Stan polszczyzny 16.10.20131989 r.-triumfalizm rynkowy: wykształciły się proklijenckie zachowania, mechanizmy rynkowe się upowszechniły, świat postrzegany w kategoriach rynkowych. Marketing, komunikacja marketingowa bardzo silnie weszły w naszą polszczyznę. mechanizmy wpływające na język:1. Mechanizmy marketingowe (otwarcie na klienta, które przejawia się np. zdrobnieniami; język reklamy wchodzi w polszczyznę ogólną, cytat reklamowy wypiera cytat literacki. Nadużywanie słów wartości , asertywności, kreatywności, kondycji. Nadużywanie prowadzi do niechlujstwa .Niechlujstwo językowe: wyrazem niechlujstwa są podpórki językowe – przerywniki , które zaśmiecają naszą wypowiedź np. „tak naprawdę to…”2. Dewulgaryzacja języka- np. słowo „zajebiście”. Słowa kiedyś używane za wulgaryzmy. W odczuciu starszego pokolenia słowa te używane są nadal za wulgaryzmy. Młode pokolenie posługuje się natomiast przełączeniem kodów. Słowa np. „Kur**”- na każdą okazję – omnisytuacyjne (może być obelgą, zachwytem, przerywnikiem itd.) – jest to słowo, poprzez które słownictwo ubożeje, tępieje nasza wrażliwość. 3. Język młodych ludzi: w polszczyźnie ogólnej spotykamy wiele słów pochodzących z gwary przestępczej : np. skok, trefny, kołuje. Takie słowa w polszczyźnie były sygnałem , że mamy do czynienia ze stylem niskim. 4. Knajacka polszczyzna – objawia się w wyrażeniach prostackich, ekspresyjne nazewnictwo np. rżnąć głupa, wyrżnąć numer. Polszczyzna publiczna staje się coraz mniej wyrafinowana np. zadymy .Zanika w języku status inteligencji. 5. Słownictwo sieci – słownictwo internetu , cyberprzestrzeń i jej język
Egzamin :sprawdzian- pytania otwarte, jedno pyatanie dot. Analizy językowej :fragmentu wypowiedzi np. dziennikarza, wyp z artykułu, polityka itd. – analiza językowa.
pedspec2012