Przekładnie - przykładowe obliczenia.PDF

(3369 KB) Pobierz
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
KATEDRA PODSTAW KONSTRUKCJI MASZYN
PRZEKŁADNIE
Z BATE
Materiały pomocnicze do projektowania
wg zalece ISO
Opracowanie – J. BANASZEK
LUBLIN – Pa dziernik 2002
832494668.013.png
 
1. PRZEKŁADNIE Z KOŁAMI WALCOWYMI
1.1. Siły w zaz bieniu – koła o z bach rubowych
Siła obwodowa P działaj ca na obwodzie koła tocznego w przekroju czołowym (T-T)
3
3
2
M
×
10
2
M
×
10
P
=
s
1
=
s
2
(1.1)
d
d
w
1
w
2
gdzie: M s [Nm], d w [mm]
N
[
]
M
=
9550
i
Nm
(1.2)
s
1
n
i
i=1, 2,; N[kW], n[obr/min]
Rys. 1.1. Rozkład sił w przekładni z kołami o z bach rubowych
2
832494668.014.png
Siła osiowa (wzdłu na) P a
P
=
P
×
tg
b
(1.3)
a
w
tg w = d w1 tg /d 1 = a w tg /a
Siła promieniowa P r
tg
a
P
=
P
×
tg
a
=
P
nw
(1.4)
r
tw
cos
b
w
(
)
d
z
+
z
×
m
d
×
cos
a
cos
a
=
=
=
b
1
1
2
t
1
t
tw
d
2
a
d
w
1
w
1
tg
a
=
tg
a
×
cos
b
nw
tw
w
Siła normalna P n działaj ca na z b w płaszczy nie przekroju normalnego (N-N)
stycznie do koła zasadniczego równa jest
P
P
=
(1.5)
n
cos
b
×
cos
a
w
nw
1.2. Koła walcowe o z bach prostych
W przypadku z bów prostych ( =0) w punkcie przyporu działa siła normalna do
powierzchni stykaj cych si z bów
P
P
=
(1.6)
n
cos
a
w
która ma składow obwodow działaj c na obwodzie koła tocznego
3
3
2
M
×
10
2
M
×
10
P
=
s
1
=
s
2
(1.7)
d
d
w
1
w
2
3
832494668.015.png 832494668.001.png 832494668.002.png 832494668.003.png
Rys. 1.2. Rozkład sił w przekładni z kołami o z bach prostych
oraz składow promieniow
P
=
P
tg
a
(1.8)
r
w
w - k t przyporu na kole tocznym
Warto ci sił obliczone na podstawie powy szych zale no ci s warto ciami
nominalnymi. Obci enie obliczeniowe stosowane w wyznaczaniu wielko ci
charakterystycznych przekładni musi uwzgl dnia warunki eksploatacji, a wi c
współczynniki do wiadczalne oraz wpływ ró nych czynników tak by zostało uwzgl dnione
rzeczywiste obci enie eksploatacyjne (obci enie zast pcze). Literatura tego tematu operuje
najcz ciej nast puj cymi współczynnikami:
K A - współczynnik zastosowania, uwzgl dnia nadwy ki dynamiczne zewn trzne, zale y
wi c od silnika nap dowego i charakteru pracy urz dzenia nap dzanego, jego
wielko mo na okre li korzystaj c z tabeli 4,
K V - współczynnik nadwy ek dynamicznych, uwzgl dnia nadwy ki dynamiczne
wewn trzne, zale y od wielu czynników z których pr dko obwodowa kół ma
znaczenie decyduj ce. Jego warto , przy zało eniu pracy przekładni poza zakresem
rezonansu, mo na okre li na podstawie wzoru Henriota
V
K v
= 1
+
A
4
832494668.004.png 832494668.005.png 832494668.006.png 832494668.007.png
Warto stałej A podaje tabela 5.
K - współczynnik rozkładu obci enia wzdłu linii z ba,
K - współczynnik rozkładu obci enia wzdłu odcinka przyporu.
Iloczyn tych współczynników nazywany jest współczynnikiem eksploatacyjnych
obci e dodatkowych, lub współczynnikiem eksploatacyjnym i oznaczany jest:
K F – w odniesieniu do zginania z ba
K H – w odniesieniu do nacisków
K
=
K
×
K
×
K
×
K
(1.9)
F
A
V
F
b
F
a
K
=
K
×
K
×
K
×
K
(1.10)
H
A
V
H
b
H
a
Obci enie eksploatacyjne z ba zapisujemy odpowiednio przy obliczeniu na zginanie
i naciski
P
=
P
×
K
(1.11)
ZF
F
P
=
P
×
K
(1.12)
ZH
H
Warto współczynnika K H przy przeci tnych warunkach pracy przekładni mo na
obliczy z zale no ci
2
Ä
Ô
b
Å
Õ
- 3
K
=
A
+
0
,
18
+
A
×
10
×
b
(1.13)
H
b
1
2
d
Æ
Ö
1
Warto ci A 1 i A 2 podaje tabela 6.
Warto współczynnika K F oblicza si ze wzoru
(
) k
K
=
K
(1.14)
F
b
H
b
gdzie:
2
b
Ä
Ô
Æ
Ö
h
k
=
2
b
b
Ä
Ô
1
+
+
Æ
Ö
h
h
b- szeroko wie ca, h - całkowita wysoko z ba.
Je eli stosunek ten jest ró ny dla współpracuj cych kół, przyjmujemy warto wy sz .
W kołach hartowanych powierzchniowo lub na wskro normalnie obci onych,
wykonanych w klasach nie wy szych ni 7 (z by proste) lub nie wy szych jak 6 (z by
sko ne) przyjmuje si
K
=
K
=
1
F
a
H
a
Warto ci współczynników K F , K H mo na wyznaczy ze wzorów
5
832494668.008.png 832494668.009.png 832494668.010.png 832494668.011.png 832494668.012.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin