Prok_w_oper_rozpoz.pdf

(176 KB) Pobierz
MICHAŁ GABRIEL WĘGLOWSKI
Zarys problematyki współpracy
prokuratora z innymi organami
ścigania na etapie czynności
operacyjno-rozpoznawczych
Problematyka współdziałania Prokuratury z innymi organami ścigania
takimi, jak Policja, Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego, czy ostatnio
Centralne Biuro Antykorupcyjne, nie jest zagadnieniem nowym, jeżeli cho-
dzi o etap czynności operacyjnych podejmowanych przez te instytucje. Na
pewno jednak od 10-15 lat zyskuje coraz większe znaczenie. Wynika to
z prostego faktu transformacji ustrojowej, gospodarczej i politycznej jaką
przeszła Polska od 1989 r. Ciemną stroną tego niewątpliwie pozytywnego
procesu jest jednak rozwój przestępczości zorganizowanej, a także wzrost
zagrożenia terroryzmem, w szczególności wobec aktywnej, w tym militar-
nej, roli Polski jako sojusznika USA na arenie międzynarodowej.
O ile współdziałania Prokuratury z Policją, ABW i innymi uprawnionymi
instytucjami na drodze zwalczania przestępczości na etapie postępowania
karnego nie budzi co do istoty rzeczy wątpliwości, o tyle współdziałanie ope-
racyjne wprost przeciwnie, a przez niektórych przedstawicieli tak świata
nauki, jak i praktyki może być uznawane za niedopuszczalne 1 . Współdziała-
nie w postępowaniu karnym jest bowiem jasno zdefiniowane poprzez prze-
pisy kodeksu postępowania karnego, w szczególności dotycząc fazy postę-
powania przygotowawczego. Ewentualne kontrowersje nie dotyczą istoty
rzeczy, a co najwyżej mogą się rodzić na tle sposobu wykładni, a w konse-
kwencji realizacji w praktyce niektórych przepisów kpk. Niemniej jednak
nie ma tu wątpliwości, iż prokurator w ramach prowadzonego postępowa-
nia przygotowawczego jest podmiotem wiodącym i nadrzędnym nad podle-
głymi mu w wymiarze procesowym funkcjonariuszami odpowiednich służb
1 Tak np. K. Olejnik, Zakres stosowania czynności operacyjnych, możliwości
procesowego wykorzystania ustaleń operacyjnych w procesie karnym oraz dopusz-
czalny udział sędziego i prokuratora w działaniach operacyjnych, Prokurator 1/
2007.
86
923873117.011.png 923873117.012.png 923873117.013.png
 
Zarys problematyki współpracy prokuratora z innymi organami ścigania...
ochrony porządku i bezpieczeństwa, realizujących czynności dochodzenio-
wo-śledcze. Najbardziej wyrazistym wyznacznikiem tej relacji jest treść prze-
pisów art.15 § 1 k.p.k. („Policja i inne organy w zakresie postępowania
karnego wykonują polecenia sądu i prokuratora oraz prowadzą pod nadzo-
rem prokuratora śledztwo lub dochodzenie w granicach określonych
w ustawie”) oraz art. 326 § 3 pkt 4 k.p.k. („Z tytułu sprawowanego nadzo-
ru prokurator może w szczególności [...] wydawać postanowienia, zarządze-
nia lub polecenia oraz zmieniać i uchylać postanowienia i zarządzenia wyda-
ne przez prowadzącego postępowanie.”).
Zupełnie inaczej ma się sprawa z czynnościami o charakterze operacyj-
no - rozpoznawczym, do których podejmowania uprawnionych jest, a jed-
nocześnie i zobligowanych, szereg służb. Aktualnie są nimi: Policja, Agencja
Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencja Wywiadu, Biuro Ochrony Rządu,
Centralne Biuro Antykorupcyjne, Służba Kontrwywiadu Wojskowego, Służ-
ba Wywiadu Wojskowego, Straż Graniczna i Żandarmeria Wojskowa. Do
grupy tych podmiotów należy także zaliczyć inspektorów kontroli skarbowej
i pracowników tzw. wywiadu skarbowego.
Jak łatwo zauważyć, liczba podmiotów uprawnionych jest znaczna. Na-
tomiast w oczywisty sposób stopień współpracy pomiędzy prokuratorem
a przedstawicielami wymienionych służb jest bardzo zróżnicowany, mając
na uwadze specyfikę poszczególnych formacji. Poczynając od szeroko za-
krojonej kooperacji z Policją (w tym Centralnym Biurem Śledczym), do mi-
nimalnej (lub być może nie występującej w praktyce) z Agencją Wywiadu.
Podejmując niniejsze rozważania należy przedstawić kilka pytań, na
które próba odpowiedzi może służyć jako głos w dyskusji nad prawnym
ukształtowaniem omawianego zagadnienia. Pytania te można sformułować
w następujący sposób:
– czym są i czemu służą czynności operacyjno – rozpoznawcze?
– jaki jest katalog tych czynności de lege lata?
– jakie znaczenie może mieć udział prokuratora w realizacji czynności
operacyjno-rozpoznawczych i czy udział ten oraz w jakim zakresie jest
konieczny?
– czy bieżące uregulowania prawne w sposób dostateczny regulują kwe-
stię udziału prokuratora?
– w jaki sposób de lege ferenda sformułować zagadnienie czynności
operacyjno-rozpoznawczych, a w szczególności ewentualnej aktywności
prokuratora w tej mierze?
*
PROKURATOR 3-4(31-31)/2007
87
923873117.001.png
 
Michał Gabriel Węglowski
W literaturze przedmiotu napotkać można różne definicje czynności ope-
racyjno-rozpoznawczych. Prof. T. Hanausek określa je jako: „odrębny system
poufnych bądź tajnych działań organów policyjnych [...] prowadzonych poza
procesem karnym, lecz zazwyczaj służących aktualnym bądź przyszłym celom
tego procesu i wykonywanych dla zapobiegania i zwalczania przestępczości i
innych prawnie określonych negatywnych zjawisk społecznych” 2 .
Z kolei J. Konieczny stwierdza, iż czynności operacyjno-rozpoznawcze
mają na celu tajne uzyskiwanie informacji istotnych do realizacji związanych
z bezpieczeństwem i porządkiem publicznym zadań państwowych 3 . M. Kulic-
ki określa je jako, przeważnie niejawne, rozpoznawanie środowisk krymino-
gennych i kryminalnych (w tym ich dezintegracja), wykrywanie czynników
sprzyjających przestępczości i zdarzeń mających cechy przestępstw oraz
osób, które mogą okazać się ich sprawcami, wykrywanie źródeł dowodowych
oraz zapobieganie przestępstwom i działaniom godzącym w bezpieczeństwo
i porządek publiczny 4 . Wreszcie Z. Czeczot i T. Tomaszewski czynności opera-
cyjno-rozpoznawcze definiują zwięźle jako dyskretne zasięganie różnych infor-
macji o osobach, przedmiotach i zdarzeniach w celu zapobiegania przestęp-
stwom oraz ujawnienia przestępstw i wykrycia ich sprawców 5 .
Nie rozstrzygając, która z tych definicji najtrafniej oddaje istotę rzeczy,
należy przyjąć, iż sednem czynności operacyjno-rozpoznawczych jest działanie
odpowiednich uprawnionych organów prowadzone przeważnie poza formal-
nym postępowaniem karnym, częściej w sposób niejawny niż jawny, zmierza-
jące do realizacji ustawowych zadań danej służby, najczęściej mające na celu
zapobiegniecie popełnieniu przestępstwa lub ujawnienia danych (dot. spraw-
ców, okoliczności zdarzenia etc.) o już popełnionym przestępstwie.
W powyżej przytoczonej literaturze najczęściej wskazuje się następują-
ce proste oraz złożone formy działalności operacyjnej. Do tych pierwszych
zalicza się wg J. Koniecznego:
– wywiad policyjny (rozpytanie),
– obserwację,
– pracę z osobowymi źródłami informacji (informatorami),
– korzystanie ze zbiorów i ewidencji,
2 T. Hanausek, Kryminalistyka. Zarys wykładu, Wyd. Zakamycze 2000, s. 130.
3 J. Konieczny w: Kryminalistyka pod red. J. Widackiego, Wyd. CH BECK 1999,
s. 110.
4 M. Kulicki, Kryminalistyka. Wybrane zagadnienia teorii i praktyki śledczo-
sądowej, Wyd. UMK, Toruń 1994, s. 61-63.
5 Z. Czeczot, T. Tomaszewski, Kryminalistyka ogólna, Wyd. COMER, Toruń
1996, s. 67.
88
923873117.002.png 923873117.003.png 923873117.004.png
 
Zarys problematyki współpracy prokuratora z innymi organami ścigania...
– zakup kontrolowany,
– przesyłkę kontrolowaną 6 ,
– techniki operacyjne (podsłuch, podgląd oraz niejawne otwarcie kore-
spondencji).
Formy złożone pracy operacyjnej to:
– inwigilacja (śledzenie osoby),
– rozpracowanie operacyjne,
– infiltracja środowiska,
– analiza operacyjna.
Przechodząc do drugiej kwestii, de lege lata katalog uprawnień opera-
cyjno-rozpoznawczych nie jest jednorodny. Poszczególne formacje ochrony
porządku i bezpieczeństwa tak wewnętrznego, jak i zewnętrznego państwa,
posiadają swój „własny” zestaw odpowiednich środków, co nie oznacza, iż
część kompetencji nie pokrywa się. Zagadnienie tych uprawnień każdora-
zowo uregulowane jest w odpowiedniej ustawie, konstytutywnej dla danej
formacji. I tak:
– w ustawie z dn. 6 kwietnia 1990 r. o Policji 7 – dla Policji,
– w ustawie z dn. 24 maja 2002 r. o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrz-
nego i Agencji Wywiadu 8 – dla ABW oraz dla AW 9 ,
– w ustawie z dn. 16 marca 2001 r. o Biurze Ochrony Rządu 10 – dla BOR,
– w ustawie z dn. 9 czerwca 2006 r. o Centralnym Biurze Antykorupcyj-
nym 11 – dla CBA,
– w ustawie z dn. 9 czerwca 2006 r. o Służbie Kontrwywiadu Wojskowe-
go oraz Służbie Wywiadu Wojskowego 12 – dla SKW oraz dla SWW 13 ,
6 Choć np. T. Hanusek zakup i przesyłkę kontrolowaną zalicza do form złożonych.
Zresztą autor ten stosuje bardzo szczegółową i rozbudowaną klasyfikację czynności ope-
racyjno-rozpoznawczych. Podział ten jednak nie ma istotnego znaczenia dla niniejszych
rozważań.
7 Tekst jednolity Dz. U. z 2002 r. Nr 7, poz. 58 z późn. zm.
8 Dz. U. z 2002 r. Nr 74, poz. 676, z późn. zm.
9 Przy czym Agencja Wywiadu na terenie RP tylko wyjątkowo może wykonywać
niektóre ustawowo wskazane czynności operacyjno-rozpoznawcze i zawsze działając za
pośrednictwem szefa ABW (art. 6 ust. 3).
10 Tekst jednolity Dz. U. z 2004 r., Nr 163, poz. 1712 z późn. zm.
11 Dz. U. z 2006 r. Nr 104, poz. 708, z późn. zm.
12 Dz. U. z 2006 r. Nr 104, poz. 709, z późn. zm.
13 Podobne zastrzeżenie, jak przy czynnościach AW na terenie RP, dotyczy Służby
Wywiadu Wojskowego i adekwatnego pośrednictwa szefa Służby Kontrwywiadu Woj-
skowego lub szefa ABW (art. 6 ust. 3).
PROKURATOR 3-4(31-31)/2007
89
923873117.005.png 923873117.006.png 923873117.007.png
 
Michał Gabriel Węglowski
– w ustawie z dn. 12 października 1990 r. o Straży Granicznej 14 – dla SG,
– w ustawie z dn. 24 sierpnia 2001 r. o Żandarmerii Wojskowej i wojsko-
wych organach porządkowych 15 – dla ŻW,
– w ustawie z dn. 28 września 1991 r. o kontroli skarbowej 16 – dla in-
spektorów i pracowników kontroli skarbowej oraz pracowników wywia-
du skarbowego 17 .
O nieprzejrzystości tej tematyki świadczy nie tylko fakt, iż wymienione
akty prawne nie definiują pojęcia czynności operacyjnych, czy też operacyj-
no-rozpoznawczych, ale też nie wymieniają expressis verbis zamkniętego
ich katalogu, a nadto różnie tytułują rozdziały im poświęcone. Ustawa
o Policji działalność operacyjno-rozpoznawczą reguluje w rozdziale 3 zatytu-
łowanym „Zakres uprawnień Policji”. Ustawa o ABW i AW w rozdziale 4
„Uprawnienia funkcjonariuszy Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz
Agencji Wywiadu”. Podobnie nazwany rozdział 3 zawierają ustawa o CBA
oraz ustawa o SKW i SWW. Z kolei ustawa o Straży Granicznej odpowied-
nie przepisy statuuje w rozdziale 3 zatytułowanym „Zakres uprawnień Stra-
ży Granicznej”. Podobnie ustawa o BOR w rozdziale 3 „Formy działania
i zakres uprawnień BOR”. Natomiast Żandarmeria Wojskowa uzyskuje
środki prawne z mocy rozdziału 3 „Uprawnienia i obowiązki służbowe Żan-
darmerii Wojskowej”. Wreszcie odpowiednie kompetencje dla pracowni-
ków wywiadu skarbowego wskazane są w rozdziale 4 „Wywiad skarbowy”.
Tenże brak definicji powodować może określone trudności interpretacyjne,
w określeniu czy dane uprawnienie jest elementem czynności operacyjno-
rozpoznawczych, czy też innych, np. administracyjno-porządkowych, jak
w przypadku Policji.
Jedyną służbą, której ustawa w samym tytule rozdziału posługiwała się
omawianym tu pojęciem jest Służba Celna, z rozdziałem 1c „Czynności
operacyjno-rozpoznawcze”, który był zawarty w ustawie z dn. 24 lipca
1999 r. o Służbie Celnej 18 . Jednakże rozdział ten został uchylony wyżej
wzmiankowaną ustawą statuująca Centralne Biuro Antykorupcyjne,
w związku z czym aktualnie Służba Celna nie posiada uprawnień operacyj-
14 Tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 234, poz.1997, z późn. zm.
15 Dz. U. z 2001 r. Nr 123, poz.1353, z późn. zm.
16 Tekst jednolity Dz. U. z 2004 r. Nr 8, poz.65, z późn. zm.
17 W dalszej części wywodu, jeżeli nie wskazano inaczej, przywołanie numeracji
określonego przepisu odnosi się do ustawy właściwej dla danej służby.
18 Tekst jednolity Dz. U. z 2004 r. Nr 156, poz.1641, z późn. zm.
90
923873117.008.png 923873117.009.png 923873117.010.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin