Tomasz Burek. Żadnych marzeń.PDF

(41208 KB) Pobierz
.P'ida!dr'.jt
Klioi/cdo
OFIC\NA WYDAWNICZA " POKOLENIE'
wARszAw1989
1150254721.002.png
I.
Co sidziejez krytyk?
TOMASZ BT'REK
:an,tcu ulnzttt
OFICYT{A WYDAWMCZA. rcKOLEME
WYDANIE T KRA'OWE, PRZE RZANE
wARszAwA 1989
Rozmytetradycje
PIERWODRUK':
l. i!.i,otne tradycje krylyki?
wtDAVMCTWO':rO!ONlA"
I'NDYN
Kiedy w roku zakoliczenia drugij wojny ]iwiatowej _ roku odmiany.re.
konstrukcji i przewartociowali
I98?
' Kauimirz wyka ogasfaszkjc pod
wielc 9 wczesnejsyruacji }no'tym t}'tulem:zy\+otetmdycje pm.
2y polskiei (p|zed'uk&any nastPnie w p.o8ramowo.postdat}Pnej cz.
s.i |omu Pogranicze potl,ldcj), mia nasamprd na uwadze zjawisko
trwaeloumiejsco9iea. niekwestionowanej
Coprright bf TorB..z Burcl
obcnoci wsczesnych
k]asykv, to maczy _ powszechnc i ci8e oddziaywanie tych pis.rskich
wanoci i n^zwisk' ''kt'e nie tylko islniej. dla historykw literatury,
lcc,ztycb.ktIe gbo}o zaplsa}}sl * umyslowoci
spo.
ecze5twa Polskiego'.'' Po \1r za _ co byo \r'tenczas spraw rwnie
z.sadnicz - &odzio autoro9i szkicu ,'o lrywotn.'
i uczuc]dPoci
inn' dotyczcnie
tylko czrlnika.a'leobecne8o pbarzpots]dego..'
w tymdrugin ypad.
ku kryt'vk zamierzasprawdfi'ktre z dawniejszychosi8nilitYttury'
jaeie jej nurty stylowe' jakie posta*y i sposoby mylenia artyycznego'
'jakic rodza.iea}zmu potrali sprosianakazomi po|ebom wspczes.
noci
i okazywa gwoj pr,ydatno .\ gruntowni zmienionej Przez woj.
lt'sytuacii ideologicznej
i literackiej'Nie sdzi Przccie' aby moliwe
byy bezporedninawroty i nawizaniado tego' co raz zostaozjabch
powodw Przerq,ane bdzaniedbane'Tradycj wotn okazuje 9i tyl.
ko uka tradyqa _ Eadya posta* twrcrych' ukierun}o$ali jntelektual.
n],ch' lvzorcw jzykowych. sugestii art}61ycznych - ktra omielai
u*rzydla. i ktra wspoma8a *sPczsnych Plsar,y w rozwiz}varlu ich
wasnychzadali;z pe*noci
.Messieurs, pint dervees.,'
car AleksanderII do Polakrw 1856r.
zanie laka'ktra' na zasadzieautoD1lu
ostatcznego'usiluje ich $yrczy ' a w .zullacie _ palaliuje'
Prz}.woam na gmyrn wstpiedaqny szkic Kazimierza wyki nie
ry|ko z I.j przyczyny' eby wr,ka w n3szej powojennej k'}'tyce najbar.
dziejbodajpekonanyrn
i zarazem Penym najwikzBo Polotu Budow.
niczymi stremTradyqi (w tym. oc4ryicle.
rwnietrad},im}le.
nra o l'adycji). aie te i z !c8o wzglduwanie. w szkcu cylo*'J'ym
w.vjlkoc/opejrzycieujawnione zolay rn sposobyistn'enia i roz'
maite oblicza tradycji literackiej'ot inaczejona st Peds$qra w
1150254721.003.png
dobnych w}?raw' obi.cujco zairEugurowanychti Polsidej nowoc?esnq
rn'di literackjej rzccz{ Anlonicgo sygetsijcgo wsplczes p,ie
we F'''cii' kontynuowanych(8oEj) prrz Jana l.orenlowicza w ly'ov/sl
Fncji literockiei, Podejmowanych w d*'Ud'estoleciumidzywojennym
cbociabyprzez stfana NaPirshego - aulofaksildod Baudelaire'a
do nadJealbl\|. by|A Biekowskiemu jak 8dyby doskonalcobojtna'
Nie koniecna t.vm'Pewien zespl krytycznolit.rackichwyPowiedzi _
zbir 'zkicw' cyld lelietonw czy esejw ' pochodzcych
zsch hi5torykw llt.r.tury' inny *ygd pr'ybiefa d'i.a p.zlcllnel Pub.
liceno.. cz).L{cg. na inn jeszczr ood zdaj. si istni dla aysr
i krytYkw' I odpowiednio do |ak zrnico*nychstanowisk i FrsPek.
ryw corlz to inny s.ns ma Pytanie o to, co jest w tradycji nAjbardfij wai.
todowe' trwae,doniose,}l,olne,a co stanowi obcj4if,nie' cryIi b3.
.a dechcian]''
- Podejujc zatem p}1ajlie o yvolnc lradycj krytyki, tak jak 9i.',
suj on dzi.w maj! l98l roku.rrzebazdawasobiesPrawz trzech
ptz-ynziffn Paszczyz^. n' krych problm mo by .ozpatrv.wany'
co inne8o boviem z^acry ' je.|i d'a}atnokryryka zoslafia wido
my iad w dziejachuysowoci
z minionej
ju Przebizniaych
ePoki.bvw3 doszc7.tnie
jako podnieta my)owa,
ru ekscytujcychani nawel nie intcresujcych
*scz.sne8o kr}tyka
z ambiejln,u.majginesoych zadla historyka krytyki' ot v galunek
Pisa!wa krytycznego.traklowanyplzz tamtychdwch wzrulz.em
rairuotl, Porrafi njelgedy zaskakujcodugozyskjwaaprobatu szro.
Ioej publicz'o.i cvrajace.j.
l w cilr danegospoeczslwa' czv]r
kledy rezultat-/krytyczneBot'udu $aJlowiogle uznan'dosrpn
dziel.i szko]e. dzikj utstytudom upoTz.chniania i poPu]avz3cji.
ju
prz}wojonbdatwo pr'-vswaja'ln wrnol narodowe]' a tak pow-
sfectmejkulrury;
zgoa za co innego,kiedydorobekkrytyczny jedngo autora.caego
nurtu lub okesu. znajdujedopiero naetapE odkr'"vania i vJydob)va'
ni, z nie..sluonego mroku REpamici. kiady r'ajpi.B odkr'wrcantu'
zjasla' ' w adza ni historyk Pimienniclwa. czyni z owe8okousu
tektw zapomnialych temat studiw j roztrzsai. no*ych usr.i j .e.
c'indykacji. uPr'}amniajc jele wa]no
bawi j i ksztaciw przedmiocie
iit.ratu'
ry. wPywana ofienucje zaieresowa
i s'lr!l,upowsz.h'e8o,stano'
nie co innego, j!.k wani * i po
wc w rozumienj!re.je
publicznoci
prostu - \ryotn
'radycjkrylvki. Kt zap|zcryfaklowi,. jedyny
!.\'ksz!acony j powany k']'nvk literacki. naPrawddobrz! znany kilku
pokoleniom czy!.lnikw q' Polsc. !o oczyticienic lrzykDwski. i e
Konislczy choby Boro''}..aleTad.Jszze]eski.Boy.w oczach prze.
citnegoczytelnik..amalora.nie Posiadljcego
fachowejedfy ljterac'
hcj. za s'zorzec pnwdziwej szluij kr}t!'cznej - miemik gbi' trafoo.
ci i mis!os.\r,a l' miienr'uo lajnikach lite'atury - uchodziai nada]
moeu.hodi ftcz Alchemi!awg ]^naParandowskie8o
i yworno
polomnymi
jednego kMvka naje si fue.
co inne8o s'resfcie znac,y' sdr' kta
lektu.bfe*laem. podnie'inspfaq.obiekremnreustamego
splzeowu, wezwanim do wspzav./odnictwa
odtczn4
nimao PG
lub *spprarydla dfugie-
8o krytyka. (czas.mj orywa podob ro]e i db aysty. Jak Ruddn
z]eone]
ne|nawa1k4a ne.
f1lotne tradycje kjvR'ki. dobrz a]e z czyjgo punktu widz.nia?
Dla kogo ywotne? DIa k!yt\'ka samego?Dla hisloryk! krytyki? cfy dla
czr.teinikalDla znacznegokr8! odbiorcwczy dtaniewiehq w kocu
grupvzawodowcw? DIamnie jako p.aco*lika lnstytutuBad Literac.
kjch: A moz dla mnr jal(ojuz poniekd kornbatanlakD'tyki.czyli ko'
8o.
'rrony'a siunt-Beuvez drupe| - diaProu'k)
w kadymz wyruenlonych P-oqr.!]Pr.}"adkow d o rywotnocl l
aktualnytn znaczeniu jaki.go dolobl.:ukrytycznego, naiecego do ni'
odleBej lub daleij pesaoci'moeby - nawt krcowo - odm'e'.
nv. I Lazwyc'z' bywa cakowicie odnienn],. cd} zjawisko' t ktL!.rn
wczesny kfytyk odnajdujeblisksobi Posta tradycji krFycarcj' Po.
dobiestwo idealu czy stylu uprawianiakrytyki' niesycha'!' ccni iru'
cjatra, tortycen4, pleku6orstclo metody itd.' dla ogu c4'r.lnikB
niwil mo posiada wag. Ta}. dla Przykadu, fi':^ i rz'cz z
dziedzicnnr myIowym
komu j3}( 8dvby sinio. ]gdzie
i kiedyuprawia k}'tyk?
Poczucieesbsownoci.
rodzai wwntrzngo oporu i ni9'v8ody,
i za!opolae. jalde zaczeymniemczyod chwili Posia-
wi.nia sobiekilku wnpn},h pytali.lnacych si z telrtatm ..}'wol.
ny.h tradyciikrF-vkj.'.slzvstko to' pr,ypuszcuam.
sktpowarie
bicrz. si2 wiaJo'
lrrykowsk'ego' c.on)rn i uytkowanyrn Przez
nielicznych, dugi czas natoil|st lc rczumianym i otwaJcielkclwazo.
nym pez krriturtlly o8r'. z drugiej znowu ltrony to. w cfi badacz
dzlcjw kr}'!vb skonny bdzic upat.'vwa nade' istotn ogn:.}ofozwo.
jowe. o8niwo potwir.lfajce jego hipotez o znamienno.ii wanac'
okrelonego!8ment! rekonstrucw&ej tTadyqi' krytykowi cz}nnemu
wvda rno! fbdlym bjstolycztrym balaste'n|erudyryjnym obci.
tniem p'mici, wrc? przeszkd stpiajcczuo *aliwoci']o1.
no| mteti8ncji' p.nikliwoi niezateno
. sfomuowa'
moci. w iBki osb sfo'muowane
ha!o wywoawcze
nc w trybieprostodusznie
zai pvtajcym.okazujesiw
l$ocie poboznym czcniem' nie oparr}.rnna jakich}iollr.ek bdsPraw.
d4lnych podsBwach uroszczniem'ymye'n. a najPcwni4 n!sz}.rn(ja-
ko dziejopjsw
oznajmujacym.nie
urojenie' wy'
mowa 'faktw' .rnowa zachod4rych Proccs{iw ni pozosrawiaw lym
r,cdfi zadn},chz}udze.
od -iake wielu lal mamybowiemdo c.]-njerua
i badaczykrytyki iite'ackij) za',.odowym
z po!}biajc}.rn
si
ducha. Dla zbigniewa Bie.
Xowsk'egona p!.yklad e istniashistoria krytyki' niemal ost.niac'.
nre Bnorowa j. w kadymrauicob!,walsibeznie'izupenie'kiedy w
Pbkach i otaE.a.h
procesem zAnikania cigoci
myli
literackjeiw Po]sce.z 3s'iskic. nad
ktrym bo1aong1
lq?nia si wl'
lrzykowski.zjagiskiemnieusranne8o
kw. DIzedwczesnego
ucinaa sPors id'Ys|usji. gubrcniaosilJltl!'ch
Ie.
s
wiatynoY.'ej litentury: tradya po'
pr.mier4
1
,-)
1150254721.004.png
zu]taty. dformowalia l sol4szczarua t!3dvcii' q sumle 7ai sdbej?nsjo
moia azreaacr"a. Poqodv. d"r rtorych r'ommr totrcTnvch I c.nnvch
orz6,'*zc nauioqacn cf\ edvtors}irh ^'w, tradyga :lowoczesnej
i.r.vlvk] lileracilel t moe$ u'nas s]krvsla]:/.a l usr'Jlc' sq zb!'l
aoirze znane. ab) $ nad nlnl dulel lauryn'. "l' NlePowetowan i
njcw\.rnlme sifary, wyrs} i zramy, pocz'y.nionw osoboweji mora]nj
*anie kultu' p.zel ostatnia wojne olaz Przez iflnewstrrqsyi katakljzmy
dzElow (naz$lsi. Biiilha' Napier'kiego.Koacz|owskie30.Po'nilowskie.
!o. Flr{a. Frydego. Troczysljego. Pleirz ia - czooqych krvir.iw .ed.
;lego imodszego pokoienla - }idnij na lici okupac!'Jnychofiar)l roz.
blcie vcialitll.klego
d^e i.9,c2,e wazniejszym i Praktycznie decyduj1rym - systen o!\...
cvli szko}a' obi $rymienioneslytucje - V.iaJa i szkoa - uczstn'czt
a}iryqnic s spoe.Lnych
proc.sachdziedziczefua:
oweplocsy
\pnaczaj dla njch ramy i Prcgramy, kontrolujprzkaz}'wane treci, z
jednej stronyeli'ninu.j,
organizuj
z djugiej zd prefcruj Poszcze8lne waoci, a
caytendokonywanywybr' s]kq ! dyslrybucjcbl odziedziczonych
porcz swoimauloryttem'Mog zachca'alemogteodslrczaod
sedrwek Po iabirynlachkultury.mog4dba o autentyzm
j Penr *ybo.
'u' al i wprosl przeciwej mo8zalca i nawe1uniemozliwi' swobo
d cfeaniaz dorobk!dzi.jw. Iusrracjtych srwierdzoglnychbyt
wanie
si w
krcju ok!".'Y {'v'acze politycfnych ludzte Powanvch ograniczeswo.
bod] soia druiowane8oi biografie krytyczn pokrecone i poamane
rrzez hjstori: ]edne aulorytc!. jedne m3}iomire pio skompromilo*".
ne uciam } kampania.h gtupslwa. dru8l skaz3'lena lata prz},musowe.
go lllilczenia j befcrynnocilmode si). enerpe i zdoinoci nje qrykor'.v'.
(Wane q p n.' nlerzadlomamowane' tJlel't}powslftynane$ Iofwoju.
ulorujle' Prz.dwczenrePr'wldei \eszcieutraG ,rary!r' sejrsupr3'
wirnb krytyki. ,ezyg^aqa - o1o co skadasi na obra? naszcj gwlej
Eadycjj krryczle.] w oczachhis.oryk. kryry}ii' Patrzcnatomlai od siio.
nt'pubbcznocl
n! '.}il3joq'.. i .'e!rurlaq]ne..i po!1a.zajce
]ostradycjilr},tychych w Powo.iennej sfkoie.
chodzim do szkotyredniej
w latach l95l.55' zmorlekcji jzyka
polki.gostanowio w tamtych czsachrnozo]$e roztr?4s.ni ekonomicz.
no.klasol/.go podoza wszelkjch zja',isklit.rackich, zaliczalrych w myl
marerialistycznejwykadni dfr.jw do nadbudowy ideologicznej spoe.
czestwa.
zanimdoszosi do waciwej
ycz'r.
pa problemy jego klasowej genev' caymi 8odzinarni tkwilimy wic w
stawetnejbaa. ofi.wiajc gospodaJcze
analizyutlvo'u'naleao
i wasnociowe
stosunkiePokji
kJaju. ? k1re8o w}vodzi pisarz, zdobywajcwiadomocio sytuacii
na rynkach zboo*ych v' danym miejs.u i casie. o ruchachcenv handlu
perkalikami
lllerack - crymon3eloi*.ntfue rozpraslao.Jy.
woBych R'adyach kryrykj'. w s)'.uacji. 8dy * ob'eguksigarskimnte ,na
sk!conego choby yboru Pism Maurvce8o Mochnackiego ' jej nowo.
czes'ego plotop]asty, ldy z s dezeblanychslanislwa B.zozowskic.
go. zaDroiektowa'Ych na ki]kanacie
ilP. Drk,limyPlchanowai slalina'wenow3li Po wie]oko
EIuby tom lBLowski o poz}nq.;zmie j wstp Jana Kotta do k/k'' ale
niemielimy
delonego pojcia o istnieniuw tymwzgldzie
lepsfejtradyqi
i o znacznje mniej wu]8amychzslosoweniach.netody socjologicznejw
krv.vc! i b.daniach li&rackch' Nje wiedziclimyo Brzozoskim' ani o
Bnrnie.Bronowiczu. ani o Fiku, czy srawa.fc. o niektrych przdslawicie.
lach tcgo nurru jntelektua'lngo znajdowalimyw podJcznikach co naj.*Y.
ej oBlnikowewzmianki i oslron opie. moc'o obw3jo*.nezastrz.
enianli.
lomq ' zdoanow cialfucaej\lbie8-
iei .iekady svda zaleiwie to'n -ieden.8d). Disma Ka'ola lrzJ-koq{b8o
Fubiikuje 9e worawdae. 3le z m'ejscamj prudjrue qYkroDko$an-vn!1
ocz}ryici. emowi sefloo ywotnych lravc]achnle mona'co imgo
nafluca sl uradze' A ranowlde]
]ch tektw' podobni jak najskromniejszej
choby antologii wy.
Poeda krytycznr'chz okre,umidrywojennego,
nie by}opodil' Je.
dyny]l k]asvkiem dsudfres1owiegzneEo esju krytycznego, slostu*owo
alwo dosrpnym dzikj swoim przdmowom do tanich tvz'lowie daw.
nych pisarzy francus].ch'
Ii Tradlcie rozmvte
zliaszca stndhala i Balz3}ia'
iedyn napravd
Rozm}t nle Nlko q'skutek butiwero f3]oqaniawsczesnej hislorii.
ale takf,w rezulacE oddzia'rania mny.h. z pozoru znacznie iagodniej.
szych czvnnl.kow,ualiczv do nich teoa Lnstr"tuqe
tradycjobcowania z iiteraiur,by w naszychlatach ginnaal.
nych ' Boy' Natomias1po'dza]ecanychkomntarry do lilelatury
w,cz.sncj i na]nowszejnie r|gvo,r]aoPogrucze px'le.i Kazimierza
w}'ld. ].d po tcj ksiac..dopiero co przeciewydanej,laj.mruc2ozagint l
laj( samo urway t'opr, mylowEzapoc?tko\.an. j] Mi|olot'i i rco|iz.
r'1 - ksizce swoja Pflekor Azbulwersujcej,ale pruynajmniej lntelign.
ej ' dobrze napiancj'Por7a,'r:e wykj, samoistfl ! solidnc,zastPiana
licie
.w
i mechanizmymajce
z isrot\ swoich funkci! s}uvdaedacPnlu' Drzel.az},waniu
Iradycjj'do-
bielallru i woriniu wafloa.Vtuce pamlecl. czyfu.aceto wszakfna lJ"ie
]ei nieoglednie' owa mlslerna. Pajeczo skonpiikowana. a pecle
geboko ceiowatkanka' zwana rradvcjaduchow'kuhuralna c'lircracka.
llvania sie z ich !rybq'zupenre niepodobnado siebie.bezceremonia]nle
s!.asoBana. ja} gdyby zgnreciona w wjelijch cgach' porozryvana q' firlej'
cajr ss'eEonalUrirrnePosDclenla l na nowo oro$1loczn|e r}JeIona
Jgdnym z rych zl.Is!)-tugonalifo*an}'ch mechrnizmv' uczerua alro.
odsrotnE. oduczafia erelnego konlaktu f tradyg jest $' oanslwa.n
wsDorczetn\crr
lektut''le'rlr' ru p].zeomie
i mdes:^'-..kry|yczneRysz|da
Iatuszewskie8o'
'''|ol,8? Kotta.ktrcj bdco bd przywiecay
'iesz.
cze (z oddallodepchnit!8o
dslldeslolecia,}
takwsPaniac
8viazdy.prz..
wodniczki' jak es.JeJcrz.go stmpo"skie8o cz} Pod..'?do pie]eie B.Mi.
cii.skigo -
usiowaaz$tpi rekordowoniepowah^i kJzyyJi\]aPodr
looranr kullu^ inrrm na .!
s\slem romrnrstlosaJuJ
1150254721.005.png
Namiastki, rubtytuty' fals'fikaty, pozory - |o bya pierwszalekcj3
wplczeslEj krytyki literackiej' ktr pa'n'tam' Mi|oLogii rcalizn i
Poga icze poubci odkryvltmy lami z kikuletnim opnieniem x
roku l95 i po tej daci. kidv raplowni. :.2!]!ieszon) ^'m :Yci3 li.
t.rackiego podsuwa ju inne 59rav|' j lekt'.js ' Zje!r'/o.l u'?!5/ Mi'
o!u,^. oje odchfbnia I cyu Be: fi.}|.| ui8o'|cj san.jJuera.oiokoca.
nc ksiki s.a*ara. szkice o nowej poezji w},k. oolv.?i: le3llJ]n ] szkj.
. o ,,szkpirze wspczesnym'. Kottr' obse3.ie! i!s.lo3cr. z!jhod
ni zh. Biel{oqskie8o. *'spzawodniclwo Przvbosla ] j3slr'Jnaq oa.zv.
tyvanlu na no*o k]a$'kj po]skiei l obccr. gnerr]ne nr:3r.l3 ..sfjonvch
rccenzenw.-. Fl.szena. Kijowsiiego' B}cns[ie|o. Pu.vnY .] ilt..3lule
z.ktamania ' pozor\, lstorn}'rn qvoa.zenlsrn um\sIc\\,'n. relni 11.!'
kich intelektoalny.h rehabijiBcjjtegonlez\!i.:o '.fonL' si:ic n. rlz).
Pomnieni czecidorobku Kalola lrfykoq'siiiego q lome sa lr3JYc:l ^ '
iyk i eseju'pt' Ci.sx! i l.els.l tolib.|, l lo b\l .]i.]3 '1I!!3 ].ei...r!
woinoci.mleligenqi i wyobranj]alo alrvoUtoq noso.zsner !lr'I\ !
1 szcla]'oco rraio sl 1 oh-n o^sc,.'m ie''leilcr' ''.( '': ': "!o..
n}'.. \'iognr" nic tvlko politvcznei 3iereonocfs!Ieilozol.tcz.e]. il!e13.
bej. esteMznej.LNtvcznerr Oer.rskrenel:. ' /"03iL .) i \i. 1.'-'Ji\
o sl lu qc7o14s7\'ch
slemPla na prbach i pr,edsr$ziciach na.'e| tych pisarzy' kr}tykw'
intlektualisiw, ktrzy ['ydali waik dor'1nacji styIw sz|ucznych i
hrmetycznie zalupanych'marz' pustosowiu, w'balnemu rozchwia.
nju. p1zt'6ston jzyka aluzyjnego i metaforycznego. gosz9cpotrz'b
mMenja i pisan.ia ,,$?'osl'''
co nie okazao si wca] atwe anj od rafu
molwe. Dlacze8o'l
Pomimy 9 tym miejscu okolicznocinaddne: dzjjowe, polityc?'.
oe. cz!'ja} je sobie zechcecienlzwa. A]e nie sPosbsi porozumiewa i
by dobrf rozumianym.choby tylko w mal literaturyi krylykj !!e.
Bckiej. bez uprzednlejzgody wsrystkjch zainEresowanych - zgody za.
k}ao..l1ejmi]czco - nB istnienie czclo wsPllego, co lzecz)qicje.
czc umoIi$'i'doPielo dvskurs' sPr, rnice zda. i podia} opinii' Ty'h
'i'9lnyIr Iutrlem. wsPinrTn siedliskiem powstajrych zrznicoq'a. cd.
mennoici l pftecissIasre' dieki ktr}m loczy sl z!'\ts
lozmowa l nt.
ku]tura. jryk' tradycjaumysowa.vJ
og]e tradyqa - przesz}o nie*}'czeana, a przeciezawsz ujla w
owne vYraflgre lamv
Ta wtanie.ze ruchomej gebiny cz3su.cz pr,eszoci
urywa si dvskuls. jes1 ocz).\'icie
funkcjo-
nalnie ql'odlbniona. swoiciepnorganizowana i powzana z relanjej'
szocia- Drz}'biera nafw r.adycji'' Gd} jej kontury u]8aj lozmazaniu
bad fdetormoq'aniu. jZr"k nAtychm'asl poczynaj sie Plta, normy
mtelekNa]ne - lozchuiew2. idee - mtnie.znaczenia - $ynaNrza, w
$]mie zawiat warlocipaczy si i d.zorganizuje'innymj sowy kullu.
ra obnj sr'a ja}io' sytuacja podobna sprawia.e i \'ok litlatury
Jlskusre n]\uz!ja sle z trudeln' albo nie nawi4zujsi wcal. walki si
'a' zdobvcze gLn.biblioleki rozsvluja. wszys*o jest nieskadne.ycie
k^1tii zaczvna !'\.oe'rra z81eknleporozumiei - gos} mi]czlrua'
C 'oardzie] poc rvm wzgedem \Ymowne8o ni los pub}iczny .'nG
c'oiajowcouj'l owo wido$1sko kr*otrwaego powodzoia w Akcie
piern.vvm' po klrym p'zyszo zaraz p.zeinaczenie. sPycha'rre w nrby'
te i zadeDi]-wanleich cennvch' 3]ef nikirn naprzd nie uzgodnionych
ioei kryivcznvch - R' atcie irug i osralnim' wskukk szleEu adrruni.
srnc}]nych posurue. zapisoq i za}iazw doszo wnl do tego.edzi3.
ainomiodej .[n1yki _ roz}ija]cej q,re]ostronne nalarcie u prog! de.
kadv - przybla muslaa s' d.t]gej poowie lal sidnrdziesjtych pos.
!a. tadvqi skurczonei. przY.m)onej. za|rvrcj' ..nieobecnej.', Na opr.
nlonvm miejscu poj3wi]i sl Prec'xo inni. l dziesiciotyslcznych iwi.
kszvch nakadach e }'po/ceMa kry'tlk, poLsk, Kra]o!'ej Agengi
\vdawruczej zaczb' sie ukr7!q'a' a 1. SNiadecr*9 abea1ocisrchfla
veikowskiego. a |o C:as- kio|) 'f nl,a wodzl'.nicrz' sokorshego
wszedzie widzlaro sie re nib) z bai}o",go rou obfilo.' *}5!pan lc
miki: i kroskach ulicznych j 'ePreznlacy]ni'ch kstgaJfuach' widaao
sie ]e Zamias! prawdzlwejknt\kl $spczesnejzamart sv'l'/o 'li.'
prledstay/ionega
rec":aoainsr\bxo .roori:Jn.
r:ni i: ,.t..:
i1
tyczne.cz}'to dawnie]sze.
':n3
lazty sl * drlku _ nie zdV\'si u\u]. q za ['*lm tnlN'3r: t]J...
Brzozoq'$.jgo. Ca\a i mu| F]aszenll lnn].ch nle Xq3plo.o sie qfn.j'
,]]ia (R.o\e i c:ane Kiiowsije80. R:..: 'l.oo.o:,J $ \.ki). ]j.. r..\
nv sandaue' nie daq'3t o sobie zapomnle.. Iozml.nlai3. : Jdnr !'?.
w4 fi Dh ]a:,.l?go
c:Y not\'e..hoosl1r\z:llo9'i?0zr3ne
(o. p|:'|es. Dlj ii jego ? a1]Jl'.:cI '.'i)lr
il|c qe dzwn.-go. z modi czowlek'.n.u3.1'szioi. q .oL:3
lny n2 io 1q6. s3bosiq onenlow3 1|'s!3nov15i3.|.|3fen]3.r k^rv|i]
lit.rac(lerl okoilc'.pols\leeo Pazdzle'fua.'
g'l. sdniei skati wczesnr.chkonllik![ i t]'o3rzen wle.ll] na oso| ni..
wiele. niedokadnlei niei3sno' Podobnle i3]i o c.k3.e mloosfYi . o'..
ga. maTucysta z loku 1976 - o rali z$anr_ci1zxnurzanr3.hmarcosr.i
kolesraciji ekspiozji l96E roku (ni. mq13. o !9.-0'
sEei. mlicze a * daedn e hEloni q!.zesne] mnofvi\ i] I !o.
wikszai-Y z kadanow dru !slo!n.towar4,s4'2 !emu. bo nle nona
nie towarzyszy.' rosnaca oglnikowoc' melnoc.v !3jieps'm !3zle
eufemicznol
l $iedz)'. sowa1Dozna.ja]i1er3ckf.
!p' Ucicf](' do euferruzmu i pervfraa, stlwaa sie prziJes
sjowa i na2*1'.sovt'a
,m ws!.
czesnej kryr_vki.
Mo$'Enie ,.obok'' i nq1nie ..zamiasi'. mqienie \^1'k!etne
i poklel.
ne' ostrone i okrene. wysi]one i nleclse.mqefue
mwlenie jaj(o kamuIlaz ' usraliwv\ sl v' leloryce publicznej i z\]'.za.
jach Jfvkowych spoeczestwa' Plzechodzc q. powszechn] na*yk l na.
g. * kocu zatyl..ajcszc?tinie \,szelje
' Etyki i poet\.h D!1e!o oddehu,1p.
Poza niektrymi *'!tkami \ryo1 pub]iczn).k1]"k, hlelackiego "
Pols.! nie tlwa dugo ije$ f isrol\ eiemeryczny'I.edv'. krytI\ s(on]f)
istniej8cedolad kanai!'poro.
zumiewania ' kanay komunikacji lirerackiej plzede wszystkjm - ni
mogo nie wyobi swego zM}u rozpozna*czego. nie pooy swego
8
1150254721.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin