Diagnoza psychologiczna osob nieslyszacych.pdf
(
6346 KB
)
Pobierz
Diagnoza psychologiczna
osób niesłysz
cych
Materiaþy
z Oglnopolskiej Konferencji Specjalistycznej
OSW dla Dzieci NiesþyszĢcych
Pozna!, 2008
1
Wydawca:
O
Ļ
rodek Szkolno-Wychowawczy
dla Dzieci Niesłysz
Ģ
cych
ul. Bydgoska 4a
61-127 Pozna
ı
Skład:
Jacek Dylak
Druk:
CCS Druk, spółka z o.o.
2
Spis tre
Ļ
ci
Standardy metodologiczne w diagnozie psychologicznej dziecka niepełnosprawnego ......7
dr Małgorzata Sitarczyk............................................................................................................................. 7
Wprowadzenie ....................................................................................................................7
Standardy metodologiczne w diagnozie psychologicznej dziecka niepełnosprawnego .......10
Techniki i narz
ħ
dzia diagnostyczne zalecane w post
ħ
powaniu diagnostycznym z udziałem
dziecka niesłysz
Ģ
cego: ......................................................................................................18
Literatura ..........................................................................................................................20
Wykorzystanie Skali Inteligencji D.Wechslera w diagnozie osób niesłysz
Ģ
cych.............21
El
Ň
bieta Hornowska*, Monika Gronowska**, Agata Dylak**.................................................................. 21
Wst
ħ
p................................................................................................................................21
Uzasadnienie dla stosowania pełnej Skali Inteligencji D. Wechslera..................................22
Wyniki uczniów niesłysz
Ģ
cych uzyskiwane w badaniu pełn
Ģ
Skal
Ģ
Inteligencji D.Wechslera
– analiza przypadków. Badania własne..............................................................................25
Przyjmowana przez nas strategia przeprowadzania badania pełn
Ģ
Skal
Ģ
Inteligencji
Wechslera i sporz
Ģ
dzania opinii ........................................................................................39
Zamiast zako
ı
czenia .........................................................................................................40
Literatura ..........................................................................................................................41
Poziom funkcjonowania intelektualnego dzieci i młodzie
Ň
y
z uszkodzonym słuchem.....42
prof. dr hab. Józef Stachyra ..................................................................................................................... 42
1. WST
Ħ
P .........................................................................................................................42
2. Rozwój inteligencji osób niesłysz
Ģ
cych w
Ļ
wietle współczesnych bada
ı
psychologicznych. .............................................................................................................43
3.Wyniki bada
ı
osób z uszkodzonym słuchem w
Ļ
wietle Skali Snijders – Oomen. ............48
4. Wyniki uczniów z uszkodzonym słuchem .....................................................................50
Zako
ı
czenie ......................................................................................................................53
Literatura ..........................................................................................................................55
Intraindywidualna ocena rozwoju sensoryczno - motorycznego małych dzieci głuchych
.............................................................................................................................................56
mgr Dominika Wi
Ļ
niewska*, prof. Kazimierz Niemczyk** ..................................................................... 56
Bibliografia .......................................................................................................................62
Rozwój i patologia rozwoju poczucia siebie ......................................................................67
Marina Zalewska..................................................................................................................................... 67
Diagnoza relacji rodzinnych – głuchota rodziców z perspektywy słysz
Ģ
cych dzieci.......68
Maja Kami
ı
ska ....................................................................................................................................... 68
Wprowadzenie ..................................................................................................................68
Obraz siebie i rodziców .....................................................................................................68
Obraz rodziców a głuchota ................................................................................................70
Ró
Ň
norodno
Ļę
do
Ļ
wiadcze
ı
słysz
Ģ
cych dzieci głuchych rodziców ....................................70
Badania własne .................................................................................................................73
Osoby badane....................................................................................................................73
Narz
ħ
dzia badawcze ..........................................................................................................74
Omówienie wybranych wyników ......................................................................................74
Badanie słysz
Ģ
cych dzieci głuchych rodziców – inne przykłady ........................................77
Zako
ı
czenie ......................................................................................................................79
3
Bibliografia .......................................................................................................................79
Rozwój emocjonalny dzieci i młodzie
Ň
y z wad
Ģ
słuchu.....................................................83
Jacek Łukasiewicz SCJ............................................................................................................................ 83
Wprowadzenie ..................................................................................................................83
Czynniki modyfikuj
Ģ
ce emocjonalne odniesienia w rodzinie .............................................85
Postawy rodzicielskie wobec dzieci i młodzie
Ň
y z wad
Ģ
słuchu .........................................89
Słysz
Ģ
cy i niesłysz
Ģ
cy rodzice dzieci z wad
Ģ
słuchu ..........................................................93
Osoby emocjonalnie znacz
Ģ
ce ...........................................................................................95
Emocjonalno
Ļę
dorastaj
Ģ
cej mołodzie
Ň
y z wad
Ģ
słuchu .....................................................98
Zako
ı
czenie ....................................................................................................................102
Bibliografia .....................................................................................................................103
Warto
Ļę
diagnostyczna Testu Drzewa w pracy profilaktycznej i terapeutycznej z
młodzie
ŇĢ
niesłysz
Ģ
c
Ģ
.......................................................................................................105
mgr Edyta Dawidowska......................................................................................................................... 105
Bibliografia: ....................................................................................................................126
Prezentacja skali S.O.N. Znaczenie skali S.O.N. w diagnozie surdopedagogicznej
(zaj
ħ
cia praktyczne – warsztaty)......................................................................................128
Prof. dr hab. Józef Stachyra ................................................................................................................... 128
Konstrukcja i standaryzacja Skali S.O.N. ........................................................................128
Schemat konstrukcji Skali S.O.N. z uwzgl
ħ
dnieniem przedziałów wiekowych dla
poszczególnych cz
ħĻ
ci skali.............................................................................................129
I. Kształt..........................................................................................................................129
Opis testów i grup testowych...........................................................................................130
System ocen ....................................................................................................................132
Rzetelno
Ļę
.......................................................................................................................133
Trafno
Ļę
..........................................................................................................................134
Wykorzystanie Testu Kolorów M. Lüschera w diagnozie surdopedagogicznej (zaj
ħ
cia
praktyczne – warsztaty) ...................................................................................................136
dr Jacek Łukasiewicz SCJ...................................................................................................................... 136
Plan warsztatów ..............................................................................................................136
Tytułem wprowadzenia ...................................................................................................136
Zaburzenia to
Ň
samo
Ļ
ci młodzie
Ň
y głuchej – analiza kliniczna dwojga nastolatków
.
.....138
Marina Zalewska................................................................................................................................... 138
Wprowadzenie ................................................................................................................138
Opis Pawła i Moniki........................................................................................................139
Literatura ........................................................................................................................146
Rysunek autoportretu jako element diagnozy klinicznej dzieci i młodzie
Ň
y głuchej i
słabo słysz
Ģ
cej ...................................................................................................................147
Joanna Kobosko .................................................................................................................................... 147
Wprowadzenie ................................................................................................................147
Autoportret „Namaluj siebie” ..........................................................................................149
Opis metody....................................................................................................................149
Interpretacja wła
Ļ
ciwo
Ļ
ci formalnych i tre
Ļ
ciowych rysunków autoportretu ....................150
Zastosowanie autoportretu „Namaluj siebie” w psychologicznej diagnozie klinicznej dzieci
i młodzie
Ň
y......................................................................................................................152
Wybrane własno
Ļ
ci rysunku autoportretu „Namaluj siebie” i ich zwi
Ģ
zek z to
Ň
samo
Ļ
ci
Ģ
macierzy
ı
sk
Ģ
matek (na przykładzie dzieci i młodzie
Ň
y głuchej i ich słysz
Ģ
cych matek) .152
„Twarz” w rysunkach autoportretu ..................................................................................153
„Skóra” w rysunkach autoportretu ...................................................................................159
4
„Skóra” a reprezentacja relacji z dzieckiem u matek słysz
Ģ
cych młodzie
Ň
y głuchej .........161
Rysunek autoportretu – co wnosi do diagnozy klinicznej dzieci i młodzie
Ň
y (głuchej)?
Uwagi ko
ı
cowe...............................................................................................................162
Literatura ........................................................................................................................164
5
Plik z chomika:
psychUW
Inne pliki z tego folderu:
Diagnoza psychologiczna osob nieslyszacych.pdf
(6346 KB)
deafness and hard of hearing.pdf
(83 KB)
Deafness and hearing loss.pdf
(136 KB)
Deafness as culture.pdf
(3112 KB)
Early Intervention in Deafness.pdf
(210 KB)
Inne foldery tego chomika:
Giełda Pytań
Literatura
Wykłady
Zdrowia
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin