Indywidualny program wspomagania i korygowania rozwoju
dziecka pięcioletniego/sześcioletniego
Imię i nazwisko dziecka:……………………………………………………………….
Rok szkolny:……………………………..Czas realizacji: …………………………………
Zakres wspierania i korygowania: rozwój umysłowy – mowa.
Cele ogólne:
- usprawnianie narządów artykulacyjnych
- rozwijanie umiejętności komunikowania się z rówieśnikami i dorosłymi
Cele szczegółowe:
- dziecko mówi w sposób zrozumiały dla innych np. o swoich potrzebach
- zaprasza dzieci do zabawy i rozmów
- potrafi opowiedzieć historyjkę obrazkową
- dzieli zdanie na wyrazy
- dzieli wyraz na sylaby
- łączy sylaby w wyraz
Zadania:
1. Układanie krótkich zdań na temat ilustracji.
2. Uczestniczenie w ćwiczeniach mających na celu poprawność mowy pod względem artykulacyjnym.
3. Dokładne odtwarzanie dźwięków wypowiadanych przez nauczyciela i dźwięków z otoczenia.
4. Wyodrębnianie głosek w nagłosie i wygłosie.
5. Używanie zwrotów grzecznościowych.
6. Czekanie na swoją kolej podczas wypowiadania się.
Sposób realizacji:
- ćwiczenia artykulacyjne, ortofoniczne, fonematyczne
- gry dydaktyczne
- zabawy tematyczne
- wykorzystanie literatury dziecięcej
- metody zadaniowe
- zabawy twórcze – rymowanki
- rozmowy i dyskusje
- zagadki i rebusy
Ewaluacja w oparciu o arkusz diagnostyczny……………………………………………….
………………………………………………
(podpis nauczyciela)
Indywidualny program wspierania i korygowania rozwoju
Rok szkolny:……………………………..Czas realizacji: ………………………………
Zakres wspierania i korygowania: rozwój emocji.
Cel ogólny: wspieranie dziecka w rozwoju emocjonalnym.
- dziecko panuje nad emocjami, kiedy przeżywa złość lub gniew
- śmiało mówi o sobie i swoich problemach
- potrafi nazywać i wyrażać swoje uczucia w sposób akceptowany społecznie
- w miarę możliwości unika sytuacji konfliktowych
- rozwiązuje konflikty w pokojowy sposób
- przestrzega zasad ustalonych w grupie
- w sytuacjach trudnych emocjonalnie nie rezygnuje z wykonywania zadania
- ściskanie pięści, kącik wyciszenia
- rozmowy związane z konkretnymi sytuacjami trudnymi emocjonalnie.
- omawianie ilustracji odzwierciedlających określone emocje
- wykorzystanie technik arteterapeutycznych (muzykoterapia, plastykoterapia, bajkoterapia,
drama).
- kontrakt zachowania w grupie.
Ewaluacja w oparciu o arkusz diagnostyczny………………………………
Zakres wspierania i korygowania: umiejętności społeczne.
Cel ogólny: wspomaganie rozwoju umiejętności społecznych dziecka.
- zaprasza dzieci do rozmów i zabaw
- próbuje nawiązać kontakt w sposób zrozumiały dla otoczenia
- pomaga innym dzieciom, współodczuwa, próbuje pocieszyć
- mówi o tym, co jest dla niego ważne
- okazuje radość z osiągniętego wyniku
- nazywa przeżycia innych dzieci
- prosi o dodatkowe wyjaśnienia
- wykorzystanie elementów pedagogiki zabawy, dramy
- literatura dziecięca
- gry i zabawy stolikowe
- zabawy muzyczno- ruchowe
- opowiadanie historyjek obrazkowych, wymyślanie zakończenia
- kontrakt grupy.
Zakres wspierania i korygowania: rozwój umysłowy – spostrzeganie wzrokowe.
Cel ogólny: rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej.
- grupowanie przedmiotów według różnych kryteriów
- umieszczanie nowych przedmiotów w odpowiednie miejsce w już ułożonym szeregu
- rysowanie po śladzie, łącznie danych punktów liniami
- odwzorowywanie prostych figur
- porównywanie dwóch obrazków różniących się kilkoma szczegółami
- ćwiczenia z kartami pracy
- loteryjki obrazkowe
- domino obrazkowe
- puzzle, gry typu memory.
- uzupełnianki
- zabawy typu: Czego brakuje? Co do czego? Co się zmieniło?
Zakres wspierania i korygowania: rozwijanie sprawności manualnej.
Cel ogólny: przygotowanie do nauki pisania.
- dziecko prawidłowo trzyma narzędzie do pisania.
- sprawnie posługuje się nożyczkami.
- lubi bawić się w konstruowanie budowli z drobnych klocków.
- rysuje po śladzie.
- łączy dane punkty liniami.
- odwzorowuje proste figury.
- zabawy konstrukcyjne
- działania plastyczne
- metoda dobrego startu (elementy)
Zakres wspierania i korygowania: rozwijanie umiejętności myślenia.
Cel ogólny: rozwijanie myślenia dzieci.
ü dziecko potrafi opowiedzieć historyjkę obrazkową
ü ujmuje w opowiadaniu związki przyczynowo – skutkowe
ü zna pory roku i związane z nimi zjawiska i próbuje je wyjaśnić
ü potrafi umieścić nowy obiekt w już ułożonym szeregu
ü dodaje i odejmuje na konkretach
ü odróżnia kierunki lewo – prawo
ü rozumie pojęcia związane z przestrzenią
ü wskazuje kierunki na kartce papieru
ü potrafi powiedzieć jaki jest dzień tygodnia i jaki jest następny
ü zna i stosuje liczebniki porządkowe
ü definiuje nazwy przez odniesienie do ogólniejszej kategorii
ü chętnie rozwiązuje zagadki matematyczne
olusia34