Commodore & Amiga Games - 04 [2012] (08).pdf

(44101 KB) Pobierz
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
COMMODORE & AMIGA
SIERPIEŃ 2012 numer 4 (1/2012)
&
games
fan
Giana’s Return
Klemens
Clone
Jimmy’s Fantastic Journey
International Truck Racing
Space Shooter
Frantic Freddy
Super Tux Kart
Prince of Persia
Gry teleturniejowe
na C-64
Historia gier
artyleryjskich
Viktor Toth
– węgierski
programista
867938772.186.png 867938772.197.png 867938772.208.png 867938772.219.png 867938772.001.png 867938772.012.png 867938772.023.png 867938772.033.png 867938772.036.png 867938772.047.png 867938772.058.png 867938772.069.png 867938772.080.png 867938772.089.png 867938772.093.png 867938772.104.png 867938772.115.png 867938772.126.png 867938772.137.png 867938772.140.png 867938772.150.png 867938772.153.png 867938772.154.png 867938772.155.png 867938772.156.png 867938772.157.png 867938772.158.png 867938772.159.png 867938772.160.png 867938772.161.png 867938772.162.png 867938772.163.png 867938772.164.png 867938772.165.png 867938772.166.png 867938772.167.png 867938772.168.png 867938772.169.png 867938772.170.png 867938772.171.png 867938772.172.png 867938772.173.png 867938772.174.png 867938772.175.png 867938772.176.png 867938772.177.png 867938772.178.png 867938772.179.png 867938772.180.png 867938772.181.png 867938772.182.png 867938772.183.png 867938772.184.png 867938772.185.png 867938772.187.png 867938772.188.png 867938772.189.png 867938772.190.png 867938772.191.png 867938772.192.png 867938772.193.png 867938772.194.png
Od Redakcji!!!
Długo należało czekać na nowy numer CA Games, ale nareszcie jest.
Jak zapewne zauważyliście, zmianie uległ design pisma. Te dwie rzeczy
nie były zamierzone, a powstały w wyniku problemów osobistych twór-
cy pisma Indyjr’a. W wyniku ich ostatecznie zrezygnował z wydawania
tego nagazynu. Mamy jednak nadzieję, że wszystko się ułoży i wróci do
naszego grona ponownie przejmując pałeczkę w wydawaniu CA Games.
Przerwa w wydawaniu trwała wystarczająco długo, więc w redakcji
postanowiliśmy znaleźć kogoś chętnego do pomocy przy jego składa-
niu. Zadanie nie było proste, jednak mamy nadzieję, że udało nam się je
zrealizować. Chętnych, podobnie jak w przypadku konkursu w CA Fan,
było zatrzęsienie i wybraliśmy 11111olo jako osobę od składu pisma.
Razem z naczelnym przyczynił się do ukazania tego numeru i mamy
nadzieję, że ta współpraca szybko się nie zakończy.
Co można znaleźć w tym numerze? Jak zwykle mnóstwo ciekawych
opisów i recenzji gier, wywiad z węgierskim programistą Viktorem To-
th’em, który tworzył oprogramowanie na C64 zanim ten traił na półki
sklepowe, poradnik tworzenia map do gier oraz inne atrakcje.
Nie ma sensu dłużej przeciągać samego wstępniaka, chociaż można
jeszcze dużo pisać. Zamiast tego proponujemy zagłebić się w lekturę no-
wego numeru, który mamy nadzieję, przyniesie wiele satysfakcji.
Do zobaczenia w następnym numerze pisma, które ukaże się szyb-
ciej niż poprzednio ;)
SIERPIEŃ numer 4 (1/2012)
Nowości . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 3
Giana’s Return . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .7
Klemens . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 8
Clone . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .10
he Great Giana Sisters - plagiat, który podbił świat . . . . . . . . 11
Jimmy’s Fantastic Journey . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13
Quasimodo . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15
International Truck Racing . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 16
Space Shooter . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 18
Frantic Freddy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 19
Gry teleturniejowe na C-64 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 20
Zrzuć pan mapę . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 26
Forgotten Forest . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 31
Super Tux Kart . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 32
Historia gier artyleryjskich . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 34
Prince of Persia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 38
Bajty polskie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 41
Pieces II Preview . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 43
Viktor Toth – węgierski programista . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 44
Commodore & Amiga Games
Magazyn użytkowników komputerów irmy Commodore
Redaktor naczelny : Ramos
Autorzy artykułów : Don Raito, Hery, MrMat,
noctropolis, p.a., Ramos, uka
Załoga FanCA : arti, Atreus, Barr-ind, Black Light, Don Raito,
MrMat, noctropolis, p.a. , Ramos, Skull, TOUDIdel.
Korekta : Atreus, Hery
Okładka : Isildur
Design, skład i łamanie: 11111olo - c64.com.pl
867938772.195.png 867938772.196.png 867938772.198.png 867938772.199.png 867938772.200.png 867938772.201.png 867938772.202.png 867938772.203.png 867938772.204.png 867938772.205.png 867938772.206.png 867938772.207.png 867938772.209.png 867938772.210.png 867938772.211.png 867938772.212.png 867938772.213.png 867938772.214.png 867938772.215.png 867938772.216.png 867938772.217.png 867938772.218.png 867938772.220.png 867938772.221.png 867938772.222.png 867938772.223.png 867938772.224.png 867938772.225.png 867938772.226.png 867938772.227.png 867938772.228.png 867938772.229.png 867938772.002.png 867938772.003.png 867938772.004.png 867938772.005.png 867938772.006.png 867938772.007.png 867938772.008.png 867938772.009.png 867938772.010.png 867938772.011.png 867938772.013.png 867938772.014.png
NOWOŚCI nowości Nowości
Jim Slim (C-64) – Protovision
Profesjonalnie wydany przez Protovision tytuł, który reklamuje się dosyć
żartobliwie jako gra typu jump’n’roll. Trudno jednak bardziej trafnie określić tą
logiczną zręcznościówkę, bowiem tytułowy Jim jest po prostu piłką. Do eksplora-
cji zostało nam oddanych 15 zróżnicowanych światów zawierających po 3 levele.
W każdym z nich trzeba dotrzeć do wyjścia, korzystając z teleportów, trampolin,
rur, kluczy otwierających drzwi, a także omijając w sprytny sposób przeciwni-
ków. Towarzysząca podczas rozgrywki muzyka to robota bliska majstersztykowi,
chociaż właściwie o każdym innym elemencie można napisać to samo. Jim Slim
wciąga porządnie, ale co się dziwić, Protovision słabych (ani nawet średnich) gier
nie wydaje, a ta jest po prostu hitowa.
Edge Grinder (C-64) – Cosine
Po raz kolejny przyjdzie nam stawić czoła najeźdźcom z kosmosu jako
pilot gwiezdnego myśliwca. Choć jak piszą sami autorzy, jest to gra, która
fabuły nie potrzebuje, bowiem jej celem jest po prostu zdobycie jak najwięk-
szej ilości punktów. Te otrzymujemy nie tylko za skuteczne rozprawianie się
z lotą obcych, lecz także umiejętne „ocieranie” się obrotowymi skrzydłami o
brzegi tunelu (wrażliwy na zniszczenia jest tylko wewnętrzny kadłub). Uwa-
gę w tej scrollowanej kosmicznej strzelance zwraca przede wszystkim ładna
graika oraz bardzo płynna animacja. Jest tylko jedno „ale”: spora liczebność
atakujących nas hord przeciwników w połączeniu z tym, że wytrzymałość
każdego z nich to nie jeden, lecz kilka przyjętych strzałów powoduje, że bez
joy’a wyposażonego w auto-ire ciężko w tej grze wiele zdziałać.
Panic Analogue (C-64) – Goin’ Sideways
Na C64 nie ma zbyt wielu gier korzystających z manipulatorów analogowych,
czyli tzw. „wiosełek”, a tutaj są one nie tyle jedynie obsługiwane, co wręcz wyma-
gane. Wcielamy się w sympatycznego, lecz niestety uwięzionego w jaskini Kraba,
którego zadaniem jest chwytanie spadających z góry ekranu (i przyspieszających
co level) ognistych kul i kropel wody (by łapać pierwsze potrzebna jest wyjęta
pochodnia, a drugie wymagają otwartych ust – pomiędzy tymi stanami przełą-
czamy się dzięki ire). To wszystko okraszone zostało zachęcającą oprawą graicz-
no-muzyczną.
he Mario Files (C-64) – Binary Legends
Prywatny detektyw Sammy Marlo ma pełne ręce roboty i aż dwie sprawy
do rozwikłania. W pierwszej z nich pomóc musimy w odnalezieniu bezcennych
dzieł sztuki skradzionych z lokalnego muzeum i ujęciu odpowiedzialnego za to
złodzieja, w drugiej z kolei poszukiwać będziemy zaginionego w niewyjaśnio-
nych okolicznościach znanego naukowca, wynajęci przez jego córkę. Gra jest
właściwie kompilacją dwóch tekstowych przygodówek, utworzonych przy po-
mocy programu Questwriter. W przypadku utknięcia w którejś z nich, pomocne
okażą się z pewnością dołączone do gry solucje.
SIERPIEŃ 2012
3
867938772.015.png 867938772.016.png 867938772.017.png 867938772.018.png 867938772.019.png 867938772.020.png 867938772.021.png 867938772.022.png 867938772.024.png 867938772.025.png 867938772.026.png 867938772.027.png 867938772.028.png 867938772.029.png 867938772.030.png 867938772.031.png 867938772.032.png
 
 
 
867938772.034.png
 
 
 
 
 
867938772.035.png
 
867938772.037.png 867938772.038.png 867938772.039.png 867938772.040.png 867938772.041.png 867938772.042.png 867938772.043.png 867938772.044.png 867938772.045.png 867938772.046.png
NOWOŚCI nowości Nowości
Woolly Jumper (C-64) – he New Dimension
Owieczka zwana Pepito, nie stroniąca bynajmniej od wszelakich używek,
najadła się (halucynogennych?) grzybów, popiła to wszystko piwem (gratuluję
wyobraźni autorowi fabuły) i w takim stanie zapadła w narkotyczny sen, dostając
się w nim do psychodelicznego świata. Choć to jedynie wytwór jej wyobraźni, by
wybudzić się z tego koszmaru, musimy pomóc jej przedostać się przez 16, nieste-
ty bardzo krótkich, lecz za to dość zróżnicowanych leveli. Przyjdzie nam tu ska-
kać po platformach, omijać przeszkody i strzelać do obcych, choć zwrócić trzeba
też uwagę na świetną oprawę muzyczną. Na początku może troszkę denerwować
nieco „dzikie” sterowanie, ale po krótkiej chwili da się je wyczuć i przyzwyczaić.
Fickle (VIC-20) – Malcolm Tyrell
Całe sterowanie w tej grze odbywa się za pomocą jednego przycisku (w tej
roli każdy oprócz RESTORE), którym to zmieniamy nastrój tytułowego Fickle z
czerwonego na zielony i na odwrót. Będąc w pierwszym z nich, poruszający się
bezustannie po labiryncie bohater ignoruje napotykane na swej drodze oznacze-
nia i przechodzi przez nie na wprost, w drugim natomiast reaguje skręcając w
lewo. Celem jest zaplanowanie potencjalnej drogi i takie manipulacje zmianami
nastrojów Fickle w odpowiednich momentach, by doprowadzić go do kończą-
cego każdy z poziomów serca. Sama konstrukcja wydaje się bardzo prosta, ale
zapewniam, że pomysł jest bardzo fajny, tytuł ten zmusza do pogłówkowania i
podejmowania szybkich (nie zawsze trafnych) decyzji.
he Keep (VIC-20) – Steve McCrea
Co my tutaj mamy? Grę FPP z prawdziwego zdarzenia, działającą na nie-
rozszerzonym VIC-20. Co prawda główny ekranik jest malutki (trzeba zrozu-
mieć ograniczenia sprzętowe), to jednak gra działa dosyć płynnie, a „tekstury”
poszczególnych ścian nie zlewają się ze sobą. Screen nie oddaje zresztą całości
efektu, trzeba zobaczyć ten tytuł w akcji. Zadaniem naszym jest przebyć 256 po-
ziomów labiryntu i choć nie będziemy walczyć po drodze z żadnymi kreaturami,
musimy się spieszyć, bo czasu mamy jedynie tyle, ile świecić się będzie jeszcze
posiadana lampa. W orientacji pomoże dostępna przez cały czas mapa odkrytego
już na danym poziomie obszaru.
Galli (C+4/116/16) – Antonio Scala
Scrollowana platformówka, w której sterujemy kurczakiem (Gallina to po
włosku właśnie kurczak – a z tego kraju pochodzi ten tytuł). Kurczaczek nasz
musi cały czas poruszać się w prawo i zbierając wszystkie napotkane diamenty
oraz żetony unikać kontaktu z lewitującymi obcymi. Historia tworzenia tej gry
jest nieco rozciągnięta w czasie, powstawała bowiem w roku 1989, dokończona
została po długiej przerwie 6 lat później, lecz mimo to autor zdecydował się upu-
blicznić ją dopiero w roku obecnym.
SIERPIEŃ 2012
4
867938772.048.png 867938772.049.png 867938772.050.png 867938772.051.png 867938772.052.png 867938772.053.png 867938772.054.png 867938772.055.png 867938772.056.png 867938772.057.png 867938772.059.png 867938772.060.png 867938772.061.png 867938772.062.png 867938772.063.png 867938772.064.png 867938772.065.png 867938772.066.png 867938772.067.png 867938772.068.png 867938772.070.png 867938772.071.png 867938772.072.png 867938772.073.png 867938772.074.png 867938772.075.png 867938772.076.png 867938772.077.png 867938772.078.png 867938772.079.png 867938772.081.png 867938772.082.png 867938772.083.png 867938772.084.png 867938772.085.png 867938772.086.png 867938772.087.png 867938772.088.png
 
 
 
867938772.090.png
 
 
 
 
 
867938772.091.png
 
867938772.092.png 867938772.094.png 867938772.095.png 867938772.096.png 867938772.097.png 867938772.098.png 867938772.099.png
NOWOŚCI nowości Nowości
BioTerror! (PET) – Jason Grow
Turowa gra strategiczna, w której przyjdzie nam zmierzyć się z szalejącą na
terytorium Stanów Zjednoczonych i zbierającą śmiertelne żniwo epidemią. Nie
będzie to zadanie łatwe, bowiem jak można się domyślić, wirus lubi się dość
szybko rozprzestrzeniać, a my oprócz obejmowania kolejnych miast kwaran-
tanną musimy nieustannie pracować nad wynalezieniem skutecznego lekarstwa.
Ciekawostką jest fakt, iż ogólny zamysł gry (inspirowany ilmem Gry Wojenne)
i pierwsze prace nad nią miały swój początek 25 lat temu, a tytuł ten został do-
kończony dopiero teraz. Pod tym linkiem znajdziecie przygotowany przez autora
świetny samouczek video:
http://www.youtube.com/watch?v=LWNVUyuZhrk
Sabre Wulf (C+4/116/16) – Gary Cooper
Gra doskonale znana z ZX Spectrum oraz (troszkę mniej) z C-64 teraz także
na Commodore Plus/4 (na C16 i C116 wymaga rozszerzenia pamięci do 64kB).
Tutaj mamy właśnie do czynienia z wierną konwersją z tzw. „Gumiaka”. Ogrom-
ny, bo 256-cio ekranowy obszar dżungli to świat, który przyjdzie nam eksploro-
wać jako Sabreman. Nie dość, że wędrówka po tak dużej mapie zajmie „troszkę”
czasu, to jeszcze na drodze stanie nam wiele egzotycznych i niezbyt przyjacielsko
nastawionych stworzeń, od skorpionów i węży począwszy, a na hipopotamach
i nosorożcach skończywszy. Celem tego całego błądzenia jest odnalezienie czte-
rech kawałków zaginionego amuletu (choć po drodze wpadnie w nasze ręce tak-
że wiele innych, cennych rzeczy), które złożone w całość pozwolą na ominięcie
strzegącego wyjścia strażnika i opuszczenie dżungli.
Me and My Shadow (Amiga OS 3)
Tytuł ten jest grą logiczną z elementami platformówki. Musisz w niej dojść do wyjścia
poprzez rozwiązywanie różnych łamigłówek. Na Twojej drodze stoją różne ruchome plat-
formy, szpikulce i inne elementy utrudniające rozgrywkę. Gra posiada ponad 40 poziomów,
18 różnych rodzajów klocków i wbudowany edytor. Dostępna jest na Amigę 68k, Linuxa i
Windowsa.
http://meandmyshadow.sourceforge.net/
MazezaM (Amiga OS 4) - Ventzislava Tzvetkova (drHirudo)
MazezaM jest grą logiczną, typu Sokoban, stworzoną przez Ventzislava Tzvetkova (drHirudo).
Należy w niej przesuwać ściany, aby utworzyć korytarze. Poziom trudności rośnie wraz kolejnymi
etapami. Najnowsza wersja na Amigę ma już 42 poziomy, digitizowane intro i ładne zakończenie.
Gra jest dostępna na platformy: Sinclair ZX, Apple OS X, Apple II, Oric Atmos, Commodore 64,
Coleco, Game Boy, Super Nintendo, CP/M, Windows, platformy Java oraz Rockbox.
http://hirudov.com/amiga/
SIERPIEŃ 2012
5
867938772.100.png 867938772.101.png 867938772.102.png 867938772.103.png 867938772.105.png 867938772.106.png 867938772.107.png 867938772.108.png 867938772.109.png 867938772.110.png 867938772.111.png 867938772.112.png 867938772.113.png 867938772.114.png 867938772.116.png 867938772.117.png 867938772.118.png 867938772.119.png 867938772.120.png 867938772.121.png 867938772.122.png 867938772.123.png 867938772.124.png 867938772.125.png 867938772.127.png 867938772.128.png 867938772.129.png 867938772.130.png 867938772.131.png 867938772.132.png 867938772.133.png 867938772.134.png 867938772.135.png 867938772.136.png 867938772.138.png
 
 
 
867938772.139.png
 
 
 
 
 
867938772.141.png
 
867938772.142.png 867938772.143.png 867938772.144.png 867938772.145.png 867938772.146.png 867938772.147.png 867938772.148.png 867938772.149.png 867938772.151.png 867938772.152.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin