ARKUSZ EDUKACJI ZDROWOTNEJ
1.Określenie rozpoznanego problemu zdrowotnego lub potrzeby z wykorzystaniem narzędzi badawczych, wybór metod i środków.
a) narzędzia: pen, glukometr.
b) metody: podające: pogadanka, objaśnienia; problemowe: klasyczna metoda problemowa; aktywizujące – zabawa dydaktyczna; praktyczne: pokazy.
c) środki: broszury, tabele produktów i potraw dozwolonych i zabronionych w diecie chorego na cukrzyce, wskaźniki glikemiczne, krzyżówka, poradnik dla pacjentów z cukrzycą typu I.
2. Określenie problemu/ potrzeby pacjenta i/lub rodziny w zakresie samoobserwacji, samokontroli, samopielęgnacji.
………………………………………………………………………………………………………………...
3. Ocena zdolności pacjenta i/lub rodziny do samoopieki i samokontroli.
Ocena w zakresie:
· poziomu wiedzy i umiejętności (deficyt wiedzy i umiejętności)
· motywacji (stopnia zaangażowania)
· warunków i możliwości (odbiorcy i otoczenia)
· [środowiska wspierającego (rodzaj i zakres wsparcia)
4. Określenie tematu edukacji:
Cukrzyca tupu 1.
5. Określenie celu edukacji w zakresie wiedzy i umiejętności:
a) celu ogólnego
· Zapoznanie z istotą choroby.
· Przygotowanie praktyczne i teoretyczne do zmiany zachowań zdrowotnych.
· Przygotowanie do sprawnej realizacji samokontroli i samoopieki.
· Zwiększenie psychicznej odporności i motywacji pacjenta.
· Niedopuszczenie do wystąpienia późniejszych powikłań cukrzycy.
· Osiągnięcie lepszej jakości życia u cukrzyka.
b) celów szczegółowych
Poznawcze: pacjent
· umie wyjaśnić istotę choroby,
· umie wymienić objawy cukrzycy typu I,
· zna zasady diety w cukrzycy,
· zna formy przyjmowania insuliny,
· umie interpretować wyniki badań na zawartość glukozy w moczu i krwi.
Psychoruchowe: pacjent
· umie przeprowadzić samokontrole: używać testów do badania zawartości glukozy w moczu, gleukometru,
· umie wykonać wstrzyknięcie insuliny w tkankę podskórną za pomocą tzw. penu,
· dba o pielęgnacje stóp.
Afektywne: pacjent
· rozumie ze leczenie jest konieczne, nawet jeżeli nie występują objawy choroby,
· rozumie dlaczego terapia nie może być przerwana,
· zmotywuje się do zapobiegania późnym powikłaniom,
· uwzględni wskaźnik glikemiczny przy diecie,
· zmotywuje się częstej kontroli masy ciała,
· przekonany jest, że wysiłek fizyczny jest ważnym elementem terapii,
· świadomy jest o powikłaniach w cukrzycy typu I.
6. Ocena efektów edukacji i ewaluacja celów:
7. Piśmiennictwo………………………………………………………………………………………
podające: pogadanka, objaśnienia; problemowe: klasyczna metoda problemowa; aktywizujące – zabawa dydaktyczna; praktyczne: pokazy.
Termin i czas edukacji
Narzędzia, metody i środki
Plan edukacji
Zakres treści
Ocena efektów
edukacji
27 luty 2012,
poniedziałek, godz. 1100,
sala terapii zajęciowej.
czas trwania: 40 minut.
1. Pogadanka, objaśnienia.
2. Pogadanka, objaśnienia.
3. Klasyczna metoda problemowa, objaśnienia.
4. Klasyczna metoda problemowa, pogadanka, objaśnienia.
5. Pogadanka, objaśnienia dydaktyczne, zabawa dydaktyczna, pokaz.
6. ...
teresawawa