ANKIETA.doc

(76 KB) Pobierz
B

 

Ocena  obciążenia psychicznego pracą

 

KWESTIONARIUSZ DO OCENY CECH PRACY

 

Niżej zamieszczone są opisy pewnych wymagań i cech pracy, które mogą być mniej lub bardziej typowe dla różnych stanowisk pracy. Czytając poszczególne opisy proszę zastanowić się czy dana cecha występuje na ocenianym rodzaju stanowisk i jak często oddziałuje na pracowników. Proszę w arkuszu przy danym numerze pytania wpisać cyfrę, oznaczającą odpowiedź najbardziej zbliżoną do warunków panujących na ocenianym stanowisku. W przypadku pomyłki lub chęci zmiany odpowiedzi, proszę przekreślić cyfrę
i wpisać nową.

 

NA TYM STANOWISKU:

 

1.      Praca wymaga czujności, tj. gotowości do szybkiego reagowania na ważny sygnał, który może pojawić się w każdym momencie:

1)       – nie wymaga

2)       – tak, ale sporadycznie

3)       tak, kilka razy w tygodniu

4)       – tak, codziennie, ale przez krótki czas

5)       – tak, codziennie, prawie przez cały czas

2.      Wykonuje się złożone zadania umysłowe wymagające zbierania informacji, rozpoznawania problemu i znalezienia sposobu jego rozwiązania:

1)       – nie wykonuje się takich zadań

2)       – tak, zdarza się to kilka razy w roku

3)       – tak, zdarza się to kilka razy w miesiącu

4)       – tak, zdarza się to kilka razy w tygodniu

5)       – tak, codziennie

3.      Praca wymaga dużego wysiłku fizycznego związanego z dźwiganiem lub przenoszeniem ciężarów:

1)       nie wymaga

2)       – tak, kilka razy w miesiącu

3)       – tak, kilka razy w tygodniu

4)       – tak, codziennie, ale przez krótki czas

5)       – tak, codziennie przez cały czas pracy

4.      Pracownik musi przerzucać się od jednej czynności do drugiej:

1)       – nie, wykonuje przez cały czas jedną czynność

2)       – zdarza się to kilka razy w roku przez krótki czas

3)       – zdarzają się kilka razy w roku tygodniowe okresy wykonywania takiej pracy

4)       – zdarza się to często lub trwa przez krótkie okresy (np. parę miesięcy w roku)

5)       – prawie codziennie zdarza się taka praca

5.      Przychodząc do pracy w danym dniu pracownik jest zaskakiwany przez przełożonych zadaniami, które mu zlecają:

1)       – nie zdarza się taka sytuacja

2)       - tak, zdarza się taka sytuacja kilka razy w roku

3)       - tak, zdarza się taka sytuacja kilka razy w miesiącu

4)       – tak, kilka razy w tygodniu

5)       – zdarza się to każdego dnia

6.      Codzienny rytm pracy:

1)       – całkowicie zależy od pracownika

2)       – jest narzucony kilka razy w roku

3)       – jest narzucony kilka razy w miesiącu

4)       – jest narzucony kilka razy w tygodniu

5)       – jest narzucony każdego dnia

7.      Praca jest wykonywana w pośpiechu:

1)       - Nigdy nie występuje taka sytuacja, aby pracownik był zmuszany do pospiesznego wykonywania pracy

2)       – kilka razy w miesiącu zdarzają się takie sytuacje

3)       – potrzeba wykonania pracy w pośpiechu występuje kilka razy w tygodniu

4)       – co najmniej raz dziennie występuje sytuacja zmuszająca pracownika do pośpiechu

5)       – pośpiech jest konieczny codziennie, przez cały czas pracy

8.      Wymaga się wykonywania zadań (pracy) w absolutnie nieprzekraczalnych terminach i zarazem istnieją poważne przeszkody uniemożliwiające dotrzymania tych terminów:

1)       – nie zdarza się taka sytuacja

2)       zdarza się taka sytuacja, ale bardzo rzadko, kilka razy w roku

3)       – taka sytuacja zdarza się kilka razy w miesiącu

4)       – taka sytuacja zdarza się kilka razy w tygodniu

5)       – taka sytuacja występuje prawie codziennie

9.      Praca wykonywana jest zrywami; są okresy, w których nie ma żadnych zadań do wykonania, a później trzeba nadrabiać stracony czas:

1)       – nie zdarza się taka sytuacja

2)       – zdarza się kilka razy w roku, że trzeba nadrabiać stracony czas

3)       – co najmniej raz w miesiącu występuje sytuacja, że trzeba nadrabiać stracony czas

4)       – w każdym tygodniu występuje konieczność nadrabiania straconego czasu

5)       – prawie codziennie musi być nadrabiany stracony czas

10.  Przerwy w pracy na odpoczynek i jedzenie:

1)       – pracownik ma prawo dowolnie regulować

2)       – są ustalone, ale nikt ich nie przestrzega

3)       – są ustalone i kierownictwo stara się skłonić pracowników, aby ich przestrzegali

4)       – są ustalone i przestrzegane

5)       – są ustalone, ale charakter pracy lub kierownictwo uniemożliwia korzystanie z nich

11.  Trzeba godzić wiele sprzecznych interesów i oczekiwań przełożonych, podwładnych i współpracowników:

1)       – taka sytuacja nie występuje lub występuje kilka razy w roku

2)       – występuje bardzo rzadko, kilka razy w miesiącu

3)       – taka sytuacja występuje kilka razy w tygodniu

4)       – taka sytuacja występuje co najmniej raz dziennie

5)       – taka sytuacja występuje kilka razy dziennie

12.  W ciągu ostatnich paru lat:

1)       – nic się nie zmieniło w warunkach i sposobie wykonywania pracy

2)       – zmieniło się, ale zmiana była tak drobna, że nie trzeba było wiele zmieniać w sposobie wykonywania pracy

3)       – zaszły zmiany w sposobie wykonywania pracy, do których pracownicy musieli się przystosować, ale okres przystosowanie nie trwał długo

4)       – zaszły zmiany, do których pracownicy musieli się przystosowywać przez kilka miesięcy

5)       – trwają ciągłe zmiany, do których pracownicy musza się dostosować

13.  Nieobecność pracownika:

1)       – nawet przez dłuższy okres, np. kilku tygodni, nie zakłóci pracy instytucji

2)       – powoduje tylko drobne problemy, ale łatwo je usunąć

3)       – powoduje umiarkowane zakłócenia w pracy instytucji

4)       – nawet kilkudniowa powoduje spore zakłócenia w pracy

5)       – nawet jednodniowa powoduje spore zakłócenia

14.  Otrzymuje się zadania wymagające od pracowników rywalizowania z innymi:

1)       – takich zadań na tym stanowisku się nie stawia

2)       – bardzo rzadko, kilka razy w roku, zlecane są pracownikom zadania wymagające od nich rywalizacji z innymi

3)       – kilka razy w miesiącu zmusza się pracownikom zadania zmuszające ich do rywalizacji

4)       – dość często, kilka razy w tygodniu zlecane są zadania zmuszające do rywalizacji

5)       – codziennie są stawiane zadania zmuszające do rywalizacji, bez nich pracownik nie osiągnie sukcesu

15.  Praca wykonywana jest:

1)       – wśród wielu ludzi, wśród których można łatwo nawiązać bezpośrednią rozmowę

2)       – wśród wielu ludzi, ale warunki pracy utrudniają bezpośrednią rozmowę

3)       – czasami w samotności, tzn. bez możliwości kontraktu z innymi

4)       – często w samotności

5)       cały czas w samotności

16.  Praca wymaga od pracowników różnych form współpracy z innymi pracownikami lub klientami, takich jak uzgadnianie opinii, celów i osiąganie kompromisów, ugody:

1)       – nie ma potrzeby stosowania wymienionych form współpracy

2)       – czasami, kilka razy w roku, pracownik musi coś uzgadniać z innymi ludźmi

3)       – konieczność uzgadniania różnych spraw zdarza się kilka razy w miesiącu

4)       – kilka razy w tygodniu trzeba cos uzgadniać z innymi ludźmi

5)       – konieczność uzgadniania różnych spraw z innymi ludźmi występuje codziennie

17.  Głównym zadaniem jest udzielanie różnego rodzaju pomocy innym ludziom (pacjentom, klientom, podopiecznym):

1)       – nie ma takiego obowiązku i nie zdarzają się takie sytuacje, w których pracownik musiałby    udzielać komuś pomocy

2)       – nie ma takiego obowiązku, ale może się zdarzyć konieczność udzielenia pomocy

3)       – jest taki obowiązek, ale zdarza się rzadko, aby pracownik musiał udzielać pomocy

4)       – udzielanie pomocy jest jednym z głównych zadań i dość często pracownik musi jej udzielać

5)       – udzielanie pomocy jest podstawowym obowiązkiem i pracownik poświęca na to cały swój czas pracy

18.  Dochodzi do konfliktów, zadrażnień i kłótni z pacjentami, petentami i innymi ludźmi spoza przedsiębiorstwa:

1)       – nie ma takich konfliktów, ponieważ pracując na tym stanowisku pracownik, nie kontaktuje się z osobami spoza instytucji

2)       – bardzo rzadko takie konflikty występują, ponieważ sprawy jakie załatwia pracodawca nie są konfliktowe

3)       – czasami występują konflikty, ponieważ niektóre sprawy jakie załatwia pracownik mogą prowadzić do sporu

4)       – dość często zdarzają się konflikty z osobami spoza przedsiębiorstwa

5)       – codziennie raz lub kilka razy wybuchają kłótnie z ludźmi spoza przedsiębiorstwa

19.  Popełnione błędy lub zaniechania w pracy:

1)       – nie spowodują zagrożenia zdrowia lub życia innych ludzi

2)       – mogą spowodować niewielkie zagrożenia zdrowia innych osób

3)       – mogą spowodować istotną utratę zdrowia innych osób

4)       – mogą – przy niesprzyjających okolicznościach – zagrozić życiu innych osób

5)       – mogą – z dużym prawdopodobieństwem- spowodować śmierć innych ludzi

20.  Praca związana jest z odpowiedzialnością materialną i finansową, tzn. w przypadku spowodowania strat pracownik musi je pokryć z własnych pieniędzy:

1)       – nie, to stanowisko nie jest związane z taka odpowiedzialnością

2)       – tak, ale straty są niewielkie, takie że pokrywa je 25% miesięcznej pensji pracownika

3)       – tak, i starty mogą sięgnąć miesięcznej pensji pracownika

4)       – tak, i starty mogą kilkakrotnie przekraczać miesięczne pobory

5)       – tak, i straty które trzeba będzie wyrównać mogą zrujnować zasoby materialne rodziny, a pracownikowi może grozić więzienie, jeśli ich nie pokryje

21.  Można popełnić błąd podczas wykonywania pracy, za które pracownik ponosi konsekwencje w postaci kary regulaminowej:

1)       – w tej pracy nie można popełnić błędu, kary regulaminowe mogą się zdarzyć tylko za niewłaściwe zachowanie się

2)       – tak, ale błędy są nieznaczne, za które może najwyżej grozić ustna nagana

3)       – tak, i wielokrotne ich popełnienie grozi naganą z wpisem do akt oraz wynikającymi z tego konsekwencjami

4)       – tak i to takie błędy, które już po jednorazowym popełnieniu grożą naganą z wpisem do akt

5)       – tak i to takie błędy, które już po jednorazowym popełnieniu grożą zwolnieniem z pracy

22.  Praca związana jest zagrożeniem zdrowia pracownika z powodu narażenia na szkodliwe czynniki przekraczające dopuszczalne normy lub z powodu wypadku:

1)       – nie występuje zagrożenie zdrowotne

2)       – tak, ale skutki zdrowotne są nie wielkie, łatwo odwracalne

3)       – tak, skutki zdrowotne mogą spowodować dłuższe zwolnienie chorobowe

4)       – tak, grozi choroba zawodowa z przejściem na rentę

5)       – tak, grozi utrata życia

23.  Sprawy o jakich pracownik decyduje:

1)       – nie wymagają dokonywania wyborów między sprzecznymi interesami różnych ludzi

2)       – wymagają od czasu do czasu dokonywania wyborów, ale dotyczą one takich spraw, które nie mogą wywołać silnych, wewnętrznych konfliktów u pracownika

3)       ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin