01-THINK-Szymkowicz-Zmiany-w-konstrukcji-systemu-emerytalnego-w-Polsce(1).pdf

(220 KB) Pobierz
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
Z MIANY W K ONSTRUKCJI S YSTEMU E MERYTALNEGO W P OLSCE
Ewa Szymkowicz
Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania z siedzibą w Rzeszowie
Streszczenie
System emerytalny stanowi niezwykle ważną kwestię społeczną. Od jego konstrukcji zależy wysokość
środków jakimi będziemy dysponować w momencie przejścia na emeryturę. W części pierwszej przed-
stawione zostały przyczyny wprowadzenia reformy systemu emerytalnego w Polsce w 1999 roku.
Opisując trendy zachodzące w społeczeństwie polskim, odpowiada na pytanie dlaczego system repar-
tycyjny nie spełniłby swojej funkcji w naszym kraju. Druga część poświęcona jest charakterystyce mie-
szanego systemu emerytalnego, który obowiązuje w Polsce od 1999 roku. W części trzeciej opisane
zostały zmiany w systemie emerytalnym po wejściu w życie ustawy z dnia 25 marca 2011 roku.
1. Przyczyny wprowadzenia reformy systemu emerytalnego w 1999 roku
System emerytalny stanowi bardzo ważny element struktury instytucjonalnej, w której funkcjonuje
społeczeństwo. Zapewnia on konsumpcję ludziom w okresie, gdy nie mogą już sami zarobkować.
Realizacja tego celu na poziomie całego społeczeństwa wymaga powszechności udziału w systemie
emerytalnym. Sposoby generowania środków na godziwe życie w czasie, gdy z racji wieku nie można
samodzielnie zarabiać zmieniały się wraz z ewolucją struktury demograficznej ludności oraz innych
zjawisk społecznych 1 .
System emerytalny obowiązujący w Polsce do 1998 roku., był systemem repartycyjnym. Istota tego
systemu polegała na pokrywaniu bieżących wydatków na świadczenia z bieżących składek. Na pod-
stawie tzw. umowy międzypokoleniowej dochodziło do redystrybucji dochodów pomiędzy pokole-
niem czynnym zawodowo, a pokoleniem poprodukcyjnym 2 . Po raz pierwszy omawiany system został
1
M. Góra, Inne spojrzenie na podstawowe zagadnienia ekonomii emerytalne j , „Ekonomista ”, nr 4/2003, s. 480-481.
2
K. Antonów, Finansowe aspekty ubezpieczeń społecznych , „Praca i Zabezpieczenie Społeczne”, nr 11/2002, s. 2.
www.think.wsiz.rzeszow.pl , ISSN 2082-1107, Nr 1 (9) 2012, s. 1-14
879255272.011.png 879255272.012.png
 
Zmiany w konstrukcji systemu emerytalnego w Polsce
wprowadzony pod koniec XIX w. w Niemczech przez kanclerza Bismarcka. Bardzo dobrze sprawdzał
się on w sytuacjach korzystnej struktury wiekowej, tzn. takiej gdzie na niewielką liczbę emerytów
przypadała stosukowo duża liczba osób pracujących. Jednakże w Polsce pod koniec XX wieku zaistnia-
ły przesłanki, które uniemożliwiły efektywne funkcjonowanie systemu repartycyjnego 3 .
Podstawową przyczyną wprowadzenia reformy systemu emerytalnego w Polsce był fakt, iż stary sys-
tem był kosztowny, niestabilny i niesprawiedliwy. Finansowy kryzys modelu repartycyjnego w Polsce
pojawił się na skutek ograniczenia aktywności zawodowej społeczeństwa. Przywileje emerytalne,
ułatwienia w przechodzeniu na wcześniejszą emeryturę oraz rosnące bezrobocie sprawiały, że coraz
szybciej rosła liczba osób w wieku poprodukcyjnym, a malała liczba osób aktywnych zawodowo. Do-
dać należy do tego fakt, iż w Polsce postępuje proces starzenia się ludności, który dodatkowo pogłę-
bił tę dysproporcję 4 . Celem zagwarantowania wypłacalności systemu zaczęto stopniowo podnosić
wysokość obowiązkowych składek na ubezpieczenie społeczne. W roku 1998 były one blisko trzy-
krotnie wyższe niż w 1981 roku.
Wykres 1. Wysokość obowiązkowych składek na ubezpieczenia społeczne w latach 1981-1998 jako
procent podstawy wymiaru
0,5
45%
43%
43%
0,4
38%
33%
0,3
25%
0,2
15,50%
0,1
0,0
1981
1982
1986
1987
1990
1992
1998
Źródło: J. Rodzinka, J. Hady, E. Hospod, Przyczyny wprowadzenia reformy systemu emerytalnego w Polsce,
Kwartalnik ,,e-Finanse” 2007, nr 3 s. 2, [z:] http://www.e-finanse.com/artykuly/76.pdf, z dnia 15.05.2010 roku.
Mimo rosnącej składki, bieżące wpłaty były niewystarczające na pokrywanie bieżących świadczeń.
Kosztami zaistniałego stanu rzeczy obciążono budżet państwa. Udział wydatków w PKB na emerytury
i renty wzrósł z 12,6% w 1991 roku. do 15,2% w roku 1996. Prognozy pokazują, że brak podjętych
reform spowodowałby dalszy wzrost, aż do 22% w 2035 roku 5 .
Wysoka składka miała też negatywny wpływ na poziom konkurencyjności polskich przedsiębiorstw,
przyczyniając się do spadku rentowności oraz hamowania działalności inwestycyjnej. Wysokie koszty
pracy spowodowały rozwój tzw. szarej strefy. Znaczny stopień obciążenia pracodawców składkami na
3
J. Rodzinka, J. Hady, E. Hospod, Przyczyny wprowadzenia reformy systemu emerytalnego w Polsce, Kwartalnik ,,e-Finanse”
2007, nr 3, s. 2,[z:] http://www.e-finanse.com/artykuly/76.pdf, z dnia 15.05.2010 r.
4
R. Bugaj, Ocena reformy ubezpieczeń społecznych , „Gospodarka Narodowa”, nr 1-2/2004., s. 22-23.
5
P. Zieliński., Reforma polskiego systemu emerytalnego – pozytywny głos w dyskusji , „Zeszyty Naukowe Politechniki Po-
znańskiej. Organizacja i Zarządzanie”, z. 26/1999, s. 96.
2
879255272.013.png 879255272.001.png 879255272.002.png 879255272.003.png 879255272.004.png 879255272.005.png 879255272.006.png 879255272.007.png 879255272.008.png 879255272.009.png
 
Zmiany w konstrukcji systemu emerytalnego w Polsce
ubezpieczenie społeczne związany był także z dużą pracochłonnością czynności rozliczeniowych.
Z prowadzonych szacunków wynikało, że na ok. 300 zatrudnionych pracowników potrzebna była jed-
na dodatkowa osoba do obsługi ZUS 6 .
Należy również zwrócić uwagę na niestabilność starego systemu oraz jego podatność na przetargi
polityczne. Kwestie dotyczące systemu emerytalnego były bardzo często zmieniane, dotyczyły bo-
wiem znacznej rzeszy wyborców. Partie polityczne w swoich kampaniach przedwyborczych głosiły
populistyczne hasła obiecując liczne zmiany na korzyść emerytów i rencistów, po czym odstępowały
od swoich zamiarów ze względu na niemożliwość ich realizacji. Oprócz tego istotną kwestią było fi-
nansowe uzależnienie systemu od sytuacji budżetu państwa oraz wahań na rynku pracy 7 .
Niesprawiedliwość starego sytemu emerytalnego wynikała z braku ścisłej zależności między wysoko-
ścią otrzymywanej emerytury a stażem pracy i zarobkami. W ostatecznym rozrachunku system
sztucznie zrównywał wielu świadczeniobiorców, nie dając gwarancji otrzymania świadczenia w wyso-
kości adekwatnej do poniesionych kosztów 8 . Poza tym, składki wszystkich pracujących stanowiły źró-
dło finansowania niektórych grup zawodowych, a także minimalnych świadczeń dla osób, które ich
sobie nie wypracowały. Możliwość przechodzenia na wcześniejszą emeryturę przez wybrane grupy
zawodowe, łagodne warunki otrzymywania rent inwalidzkich przyczyniały się do nieefektywności
starego systemu. Zwrócić należy także uwagę na zjawisko dofinansowywania systemu przez osoby
zarabiające powyżej 250% średniej krajowej. Osoby takie były dyskryminowane, gdyż nie otrzymywa-
ły świadczenia emerytalnego od tej części dochodu, która przewyższała 2,5-krotność średniej krajo-
wej. Zakład Ubezpieczeń Społecznych administrując system, pełnił funkcje preferowane przez aparat
rządowy. Przejawiało się to m. in. w rozkładaniu na raty bądź umarzaniu części składek dla przedsię-
biorstw państwowych albo o strategicznym znaczeniu dla państwa 9 .
Argumentem, który był często wysuwany przeciwko repartycyjnym ubezpieczeniom pracowniczym,
jest marnotrawienie środków poprzez bezpośrednią zamianę składek na świadczenie. Znaczne środki
obracane przez ubezpieczenia społeczne powinny ,,pracować” i w efekcie dostarczać dochodów
z inwestycji kapitałowych. Poddawana była również krytyce ,,anonimowość” płacących składki,
wszystkie środki trafiały do jednego worka. Składka powinna być przypisana do opłacającego,
a świadczenie ekwiwalentne do sumy wpłaconych składek 10 .
Niezwykle ważnym aspektem wpływającym na konieczność zmiany systemu emerytalnego były zja-
wiska demograficzne. Należy tu wymienić ograniczenie procesu tworzenia nowych rodzin na skutek
obniżania się częstości zawieranych małżeństw oraz odkładanie decyzji o założeniu rodziny w czasie 11 .
Na przestrzeni 10 lat od połowy lat 90. do 2005 roku średni wiek wstępowania w związki małżeńskie
wydłużył się z 23 do 25 lat. Wiąże się z tym także obniżanie się współczynnika dzietności kobiet, który
20 lat temu wynosił ok. 2,1 a dziś już tylko ok. 1,39 12 . Zachowanie równowagi między pokoleniami
6 J. Hrynkiewicz., Wybrane aspekty społeczne i ekonomiczne reformy ubezpieczeń społecznych , „Gospodarka Narodowa” , nr
3/1999, s. 35.
7
J. Rodzinka, J. Hady, E. Hospod, Przyczyny wprowadzenia reformy..., dz. cyt., s. 3.
8
P. Zieliński., Reforma polskiego systemu emerytalnego ..., dz. cyt ., s . 96.
9
J. Rodzinka, J. Hady, E. Hospod, Przyczyny wprowadzenia reformy ..., dz. cyt., s. 3.
10
J. Hrynkiewicz., Wybrane aspekty społeczne ..., dz. cyt., s.34.
11
J. Rodzinka, J. Hady, E. Hospod, Przyczyny wprowadzenia reformy ..., dz. cyt., s. 3.
12
http://www.stat.gov.pl/gus/5840_646_PLK_HTML.htm , z dnia 25.05.2010 r.
3
Zmiany w konstrukcji systemu emerytalnego w Polsce
jest możliwe jeśli wynosi on 2,1 a obserwowana od wielu lat tendencja spadkowa nie wskazuje, że
owa równowaga może być osiągnięta.
Kolejnym istotnym czynnikiem jest wydłużanie się średniej długości trwania życia. Na system emery-
talny przekłada się to w znaczący sposób, bowiem wydłuża okres pobierania świadczeń emerytal-
nych.
Wykres 2. Przeciętne trwanie życia w Polsce
Źródło: GUS, [z:] http://www.stat.gov.pl/cps/rde/xbcr/gus/PUBL_lud_trwanie_zycia_2008.pdf, z dnia 18.05.
2010 roku.
Przedstawiony wykres pokazuje, że zarówno mężczyźni, jak i kobiety żyją coraz dłużej. Obecnie kobie-
ty dożywają ok. 80 lat, a mężczyźni 71.
Opisane powyżej trendy wpływają na zmianę struktury demograficznej kraju. Rośnie odsetek ludzi
starszych, a maleje dzieci i młodzieży. W takiej sytuacji system repartycyjny opierający się na umowie
międzypokoleniowej nie spełnią swojej redystrybucyjnej roli, gdyż liczba osób aktywnych zawodowo
jest niewystarczająca aby móc sfinansować świadczenia emerytalne. Analizując ten temat należy
mieć na uwadze perspektywę długookresową, która może jedynie zwiększać opisane dysproporcje.
Dodając do tego fakt, iż stary system był kosztowny, niesprawiedliwy i niestabilny, reforma systemu
emerytalnego stała się koniecznością 13 .
Nowy system emerytalny miał spełniać sześć głównych zasad, których wprowadzenie w życie miało
gwarantować jego powodzenie. Chodziło przede wszystkim o: zapewnienie bezpieczeństwa wszyst-
kim obywatelom, możliwość udźwignięcia przez gospodarkę kosztów reformy i rozkład ich w długim
okresie, możliwość wypełnienia zobowiązań zaciągniętych w przeszłości, stabilność, zapewniającą
sprawne funkcjonowanie systemu przez wiele pokoleń, sprawiedliwość oraz uwzględnienie nowocze-
snych koncepcji funkcjonowania zabezpieczenia społecznego. Modelem docelowym stał się system
13
J. Rodzinka, J. Hady, E. Hospod, Przyczyny wprowadzenia reformy ..., dz. cyt., s. 4.
4
879255272.010.png
Zmiany w konstrukcji systemu emerytalnego w Polsce
mieszany, zawiera on zarówno element repartycyjny, jak również kapitałowy. Źródłem świadczeń są
w nim bieżące składki oraz oprocentowany kapitał. Nowy system emerytalny wszedł w życie 1 stycz-
nia 1999 roku.
Pracownicy zostali podzieleni na trzy grupy wiekowe:
-
urodzeni przed 1 stycznia 1949 roku- nie mają oni możliwości uczestnictwa w nowym systemie,
otrzymają emeryturę według dotychczasowych zasad, zachowując wszelkie nabyte uprawnienia.
Dotyczą ich natomiast wszystkie te zmiany, które dokonają się w strukturze i sposobie funkcjo-
nowania ZUS-u;
-
urodzeni po 31 grudnia 1948 roku, a przed 1 stycznia 1969 roku- osoby te mają swobodę
w wyborze kształty ich przyszłej emerytury. Mogą zdecydować się na emeryturę tylko z jednego
filara bądź z dwóch filarów;
-
urodzeni po 31 grudnia 1968 roku- obowiązkowo i w pełnym wymiarze przystępują do nowego
systemu.
Wszystkie wymienione wyżej grupy mogą zdecydować sie na dodatkowe oszczędzanie w trzecim,
nieobowiązkowym filarze. 14 .
Nowy system emerytalny składa się z trzech filarów. Pierwszy filar ma charakter repartycyjny, lecz
funkcjonuje według zasady zdefiniowanej składki lub zdefiniowanego świadczenia. Drugi filar jest
prywatnie zarządzanym filarem kapitałowym, również działa według zasady zdefiniowanej składki.
Trzeci filar jest nieobligatoryjny, stanowią go indywidualne konta emerytalne 15 .
Nowy system zabezpieczenia emerytalnego wprowadzony od 1 stycznia 1999 roku charakteryzuje
zastosowanie w nim zasady finansowania kapitałowego. Podstawowym założeniem reformy emery-
talnej było zwiększenie bezpieczeństwa systemu dzięki zapewnieniu wypłaty świadczeń z kilku źródeł,
tzw. ,,bezpieczeństwo dzięki różnorodności”.
2. Zasady funkcjonowania systemu emerytalnego przed wprowadzeniem ustawy z dnia 25.03.11
Pierwszy filar stanowił ZUS. Instytucja Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (FUS) została wprowadzo-
na przez ustawę z 13 października 1998 roku o systemie ubezpieczeń społecznych. Ustawa określiła
ten Fundusz jako państwowy fundusz celowy, który powołany został w celu realizacji zadań z zakresu
ubezpieczeń społecznych. W jego ramach wyodrębniano fundusze: emerytalny, rentowy, chorobowy
i wypadkowy. Dysponentem Funduszu Ubezpieczeń Społecznych był Zakład Ubezpieczeń Społecz-
nych 16 . Zakład Ubezpieczeń Społecznych określono jako państwową jednostkę organizacyjną posiada-
jącą osobowość prawną, zajmującą się gromadzeniem składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowot-
ne obywateli oraz dystrybucją świadczeń (np. emerytur, rent, zasiłków chorobowych lub macierzyń-
skich) w wysokości i na zasadach ustalonych w przepisach powszechnie obowiązujących 17 . ZUS sta-
14
P. Zieliński., Reforma polskiego systemu …, dz. cyt., s. 96-99.
15
M. Góra, Inne spojrzenie …, dz. cyt., s. 480-481.
16
G. Szpor (red.), System ubezpieczeń ..., dz. cyt., s. 134.
17
Ustawa z dnia 13 października 1998 r.o systemie ubezpieczeń społecznych, Dz. U. 1998 nr 137 poz. 887.
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin