ARKUSZ EDUKACJI ZDROWOTNEJ.docx

(50 KB) Pobierz
ARKUSZ EDUKACJI ZDROWOTNEJ

ARKUSZ EDUKACJI ZDROWOTNEJ             

1.Określenie rozpoznanego problemu zdrowotnego lub potrzeby z wykorzystaniem narzędzi badawczych, wybór metod i środków.

a) narzędzia: pen, glukometr.

b) metody: podające: pogadanka, objaśnienia; problemowe: klasyczna metoda problemowa; aktywizujące – zabawa dydaktyczna; praktyczne: pokazy.

c) środki: broszury, tabele produktów i potraw dozwolonych i zabronionych w diecie chorego na cukrzyce, wskaźniki glikemiczne,  krzyżówka, poradnik dla pacjentów z cukrzycą typu I.

 

 

2. Określenie problemu/ potrzeby pacjenta i/lub rodziny w zakresie samoobserwacji, samokontroli, samopielęgnacji.

………………………………………………………………………………………………………………...

………………………………………………………………………………………………………………...

………………………………………………………………………………………………………………...

 

3. Ocena zdolności pacjenta i/lub rodziny do samoopieki i samokontroli.

Ocena w zakresie:

· poziomu wiedzy i umiejętności (deficyt wiedzy i umiejętności)

· motywacji (stopnia zaangażowania)

· warunków i możliwości (odbiorcy i otoczenia)

· rodowiska wspierającego (rodzaj i zakres wsparcia)

………………………………………………………………………………………………………………...

………………………………………………………………………………………………………………...

………………………………………………………………………………………………………………...

………………………………………………………………………………………………………………...

 

4. Określenie tematu edukacji:

Cukrzyca tupu 1.

………………………………………………………………………………………………………………...

5. Określenie celu edukacji w zakresie wiedzy i umiejętności:

a) celu ogólnego

·         Zapoznanie z istotą choroby.

·         Przygotowanie praktyczne i teoretyczne do zmiany zachowań zdrowotnych.

·         Przygotowanie do sprawnej realizacji samokontroli i samoopieki.

·         Zwiększenie psychicznej odporności i motywacji pacjenta.

·         Niedopuszczenie do wystąpienia późniejszych powikłań cukrzycy.

·         Osiągnięcie lepszej jakości życia u cukrzyka.

 

b) celów szczegółowych

Poznawcze: pacjent

·         umie wyjaśnić istotę choroby,

·         umie wymienić objawy cukrzycy typu I,

·         zna zasady diety w cukrzycy,

·         zna formy przyjmowania insuliny,

·         umie interpretować wyniki badań na zawartość glukozy w moczu i krwi.

 

Psychoruchowe: pacjent

·         umie przeprowadzić samokontrole: używać testów do badania zawartości glukozy w moczu, gleukometru,

·         umie wykonać wstrzyknięcie insuliny w tkankę podskórną za pomocą tzw. penu,

·         dba o pielęgnacje stóp.

 

Afektywne: pacjent

·         rozumie ze leczenie jest konieczne, nawet jeżeli nie występują objawy choroby,

·         rozumie dlaczego terapia nie może być przerwana,

·         zmotywuje się do zapobiegania późnym powikłaniom,

·         uwzględni wskaźnik glikemiczny przy diecie,

·         zmotywuje się częstej kontroli masy ciała,

·         przekonany jest, że wysiłek fizyczny jest ważnym elementem terapii,

·         świadomy jest o powikłaniach  w cukrzycy typu I.

 

6. Ocena efektów edukacji i ewaluacja celów:

………………………………………………………………………………………………………………...

………………………………………………………………………………………………………………...

………………………………………………………………………………………………………………...

………………………………………………………………………………………………………………...

7. Piśmiennictwo………………………………………………………………………………………

………………………………………………………………………………………………………………...

………………………………………………………………………………………………………………...

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

podające: pogadanka, objaśnienia; problemowe: klasyczna metoda problemowa; aktywizujące – zabawa dydaktyczna; praktyczne: pokazy.

 


Termin i czas edukacji

Narzędzia, metody i środki

Plan edukacji

Zakres treści

Ocena efektów

edukacji

27 luty 2012,

poniedziałek, godz. 1100,

sala terapii zajęciowej.

czas trwania:       40 minut.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1. Pogadanka, objaśnienia.

 

 

 

 

 

2. Pogadanka, objaśnienia.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                              3. Klasyczna metoda problemowa, objaśnienia.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                            4. Klasyczna metoda problemowa, pogadanka, objaśnienia.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                            5. Pogadanka, objaśnienia dydaktyczne, zabawa dydaktyczna, pokaz.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6. ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin