Ćwiczenie 2: Punkt kontenerowy
Orzechowska Agnieszka, LTK
1. Założenia
Rodzaj jednostek ładunkowych: kontenery wielkie uniwersalne
Udziały procentowe w obrotach:
Typ
Cnł
Cpł
Ctpk
Razem
Ctps
1A
2
1
4
1B
0
1C
6
7
14
3
9
20
5
Liczba kontenerów fizycznych ogółem średnio na dobę: 20
Liczba zmian na dobę: 2
2. Średni obrót dobowy:
qs
t/dobę
40
60
16
32
12
72
84
156
128
120
248
Obroty roczne przy 250 dniach roboczych Qr = 248 * 250 = 62000 t/rok
Wsp. nierównomierności obrotów α = 2 (100000 > Qr > 30000 t/rok)
3. Liczba kontenerów w obsłudze technicznej w dobie szczytowej
Cot = (2*CnłA+2*CnłB +2*CpłC+Ctpk+Ctps)*α = (2*2+2*1+2*7+2+5)*1,3 = 50 kontenerów
4. Wymagana pojemność składu pociągów i ich liczba
Npp = (2*CnłA+1,5*CnłB +1*CpłC+CtpA+CtpB+CtpC)*α = = (2*2+1,5*1+1*7+2*1+1,5*1+1*3)*α = 44 TEU
Uwzględniając kontenery w tranzycie bez przeróbki (30%):
Npp’ = Npp *1,3 = 57,2 = 58 TEU
Punkt obsługuje 2 kierunki o jednakowym obciążeniu, przy jednakowej długości pociągów liczba miejsc w pociągu dla jednego kierunku wyniesie 58/2 = 29 TEU
Stosuję wagony Sggos typ 624Z, długość lc = 27,1 [m], ładowność 88 t, pojemność 2x2 TEU lub 2x1,5 TEU. Współczynnik wykorzystania pojemności pociągu βp = 0,9.
Dobowe zapotrzebowanie na wagony wynosi:
nwag = 58/(0,9*4) = 8,05 = 9 wagonów (dwuczłonowych)
Łączna długość wszystkich wagonów: Lwag = 9*27,1 = 243,9 m
Punkt obsługują dwa pociągi na dobę dla każdego kierunku, o długości składu (bez lokomotywy): Lskł = 121,95 m
5. Wymagana pojemność układu torów ładunkowych
Wymagana pojemność układu powinna pomieścić jednorazowo cały skład pociągu, w tym przypadku minimum 121,95 m, ale uwzględniając luzy na niedokładne ustawienie wagonów pojemność układu powinna wynieść 135 m, przy pojedynczym torze.
6. Wymagana zdolność przeładunkowa i liczba urządzeń ładunkowych
Nko=(CnłA+CnłB+CnłC)*(anł1*1+anł2*2+anł3*3)+(CpłA+CpłB+CpłC)*(apł1*1+apł2*2+apł3*3)+ +(CtpkA+CtpkB+CtpkC)*(a...
Rzedzian8