neurologia_42-45-51.pdf

(276 KB) Pobierz
PRACA ORYGINALNA/ORIGINAL ARTICLE
Przydatność prób fluencji słownej w diagnozie różnicowej zaburzeń
neurologicznych u dzieci i młodzieży
Fluency task utility in differential diagnosis of neurological disorders in children
and adolescence
Daria Biechowska 1 , Izabela Kaczmarek 2 , Marta Witkowska 3 , Barbara Steinborn 2
1 Zakład Zdrowia Publicznego, Instytut Psychiatrii i Neurologii, Warszawa
2 Katedra i Klinika Neurologii Wieku Rozwojowego, Uniwersytet Medyczny im. K. Marcinkowskiego w Poznaniu
3 Zakład Psychologii Ogólnej, Instytut Psychologii, Wydział Nauk Społecznych, Uniwersytet Gdański
ABSTRACT
Objective. The verbal fluency test (VFT) is one of the most
common, yet simple diagnostic tools. Number of reports on
the performance of the children is still small in comparison
with the studies of adults. The main objective of this study is
to demonstrate the usefulness of VFT in the differential diag-
nosis of neurological disorders. Materials and methods. The
study included 322 children diagnosed with various neurologi-
cal disorders in the Department of Developmental Neurology at
Poznan University of Medical Studies. The control group (CO)
consisted of 127 children without neurological disorders and
difficulties attending primary, middle or high school selected in
terms of age and gender. Letter (“K”) and semantic (“animal”)
fluency tests were administered to patients with an epilepsy
(EP; n = 154), tension headache (TH; n = 91), migraine (M; n
= 41), tics (T; n = 33), and the matched control group (CO; n
= 127). Tests measuring the working memory, naming/lexical
retrieval, and semantic knowledge were also obtained. Results.
In terms of total number of words produced the controls were
superior to the EP, M and T subjects who performed similarly.
A similar trend was found in relation to switching and cluster-
ing scores. TH patients performed similar to the CO group on
semantic fluency, but were relatively impaired to controls on
all phonemic fluency variables (i.e., total words produced, clus-
tering, switching). Conclusions. Discriminant analysis revealed
that the combination of phonemic and semantic fluency may be
particularly useful in differentiating healthy children from those
with neurological disorders.
Key words: verbal fluency, neurological disorders, children,
neuropsychological assessment
STRESZCZENIE
Cel. Test fluencji słownej (TFS) jest jednym z bardziej roz-
powszechnionych, a przy tym prostszych narzędzi diagnozy
neuropsychologicznej. Liczba doniesień dotyczących wyników
uzyskiwanych przez dzieci jest nadal niewielka w porównaniu
z badaniami dorosłych. W przeprowadzonych badaniach sta-
rano się wykazać użyteczność TFS w diagnozie różnicowej
zaburzeń neurologicznych. Materiał i metody . Badaniami objęto
322 dzieci diagnozowanych z rozmaitych powodów (padaczki
<P>, n = 154 osoby; migreny <M>, n = 41 osób; tików
<T>, n = 36 osób; napięciowych bólów głowy <NBG>, n
= 91 osób) w Klinice Neurologii Wieku Rozwojowego Uniwer-
sytetu Medycznego im. K. Marcinkowskiego w Poznaniu. Grupę
kontrolną (K) stanowiło 127 dzieci bez schorzeń neurologic-
znych i trudności szkolnych, uczęszczających do szkół podsta-
wowych, gimnazjów oraz liceów, dobranych do grupy klinicznej
pod względem wieku i płci. Poza ilościowymi wskaźnikami TFS
uwzględniono również parametry strategii łączenia i kojarzenia
(CL, clustering ) słów w określone grupy oraz zdolności tzw.
przełączania się (SW, switching ) między kategoriami. Wyniki.
Uzyskane wyniki wykazały, że dzieci z grupy kontrolnej podały
więcej słów w obu kategoriach w porównaniu do dzieci z grup
klinicznych, które zadanie to wykonały podobnie. Jednocześnie
grupy kliniczne uzyskały niższe parametry CL i SW. Wnioski.
Test fluencji słownej interpretowany z uwzględnieniem
parametrów jakościowych, takich jak CL i SW, stanowi bardzo
użyteczne narzędzie przesiewowe w diagnozie różnicowej
zaburzeń neurologicznych u dzieci.
Słowa kluczowe: fluencja słowna, zaburzenia neurologiczne,
dzieci, diagnoza neuropsychologiczna
Nie można nie doceniać znajomości słów w życiu psy-
chicznym człowieka. Słownik (leksykon) umysłowy, jako
organizacja wyrazów i leksemów, czyli hasłowych form
wyrazów, stanowi bowiem ważny element kompetencji
językowej. Umiejętny dobór słów zakodowanych i skon-
solidowanych w wyniku nabywania doświadczeń języko-
wych określa się mianem luencji słownej [1].
Zadania luencji słownej są często stosowane w prak-
tyce neuropsychologicznej, zarówno w badaniach klin-
icznych, jak i eksperymentalnych, zwłaszcza do oceny
funkcji wykonawczych [2]. Za pomocą prób luencji
werbalnej bada się umiejętność dowolnego doboru słów
zakodowanych oraz skonsolidowanych w wyniku naby-
wania doświadczeń językowych [3]. Pomimo tak dużej
Vol. 21/2012, nr 42
45
1166056557.050.png
 
PRACA ORYGINALNA/ORIGINAL ARTICLE
D. Biechowska, I. Kaczmarek, M. Witkowska et al.
popularności tych zadań procesy poznawcze leżące u ich
podłoża są wciąż mało poznane.
Wielu badaczy podkreśla specyiczny wzorzec
związany z wiekiem badanych osób [4,5]. Okazało się
bowiem, że wraz z wiekiem zmniejsza się liczba słów
podawanych w kryterium semantycznym (inaczej nazy-
wanym również znaczeniowym lub treściowym – por.
dalej Materiał i metody), nie zauważono podobnej
prawidłowości w przypadku kryterium fonetycznego
[6,7]. Dane te jednak dotyczą osób dorosłych, do tej pory
bowiem niewiele jest doniesień dotyczących luencji wer-
balnej u dzieci i młodzieży. Wydaje się jednak, że liczba
podawanych słów w określonej kategorii będzie wzrastała
wraz z wiekiem badanych dzieci, dotyczy to zwłaszcza
kryterium semantycznego. Podczas badania luencji fone-
tycznej w eksperymentach z udziałem osób dorosłych
zaobserwowano bowiem aktywność płatów czołowych
mózgu [8], które dojrzewają najpóźniej w kształtującym
się układzie nerwowym człowieka. Z tego względu pro-
gresja wyników w zakresie kryterium literowego może
przebiegać wolniej niż dla kryterium treściowego.
Inspiracją do podjęcia badań była niewielka liczba
doniesień badawczych dotyczących prób luencji
słownej w grupie dzieci i młodzieży, obejmujących poza
charakterystyką ilościową również aspekty jakościowe
wykonania tego zadania. Poza tym ważne wydawało się
również podkreślenie wpływu dojrzewania układu ner-
icznej pod względem wieku i płci. Średni wiek osób z grupy
kontrolnej wynosił 13,01 (SD = 0,30). Badane grupy nie
różniły się pod względem wieku (F = 3,32, p = 0,76) ani
płci ( χ 2 = 0,02, p = 0,87) między sobą. Rozkład wieku i płci
w badanych grupach przedstawiono w tabeli I.
Użyte w badaniach metody posłużyły operacjonalizacji
dwu zmiennych: a) luencji słownej dla kryterium formal-
nego (określanego również dla ułatwienia luencją literową
bądź fonetyczną) oraz b) luencji słownej dla kryterium
treściowego (określanej także luencją semantyczną lub
kategorialną).
Zadania luencji słownej polegają na generowaniu
przez badanych przez 60 sekund wyrazów zaczynających
się na określoną literę lub wyrazów z określonej katego-
rii semantycznej [9,10]. W przypadku pierwszego kry-
terium – formalnego – chodziło o wymienienie słów na
literę „K”, natomiast w przypadku drugiego – treściowego
– o podanie jak najwięcej nazw zwierząt zaczynających
się na dowolną literę. Poza wynikiem ogólnym (łączną
liczbą słów oddzielnie w każdym zadaniu), nazywanym
najczęściej wynikiem tzw. produkcji słownej (WP, word
production ), obliczano dwa dodatkowe parametry wykona-
nia, zapożyczone z prac Roberta i wsp. [11] oraz Kosmidis
i wsp. [12], a zaadaptowane do warunków polskich przez
Jodzio [13]. Pierwszy parametr odzwierciedla zdolność
kojarzenia i łączenia ( clustering ) słów w określone skupi-
enia, co informuje o organizacji czy też strategii myślenia.
Drugi parametr odnosi się do zdolności przełączania się
( switching ), czyli płynnej zmiany nastawienia umysłowego
z wyrazu na wyraz.
A oto skrócone zasady obliczania liczby skupień
(CL, clusters ) oraz liczby przełączeń wyrazowych (SW,
switches ):
Słowa wymienione przez osobę badaną w próbie lu-
encji fonetycznej uznawano za skupienie w następujących
przypadkach: 1) przynajmniej trzy kolejne słowa zaczynały
się na dwie takie same głoski, 2) przynajmniej dwa kolejne
słowa różniły się tylko samogłoską, 3) dwa kolejne słowa
stanowiły homofony, czyli wyrazy wymawiane identyc-
znie, ale odmienne pod względem znaczenia i pisowni.
Słowa podawane przez badanego w próbie luencji
semantycznej uznawano za skupienie wtedy, gdy co
najmniej trzy kolejne z nich należały do jednej z sied-
miu zaproponowanych przez Roberta i wsp. [11] pod-
dojrzewania układu ner-
wowego na rozwój zdolności językowych dzieci i mogących
pojawiać się w tym procesie nieprawidłowości oraz zaburzeń
i ich znaczenia dla odbioru i wytwarzania mowy.
wpływu dojrzewania układu ner-
CELE BADAŃ
Głównym celem badań jest określenie patomechanizmu
hipotetycznych zaburzeń aktualizacji słów oraz neuropo-
znawczych korelatów luencji słownej u dzieci ze zdiagno-
zowanymi schorzeniami neurologicznymi.
MATERIAŁ I METODY
Grupę kliniczną utworzyło 322 dzieci diagnozowanych
z rozmaitych powodów (padaczki <P>, n = 154 osoby;
migreny <M>, n = 41 osób; tików <T>, n = 36 osób;
napięciowych bólów głowy <NBG>, n = 91 osób) w Klin-
, n = 91 osób) w Klin-
ice Neurologii Wieku Rozwojowego Uniwersytetu Medyc-
znego im. K. Marcinkowskiego w Poznaniu. Średnia wieku
badanych osób to 12,64 lat (SD = 3,31). Grupę kontrolną
(K) stanowiło 127 dzieci bez schorzeń neurologicznych
i trudności szkolnych, uczęszczających do szkół podsta-
wowych, gimnazjów oraz liceów, dobranych do grupy klin-
<NBG>, n = 91 osób) w Klin-
NBG>, n = 91 osób) w Klin-
>, n = 91 osób) w Klin-
[11] pod-
kategorii pojęciowych zwierząt (zwierzęta gospodarskie,
zwierzęta wodne, ptaki, zwierzęta jeleniowate, owady,
gady, zwierzęta dzikie). Wyjątkiem od tej zasady były pary
wyrazów łatwo kojarzących się z jakimś przysłowiem,
powiedzeniem bądź bajką.
wsp. [11] pod-
, dobranych do grupy klin-
dobranych do grupy klin-
Tabela I. Średni wiek i płeć badanych osób The average age and sex of the respondents
Padaczka
Epilepsy
Migreny
Migraine
Tiki
Tics
Napięciowe bóle głowy
Tension headache
Kontrolna
Control group
Wiek
Age
12,76 (0,27)
11,53 (0,53)
11,76 (0,59)
12,94 (0,34)
13,01 (0,30)
Płeć
Sex
K = 83
M = 71
K = 21
M = 20
K = 19
M = 17
K = 50
M = 41
K = 62
M = 65
46
Neurologia Dziecięca
1166056557.057.png 1166056557.058.png 1166056557.001.png 1166056557.002.png 1166056557.003.png 1166056557.004.png
 
Przydatność prób fluencji słownej w diagnozie różnicowej zaburzeń neurologicznych u dzieci i młodzieży
Z kolei liczba przełączeń wyrazowych (SW)
informowała o częstości przechodzenia z jednego skupi-
enia na drugie. Ponieważ taka czynność wymaga znacznej
elastyczności umysłowej i podzielności uwagi, wskaźnik
SW często jest kojarzony z funkcjami wykonawczymi
i pamięcią operacyjną [14], uogólniając – z aktywnością
płatów czołowych [5]. Na wartość SW składała się różnica
pomiędzy wynikiem produkcji słownej (WP) i łączną
liczbą słów we wszystkich skupieniach, powiększona
o liczbę skupień.
Analizę statystyczną wykonano za pomocą programu
IBM SPSS wersja 19, wykorzystując jednoczynnikową
analizę wariancji, test chi-kwadrat oraz wielozmiennową
analizę wariancji z analizą funkcji dyskryminacyjnej.
Rezultaty analizy dyskryminacyjnej ujawniły, że grupy
dzieci P i T usytuowane są najdalej w kierunku ujemnego
krańca wymiaru w odróżnieniu od grup NBG i K, które
znalazły się po prawej, dodatniej stronie tego wymiaru.
Grupa M została umieszczona po stronie dodatniej, ale
bliżej środka wymiaru.
-tutaj lub w pobliżu rycina 1-
WYNIKI
Wykonano jednoczynnikową wielowymiarową analizę
wariancji (MANOVA) na wybranych wskaźnikach Testu
Fluencji Słownej (TFS). W celu kontrolowania wpływu
zmiennych demograicznych na wykonanie TFS analizo-
wano wyniki resztowe dla wieku i wykształcenia. Zmienną
niezależną w tej analizie stanowiła przynależność do grupy.
Zmienne zależne wybrane do analizy to: łączny wynik lu-
encji (FK-suma), liczba skupień (FK-CL), liczba przełączeń
między kategoriami (FK-SW) w kryterium formalnym,
łączny wynik luencji (FS-suma), liczba skupień (FS-CL),
liczba przełączeń między kategoriami (FS-SW) w kryte-
rium semantycznym. Przy zastosowaniu kryterium Wilksa
wyniki MANOVA wykazały istotną różnicę między gru-
pami: Λ = 0,83, F MULT. (42; 2264,232) = 2,136, p < 0,001.
Przynależność do grupy wyjaśniała 17% wariancji wyników
TFS (tj. 1-Λ). W celu określenia natury różnic między gru-
pami zastosowano jako procedurę post hoc analizę funkcji
dyskryminacyjnej; ujawniła ona jedną istotną funkcję dys-
kryminacyjną. Następnie na wymiarze dyskryminacyjnym
przeanalizowano centroidy grup, stanowiące wielowymia-
rowe odpowiedniki średnich grupowych. Dane te przedsta-
wiono w tabeli II, zaś rycina 1 stanowi ilustrację zależności
między centroidami.
Rezultaty analizy dyskryminacyjnej, gdy stosuje się
ją jako test post hoc do istotnych wyników MANOVA,
powszechnie interpretuje się, analizując: a) standa-
analizując: a) standa-
ryzowane współczynniki funkcji dyskryminacyjnej, aby
zidentyikować zmienne mające największy wpływ na
odróżnienie grup (tzn. nieredundantne) i b) współczynniki
struktury dyskryminacyjnej, aby zidentyikować kon-
strukt leżący u podstaw wymiaru dyskryminacyjnego
[15]. Natomiast Thomas [16] sugeruje, że rezultaty
należy interpretować analizując zbiór równoległych
współczynników proporcji dyskryminacyjnej ( paral-
lel discriminant ratio coeficients ) DRCp oraz zbiór
ogólnych współczynników proporcji dyskryminacyjnej
( total discriminant ratio coeficients ) DRCt dla istotnych
funkcji. DRCp, stanowiący iloczyn standaryzowanego
współczynnika funkcji dyskryminacyjnej i współczynnika
struktury, jest użyteczny w identyikowaniu wpływowych
zmiennych i konstruktu leżącego u podstaw danego wymi-
aru. DRCp analizowane jednocześnie z odpowiadającym
mu DRCt można wykorzystywać do identyikowania
tłumiących zależności między zmiennymi. Zależności
tłumiące mogą istnieć, gdy wartość DRCp jest mała,
zaś wartość DRCt duża. Thomas [16] przedstawia pełne
omówienie tej metody interpretacji analizy dyskrymina-
cyjnej.
W tabeli III przedstawiono standaryzowane
współczynniki funkcji dyskryminacyjnej, współczynnik
struktury, DRCps i DRCts z analizy dyskryminacyjnej.
Analiza DRCps i DRCts dowiodła, że wskaźniki FK-
suma, FK-SW i FS-SW są najważniejszymi zmiennymi
w TFS w różnicowaniu badanych grup. Jak pokazują
średnie dla grup (por. tab. IV), osoby badane z grup P i M
podały najmniej słów z kategorii formalnej, jednocześnie
utworzyły najmniej skupień i najrzadziej zmieniały kat-
egorie. W przypadku kategorii semantycznej osoby z grup
P i T przywołały najmniej słów, utworzyły mniej kategorii
i rzadziej je zmieniały niż osoby z grup M i NBG, których
wyniki były gorsze niż osób z grupy kontrolnej.
Uzyskane dane nie dostarczyły dowodu na istnienie
tłumiących zależności między zmiennymi TFS. Tak więc
okazuje się, że konstruktem, który leży u podstaw wymi-
, analizując: a) standa-
Tabela II. Centroidy grup klinicznych oraz grupy kontrolnej
Centroids of clinical and control groups
Grupa
Group
Centroid
Centroid
Padaczka (P)
Epilepsy (EP)
-0,354
Migrena (M)
Migraine (M)
0,004
Napięciowe bóle głowy (NBG)
Tension-type headache (TH)
0,274
Tiki (T)
Tics (T)
-0,122
Kontrolna (K)
Control group (CO)
0,278
Vol. 21/2012, nr 42
47
1166056557.005.png 1166056557.006.png 1166056557.007.png 1166056557.008.png 1166056557.009.png 1166056557.010.png 1166056557.011.png 1166056557.012.png 1166056557.013.png 1166056557.014.png
PRACA ORYGINALNA/ORIGINAL ARTICLE
D. Biechowska, I. Kaczmarek, M. Witkowska et al.
Tabela III. Wyniki analizy dyskryminacyjnej dla grup klinicznych oraz grupy kontrolnej Discriminant analysis results for
the clinical groups and the control group
Współczynnik proporcji dyskryminacyjnej
Discriminant ratio coefficients
Standaryzowany
współczynnik dyskryminacji
Standardized discriminant
coefficients ratio
Współczynnik
struktury
Structure ratio
coefficients
Wyniki TFS
VFT result
Równoległy
Parallel
Ogólny
Total
FK-suma
Phonemic task (PT)-WP
1,763
0,731
1,288
0,660
FK-CL
PT-CL
-0,180
0,681
-0,123
0,230
FK-SW
PT-SW
-1,474
0,576
-0,849
0,446
FS-suma
Semantic task (ST) - WP
-0,273
0,557
-0,152
0,544
FS-CL
ST-CL
0,693
0,409
0,283
0,111
FS-SW
ST-SW
0,706
0,446
0,315
0,288
Tabela IV. Średnie i odchylenia standardowe dla zmiennych TFS w grupach klinicznych i kontrolnej dzieci i młodzieży Mean and
standard deviations for the variables in TFS clinical and control groups of children and adolescence
Grupa P
(n = 154)
EP group
Grupa M
(n = 41)
M group
Grupa NBG
(n= 91)
TH group
Grupa T
(n = 36)
T group
Grupa kontrolna
(n = 127)
CO group
Zmienna
Variable
FK-suma
PT-WP
M
SD
9,63
4,43
9,53
4,91
11,64
4,58
11,09
4,64
11,20
4,89
FK-CL
PT-CL
M
SD
0,34
0,58
0,53
0,72
0,59
0,68
0,55
0,83
0,51
0,65
FK-SW
PT-SW
M
SD
8,87
4,27
8,05
4,29
10,13
4,23
9,76
4,88
9,98
4,58
FS-suma
ST-WP
M
SD
15,13
5,21
16,32
5,06
17,31
4,87
15,94
5,37
17,57
4,95
FS-CL
ST-CL
M
SD
2,28
1,21
2,68
1,06
2,49
1,24
2,18
1,13
2,82
1,23
FS-SW
ST-SW
M
SD
8,83
3,75
8,87
3,85
10,71
3,63
9,55
4,45
10,32
3,83
48
Neurologia Dziecięca
1166056557.015.png 1166056557.016.png 1166056557.017.png 1166056557.018.png 1166056557.019.png 1166056557.020.png 1166056557.021.png 1166056557.022.png 1166056557.023.png 1166056557.024.png 1166056557.025.png 1166056557.026.png 1166056557.027.png 1166056557.028.png 1166056557.029.png 1166056557.030.png 1166056557.031.png 1166056557.032.png 1166056557.033.png 1166056557.034.png 1166056557.035.png 1166056557.036.png 1166056557.037.png 1166056557.038.png 1166056557.039.png 1166056557.040.png 1166056557.041.png 1166056557.042.png 1166056557.043.png 1166056557.044.png 1166056557.045.png 1166056557.046.png 1166056557.047.png 1166056557.048.png 1166056557.049.png 1166056557.051.png 1166056557.052.png 1166056557.053.png 1166056557.054.png 1166056557.055.png 1166056557.056.png
 
Przydatność prób fluencji słownej w diagnozie różnicowej zaburzeń neurologicznych u dzieci i młodzieży
aru dyskryminacyjnego, jest zdolność do abstrakcyjnego
myślenia i umiejętność przełączania się między różnymi
kategoriami.
wszystko analizować sposób wykonania zadania. Wydaje
się, że taka analiza dostarczyć może informacji na temat
funkcjonowania poznawczego dziecka.
Ponadto nie wolno ignorować faktu, że pomimo uzys-
kanych zależności statystycznych zdarzają się wyniki
niezgodne z ogólną tendencją, które mogłyby zostać łatwo
przeoczone, jeśliby wziąć pod uwagę jedynie ogólny wynik
ilościowy. Na przykład na wynik ogólny równy 12 elemen-
tom składać się mogą słowa podane losowo, niezwiązane
ze sobą żadną kategorią (np. różne nazwy zwierząt). Ten
sam wynik ilościowy uzyskać można także podając szeregi
ustrukturalizowanych danych (np. zwierzęta gospodarskie,
ptaki czy owady). Ale pomimo uzyskania takiego samego
wyniku ilościowego dzieci takie pracują w wyraźnie odmi-
enny sposób, co należałoby uwzględniać w jego interpre-
tacji. Założenie takie pozostaje w zgodzie z wnioskami
innych autorów, piszących, iż interpretacja jakościowa
polegająca na analizie rodzaju oraz liczby zastosowanych
przez badanego kategorii i łatwości przełączania między
nimi, wydaje się bardziej adekwatnie oddawać związki
pomiędzy wynikami testu a lokalizacją uszkodzeń tkanki
mózgowej niż wyniki ilościowe. Metoda ta także pod-
dana została krytyce, kiedy Mayr [17] postulował potrzebę
większej dokładności pomiaru strategii przełączania
i tworzenia kategorii przez badanego, szczególnie jeśli
chodzi o parametry czasowe. Według niego faktyczną miarą
osłabienia zdolności do przełączania byłoby wydłużenie
czasu potrzebnego na przejście do kolejnego skupienia
przy zachowanym krótkim czasie przywoływania ele-
mentów należących do już wywołanej kategorii. Idąc
tym tokiem rozumowania, kwestionuje on wnioskowanie
o zaburzeniach mechanizmu przełączania na podstawie
samej tylko liczby przełączeń. Liczba ta zależy bowiem nie
tylko od trudności w przejściu do kolejnych kategorii (co
powoduje wydłużenie czasu), ale również od efektywności
wyszukiwania ich przykładów. Innymi słowy, jeżeli próby
przywołania przykładów obranej kategorii są nieskutec-
zne, to pacjent przejdzie do następnej kategorii, i tak dalej,
uzyskując dużą liczbę przełączeń. Niska liczba przełączeń
nie musi tym samym wskazywać na upośledzenie funkc-
jonowania płatów czołowych, ponieważ osoba z łatwością
przywołująca bardzo wiele przykładów poszczególnych
subkategorii poświęci w rezultacie więcej czasu na każdą
z nich, uzyskując wysoki wynik bez potrzeby częstego
przełączania. Taki wynik można zinterpretować jako
miarę efektywności funkcjonowania płatów czołowych,
podczas gdy wydaje się on w równym stopniu zależeć od
poziomu funkcjonowania płatów skroniowych. Pomimo
oczywistej, zdawałoby się, słuszności powyższej argu-
OMÓWIENIE
Uzyskane wyniki wskazują, że największe znaczenie dla
wykonania TFS ma parametr SW. Analizując dane przy-
toczone przez innych autorów [17–19] wydaje się, że
powinny istnieć dwie strategie wykonywania zadania
luencji słownej, prowadzące do osiągnięcia wysokiego
wyniku. Po pierwsze, badany może dysponować odpow-
iednio bogatym leksykonem semantycznym, a po drugie
– posiadać może zdolność szybkiej zmiany nastawienia
umysłowego z wyrazu na wyraz bądź też z jednej kat-
egorii na inną. Innymi słowy, do poprawnego wykonania:
zadania wystarczyłaby jedna z dwu, poniekąd odrębnych,
strategii jego wykonania, albo łatwa dostępność do danego
rodzaju informacji magazynowanych w pamięci, albo
duża szybkość przeszukiwania wielu różnych rodzajów
informacji i przełączania się na inną kategorię. W dotych-
czasowych badaniach opisano sposób, w jaki badani radzą
sobie z zadaniem i zauważono, że wymieniają oni szeregi
wyrazów należących do wspólnych skupień, a po wyczerpa-
niu elementów danego skupienia następuje przełączenie na
inny rodzaj skupienia. W przypadku kryterium literowego
wspomniane skupienia wynikały zwykle z pokrewieństwa
fonetycznego, a w przypadku kryterium semantycznego –
z pokrewieństwa znaczeniowego.
Analizując uzyskane wyniki zaobserwowano, że liczba
skupień jest większa w kategorii semantycznej w porów-
naniu do kategorii fonetycznej. Przy tym dzieci i młodzież
z grup klinicznych tworzyły mniej skupień w obu kat-
egoriach niż dzieci zdrowe. Wyjątkiem była grupa NBG,
która w treściowym kryterium zbudowała podobną liczbę
skupień, co dzieci z grupy kontrolnej. W badaniu okazało
się, że wraz ze wzrostem wyniku ogólnego, a więc ze
wzrostem sprawności wykonania TFS, rośnie wyraźnie
raczej ilość przytoczonych kategorii niż ich wielkość.
Zatem nie wzrost łatwości przytoczenia wielu podobnych
elementów (swego rodzaju ustrukturalizowanie leksykonu
semantycznego) powoduje, że poszukiwanie innych danych
(przełączanie się) staje się mniej istotne dla poprawności
wykonania. Poziom wykonania w tym teście u dzieci
wydaje się zależeć głównie od zdolności do szybkiego
przełączania się pomiędzy różnymi elementami przechow-
ywanymi w magazynie semantycznym, z zachowaniem
jedynie ogólnego poziomu wykonania. Dotychczas ana-
lizowano liczbę poszczególnych rodzajów kategorii oraz
ich stosunek do wyników ogólnych i do liczby przełączeń.
Według Troyer [19] liczba zastosowanych kategorii
wzrasta z wiekiem, podczas gdy ich rozmiar pozostaje na
podobnym poziomie. Liczba przytoczonych kategorii bywa
uznawana za wynik świadczący o giętkości poznawczej,
a ich rozmiar – za miarę sprawności przeszukiwania maga-
słuszności powyższej argu-
mentacji analiza kategorii oraz liczby przełączeń w coraz
liczniejszych badaniach interpretowana jest jako infor-
macja o specyicznych zjawiskach poznawczych, tzn.
o integralności magazynu leksykalno-semantycznego oraz
sprawności przełączenia z wyczerpanej kategorii na nową
[10]. Obniżenie liczby przełączeń wydaje się w istocie
korelować z patologią czołową oraz podkorową, podczas
gdy uszczuplenie rozmiaru poszczególnych subkategorii
odzwierciedla upośledzenie funkcji płatów skroniowych
[20].
, słuszności powyższej argu-
za miarę sprawności przeszukiwania maga-
zynu pamięciowego. Z kolei Mayr [17] przewiduje wzrost
obu wyników wraz z rosnącą sprawnością funkcji wykon-
awczych. Z tego względu proponuje się, aby przy interpre-
tacji wyników uzyskiwanych przez dzieci nie pozostawać
jedynie przy wyniku ogólnym i rodzaju błędów, lecz mimo
– za miarę sprawności przeszukiwania maga-
Vol. 21/2012, nr 42
49
Zgłoś jeśli naruszono regulamin