Technika biurowa - Zasady bezpieczeństwa i higieny pracy obowiązujące przy użyciu i obsłudze sprzętu i urządzeń biurowych.doc

(8 KB) Pobierz

 

 

 

 

 

Instalacje i urządzenia biurowe powinny być tak wykonane,aby w czasie eksploatacji nie narażały pracowników na porażenie prądem elektrycznym oraz nie stanowiły zagrożenia pożarowego.Oświetlenie w pomieszczeniach administracyjno biurowych powinno być dostosowane do rodzaju wykonywanych prac oraz powinno spełniać wymagania PN.Ze wszystkich pomieszczeń administracyjno-biurowych , w których mogą przebywać pracownicy powinny być wyznaczone drogi ewakuacyjne, umożliwiające szybkie wydostanie się pracowników  na otwartą przestrzeń.

  Sekretarka pracująca w biurze powinna:

-sprawdzić stan techniczny urządzeń i oświetlenia stanowiska, a w szczególności stan instalacji elektrycznej.

-dostosować biurko,krzesło, podnóżek do wymiarów swego ciała,ustawić odpowiednio uchwyt na dokument.

-w sekretariacie kobiety w ciąży mogą pracować bezpośrednio przy monitorze tylko za zgodą lekarza i zgodnie z jego zaleceniami.

  Przy obsłudze drukarki należy:

-podłaczyć drukarkę do sieci elektrycznej oraz do komputera,jeżeli nie została wcześniej podłączona.

-sprawdzić, czy w drukarce znajduje się papier.

-w przypadku zacięcia papieru w drukarce, odłaczyć drukarkę z zasilania,otworzyć pokrywę drukarki zgodnie z jej instrukcją obsługi i wyjąć zacięty papier.

  Przy obsłudze komputera należy pamiętać,by:

-ustawienie ekranu monitora powinno ograniczać olśnienie i odbicie światła .

-klawiaturę komputera należy ustawiać tak, aby odległość między klawiaturą a przednią krawędzią stołu była nie mniejsza niż 100mm.

-zabrania się czyszczenia na mokro obudowy komputera będącego pod napięciem.

  Przy obsłudze komputera i drukarki należy:

-ustawić komputer i drukarkę we właściwej pozycji do ich eksploatacji, sprawdzić poprawność ustawienia sprzętu pomocniczego.

-pracownikom obsługującym komputer i drukarkę zabrania się samowolnego naprawiania komputera lub drukarki bez odpowiednich uprawnień a dotyczy to również sprzętu  i wyposażenia stanowiskowego stanowiącego główne zasilanie urządzeń energią elektryczną.

-każdy wypadek przy pracy z komputerem i drukarką (np.porażenie pradem elektrycznym,upadek urządzenia na pracownika itp.) natychmiast zgłaszać swojemu bezpośredniemu przełożonemu (kierownikowi) a stanowisko pracy zostawić w takim stanie,w jakim zdarzył się wypadek,aż do przybycia zespołu powypadkowego (dotyczy to przede wszystkim wypadków ciężkich,zespołowych lub śmiertelnych).Poszkodowanemu udzielić pierwszej pomocy.

  BHP przy obsłudze komputera z monitorem ekranowym:

-należy dostosować biurko,krzesło,podnóżek do wymiarów swego ciała, ustawić odpowiednio uchwyt na dokumenty.

-ustawić ekran monitora względem źródeł światła tak,aby ograniczyć olśnienie i odbicia światła.

-wyregulować jasność i kontrast monitora (ewentualnie zastosować filtr lub ekran ochronny).

-filtry i ekrany ochronne należy dobrać stosownie do typu i rodzaju monitora.

  BHP przy obsłudze kserokopiarki:

-w przypadku umieszczenia kserokopiarki w oddzielnym pomieszczeniu i ciągłej jej pracy należy zapewnić wentylację przynajmniej grawitacyjną.

-przed uruchomieniem kserokopiarki sprawdzić,czy urządzenie znajduje się w stanie pełnej sprawności,czy osłony i zabezpieczenia sa na właściwych miejscach i czy stan ich jest należyty.

-nie dopuszczać,aby drobne metalowe przedmioty jak:spinacze,pinezki itp. nie zostały wciągnięte do kserokopiarki.

  BHP przy obsłudze laminatora:

-przed rozpoczęciem laminowania właściwego próbnie zalaminować jedną kartkę w celu upewnienia się,że laminator laminuje właściwie,a rolki dociskowe nie brudzą laminowanego materiału.

-zabrania się zakrywania otworów wentylacyjnych laminatora.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-przełączyć laminator w stan spoczynku i schłodzić lub wyłączyć od źródła zasilania wyłącznikiem głównym.

  BHP przy obsłudze maszyny do oprawy dokumentów:

-oświetlenie stanowiska roboczego powinno wynosić minimum 300Ix.

-podczas obsługi maszyny do oprawy dokumentów zabrania się oprawiać dokumenty na uszkodzonej maszynie.

-na bieżąco należy usuwać odpady oraz układać oprawione dokumenty w miejscu do tego celu wyznaczonym.

  BHP przy obsłudze niszczarki dokumentów:

-sprawdzić działanie czujników i lampek kontrolnych niszczarki.

-podczas pracy na niszczarce, co pewien czas przepuścić skropioną olejem maszynowym kartkę papieru celem nasmarowania noży tnących.

-po zakończonej pracy wyłaczyć niszczarkę z gniazda sieciowego, opróżnić pojemnik lub wymienić worek ze ścinkami papieru na nowy i uporządkować stanowisko pracy.

  BHP przy obsłudze telefaksu:

-w czasie pracy telefaksu nie wolno otwierać pokrywy.

-nie dopuszczać,aby drobne metalowe przedmioty jak:spinacze,pinezki itp.zostały wciągnięte do telefaksu.

-zabrania się samowolnego naprawiania urządzeń,sprzętu i wyposażenia zasilanego energią elektryczną a także wymiany przewodów zasilających i przewodów linii telefonicznej.

  Dobór racjonalnych mebli wpływa nie tylko na właściwe wykorzystanie powierzchni pomieszczeń biurowych,ale i na wydajnośc pracy.Chodzi tu przede wszystkim o dostosowanie  wymiarów mebli i ich rozwiązań konstrukcyjnych do funkcji spełnianych przez pracownika,a więc do rodzaju wykonywanej pracy oraz do podstawowych wymagań higieny pracy.Z funkcjonalnego punktu widzenia można podzielić meble biurowe na:

-stanowiące typowe wyposażenie stanowiska pracy (krzesła,stoły,biurka).

-służące do przechowywania i segregowania dokumentów(szafy,regały,sortownice,półki itp.)

-stanowiące wyposażenie specjalnych stanowisk pracy (biurka dla maszynistek,tablice kreślarskie,biurka kartotekowe itp.).

   W pomieszczeniach biurowych należy:

-zainstalować odpowiednią wentylację w celu zapewnienia cyrkulacji świeżego powietrza;

-stosować odpowiednie środki celem zapewnienia wystarczającego oświetlenia w pomieszczeniach urzędów i instytucji;

-do dyspozycji pracowników powinny być umywalki z mydłem i ręcznikiem lub innymi odpowiednimi urządzeniami do mycia;

-pracownikom powinny być zapewnione odpowiednie urządzenia WC oddzielne dla kobiet i mężczyzn;

-zapewnić pracownikom korzystania z przenośnej,odpowiednio skompletowanej apteczki pierwszej pomocy,gotowej do użytku;

-wszystkie zapasowe wyjścia powinny posiadać wyraźne i widoczne oznaczenia;

-pracownicy powinni znać ogólne przepisy przeciwpożarowe.

  Bezpieczne warunki pracy w biurze są zapewnione,gdy biuro posiada właściwe oświetlenie,którego natężenie jest zgodne  z PN (w zależności od charakteru pracy m.in.300Ix).Zabrania się wchodzenia na krzesła,stoły,parapety w celu sięgnięcia wyżej.

Przy obsłudze sprzętu i urządzeń biurowych postępować zgodnie z obowiązującymi instrukcjami.Zaznajomić się z instrukcjami obsługi sprzętu biurowego i wyposażenia będącego w dyspozycji np.komputer,kserokopiarki,itp.Przestrzegać istniejących zakazów palenia tytoniu i używania otwartego ognia w miejscach niedozwolonych.Każdy,kto zauważy pożar lub inne miejscowe zagrożenie,zobowiązany jest niezwłocznie powiadomić  o pożarze osoby znajdujące się w magazynie budynku i sąsiedztwie.Równocześnie z alarmem o niebezpieczeństwie pożaru należy przystąpić do gaszenia go będącym w dyspozycji podręcznym sprzętem gaśniczym,hydrantami wewnętrznymi,pamiętając o stosowaniu gaśnic właściwych dla danego rodzaju palącego się materiału.Należy pamiętać o odcięciu dopływu energi elektrycznej i gazu.

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin