Diagnoza psychologiczna osob nieslyszacych.pdf

(6346 KB) Pobierz
Diagnoza psychologiczna
osób niesłysz cych
Materiaþy
z Oglnopolskiej Konferencji Specjalistycznej
OSW dla Dzieci NiesþyszĢcych
Pozna!, 2008
1
Wydawca:
O Ļ rodek Szkolno-Wychowawczy
dla Dzieci Niesłysz Ģ cych
ul. Bydgoska 4a
61-127 Pozna ı
Skład:
Jacek Dylak
Druk:
CCS Druk, spółka z o.o.
2
Spis tre Ļ ci
Standardy metodologiczne w diagnozie psychologicznej dziecka niepełnosprawnego ......7
dr Małgorzata Sitarczyk............................................................................................................................. 7
Wprowadzenie ....................................................................................................................7
Standardy metodologiczne w diagnozie psychologicznej dziecka niepełnosprawnego .......10
Techniki i narz ħ dzia diagnostyczne zalecane w post ħ powaniu diagnostycznym z udziałem
dziecka niesłysz Ģ cego: ......................................................................................................18
Literatura ..........................................................................................................................20
Wykorzystanie Skali Inteligencji D.Wechslera w diagnozie osób niesłysz Ģ cych.............21
El Ň bieta Hornowska*, Monika Gronowska**, Agata Dylak**.................................................................. 21
Wst ħ p................................................................................................................................21
Uzasadnienie dla stosowania pełnej Skali Inteligencji D. Wechslera..................................22
Wyniki uczniów niesłysz Ģ cych uzyskiwane w badaniu pełn Ģ Skal Ģ Inteligencji D.Wechslera
– analiza przypadków. Badania własne..............................................................................25
Przyjmowana przez nas strategia przeprowadzania badania pełn Ģ Skal Ģ Inteligencji
Wechslera i sporz Ģ dzania opinii ........................................................................................39
Zamiast zako ı czenia .........................................................................................................40
Literatura ..........................................................................................................................41
Poziom funkcjonowania intelektualnego dzieci i młodzie Ň y z uszkodzonym słuchem.....42
prof. dr hab. Józef Stachyra ..................................................................................................................... 42
1. WST Ħ P .........................................................................................................................42
2. Rozwój inteligencji osób niesłysz Ģ cych w Ļ wietle współczesnych bada ı
psychologicznych. .............................................................................................................43
3.Wyniki bada ı osób z uszkodzonym słuchem w Ļ wietle Skali Snijders – Oomen. ............48
4. Wyniki uczniów z uszkodzonym słuchem .....................................................................50
Zako ı czenie ......................................................................................................................53
Literatura ..........................................................................................................................55
Intraindywidualna ocena rozwoju sensoryczno - motorycznego małych dzieci głuchych
.............................................................................................................................................56
mgr Dominika Wi Ļ niewska*, prof. Kazimierz Niemczyk** ..................................................................... 56
Bibliografia .......................................................................................................................62
Rozwój i patologia rozwoju poczucia siebie ......................................................................67
Marina Zalewska..................................................................................................................................... 67
Diagnoza relacji rodzinnych – głuchota rodziców z perspektywy słysz Ģ cych dzieci.......68
Maja Kami ı ska ....................................................................................................................................... 68
Wprowadzenie ..................................................................................................................68
Obraz siebie i rodziców .....................................................................................................68
Obraz rodziców a głuchota ................................................................................................70
Ň norodno Ļę do Ļ wiadcze ı słysz Ģ cych dzieci głuchych rodziców ....................................70
Badania własne .................................................................................................................73
Osoby badane....................................................................................................................73
Narz ħ dzia badawcze ..........................................................................................................74
Omówienie wybranych wyników ......................................................................................74
Badanie słysz Ģ cych dzieci głuchych rodziców – inne przykłady ........................................77
Zako ı czenie ......................................................................................................................79
3
Bibliografia .......................................................................................................................79
Rozwój emocjonalny dzieci i młodzie Ň y z wad Ģ słuchu.....................................................83
Jacek Łukasiewicz SCJ............................................................................................................................ 83
Wprowadzenie ..................................................................................................................83
Czynniki modyfikuj Ģ ce emocjonalne odniesienia w rodzinie .............................................85
Postawy rodzicielskie wobec dzieci i młodzie Ň y z wad Ģ słuchu .........................................89
Słysz Ģ cy i niesłysz Ģ cy rodzice dzieci z wad Ģ słuchu ..........................................................93
Osoby emocjonalnie znacz Ģ ce ...........................................................................................95
Emocjonalno Ļę dorastaj Ģ cej mołodzie Ň y z wad Ģ słuchu .....................................................98
Zako ı czenie ....................................................................................................................102
Bibliografia .....................................................................................................................103
Warto Ļę diagnostyczna Testu Drzewa w pracy profilaktycznej i terapeutycznej z
młodzie ŇĢ niesłysz Ģ c Ģ .......................................................................................................105
mgr Edyta Dawidowska......................................................................................................................... 105
Bibliografia: ....................................................................................................................126
Prezentacja skali S.O.N. Znaczenie skali S.O.N. w diagnozie surdopedagogicznej
(zaj ħ cia praktyczne – warsztaty)......................................................................................128
Prof. dr hab. Józef Stachyra ................................................................................................................... 128
Konstrukcja i standaryzacja Skali S.O.N. ........................................................................128
Schemat konstrukcji Skali S.O.N. z uwzgl ħ dnieniem przedziałów wiekowych dla
poszczególnych cz ħĻ ci skali.............................................................................................129
I. Kształt..........................................................................................................................129
Opis testów i grup testowych...........................................................................................130
System ocen ....................................................................................................................132
Rzetelno Ļę .......................................................................................................................133
Trafno Ļę ..........................................................................................................................134
Wykorzystanie Testu Kolorów M. Lüschera w diagnozie surdopedagogicznej (zaj ħ cia
praktyczne – warsztaty) ...................................................................................................136
dr Jacek Łukasiewicz SCJ...................................................................................................................... 136
Plan warsztatów ..............................................................................................................136
Tytułem wprowadzenia ...................................................................................................136
Zaburzenia to Ň samo Ļ ci młodzie Ň y głuchej – analiza kliniczna dwojga nastolatków . .....138
Marina Zalewska................................................................................................................................... 138
Wprowadzenie ................................................................................................................138
Opis Pawła i Moniki........................................................................................................139
Literatura ........................................................................................................................146
Rysunek autoportretu jako element diagnozy klinicznej dzieci i młodzie Ň y głuchej i
słabo słysz Ģ cej ...................................................................................................................147
Joanna Kobosko .................................................................................................................................... 147
Wprowadzenie ................................................................................................................147
Autoportret „Namaluj siebie” ..........................................................................................149
Opis metody....................................................................................................................149
Interpretacja wła Ļ ciwo Ļ ci formalnych i tre Ļ ciowych rysunków autoportretu ....................150
Zastosowanie autoportretu „Namaluj siebie” w psychologicznej diagnozie klinicznej dzieci
i młodzie Ň y......................................................................................................................152
Wybrane własno Ļ ci rysunku autoportretu „Namaluj siebie” i ich zwi Ģ zek z to Ň samo Ļ ci Ģ
macierzy ı sk Ģ matek (na przykładzie dzieci i młodzie Ň y głuchej i ich słysz Ģ cych matek) .152
„Twarz” w rysunkach autoportretu ..................................................................................153
„Skóra” w rysunkach autoportretu ...................................................................................159
4
„Skóra” a reprezentacja relacji z dzieckiem u matek słysz Ģ cych młodzie Ň y głuchej .........161
Rysunek autoportretu – co wnosi do diagnozy klinicznej dzieci i młodzie Ň y (głuchej)?
Uwagi ko ı cowe...............................................................................................................162
Literatura ........................................................................................................................164
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin