Tomasz Burek. Żadnych marzeń.PDF
(
41208 KB
)
Pobierz
.P'ida!dr'.jt
Klioi/cdo
OFIC\NA WYDAWNICZA
" POKOLENIE'
wARszAw1989
I.
Co sidziejez krytyk?
TOMASZ
BT'REK
:an,tcu
ulnzttt
OFICYT{A
WYDAWMCZA.
rcKOLEME
WYDANIE
T KRA'OWE,
PRZE RZANE
wARszAwA 1989
Rozmytetradycje
PIERWODRUK':
l. i!.i,otne
tradycje
krylyki?
wtDAVMCTWO':rO!ONlA"
I'NDYN
Kiedy w roku zakoliczenia drugij wojny ]iwiatowej
_
roku odmiany.re.
konstrukcji i przewartociowali
I98?
'
Kauimirz wyka ogasfaszkjc pod
wielc
9
wczesnejsyruacji }no'tym t}'tulem:zy\+otetmdycje
pm.
2y
polskiei (p|zed'uk&any
nastPnie
w p.o8ramowo.postdat}Pnej
cz.
s.i |omu Pogranicze potl,ldcj),
mia nasamprd na uwadze zjawisko
trwaeloumiejsco9iea.
niekwestionowanej
Coprright bf TorB..z Burcl
obcnoci
wsczesnych
k]asykv, to
maczy
_
powszechnc
i ci8e
oddziaywanie
tych
pis.rskich
wanoci
i n^zwisk'
''kt'e
nie
tylko
islniej. dla historykw literatury,
lcc,ztycb.ktIe gbo}o
zaplsa}}sl
*
umyslowoci
spo.
ecze5twa
Polskiego'.''
Po \1r za
_
co byo
\r'tenczas
spraw
rwnie
z.sadnicz
-
&odzio autoro9i szkicu
,'o
lrywotn.'
i uczuc]dPoci
inn' dotyczcnie
tylko
czrlnika.a'leobecne8o
pbarzpots]dego..'
w
tymdrugin
ypad.
ku kryt'vk zamierzasprawdfi'ktre z dawniejszychosi8nilitYttury'
jaeie jej
nurty stylowe'
jakie
posta*y
i
sposoby
mylenia
artyycznego'
'jakic
rodza.iea}zmu
potrali
sprosianakazomi
po|ebom wspczes.
noci
i okazywa
gwoj
pr,ydatno
.\
gruntowni
zmienionej
Przez
woj.
lt'sytuacii
ideologicznej
i literackiej'Nie sdzi
Przccie'
aby moliwe
byy bezporedninawroty i nawizaniado tego' co raz zostaozjabch
powodw
Przerq,ane
bdzaniedbane'Tradycj
wotn
okazuje
9i
tyl.
ko uka tradyqa
_
Eadya
posta* twrcrych' ukierun}o$ali
jntelektual.
n],ch'
lvzorcw jzykowych. sugestii art}61ycznych
-
ktra
omielai
u*rzydla. i ktra wspoma8a
*sPczsnych
Plsar,y
w
rozwiz}varlu ich
wasnychzadali;z
pe*noci
.Messieurs,
pint
dervees.,'
car AleksanderII do Polakrw
1856r.
zanie
laka'ktra' na
zasadzieautoD1lu
ostatcznego'usiluje
ich $yrczy
'
a w .zullacie
_
palaliuje'
Prz}.woam
na
gmyrn
wstpiedaqny szkic Kazimierza
wyki
nie
ry|ko
z
I.j przyczyny' eby wr,ka w n3szej
powojennej
k'}'tyce najbar.
dziejbodajpekonanyrn
i zarazem
Penym
najwikzBo
Polotu
Budow.
niczymi stremTradyqi
(w
tym. oc4ryicle.
rwnietrad},im}le.
nra o l'adycji). aie
te
i z !c8o
wzglduwanie. w szkcu cylo*'J'ym
w.vjlkoc/opejrzycieujawnione zolay rn sposobyistn'enia
i roz'
maite
oblicza tradycji literackiej'ot inaczejona st
Peds$qra
w
dobnych
w}?raw' obi.cujco
zairEugurowanychti
Polsidej
nowoc?esnq
rn'di literackjej
rzccz{ Anlonicgo sygetsijcgo wsplczes p,ie
we F'''cii' kontynuowanych(8oEj)
prrz Jana l.orenlowicza
w ly'ov/sl
Fncji literockiei,
Podejmowanych
w
d*'Ud'estoleciumidzywojennym
cbociabyprzez stfana NaPirshego
-
aulofaksildod Baudelaire'a
do nadJealbl\|. by|A
Biekowskiemu
jak
8dyby
doskonalcobojtna'
Nie koniecna t.vm'Pewien
zespl krytycznolit.rackichwyPowiedzi
_
zbir 'zkicw' cyld lelietonw
czy esejw
'
pochodzcych
zsch
hi5torykw llt.r.tury'
inny *ygd
pr'ybiefa
d'i.a
p.zlcllnel
Pub.
liceno..
cz).L{cg. na
inn
jeszczr
ood zdaj. si istni dla aysr
i krytYkw'
I odpowiednio
do |ak zrnico*nychstanowisk
i
FrsPek.
ryw
corlz
to inny s.ns ma
Pytanie
o to, co
jest
w
tradycji nAjbardfij
wai.
todowe'
trwae,doniose,}l,olne,a co stanowi
obcj4if,nie' cryIi b3.
.a
dechcian]''
-
Podejujc
zatem
p}1ajlie
o yvolnc
lradycj krytyki, tak
jak
9i.',
suj
on dzi.w maj! l98l roku.rrzebazdawasobiesPrawz
trzech
ptz-ynziffn
Paszczyz^.
n' krych
problm
mo by .ozpatrv.wany'
co inne8o
boviem z^acry
'
je.|i
d'a}atnokryryka zoslafia
wido
my iad
w dziejachuysowoci
z minionej
ju
Przebizniaych
ePoki.bvw3 doszc7.tnie
jako
podnieta
my)owa,
ru ekscytujcychani
nawel nie intcresujcych
*scz.sne8o
kr}tyka
z ambiejln,u.majginesoych
zadla historyka krytyki' ot v galunek
Pisa!wa
krytycznego.traklowanyplzz
tamtychdwch wzrulz.em
rairuotl,
Porrafi
njelgedy
zaskakujcodugozyskjwaaprobatu szro.
Ioej
publicz'o.i
cvrajace.j.
l
w
cilr
danegospoeczslwa'
czv]r
kledy
rezultat-/krytyczneBot'udu $aJlowiogle uznan'dosrpn
dziel.i
szko]e. dzikj utstytudom upoTz.chniania i
poPu]avz3cji.
ju
prz}wojonbdatwo pr'-vswaja'ln
wrnol
narodowe]'
a tak pow-
sfectmejkulrury;
zgoa
za
co
innego,kiedydorobekkrytyczny
jedngo
autora.caego
nurtu
lub okesu. znajdujedopiero naetapE
odkr'"vania i vJydob)va'
ni,
z nie..sluonego mroku REpamici. kiady
r'ajpi.B odkr'wrcantu'
zjasla'
' w adza ni historyk
Pimienniclwa.
czyni z owe8okousu
tektw zapomnialych temat studiw
j
roztrzsai. no*ych
usr.i
j
.e.
c'indykacji. uPr'}amniajc
jele
wa]no
bawi
j
i ksztaciw
przedmiocie
iit.ratu'
ry.
wPywana ofienucje zaieresowa
i s'lr!l,upowsz.h'e8o,stano'
nie co innego,
j!.k
wani
*
i po
wc w rozumienj!re.je
publicznoci
prostu
-
\ryotn
'radycjkrylvki.
Kt zap|zcryfaklowi,.
jedyny
!.\'ksz!acony
j
powany
k']'nvk literacki. naPrawddobrz! znany kilku
pokoleniom czy!.lnikw
q'
Polsc. !o oczyticienic lrzykDwski. i e
Konislczy choby
Boro''}..aleTad.Jszze]eski.Boy.w oczach
prze.
citnegoczytelnik..amalora.nie
Posiadljcego
fachowejedfy ljterac'
hcj. za
s'zorzec pnwdziwej
szluij kr}t!'cznej
-
miemik gbi' trafoo.
ci
i
mis!os.\r,a
l'
miienr'uo lajnikach lite'atury
-
uchodziai nada]
moeu.hodi ftcz Alchemi!awg
]^naParandowskie8o
i yworno
polomnymi
jednego
kMvka naje si fue.
co inne8o s'resfcie znac,y'
sdr'
kta
lektu.bfe*laem.
podnie'inspfaq.obiekremnreustamego
splzeowu,
wezwanim
do
wspzav./odnictwa
odtczn4
nimao
PG
lub
*spprarydla dfugie-
8o
krytyka.
(czas.mj orywa
podob
ro]e i db
aysty. Jak Ruddn
z]eone]
ne|nawa1k4a ne.
f1lotne tradycje kjvR'ki. dobrz a]e z czyjgo punktu widz.nia?
Dla kogo
ywotne?
DIa k!yt\'ka samego?Dla hisloryk! krytyki? cfy dla
czr.teinikalDla znacznegokr8! odbiorcwczy dtaniewiehq w kocu
grupvzawodowcw?
DIamnie
jako
p.aco*lika
lnstytutuBad Literac.
kjch: A moz
dla
mnr
jal(ojuz
poniekd
kornbatanlakD'tyki.czyli ko'
8o.
'rrony'a siunt-Beuvez drupe|
-
diaProu'k)
w
kadymz wyruenlonych
P-oqr.!]Pr.}"adkow
d
o
rywotnocl
l
aktualnytn znaczeniu
jaki.go
dolobl.:ukrytycznego, naiecego
do ni'
odleBej
lub daleij pesaoci'moeby
-
nawt
krcowo
-
odm'e'.
nv. I
Lazwyc'z'
bywa cakowicie odnienn],. cd} zjawisko'
t ktL!.rn
wczesny kfytyk
odnajdujeblisksobi
Posta
tradycji krFycarcj'
Po.
dobiestwo
idealu czy stylu uprawianiakrytyki' niesycha'!'
ccni iru'
cjatra, tortycen4, pleku6orstclo metody itd.'
dla ogu c4'r.lnikB
niwil mo posiada wag. Ta}. dla
Przykadu,
fi':^ i rz'cz
z
dziedzicnnr myIowym
komu
j3}(
8dvby
sinio. ]gdzie
i kiedyuprawia
k}'tyk?
Poczucieesbsownoci.
rodzai wwntrzngo
oporu i ni9'v8ody,
i za!opolae.
jalde
zaczeymniemczyod chwili
Posia-
wi.nia sobiekilku wnpn},h pytali.lnacych
si z telrtatm ..}'wol.
ny.h tradyciikrF-vkj.'.slzvstko to' pr,ypuszcuam.
sktpowarie
bicrz. si2 wiaJo'
lrrykowsk'ego'
c.on)rn i uytkowanyrn
Przez
nielicznych, dugi czas natoil|st lc rczumianym
i otwaJcielkclwazo.
nym pez krriturtlly o8r'. z drugiej znowu
ltrony to. w cfi badacz
dzlcjw kr}'!vb skonny bdzic upat.'vwa
nade' istotn ogn:.}ofozwo.
jowe.
o8niwo potwir.lfajce
jego
hipotez
o znamienno.ii wanac'
okrelonego!8ment! rekonstrucw&ej
tTadyqi' krytykowi cz}nnemu
wvda rno! fbdlym bjstolycztrym
balaste'n|erudyryjnym obci.
tniem p'mici, wrc? przeszkd stpiajcczuo
*aliwoci']o1.
no|
mteti8ncji' p.nikliwoi niezateno
.
sfomuowa'
moci. w iBki
osb
sfo'muowane
ha!o
wywoawcze
nc w trybieprostodusznie
zai
pvtajcym.okazujesiw
l$ocie
poboznym
czcniem'
nie
oparr}.rnna
jakich}iollr.ek
bdsPraw.
d4lnych podsBwach uroszczniem'ymye'n. a najPcwni4 n!sz}.rn(ja-
ko dziejopjsw
oznajmujacym.nie
urojenie'
wy'
mowa
'faktw'
.rnowa
zachod4rych
Proccs{iw
ni
pozosrawiaw lym
r,cdfi
zadn},chz}udze.
od
-iake
wielu
lal mamybowiemdo c.]-njerua
i
badaczykrytyki iite'ackij) za',.odowym
z po!}biajc}.rn
si
ducha.
Dla zbigniewa Bie.
Xowsk'egona p!.yklad
e
istniashistoria krytyki' niemal
ost.niac'.
nre
Bnorowa
j.
w kadymrauicob!,walsibeznie'izupenie'kiedy
w
Pbkach i otaE.a.h
procesem
zAnikania
cigoci
myli
literackjeiw Po]sce.z
3s'iskic.
nad
ktrym bo1aong1
lq?nia si
wl'
lrzykowski.zjagiskiemnieusranne8o
kw.
DIzedwczesnego
ucinaa
sPors
id'Ys|usji.
gubrcniaosilJltl!'ch
Ie.
s
wiatynoY.'ej
litentury: tradya
po'
pr.mier4
1
,-)
zu]taty.
dformowalia
l sol4szczarua
t!3dvcii'
q
sumle 7ai sdbej?nsjo
moia
azreaacr"a.
Poqodv. d"r rtorych
r'ommr
totrcTnvch I c.nnvch
orz6,'*zc
nauioqacn
cf\ edvtors}irh ^'w, tradyga :lowoczesnej
i.r.vlvk]
lileracilel
t moe$ u'nas
s]krvsla]:/.a
l usr'Jlc'
sq zb!'l
aoirze znane.
ab)
$ nad nlnl dulel lauryn'.
"l'
NlePowetowan i
njcw\.rnlme
sifary, wyrs} i zramy,
pocz'y.nionw osoboweji mora]nj
*anie
kultu'
p.zel
ostatnia
wojne olaz
Przez
iflnewstrrqsyi katakljzmy
dzElow
(naz$lsi.
Biiilha'
Napier'kiego.Koacz|owskie30.Po'nilowskie.
!o. Flr{a.
Frydego.
Troczysljego. Pleirz ia
-
czooqych krvir.iw
.ed.
;lego
imodszego
pokoienla
-
}idnij na lici okupac!'Jnychofiar)l
roz.
blcie vcialitll.klego
d^e
i.9,c2,e
wazniejszym
i
Praktycznie
decyduj1rym
-
systen o!\...
cvli
szko}a'
obi $rymienioneslytucje
-
V.iaJa i szkoa
-
uczstn'czt
a}iryqnic
s
spoe.Lnych
proc.sachdziedziczefua:
oweplocsy
\pnaczaj dla njch ramy
i
Prcgramy,
kontrolujprzkaz}'wane treci,
z
jednej
stronyeli'ninu.j,
organizuj
z
djugiej
zd
prefcruj
Poszcze8lne
waoci,
a
caytendokonywanywybr' s]kq
! dyslrybucjcbl odziedziczonych
porcz
swoimauloryttem'Mog
zachca'alemogteodslrczaod
sedrwek
Po
iabirynlachkultury.mog4dba
o autentyzm
j
Penr
*ybo.
'u' al i wprosl przeciwej mo8zalca
i nawe1uniemozliwi' swobo
d cfeaniaz dorobk!dzi.jw.
Iusrracjtych srwierdzoglnychbyt
wanie
si w
krcju
ok!".'Y
{'v'acze politycfnych ludzte
Powanvch
ograniczeswo.
bod]
soia druiowane8oi biografie krytyczn
pokrecone
i
poamane
rrzez hjstori:
]edne
aulorytc!.
jedne
m3}iomire
pio
skompromilo*".
ne uciam
} kampania.h
gtupslwa.
dru8l skaz3'lena
lata prz},musowe.
go lllilczenia
j
befcrynnocilmode
si).
enerpe
i
zdoinoci
nje
qrykor'.v'.
(Wane
q
p n.' nlerzadlomamowane'
tJlel't}powslftynane$ Iofwoju.
ulorujle'
Prz.dwczenrePr'wldei
\eszcieutraG ,rary!r' sejrsupr3'
wirnb krytyki. ,ezyg^aqa
-
o1o
co skadasi na obra? naszcj
gwlej
Eadycjj krryczle.]
w oczachhis.oryk. kryry}ii' Patrzcnatomlai od siio.
nt'pubbcznocl
n! '.}il3joq'.. i .'e!rurlaq]ne..i
po!1a.zajce
]ostradycjilr},tychych w
Powo.iennej
sfkoie.
chodzim do szkotyredniej
w latach
l95l.55' zmorlekcji
jzyka
polki.gostanowio
w tamtych czsachrnozo]$e
roztr?4s.ni ekonomicz.
no.klasol/.go podoza wszelkjch
zja',isklit.rackich,
zaliczalrych
w
myl
marerialistycznejwykadni
dfr.jw do nadbudowy ideologicznej
spoe.
czestwa.
zanimdoszosi
do
waciwej
ycz'r.
pa problemy
jego
klasowej
genev'
caymi
8odzinarni
tkwilimy
wic
w
stawetnejbaa. ofi.wiajc
gospodaJcze
analizyutlvo'u'naleao
i wasnociowe
stosunkiePokji
kJaju.
?
k1re8o w}vodzi
pisarz, zdobywajcwiadomocio sytuacii
na
rynkach
zboo*ych v'
danym miejs.u i casie. o ruchachcenv handlu
perkalikami
lllerack
-
crymon3eloi*.ntfue rozpraslao.Jy.
woBych
R'adyach
kryrykj'. w s)'.uacji.
8dy
*
ob'eguksigarskimnte
,na
sk!conego choby
yboru
Pism
Maurvce8o Mochnackiego
'
jej nowo.
czes'ego
plotop]asty,
ldy
z s dezeblanychslanislwa B.zozowskic.
go.
zaDroiektowa'Ych na ki]kanacie
ilP. Drk,limyPlchanowai slalina'wenow3li
Po
wie]oko
EIuby
tom lBLowski o poz}nq.;zmie
j
wstp
Jana Kotta do k/k'' ale
niemielimy
delonego
pojcia
o istnieniuw tymwzgldzie
lepsfejtradyqi
i
o
znacznje mniej wu]8amychzslosoweniach.netody socjologicznejw
krv.vc!
i
b.daniach li&rackch' Nje wiedziclimyo Brzozoskim' ani o
Bnrnie.Bronowiczu.
ani o Fiku, czy srawa.fc. o niektrych przdslawicie.
lach tcgo nurru
jntelektua'lngo
znajdowalimyw
podJcznikach
co naj.*Y.
ej
oBlnikowewzmianki
i oslron opie. moc'o obw3jo*.nezastrz.
enianli.
lomq ' zdoanow cialfucaej\lbie8-
iei
.iekady
svda zaleiwie
to'n
-ieden.8d).
Disma
Ka'ola lrzJ-koq{b8o
Fubiikuje
9e worawdae. 3le z
m'ejscamj prudjrue
qYkroDko$an-vn!1
ocz}ryici. emowi sefloo ywotnych
lravc]achnle mona'co imgo
nafluca sl uradze'
A
ranowlde]
]ch tektw' podobni
jak
najskromniejszej
choby
antologii
wy.
Poeda
krytycznr'chz okre,umidrywojennego,
nie by}opodil' Je.
dyny]l k]asvkiem dsudfres1owiegzneEo
esju krytycznego, slostu*owo
alwo
dosrpnym dzikj swoim
przdmowom
do tanich tvz'lowie daw.
nych
pisarzy
francus].ch'
Ii Tradlcie rozmvte
zliaszca stndhala i Balz3}ia'
iedyn
napravd
Rozm}t
nle
Nlko
q'skutek
butiwero
f3]oqaniawsczesnej hislorii.
ale takf,w rezulacE oddzia'rania
mny.h. z pozoru znacznie iagodniej.
szych czvnnl.kow,ualiczv do nich teoa Lnstr"tuqe
tradycjobcowania
z iiteraiur,by
w
naszychlatach
ginnaal.
nych
'
Boy' Natomias1po'dza]ecanychkomntarry
do lilelatury
w,cz.sncj i na]nowszejnie r|gvo,r]aoPogrucze
px'le.i
Kazimierza
w}'ld.
].d
po
tcj ksiac..dopiero co przeciewydanej,laj.mruc2ozagint
l
laj( samo urway t'opr, mylowEzapoc?tko\.an.
j]
Mi|olot'i i rco|iz.
r'1
-
ksizce swoja
Pflekor
Azbulwersujcej,ale
pruynajmniej
lntelign.
ej ' dobrze
napiancj'Por7a,'r:e wykj, samoistfl ! solidnc,zastPiana
licie
.w
i mechanizmymajce
z isrot\ swoich funkci! s}uvdaedacPnlu' Drzel.az},waniu
Iradycjj'do-
bielallru i woriniu
wafloa.Vtuce
pamlecl.
czyfu.aceto wszakfna lJ"ie
]ei nieoglednie' owa mlslerna.
Pajeczo
skonpiikowana. a
pecle
geboko
ceiowatkanka' zwana
rradvcjaduchow'kuhuralna c'lircracka.
llvania sie z ich !rybq'zupenre
niepodobnado siebie.bezceremonia]nle
s!.asoBana.
ja} gdyby
zgnreciona
w wjelijch cgach'
porozryvana
q'
firlej'
cajr
ss'eEonalUrirrnePosDclenla
l na nowo oro$1loczn|e
r}JeIona
Jgdnym z rych zl.Is!)-tugonalifo*an}'ch
mechrnizmv'
uczerua alro.
odsrotnE. oduczafia erelnego
konlaktu f tradyg
jest
$'
oanslwa.n
wsDorczetn\crr
lektut''le'rlr'
ru
p].zeomie
i mdes:^'-..kry|yczneRysz|da
Iatuszewskie8o'
'''|ol,8?
Kotta.ktrcj bdco bd
przywiecay
'iesz.
cze
(z
oddallodepchnit!8o
dslldeslolecia,}
takwsPaniac
8viazdy.prz..
wodniczki'
jak
es.JeJcrz.go stmpo"skie8o cz} Pod..'?do
pie]eie
B.Mi.
cii.skigo
-
usiowaaz$tpi rekordowoniepowah^i
kJzyyJi\]aPodr
looranr
kullu^ inrrm na .!
s\slem
romrnrstlosaJuJ
Namiastki,
rubtytuty'
fals'fikaty, pozory
-
|o bya pierwszalekcj3
wplczeslEj
krytyki literackiej'
ktr pa'n'tam' Mi|oLogii rcalizn i
Poga
icze
poubci
odkryvltmy
lami z kikuletnim opnieniem x
roku
l95 i
po
tej daci.
kidv raplowni. :.2!]!ieszon) ^'m :Yci3 li.
t.rackiego
podsuwa
ju
inne 59rav|'
j
lekt'.js ' Zje!r'/o.l u'?!5/ Mi'
o!u,^.
oje odchfbnia I cyu Be: fi.}|.| ui8o'|cj san.jJuera.oiokoca.
nc ksiki
s.a*ara. szkice o nowej
poezji w},k.
oolv.?i:
le3llJ]n
] szkj.
.
o
,,szkpirze
wspczesnym'. Kottr' obse3.ie! i!s.lo3cr.
z!jhod
ni
zh. Biel{oqskie8o.
*'spzawodniclwo
Przvbosla ]
j3slr'Jnaq
oa.zv.
tyvanlu na no*o k]a$'kj
po]skiei
l obccr.
gnerr]ne
nr:3r.l3 ..sfjonvch
rccenzenw.-. Fl.szena. Kijowsiiego' B}cns[ie|o. Pu.vnY .]
ilt..3lule
z.ktamania
'
pozor\,
lstorn}'rn
qvoa.zenlsrn
um\sIc\\,'n. relni
11.!'
kich
intelektoalny.h rehabijiBcjjtegonlez\!i.:o '.fonL'
si:ic n. rlz).
Pomnieni
czecidorobku Kalola lrfykoq'siiiego
q
lome sa lr3JYc:l ^
'
iyk i eseju'pt' Ci.sx!
i l.els.l tolib.|, l lo b\l .]i.]3 '1I!!3 ].ei...r!
woinoci.mleligenqi i wyobranj]alo alrvoUtoq noso.zsner
!lr'I\ !
1
szcla]'oco rraio sl 1
oh-n o^sc,.'m ie''leilcr' ''.(
'':
':
"!o..
n}'..
\'iognr"
nic
tvlko
politvcznei
3iereonocfs!Ieilozol.tcz.e]. il!e13.
bej. esteMznej.LNtvcznerr
Oer.rskrenel:. ' /"03iL .) i
\i.
1.'-'Ji\
o
sl lu
qc7o14s7\'ch
slemPla na
prbach
i
pr,edsr$ziciach
na.'e| tych
pisarzy'
kr}tykw'
intlektualisiw, ktrzy
['ydali waik
dor'1nacji styIw sz|ucznych i
hrmetycznie zalupanych'marz'
pustosowiu,
w'balnemu rozchwia.
nju.
p1zt'6ston jzyka
aluzyjnego i metaforycznego.
gosz9cpotrz'b
mMenja i
pisan.ia
,,$?'osl'''
co nie okazao si
wca]
atwe anj od rafu
molwe. Dlacze8o'l
Pomimy
9
tym miejscu okolicznocinaddne:
dzjjowe,
polityc?'.
oe. cz!'ja}
je
sobie zechcecienlzwa. A]e nie sPosbsi porozumiewa
i
by dobrf rozumianym.choby tylko w mal literaturyi krylykj !!e.
Bckiej. bez
uprzednlejzgody
wsrystkjch
zainEresowanych
-
zgody za.
k}ao..l1ejmi]czco
-
nB
istnienie
czclo
wsPllego,
co lzecz)qicje.
czc umoIi$'i'doPielo dvskurs' sPr,
rnice zda. i
podia}
opinii' Ty'h
'i'9lnyIr
Iutrlem.
wsPinrTn siedliskiem powstajrych
zrznicoq'a.
cd.
mennoici l pftecissIasre' dieki ktr}m loczy
sl z!'\ts
lozmowa
l
nt.
ku]tura.
jryk'
tradycjaumysowa.vJ
og]e tradyqa
-
przesz}o
nie*}'czeana, a przeciezawsz ujla w
owne
vYraflgre
lamv
Ta wtanie.ze
ruchomej
gebiny
cz3su.cz
pr,eszoci
urywa si dvskuls.
jes1
ocz).\'icie
funkcjo-
nalnie
ql'odlbniona.
swoiciepnorganizowana i powzana z relanjej'
szocia-
Drz}'biera
nafw r.adycji'' Gd}
jej
kontury u]8aj lozmazaniu
bad fdetormoq'aniu.
jZr"k
nAtychm'asl poczynaj sie
Plta,
normy
mtelekNa]ne
-
lozchuiew2. idee
-
mtnie.znaczenia
-
$ynaNrza, w
$]mie zawiat
warlocipaczy
si i d.zorganizuje'innymj sowy kullu.
ra obnj sr'a
ja}io'
sytuacja podobna sprawia.e i \'ok litlatury
Jlskusre n]\uz!ja sle z trudeln' albo nie nawi4zujsi wcal. walki si
'a'
zdobvcze gLn.biblioleki rozsvluja. wszys*o
jest
nieskadne.ycie
k^1tii zaczvna
!'\.oe'rra
z81eknleporozumiei
-
gos}
mi]czlrua'
C
'oardzie]
poc
rvm
wzgedem \Ymowne8o
ni los
pub}iczny
.'nG
c'oiajowcouj'l
owo
wido$1sko
kr*otrwaego
powodzoia w Akcie
piern.vvm' po
klrym
p'zyszo
zaraz
p.zeinaczenie.
sPycha'rre
w nrby'
te i zadeDi]-wanleich cennvch' 3]ef nikirn naprzd nie
uzgodnionych
ioei kryivcznvch
-
R'
atcie irug i osralnim'
wskukk szleEu adrruni.
srnc}]nych
posurue.
zapisoq i za}iazw doszo
wnl do tego.edzi3.
ainomiodej
.[n1yki
_
roz}ija]cej
q,re]ostronne
nalarcie
u prog! de.
kadv
-
przybla
muslaa
s'
d.t]gej
poowie lal sidnrdziesjtych pos.
!a. tadvqi skurczonei. przY.m)onej. za|rvrcj'
..nieobecnej.',
Na
opr.
nlonvm
miejscu poj3wi]i sl
Prec'xo
inni.
l
dziesiciotyslcznych
iwi.
kszvch nakadach e
}'po/ceMa
kry'tlk,
poLsk,
Kra]o!'ej
Agengi
\vdawruczej
zaczb' sie ukr7!q'a' a 1.
SNiadecr*9 abea1ocisrchfla
veikowskiego. a
|o C:as- kio|) 'f nl,a
wodzl'.nicrz'
sokorshego
wszedzie widzlaro sie re nib) z bai}o",go rou obfilo.'
*}5!pan lc
miki: i kroskach ulicznych
j
'ePreznlacy]ni'ch kstgaJfuach'
widaao
sie ]e
Zamias! prawdzlwejknt\kl
$spczesnejzamart sv'l'/o
'li.'
prledstay/ionega
rec":aoainsr\bxo .roori:Jn.
r:ni i: ,.t..:
i1
tyczne.cz}'to
dawnie]sze.
':n3
lazty sl
* drlku
_
nie
zdV\'si u\u].
q
za ['*lm tnlN'3r: t]J...
Brzozoq'$.jgo.
Ca\a i mu| F]aszenll lnn].ch nle Xq3plo.o
sie
qfn.j'
,]]ia
(R.o\e
i
c:ane
Kiiowsije80. R:..:
'l.oo.o:,J $ \.ki).
]j..
r..\
nv sandaue' nie
daq'3t o sobie zapomnle.. Iozml.nlai3. :
Jdnr !'?.
w4
fi Dh
]a:,.l?go
c:Y not\'e..hoosl1r\z:llo9'i?0zr3ne
(o.
p|:'|es. Dlj ii
jego
?
a1]Jl'.:cI
'.'i)lr
il|c
qe
dzwn.-go.
z modi czowlek'.n.u3.1'szioi.
q
.oL:3
lny n2 io 1q6. s3bosiq onenlow3
1|'s!3nov15i3.|.|3fen]3.r k^rv|i]
lit.rac(lerl okoilc'.pols\leeo
Pazdzle'fua.'
g'l.
sdniei skati wczesnr.chkonllik![
i t]'o3rzen wle.ll] na oso| ni..
wiele. niedokadnlei niei3sno'
Podobnle i3]i o c.k3.e mloosfYi . o'..
ga.
maTucysta z loku
1976
-
o
rali z$anr_ci1zxnurzanr3.hmarcosr.i
kolesraciji ekspiozji l96E roku
(ni.
mq13. o !9.-0'
sEei. mlicze
a *
daedn
e hEloni
q!.zesne]
mnofvi\ i] I !o.
wikszai-Y
z kadanow dru
!slo!n.towar4,s4'2 !emu. bo nle
nona
nie towarzyszy.' rosnaca oglnikowoc'
melnoc.v !3jieps'm !3zle
eufemicznol
l
$iedz)'. sowa1Dozna.ja]i1er3ckf.
!p'
Ucicf]('
do euferruzmu
i pervfraa, stlwaa sie
prziJes
sjowa i na2*1'.sovt'a
,m
ws!.
czesnej
kryr_vki.
Mo$'Enie
,.obok''
i nq1nie ..zamiasi'.
mqienie \^1'k!etne
i
poklel.
ne' ostrone
i okrene.
wysi]one i nleclse.mqefue
mwlenie
jaj(o
kamuIlaz
'
usraliwv\ sl v' leloryce
publicznej
i z\]'.za.
jach
Jfvkowych
spoeczestwa'
Plzechodzc
q.
powszechn]
na*yk
l
na.
g. *
kocu zatyl..ajcszc?tinie \,szelje
'
Etyki i
poet\.h
D!1e!o
oddehu,1p.
Poza niektrymi
*'!tkami
\ryo1
pub]iczn).k1]"k, hlelackiego
"
Pols.! nie tlwa dugo ije$ f
isrol\ eiemeryczny'I.edv'. krytI\ s(on]f)
istniej8cedolad kanai!'poro.
zumiewania
' kanay komunikacji lirerackiej
plzede wszystkjm
-
ni
mogo nie wyobi
swego zM}u rozpozna*czego.
nie pooy swego
8
Plik z chomika:
McBett
Inne pliki z tego folderu:
Tomasz Burek. Żadnych marzeń.PDF
(41208 KB)
Inne foldery tego chomika:
Antykwariat
Litera M
Litera R
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin