Prawo_Operacyjne.pdf

(482 KB) Pobierz
PIOTR KOSMATY
Prawo operacyjne
(wybrane zagadnienia)
Ju¿ w staro¿ytnym Rzymie zrozumiano, ¿e pañstwo musi korzystaæ
z osób, które za odpowiednim wynagrodzeniem bêd¹ Ÿród³em cennych in-
formacji o gro¿¹cych lub pope³nionych przestêpstwach. Rola takich osobo-
wych Ÿróde³ informacji, zwanych delatorami wzros³a zw³aszcza w okresie
cesarstwa gdy obowi¹zywa³o tzw. „prawo o obrazie majestatu” 1 . Sytuacja
taka trwa niezmiennie do dnia dzisiejszego. Zawsze bowiem, inwigilacja œro-
dowiska przestêpczego by³a jedn¹ z podstawowych metod wykrywczych sto-
sowanych przez organy bezpieczeñstwa 2 . Racjê ma Z. Szatkowski twier-
dz¹c, ¿e ¿adne pañstwo na œwiecie nie mo¿e zrezygnowaæ z rozpoznawania
œrodowiska przestêpczego, a wiêc z aktywnoœci organów œcigania, wtedy,
gdy mog¹ one jedynie przypuszczaæ, i¿ fakt pope³nienia przestêpstwa nie
jest wykluczony 3 .Obowi¹zek œcigania przestêpstw realizowany jest równo-
czeœnie na dwóch p³aszczyznach: formalno – procesowej, okreœlonej przez
przepisy kodeksu postêpowania karnego 4 oraz na p³aszczyŸnie operacyj-
nej, okreœlonej w tzw. ustawach policyjnych 5 . Te ostatnie, swoje rozwiniêcie
znajduj¹ w licznych rozporz¹dzeniach, zarz¹dzeniach, instrukcjach oraz roz-
kazach. Jak ³atwo zauwa¿yæ, dzia³alnoœæ operacyjna okreœlana od 1983
roku 6 mianem czynnoœci operacyjno-rozpoznawczych regulowana jest
spor¹ iloœci¹ norm prawnych. Czy zatem mo¿emy mówiæ, ¿e w polskim
systemie prawa istnieje prawo operacyjne? Jako jeden z pierwszych ter-
1 Ma³a Encyklopedia Kultury Antycznej, Warszawa 1990.
2 J. Thorwald, Stulecie detektywów, Kraków 1975.
3 „Problemy Praworz¹dnoœci” 1976, Nr 11–12.
4 Ustawa z dnia 6 czerwca 1997r., Dz. U. Nr 89, poz. 555 z póŸn. zm.
5 Ustawa o Policji, tekst jedn. Dz. U. z 2002 r., Nr 7, poz. 58 z póŸn. zm.; Ustawa
o Agencji Bezpieczeñstwa Wewnêtrznego i Agencji Wywiadu Dz. U. Nr 74, poz. 766
z póŸn. zm.; Ustawa o Centralnym Biurze Antykorupcyjnym Dz. U. Nr 104, poz. 708
z póŸn. zm.; Ustawa o Stra¿y Granicznej, tekst jedn. Dz. U. z 2005 r., Nr 234, poz. 1997
z póŸn. zm.; Ustawa o S³u¿bie Kontrwywiadu Wojskowego i Wywiadu Wojskowego Dz. U.
Nr 104, poz. 709; Ustawa o ¯andarmerii Wojskowej Dz. U. Nr 123, poz. 1353 z póŸn.
zm.; Ustawa o Kontroli Skarbowej, tekst jedn. Dz. U. z 2004 r., Nr 8, poz. 65.
6 Ustawa o Ministrze Spraw Wewnêtrznych i zakresie dzia³ania podleg³ych mu
organów z 19 lipca 1983 r., Dz. U. Nr 38, poz. 173.
74
923873148.013.png 923873148.014.png 923873148.015.png
 
Prawo operacyjne
minu tego u¿y³ T. Hanausek, proponuj¹c zbiorcze opracowanie systemu
prawa operacyjnego 7 . Autor ten uwa¿a³, ¿e podobnie jak istnieje prawo
procesowe i prawo administracyjne, tak te¿ mo¿na mówiæ o prawie opera-
cyjnym jako o systemie norm prawnych odnosz¹cych siê do czynnoœci ope-
racyjno-rozpoznawczych. Jego prawnych Ÿróde³ dopatrywa³ siê w treœci art.
6 ust. 1 powo³anej ustawy o urzêdzie Ministra Spraw Wewnêtrznych, gdzie
ustawodawca wyraŸnie oddzieli³ czynnoœci operacyjno-rozpoznawcze od
dochodzeniowo – œledczych i administracyjno- prawnych. Powoduje to, ¿e
ka¿dy typ czynnoœci okreœlonych w tym przepisie stanowi inn¹ jakoœæ, która
powinna byæ regulowana odmiennym od pozosta³ych systemem norm
prawnych 8 . Pisz¹c te s³owa przesz³o dwadzieœcia lat temu T. Hanausek po-
stulowa³ ujednolicenie ca³ego systemu prawa operacyjnego, który zawiera³-
by tak¿e i ogólne postanowienia dotycz¹ce czynnoœci operacyjno-rozpo-
znawczych. Wszak¿e znaczna czêœæ tych czynnoœci ma charakter kontraty-
powy, a zatem wymagane by³oby tu ogólne ustanowienie warunków i zasad
prowadzenia tych czynnoœci, a tak¿e uregulowanie sprawy dróg odwo³aw-
czych, zagadnienia niektórych wymagañ formalnych i wielu innych zagad-
nieñ. W chwili obecnej zw³aszcza w przededniu uchwalenia ustawy o czynno-
œciach operacyjno rozpoznawczych 9 , pogl¹d taki uznaæ nale¿y za daleko-
wzroczny. Podobne stanowisko prezentuje B. Kurzêpa popieraj¹c postulat
stworzenia ujednoliconego systemu prawa operacyjnego 10 . Z kolei zaœ,
S. Owczarski u¿ywa pojêcia postêpowanie operacyjne 11 . Wspomniany
T. Hanausek trafnie twierdzi³ w 1988 roku, ¿e system prawa operacyjnego
znajduje siê dopiero w zal¹¿ku, obejmuj¹c oprócz kilku ogólnych postano-
wieñ zawartych w powo³anej ustawie o urzêdzie Ministra Sprawa We-
wnêtrznych, i rozporz¹dzeniach wydanych na jej podstawie, tak¿e i przepisy
zawarte w ró¿nych, wewn¹trzresortowych instrukcjach. Po przesz³o dwóch
dekadach stwierdziæ mo¿emy bez cienia ryzyka, ¿e system norm reguluj¹-
cych dzia³alnoœæ operacyjn¹ uleg³ gwa³townemu wzrostowi i rozbudowie.
Ju¿ nie jedna, a dziewiêæ ustaw stanowi podstawê prawn¹ do podejmowa-
7 T. Hanausek, Kryminalistyka a praca operacyjna, „Problemy Kryminalistyki”
1988, Nr 182.
8 Tam¿e, s. 448.
9 Poselski projekt ustawy o czynnoœciach operacyjno-rozpoznawczych
z 26.01.2007 r., druk 1570.
10 B. Kurzêpa, Stosowanie podstêpu w toku czynnoœci operacyjno-rozpoznaw-
czych, „Prokuratura i Prawo” 2003, Nr 12.
11 S. Owczarski, Problematyka postêpowania operacyjnego w œwietle prawa
i praktyki, „Przegl¹d S¹dowy” 1994, Nr 4.
75
PROKURATOR 1-2(41-42)/2010
923873148.001.png 923873148.002.png 923873148.003.png
 
Piotr Kosmaty
nia czynnoœci operacyjno-rozpoznawczych. Na ich podstawie wydano sze-
reg rozporz¹dzeñ wykonawczych, zarz¹dzeñ i rozkazów reguluj¹cych szcze-
gó³owo materiê dzia³alnoœci operacyjnej organów s³u¿b policyjnych i spe-
cjalnych. Wzrost znaczenia dzia³añ operacyjnych policji i innych s³u¿b na
froncie walki z przestêpczoœci¹ jest niepodwa¿alny. Dzisiaj ju¿ nie mo¿emy
twierdziæ, ¿e jakakolwiek próba rozbudowania tych czynnoœci w toku proce-
su poza zakres ustawowo wyznaczonej tolerancji, wszelka próba przydawa-
nia im walorów procesowych, musi kryæ za sob¹ œmiertelne niebezpieczeñ-
stwo dla procesu 12 . Nale¿y tak¿e odrzuciæ obawy o szczególnie groŸnym
niebezpieczeñstwie dla procesu karnego tkwi¹cym w mo¿liwoœci „jawnej
infiltracji czynnoœci o pozaprocesowym charakterze do procesu karnego i to
z regu³y w szacie procesowej” 13 . Organy procesowe, zw³aszcza s¹d i proku-
rator nie mog¹ nie zauwa¿yæ, stale wzrastaj¹cego znaczenia czynnoœci ope-
racyjno-rozpoznawczych i ich wp³ywu na proces. By³oby ra¿¹cym b³êdem
ugruntowywanie istniej¹cego przez lata pogl¹du, w myœl którego nale¿y
d¹¿yæ za wszelk¹ cenê do wyraŸnego rozgraniczania tego co nale¿y do pro-
cesu od tego co ma charakter operacyjny 14 . Z ca³¹ moc¹ uwa¿am, ¿e pro-
cesualista w obecnym stanie prawnym nie mo¿e pod¹¿aæ t¹ drog¹, zw³asz-
cza w obliczu przyznania pewnym dzia³aniom operacyjnym waloru dowodo-
wego. Wrêcz przeciwnie, powinien d¹¿yæ do ustalenia stosunku czynnoœci
operacyjnych do procesu, a zatem widzieæ ich aspekt prawno – procesowy.
Jednak¿e aby tak by³o, nale¿y znaæ zakres czynnoœci operacyjno-rozpo-
znawczych. Trudno bowiem porównywaæ coœ, czego do koñca nie znamy.
Wracamy w ten sposób, do postawionego powy¿ej pytania o istnienie pra-
wa operacyjnego. Oczywiœcie, ³atwo mo¿emy ustaliæ na podstawie jawnych,
ogólnie dostêpnych przepisów jakie dzia³ania sk³adaj¹ siê na system czyn-
noœci operacyjno-rozpoznawczych. Nale¿y jednak spróbowaæ ustaliæ czy
mamy ju¿ do czynienia z odrêbn¹ ga³êzi¹ prawa. Niniejsze opracowanie nie
pretenduje do poszerzania krêgu prac z zakresu prawoznawstwa czy teorii
prawa. Jego celem nie jest tak¿e siêganie do zasad tworzenia prawa,
a jedynie wskazanie pewnych cech œwiadcz¹cych o istnieniu odrêbnego sys-
temu norm prawnych, zwanego prawem operacyjnym.
12 L. Schaff, O niektórych problemach dotycz¹cych zakresu postêpowania przy-
gotowawczego, „Nowe Prawo” 1957, Nr 12.
13 M. Lityñski, Czynnoœci operacyjne MO w procesie karnym (z problematyki
dochodzenia), „Pañstwo i Prawo” 1961 r., Nr 6.
14 Z. Szatkowski, Czynnoœci operacyjne w sprawach karnych, „Problemy Prawo-
rz¹dnoœci” 1976 r., Nr 11–12.
76
923873148.004.png 923873148.005.png 923873148.006.png
 
Prawo operacyjne
Przepisy reguluj¹ce dzia³alnoœæ operacyjn¹ mo¿na postrzegaæ jako upo-
rz¹dkowany zbiór norm prawnych. Pamiêtaæ nale¿y, ¿e nie mo¿e to byæ pro-
sta suma norm, lecz uporz¹dkowany zbiór skorelowanych ze sob¹ norm, któ-
ry tak¿e okreœla z moc¹ prawa pewne pojêcia i z t¹ moc¹ stanowi o ich
funkcjonowaniu w obszarze danej dziedziny prawa 15 . Okreœlenie tych pojêæ
mo¿e niekiedy polegaæ na przyjêciu pewnych konwencji terminologicznych,
lecz nie mo¿e ra¿¹co odbiegaæ od przyjêtego powszechnie znaczenia inter-
pretowanych pojêæ 16 . Pamiêtaæ nale¿y, ¿e uporz¹dkowany zbiór nie jest rów-
noznaczny z „ pe³nym zbiorem”. Oznacza to, ¿e mo¿emy przyjmowaæ istnie-
nie pewnego systemu prawa pomimo, i¿ nie zosta³ on ujêty w jednym akcie
prawnym. Prawo operacyjne nie znajduje siê w jednej ustawie. Normy go
stanowi¹ce, rozsiane s¹ siê w szeregu ustawach reguluj¹cych dzia³alnoœæ Poli-
cji i innych s³u¿b, takich jak: Agencja Bezpieczeñstwa Wewnêtrznego, Stra¿
Graniczna, Centralne Biuro Antykorupcyjne, Wywiad Skarbowy, ¯andarme-
ria Wojskowa, S³u¿ba Kontrwywiadu Wojskowego, Biuro Ochrony Rz¹du.
Ponadto, na system tego prawa sk³adaj¹ siê akty ni¿szego rzêdu czyli rozpo-
rz¹dzenia, zarz¹dzenia, instrukcje i rozkazy. Akty ni¿szego rzêdu s¹ jawne, ale
tak¿e opatrzone gryfem tajnoœci lub poufnoœci. Podstawy prawne odnosz¹ce
siê do dzia³alnoœci operacyjnej odnajdujemy tak¿e w innych ustawach jak np.
w prawie telekomunikacyjnym 17 czy prawie pocztowym 18 . Równie¿ w kodek-
sie postêpowania karnego znajdujemy podstawy prawne do podejmowania
dzia³añ operacyjnych. Wprawdzie ¿aden przepis procesowy expressis verbis
nie odnosi siê do czynnoœci operacyjnych, lecz w szeregu normach dopuszcza
siê takie sytuacje, w których czynnoœci te mog¹ w praktyce wystêpowaæ b¹dŸ
jako pomocnicze w stosunku do czynnoœci procesowych, b¹dŸ te¿ jako czyn-
noœci towarzysz¹ce realizacji ogólnych zadañ przewidzianych przez ustawê dla
postêpowania przygotowawczego 19 . W przepisie art. 278 kpk ustawodawca
wprowadzi³ podstawê do poszukiwania podejrzanego gdy jego miejsce poby-
tu nie jest znane. Jednak w kodeksie nie odnajdziemy ¿adnych wskazówek,
na czym to poszukiwanie ma polegaæ lub w jaki sposób ma byæ prowadzone.
Dopiero ca³y szereg czynnoœci operacyjno-rozpoznawczych pozwala prowa-
15 T. Hanausek, Ustawa o Policji – komentarz, Kraków 1996.
16 K. Bucha³a, Z. Æwi¹kalski, M. Szewczyk, A. Zoll, Komentarz do kodeksu karne-
go, czêœæ ogólna, wyd. II, Warszawa 1994.
17 Ustawa Prawo telekomunikacyjne z dnia 16 lipca 2004 r., Dz. U. z 2004r.,
Nr 171, poz. 1800 z póŸn. zm.
18 Ustawa z dnia 12 czerwca 2003 Prawo pocztowe, Dz. U. Nr 130, poz. 1118
z póŸn. zm.
19 Z. Szatkowski op. cit., s. 57.
77
PROKURATOR 1-2(41-42)/2010
923873148.007.png 923873148.008.png 923873148.009.png
 
Piotr Kosmaty
dziæ poszukiwanie podejrzanego. Zatem norma procesowa zostaje wype³nio-
na treœci¹ operacyjn¹. Z kolei w art. 297 § 1 pkt. 2 jako jeden z celów
postêpowania przygotowawczego wskazano wykrycie i w razie potrzeby ujê-
cie sprawcy. Oczywistym jest, ¿e cel ten mo¿e byæ zrealizowany w wiêkszoœci
przypadków przy jednoczesnym wykonywaniu czynnoœci procesowych i ope-
racyjnych. Wspomniany Prof. L. Schaff twierdzi³, ¿e w³aœnie tego typu normy
procesowe o blankietowym charakterze stanowi¹ wy³¹czn¹ podstawê do po-
dejmowania czynnoœci operacyjnych w trakcie procesu 20 . Przy realizacji oma-
wianego celu postêpowania przygotowawczego, napotykamy tzw. wyjœcia
operacyjne, czyli sytuacjê, w której czynnoœci o charakterze procesowym
dostarcz¹ materia³u do podjêcia czynnoœci operacyjnych i odwrotnie materia-
³y uzyskane w drodze operacyjnej stanowiæ bêd¹ punkt wyjœcia do dalszych
czynnoœci dochodzeniowo-œledczych 21 .
Przedmiotem systemu norm reguluj¹cych dzia³alnoœæ operacyjn¹, s¹:
prawa i obowi¹zki organów policji i innych s³u¿b oraz cz³onków tych
organów,
instytucje prawne (np. kontrola operacyjna, zakup kontrolowany i inne),
wyjaœnienie (interpretacja) pojêæ u¿ytych w akcie prawnym (np. „baza
danych DNA”).
Maj¹c na uwadze powy¿sze uwagi uwa¿am, ¿e racjê mia³ T. Hanausek
twierdz¹c, ¿e w polskim systemie prawa istnieje prawo operacyjne. Niew¹t-
pliwie jest to dziedzina prawa, która dopiero siê rozwija i wymaga bardzo
wielu zabiegów legislacyjnych aby w pe³ni okrzepn¹æ. Milowym krokiem
w tym kierunku bêdzie uchwalenie d³ugo oczekiwanej ustawy o czynno-
œciach operacyjno-rozpoznawczych. Stworzy ona szansê na ujednolicenie
wielu dzia³añ operacyjnych, ale tak¿e, stanowiæ bêdzie wzmocnienie gwa-
rancji obywatelskich osób poddawanych tajnej inwigilacji.
System norm prawnych odnosz¹cych siê do czynnoœci operacyjno-roz-
poznawczych powinien posiadaæ podbudowê naukow¹, co oznacza, i¿ powi-
nien znajdowaæ siê w krêgu zainteresowañ teorii. Zdaniem S. Koebcke,
teoria pracy operacyjnej jest pojêciem okreœlaj¹cym pewien zakres nauko-
wych uogólnieñ dotycz¹cych fragmentu dzia³alnoœci organów porz¹dku
i bezpieczeñstwa 22 . Tak¿e T. Hanausek zaleca rozwijanie na gruncie nauko-
20 L. Schaff op. cit., s. 45.
21 op. cit., s. 45.
22 S. Koebcke, Przyczynek do rozwa¿añ o teorii pracy operacyjnej, Problemy Kry-
minalistyki 1981, Nr 150.
78
923873148.010.png 923873148.011.png 923873148.012.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin