Moduł 5. Elementy ergonomii.odt

(38 KB) Pobierz

5.1. Organizacja stanowisk pracy zgodnie z zasadami ergonomii

5.1.2. Pojęcie ergonomii


Celem ergonomii jest optymalne kształtowanie całego systemu aktywności człowieka. Składają się na niego takie elementy, jak:

       możliwości człowieka dotyczące wykonania danej pracy,

       organizacja i środki używane w pracy (działaniu) oraz 

       produkt, który jest wynikiem tej pracy (działalności).

Zadaniem ergonomii, jako nauki, jest adaptowanie wiedzy ze wszystkich potrzebnych dziedzin nauki o człowieku oraz techniki, a następnie opracowanie modelu współzależności układu: człowiek - środki pracy i środowisko.


5.1.3. Kształtowanie stanowisk pracy zgodnie z zasadami ergonomii


Zasady ergonomii należy stosować na wszystkich stanowiskach różniących się warunkami pracy.

Podstawową zasadą ergonomicznego projektowania stanowisk pracy jest dostosowanie:

       środków,

       struktury przestrzennej,

       środowiska,

       organizacji pracy

do człowieka.
Bardzo ważną rolę odgrywa prawidłowo ukształtowana struktura przestrzenna stanowiska pracy, która powinna być dostosowana do wymiarów ciała przynajmniej 95% populacji przyszłych użytkowników
W celu zapewnienia prawidłowych warunków pracy konieczne jest również dostosowanie struktury stanowiska i jego elementów do:

       cech wzroku,

       pozycji roboczej operatora,

       ruchów i sił rozwijanych przez pracownika w przestrzeni pracy.


5.1.4. Organizacja stanowiska pracy siedzącej


Niezależnie od czynności wykonywanych w czasie pracy, zasięg przestrzeni pracy jest stały i zależy jedynie od parametrów antropometrycznych pracownika.
W odniesieniu do wysokości stawu łokciowego, przestrzeń pracy jest jednakowa dla pracy wykonywanej zarówno w pozycji stojącej, jak i siedzącej - spójrz na ilustrację obok.

Organizacja stanowiska pracy, na którym wykonywane są czynności w pozycji siedzącej, została opracowana w oparciu o stanowisko komputerowe. Poszczególne parametry tego typu stanowiska pracy powinny być jak najbardziej zbliżone do stanowiska komputerowego.


5.1.5. Projektowanie ergonomicznego komputerowego stanowiska pracy

Typowe stanowisko komputerowe składa się z: monitora, klawiatury, myszy, stołu lub biurka, krzesła, czasem dodatkowo podnóżka, uchwytu na dokumenty itp.
Wszystkie elementy powinny mieć możliwość regulowania położenia, wysokości i kątów

pochylenia, aby umożliwić dopasowanie do indywidualnych potrzeb pracownika.

Z punktu widzenia ergonomii o osiągnięciu komfortu pracy decydują:

       odpowiednie parametry stołu, tj, wysokość, szerokość i głębokość, jak również zaokrąglenie przedniej krawędzi i stabilność stołu - spójrz na ilustrację [1],

       odpowiednie ustawienie miejsca siedzącego - spójrz na ilustrację [2].

5.1.6. Rozmieszczenie komputerowych stanowisk pracy


Ergonomiczna organizacja komputerowych stanowisk pracy dotyczy:

       odpowiedniej przestrzeni dla pracownika w pomieszczeniu pracy,

       prawidłowego rozmieszczenia stanowisk w pomieszczeniu względem źródeł światła,

       prawidłowego mikroklimatu oraz poziomu hałasu,

       prawidłowej organizacji pracy (przerwy),

       oprogramowania właściwego ze względu na zadania i umiejętności operatora.

W pomieszczeniach pracy należy zapewnić przede wszystkim oświetlenie dzienne i elektryczne, odpowiednią temperaturę, wymianę powietrza oraz zabezpieczenie przed wilgocią, niekorzystnymi warunkami cieplnymi i nasłonecznieniem, drganiami oraz innymi czynnikami szkodliwymi dla zdrowia i uciążliwościami.
W szczególności powinny być spełnione wymagania dotyczące objętości i wysokości pomieszczenia oraz powierzchni wolnej podłogi.
 


5.1.7. Dolegliwości w pracy na stanowisku komputerowym


Kształtowanie komputerowego stanowiska pracy zgodnie z zasadami ergonomii zmniejsza lub całkowicie eliminuje uciążliwości.

Do obciążeń najczęściej występujących na komputerowym stanowisku pracy zalicza się:

       obciążenie układu mięśniowo-szkieletowego,

       obciążenie wzroku,

       stres psychospołeczny.

Obciążenie układu mięśniowo-szkieletowego wynika z:

       obciążenia mięśni utrzymujących ciało w pozycji siedzącej,

       obciążenia mięśni obręczy barkowej, niezbędnych do utrzymania kończyny górnej w pozycji umożliwiającej obsługę klawiatur,

       obciążenia mięśni karku, utrzymujących głowę w pozycji umożliwiającej obserwację dokumentu, klawiatury lub ekranu,

       obciążenia mięśni kończyn górnych, bezpośrednio odpowiedzialnych za wielogodzinne pisanie na klawiaturze.


W celu zmniejszenia tych uciążliwości wprowadzono minimalne wymagania dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ergonomii, które zostały określone w Rozporządzeniu MPiPS z 1 grudnia 1998 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe.


5.1.8. Podsumowanie


W tej lekcji poznałeś najważniejsze zasady ergonomii, które dotyczą projektowania i dostosowania stanowisk pracy do możliwości psychofizycznych człowieka.

Wiesz już, że celem ergonomii jest optymalne kształtowanie całego systemu aktywności człowieka, na który składają się:

       możliwości człowieka dotyczące wykonania danej pracy,

       organizacja i środki używane w pracy,

       produkt, który jest wynikiem tej pracy.

Podstawową zasadą ergonomicznego projektowania stanowisk pracy jest dostosowanie środków technicznych, struktury przestrzennej, środowiska i organizacji pracy do możliwości człowieka. Wiesz już także, że zapewnienie ergonomicznych zasad w kształtowaniu stanowiska oraz organizacji pracy na stanowisku komputerowym zmniejsza lub całkowicie eliminuje uciążliwości, do których zalicza się:

       obciążenie układu mięśniowo-szkieletowego,

       obciążenie wzroku i 

       stres psychospołeczny.


5.2. Pozycja przy pracy - praca wykonywana w pozycji siedzącej i stojącej

5.2.1. Czy wiesz, że...



Osoby wykonujące pracę fizyczną o efektywnym wydatku energetycznym wynoszącym:

       dla mężczyzn - powyżej 1500 kcal/8 godzin lub 3 kcal/min,

       dla kobiet - powyżej 1000 kcal/8 godzin lub 2 kcal/min

w czasie badań profilaktycznych powinny przejść badanie EKG oraz, w zależności od wskazań, badanie spirometryczne płuc i próbę wysiłkową.

Badanie wykonuje się co 5 lat, a u pracowników powyżej 45. roku życia - co 3 lata.

Siedząca pozycja podczas wykonywania pracy jest bardziej ergonomiczna od pozycji stojącej lub leżącej.

Pracownicy młodociani oraz kobiety nie mogą wykonywać ciężkich prac fizycznych.


5.2.2. Praca wykonywana w pozycji siedzącej i stojącej


Pozycja jest najważniejszym elementem wpływającym na obciążenia podczas pracy.

Wśród prac wykonywanych w pozycji siedzącej można wyróżnić:

       prace biurowe,

       montaż małych elementów,

       prace przy maszynie (np. przy obrabiarce).

W pozycji stojącej można wykonywać:

       prace montażowe elementów o znacznej masie,

       prace naprawcze,

       prace przy maszynie z użyciem znacznych sił,

       ciągnięcie,

       pchanie,

       podnoszenie oraz

       przenoszenie.


5.2.2. Praca wykonywana w pozycji siedzącej i stojącej cd.


Każda pozycja wykonywanej pracy ma swoje zalety i wady.

Zaletami pozycji siedzącej są:

       niewielki wydatek energetyczny,

       dostarczenie trwałego podparcia dla całego ciała,

       możliwość wykonywania czynności precyzyjnych.

Wśród wad tej pozycji można wymienić:

       niedogodne pozycje ciała,

       duże obciążenie układu mięśniowo-szkieletowego pleców i nóg,

       duże wartości wywieranej siły.

Zalety pozycji stojącej to:

       możliwość poruszania się podczas wykonywanej pracy.

Do jej wad można zaliczyć:

       ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin