JavaScript Pierwsze starcie.pdf

(597 KB) Pobierz
JavaScript.
Pierwsze starcie
Autor: Mariusz Owczarek
ISBN: 978-83-246-2076-0
Format: 158 × 235, stron: 144
Rozpocznij swoj¹ przygodê z JavaScript!
Jak rozpocz¹æ przygodê z JavaScript?
Jakie obiekty dostarcza JavaScript?
Jak reagowaæ na b³êdy?
Jêzyk JavaScript, choæ ma ju¿ blisko dwanaœcie lat, swoimi mo¿liwoœciami wci¹¿ potrafi
zafascynowaæ niejednego projektanta stron internetowych. Ma ju¿ za sob¹ gorsze dni,
jednak aktualnie dziêki technologii AJAX znów jest na topie. Wykorzystuj¹c go
w odpowiedni sposób, sprawisz, ¿e twój serwis WWW stanie siê bardziej interaktywny
i dynamiczny.
Ta ksi¹¿ka pozwoli Ci wyjœæ zwyciêsko z pierwszego starcia z tym jêzykiem! Dowiesz
siê z niej, jak u¿ywaæ zmiennych, operatorów oraz funkcji. Nauczysz siê reagowaæ na
zdarzenia oraz wykorzystywaæ okna dialogowe. Ponadto zdobêdziesz wiedzê na temat
pracy z obiektami DOM HTML oraz na temat sposobów reagowania na b³êdy
w skryptach. Autor przedstawia tu tak¿e dostêpne obiekty JavaScript oraz pokazuje,
jak wykonywaæ operacje zwi¹zane z czasem. Ogromnym atutem tej ksi¹¿ki jest
przejrzystoœæ i usystematyzowany sposób prezentowania informacji. Dziêki temu
równie¿ Ty szybko i bezboleœnie poznasz JavaScript!
Typowe konstrukcje jêzyka JavaScript
Wykorzystanie zmiennych
Zastosowanie funkcji
Reagowanie na zdarzenia
Sposoby u¿ycia okien dialogowych
Wykonywanie operacji zwi¹zanych z czasem
Dostêpne obiekty JavaScript
Obiekty DOM HTML
Przygotowanie w³asnych obiektów
Dziedziczenie w JavaScript
Obs³uga b³êdów
PrzejdŸ bezboleœnie pierwsze starcie z JavaScript!
945179772.001.png 945179772.002.png
Spis treści
Rozdział 1. Pierwsze spotkanie z JavaScriptem ................................................... 7
Dlaczego JavaScript? ........................................................................................................ 7
Instalowanie debuggera Venkman w programie Firefox .................................................. 8
Skrypt w pliku HTML ...................................................................................................... 8
Skrypty umieszczone w oddzielnych plikach ................................................................. 10
Test ................................................................................................................................. 11
Rozdział 2. Zmienne i instrukcje ...................................................................... 13
Zmienne .......................................................................................................................... 13
Operatory ........................................................................................................................ 14
Typ tablicowy. Operator new ......................................................................................... 14
Instrukcje warunkowe ..................................................................................................... 17
Instrukcja if... else .................................................................................................... 17
Instrukcja switch ...................................................................................................... 18
Instrukcje pętli ................................................................................................................ 19
Pętla for .................................................................................................................... 19
Pętla while ................................................................................................................ 20
Pętla do... while ........................................................................................................ 20
Instrukcje break i continue ....................................................................................... 21
Podstawy obsługi debuggera Venkman .......................................................................... 22
Interfejs debuggera ................................................................................................... 22
Szukamy błędów w kodzie ....................................................................................... 23
Punkty przerwań ....................................................................................................... 24
Obserwatory ............................................................................................................. 25
Test ................................................................................................................................. 26
Rozdział 3. Funkcje ......................................................................................... 27
Definiowanie funkcji ...................................................................................................... 27
Funkcje bezparametrowe ................................................................................................ 27
Funkcje z parametrami ................................................................................................... 28
Tablica i funkcja jako parametry .............................................................................. 30
Funkcje anonimowe ........................................................................................................ 31
Funkcje JavaScriptu a ramki frame ................................................................................ 32
Debugger Venkman — profiler ...................................................................................... 34
Test ................................................................................................................................. 35
4
JavaScript. Pierwsze starcie
Rozdział 4. Zdarzenia ....................................................................................... 37
Kiedy coś się zdarza? ..................................................................................................... 37
Zmiany standardów obsługi zdarzeń w JavaScripcie ...................................................... 37
Sposób pierwszy, najstarszy ..................................................................................... 38
Sposób drugi, „standardowy” ................................................................................... 38
Sposób trzeci — nowy standard ............................................................................... 39
Więcej o zdarzeniach myszy .......................................................................................... 41
Zdarzenie jako obiekt ..................................................................................................... 43
Zdarzenia klawiatury ...................................................................................................... 46
Test ................................................................................................................................. 47
Rozdział 5. Okna dialogowe ............................................................................. 49
Rodzaje okien dialogowych w JavaScripcie ................................................................... 49
Okno alert ....................................................................................................................... 49
Okno confirm ................................................................................................................. 50
Okno prompt ................................................................................................................... 51
Funkcja showModalDialog() .......................................................................................... 52
Funkcja showModelessDialog() ..................................................................................... 54
Okna tworzone funkcją open() ....................................................................................... 55
Test ................................................................................................................................. 57
Rozdział 6. Operacje związane z czasem ........................................................... 59
Data i czas — obiekt Date .............................................................................................. 59
Obliczanie dnia tygodnia .......................................................................................... 60
Kalendarz z tabelki ................................................................................................... 62
Timer w JavaScripcie ..................................................................................................... 64
Test ................................................................................................................................. 66
Rozdział 7. Przegląd obiektów JavaScriptu ....................................................... 67
Obiekt Math, czyli działania matematyczne ............................................................... 67
Obiekt String, czyli manipulacje tekstem ....................................................................... 68
Weryfikacja poprawności wypełnienia formularzy .................................................. 69
Wyrażenia regularne ................................................................................................ 71
Obiekt Boolean, czyli prawda i fałsz .............................................................................. 73
Obiekt Screen, czyli ekran .............................................................................................. 73
Pozycjonowanie wyświetlanych okien ..................................................................... 74
Obiekt history, czyli gdzie już byłeś ............................................................................... 75
Nawigacja po historii przeglądarki z poziomu strony Web ...................................... 75
Obiekt location, czyli gdzie jesteś teraz ............................................................................. 76
Okresowe odświeżanie strony Web z dynamiczną zawartością ............................... 77
Test ................................................................................................................................. 78
Rozdział 8. Obiekty DOM HTML w skryptach .................................................... 79
Koncepcja DOM HTML ................................................................................................ 79
Obiekt Window .............................................................................................................. 80
Obiekt document ............................................................................................................ 83
Proste menu .............................................................................................................. 84
Operacje na znacznikach kontekstu (ciasteczkach) .................................................. 86
Obiekt Navigator ............................................................................................................ 87
Sprawdzanie wtyczek zainstalowanych w przeglądarce ........................................... 87
Kontrolki formularzy na stronie Web ............................................................................. 89
Kontrolki tworzone za pomocą znacznika <input> .................................................. 90
Lista rozwijalna <select> .......................................................................................... 93
Kilka zdań o wysyłaniu formularza .......................................................................... 94
Test ................................................................................................................................. 95
Spis treści
5
Rozdział 9. Praca z dokumentami DOM HTML i XML ......................................... 97
Drzewo obiektów ............................................................................................................ 97
Funkcje i właściwości obiektu document do zarządzania elementami ........................... 97
Dodawanie elementów do dokumentu ...................................................................... 99
Zmiana parametrów elementów ............................................................................. 100
Usuwanie elementów z drzewa .............................................................................. 102
Budowanie tabeli .................................................................................................... 103
Import danych z dokumentów XML ............................................................................ 106
Wczytywanie dokumentów XML w Firefoksie ...................................................... 106
Wczytywanie dokumentów XML w Internet Explorerze ........................................... 110
Wczytywanie uniwersalne dla IE i FF .................................................................... 111
Test ............................................................................................................................... 111
Rozdział 10. Własne obiekty JavaScriptu ........................................................ 113
Funkcje jako obiekty .................................................................................................... 113
Właściwości (pola) obiektu — słowo kluczowe this .............................................. 113
Metody obiektu ...................................................................................................... 115
Pola i metody prywatne .......................................................................................... 116
Dodawanie metod do istniejących obiektów — właściwość prototype ........................ 117
Dziedziczenie w JavaScripcie ....................................................................................... 118
Dziedziczenie przez funkcje ................................................................................... 118
Dziedziczenie przez prototypy ............................................................................... 119
Test ............................................................................................................................... 120
Rozdział 11. Obsługa błędów w skryptach ........................................................ 121
Wyjątki ......................................................................................................................... 121
Prosta obsługa wyjątków .............................................................................................. 121
Sami wyrzucamy wyjątki — instrukcja throw .............................................................. 122
Własne typy wyjątków ................................................................................................. 123
Test ............................................................................................................................... 124
Rozdział 12. Podstawy technologii AJAX .......................................................... 125
AJAX a tradycyjny model stron Web ........................................................................... 125
Obiekt XMLHttpRequest ............................................................................................... 125
Pobieranie danych za pomocą XMLHttpRequest metodą GET ............................. 126
Komunikacja ze skryptem PHP metodą GET ......................................................... 128
Komunikacja ze skryptem PHP metodą POST ....................................................... 129
Test ............................................................................................................................... 130
Odpowiedzi do testów .................................................................. 133
Skorowidz .................................................................................... 135
Rozdział 9.
Praca z dokumentami
DOM HTML i XML
Drzewo obiektów
Jak już wspomniałem w poprzednim rozdziale, specyfikacja DOM pozwala na traktowa-
nie strony Web jako zbioru elementów. Elementy tworzą drzewo, podobnie jak pliki i fol-
dery na dysku. Zamiast plików i folderów mamy tu węzły (node) i elementy. W przypad-
ku dokumentu HTML elementami są obiekty HTML. Zamiast tworzyć je bezpośrednio
w dokumencie, można utworzyć je za pomocą skryptu, uzyskując dynamiczną stronę
Web. To wszystko może być połączone z pobieraniem danych z dokumentów XML.
Funkcje i właściwości obiektu
document do zarządzania elementami
Elementy HTML są częścią dokumentu, który jest reprezentowany przez obiekt docu-
ment , dlatego obiekt ten zwiera funkcje do tworzenia elementów i węzłów. Będziemy
używać dwóch funkcji pokazanych w tabeli 9.1.
Tabela 9.1. Funkcje obiektu document do tworzenia elementów
Funkcja
Opis
Tworzy element, parametr nazwa to nazwa znacznika HTML podana
w cudzysłowie, np. „div” , „table” , „p” itd.
createElement(nazwa)
Tworzy węzeł tekstowy zawierający tekst tekst .
createTextNode(tekst)
945179772.003.png 945179772.004.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin