Elementy otoczenia, które kształtują determinanty:

·         Klienci
- ważne są działania rynkowe
- marka
- sam produkt
- jego cena, jakość, wszystko co wiąże się
- reklama i promocja
- poziom obsługi
- serwis i warunki gwarancyjne

·         Inwestorzy
- wysokość stopy zwrotu z inwestycji,
- poziom ryzyka
- wyniki finansowe

·         Pracownicy (otoczenie wewnętrzne)
- warunki pracy i płacy,

·         Media
- oceniają firmę przez pryzmat interesu społecznego,
- przez pryzmat kadry zarządzającej,

·         Dostawcy
- rzetelność współpracy(dostawy na czas, wypłacalność),
- możliwość wspólnego rozwoju,

·         Administracja publiczna
- firma jako podmiot tworzący miejsca pracy
- firma jako płatnik podatków

·         Społeczność lokalna
- oczekuje się odpowiedzialności w działaniu, dotyczy zarówno działalności gospodarczej jak i charytatywnej,

Dwa ogólne czynniki kształtujące reputację:             

a)      Wiarygodność finansowa firmy, która znajduje odzwierciedlenie w zasobach finansowych – tworzy standing finansowy, który obejmuje najczęściej 4 elementy:
1. Stan majątkowy przedsiębiorstwa
2. Pozycja firmy na rynku
3. Opinia o rzetelności przedsiębiorstwa
4. Zdolność do regulowania zobowiązań

b)      Misja –  wyraża funkcje jakie przedsiębiorstwo jakie przedsiębiorstwo chce pełnić na rzecz otoczenia. Misja jest gwarantem pewności działania, [skoro firma ma misję jesteśmy pewni że będzie działać postępować w ten sposób].

Czynniki szczegółowe, determinanty reputacji:

·    ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin