dok551.pdf
(
185 KB
)
Pobierz
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
www.isz.wodip.opole.pl
www.isz.wodip.opole.pl
SCENARUISZ LEKCJI PRZYGOTOWANY W RAMACH PROJEKTU „Innowacyjna szkoła zawodowa”
Opracowanie: mrg inż. Marek Wilk
Zespół Szkół Mechanicznych w Opolu
OWANY W RAMACH PROJEKTU „Innowacyjna szkoła zawodowa”
Opracowanie: mrg inż. Marek Wilk
Zespół Szkół Mechanicznych w Opolu
OWANY W RAMACH PROJEKTU „Innowacyjna szkoła zawodowa”
Autonomiczne sterowanie
i regulacja temperatury w budynku mieszkalnym
Autonomiczne sterowanie
temperatury w budynku mieszkalnym
temperatury w budynku mieszkalnym
Typ szkoły: technikum o specjalności mechatronika
Klasa: IV
Planowany czas realizacji projektu: 10 godzin
Metoda kształcenia: metoda projektu
Formy realizacji pracy uczniów: Projekty grupowe
Typ szkoły: technikum o specjalności mechatronika
Planowany czas realizacji projektu: 10 godzin
Metoda kształcenia: metoda projektu
Projekty grupowe - 3osobowe
Cele kształcenia:
Cel ogólny
:
wykorzystanie przez uczniów sterowników programowalnych PLC do stworzenia programu
i regulującego temperaturą w obiektach mieszkalnych
wykorzystanie przez uczniów sterowników programowalnych PLC do stworzenia programu
w obiektach mieszkalnych
wykorzystanie przez uczniów sterowników programowalnych PLC do stworzenia programu sterującego
Cele operacyjne:
Uczeń powinien:
odczytać symbole i schematy elektryczne,
symbole i schematy elektryczne,
logiczne OR, NOR, AND, NAND,
CoDeSys ,
działania stycznika, przekaźnika i elektromechanicznego dwustan
rozróŜnić operacje logiczne OR, NOR, AND, NAND,
uruchomić program CoDeSys
wyjaśnić zasadę działania stycznika,
temperatury,
i elektromechanicznego dwustanowego regulatora
napisać algorytm w oparciu o operacje logiczne OR, NOR, AND, NAND
algorytm w oparciu o operacje logiczne OR, NOR, AND, NAND
program sterowniczy w notacji LAD w CoDeSys wykorzystując wejścia
napisać program sterowniczy w notacji LAD w
sterownika PLC,
i wyjścia cyfrowe
dobrać konfiguracje sterownika do układu regulacji temperatury w pomieszczeniu,
sterownika do układu regulacji temperatury w pomieszczeniu,
program sterowniczy w notacji STL w CoDeSys wykorzystując wejścia i
sterownika do układu regulacji temperatury w pomieszczeniu,
i wyjścia analogowe
napisać program sterowniczy w notacji STL w
sterownika PLC,
zaprojektować sterowanie ogrzewaniem pomieszczenia
uwzględnieniu kosztów urz
sterowanie ogrzewaniem pomieszczenia wykorzystując sterownik
urządzeń peryferyjnych sterownika.
sterownik EC4P-200 przy
Organizacja zajęć:
Etap pierwszy: Wprowadzenie do pracy metoda projektów
(1godz.)
Nauczyciel zapoznaje uczniów z praca metoda projektów. Informuje ich, Ŝe maja
- kontraktu, planu pracy i sprawozdania.
Po wykonaniu zadania zespoły prezentują swoje osiągnięcia.
swoje projekty na forum klasy, gości, rodziców, dyrekcji szkoły.
ciową prace zespołów (umiejętność prezentacji i poprawno
Etap pierwszy: Wprowadzenie do pracy metod
Nauczyciel zapoznaje uczniów z prac
przygotowania: konspektu -
a obowiązek
Po wykonaniu zadania zespoły
Zespoły prezentują swoje projekty na forum klasy,
, rodziców, dyrekcji szkoły.
poprawność projektu).
Nauczyciel ocenia całościow
Projekt systemowy nr POKL.09.02.00-16-017/09
pn.
„Innowacyjna szkoła zawodowa”
jest współfinansowany
ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Projekt systemowy nr POKL.09.02.00
ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
jest współfinansowany
www.isz.wodip.opole.pl
www.isz.wodip.opole.pl
Wprowadzenie do tematu projektu
(2 godz.)
przedstawia budowę i zasadę działania sterowników PLC, teoretyczne podstawy
PLC, sposób korzystania z oprogramowania narzędziowego na komputer PC, omawia
sterowników programowalnych w róŜnych dziedzinach gospodarki i
Etap drugi: Wprowadzenie do tematu projektu
Prowadzący zajęcia przedstawia
programowania PLC, sposób korzystania z oprogramowania
moŜliwości zastosowań sterowników programowalnych w ró
tego korzyści.
działania sterowników PLC, teoretyczne podstawy
na komputer PC, omawia
nych dziedzinach gospodarki i płynące z
Uczniowie dobierają sie w zespoły robocze i
w zespoły robocze i wybierają lidera
przygotowują odpowiedzi na zadania sprawdzające wiadomo
Zespoły uczniowskie przygotowuj
schematów
wiadomości dotyczące
elektrycznych, układów sterowania i elementów algebry Boole’a
elektrycznych, układów sterowania i elementów algebry Boole’a.
ązani przez nauczyciela do gromadzenia wyników swojej pracy (porto folio).
Uczniowie zostali zobowią
przez nauczyciela do gromadzenia wyników swojej pracy (porto folio).
Etap trzeci: Sporządzanie opisów projektów i podpisanie kontraktów
opisów projektów i podpisanie kontraktów
(1 godz.)
sporządzania opisów projektów, formułują z nauczycielem temat, cel
przewidywana formę realizacji. Wszyscy uczniowie realizują ten sam temat
„Autonomiczne sterowanie i regulacja temperatury w budynku mieszkalnym”.
programów sterowniczych. W opisie zostają umieszczone kryteria oceniania projektu
nauczycielem i uczniami.
zostaje podpisany kontrakt miedzy nauczycielem a poszczególnymi członkami zespołu.
terminy wykonania zadań oraz terminy konsultacji z nauczycielem
Uczniowie przystępują do sporz
projektu oraz przewidywan
„Autonomiczne sterowanie i regulacja temperatury w budynku mieszkalnym”.
algorytmy programów sterowniczych. W opisie
uzgodnione miedzy nauczycielem i uczniami.
z nauczycielem temat, cel
ten sam temat
:
„Autonomiczne sterowanie i regulacja temperatury w budynku mieszkalnym”.
RóŜne są tylko
umieszczone kryteria oceniania projektu
Następnie zostaje podpisany kontrakt mi
W kontrakcie określa sie terminy wykonania
czególnymi członkami zespołu.
auczycielem
Etap czwarty: Planowanie pracy w zespołach
(1 godz.)
czynności dla kaŜdego członka zespołu i określają terminy ich wykonania.
e projektu, kontrakt oraz plan pracy w grupie.
Sprawdzenie planu pracy w grupie i dokumentacji projektu.
Etap czwarty: Planowanie pracy w zespołach
Zespoły ustalają zakres czynno
terminy ich wykonania.
Sporządzają dokumentacje
Sprawdzenie planu pracy w grupie i dokumentacji projektu
Etap piaty: Realizacja projektu
(3 godz.)
(3 godz.)
informacje np.: w Internecie, w bibliotece szkolnej lub w firmach
sterowania i regulacji.
wyposaŜenia pracowni piszą program sterujący do sterownika PLC,
sterownika z symulatorem.
Nauczyciel w czasie realizacji projektu udziela wskazówek, kontroluje postęp prac
zespołu i w uzgodnionym w kontrakcie terminie dokonuje oceny sprawozdania z
Zespoły zbierają informacje np.: w Internecie, w bibliotece szkolnej lub w firmach
technika sterowania i regulacji.
informacje np.: w Internecie, w bibliotece szkolnej lub w firmach zajmujących sie
Uczniowie korzystając z wyposa
oraz dokonują podłączeń sterownika z symulatorem.
do sterownika PLC, testują go
Nauczyciel w czasie realizacji projektu udziela wskazówek, kontroluje
jednocześnie prace zespołu i w uzgodnionym w kontrakcie terminie dokonuje oceny sprawozdania z
projektu.
prac oceniając
zespołu i w uzgodnionym w kontrakcie terminie dokonuje oceny sprawozdania z
Etap szósty: prezentacja projektu
prezentacja projektu
(2 godz.)
swoje prace na forum klasy, a nauczyciel dokonuje oceny.
Zespoły prezentują swoje prace na forum klasy, a nauczyciel dokonuje oceny.
Projekt systemowy nr POKL.09.02.00-16-017/09
pn.
„Innowacyjna szkoła zawodowa”
jest współfinansowany
ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Projekt systemowy nr POKL.09.02.00
ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
jest współfinansowany
Plik z chomika:
amok10
Inne pliki z tego folderu:
01.pdf
(295 KB)
Instrukcja-TwinCAT.pdf
(3557 KB)
000030.pdf
(1921 KB)
03-08_artykul1p.pdf
(310 KB)
03_3a TSX PREMIUM_INSTALOW_MONTAZ.pdf
(6340 KB)
Inne foldery tego chomika:
PLC I
PLC Nauka
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin