Raport MF - finanse Polski w czasach kryzysu.pdf

(3013 KB) Pobierz
FinansepublicznewPolsce
wokresiekryzysu
MinisterstwoFinansów
ul.Świętokrzyska12
00916Warszawa
890383651.008.png 890383651.009.png 890383651.010.png 890383651.011.png
SPISTREŚCI
s.1
Celopracowania
s.1
Głównewnioski
s.3
1.Wstęp
s.6
2.Sytuacjamakroekonomiczna
s.13
3.Defi cyt
s.20
4.Dochody
s.27
5.Wydatki
s.32
6.Dług
s.38
7.Dotychczaszrealizowanedziałania
s.44
8.Reformystrukturalneistrategianakolejnelata
FinansepublicznewPolscewokresiekryzysu | 2012
890383651.001.png 890383651.002.png 890383651.003.png 890383651.004.png 890383651.005.png 890383651.006.png 890383651.007.png
FinansepublicznewPolsce
wokresiekryzysu
CELOPRACOWANIA
Prognozowanieiocenianiezmiandochodówpodatko
wychwkontekściezmianPKB,podczasgdykluczo
wedlatychdochodówjestkształtowaniesiętzw.
bazypodatkowejorazinnecechypolskiegosystemu
podatkowego;
Niniejszeopracowaniemanaceluprzedstawieniesytu
acjifi nansówpublicznychwPolscenatleinnychkrajów
UEwczasiekryzysu.Wyróżnionownimokrespogor
szenianierównowagifi skalnejorazokreskonsolidacji
fi nansówpublicznych.Przybliżonoźródłazmianwpo
ziomiezadłużeniaidefi cytu,zuwzględnieniemstrony
dochodowejiwydatkowejsektorafi nansówpublicznych.
Podjętorównocześniepróbęwyjaśnieniaróżnicmiędzy
wybranymikategoriamimającymiopisywaćsytuacjęfi
nansówpublicznych,atakżewytłumaczeniaprzyczyn
zmianwielkościtychkategorii.Zrozumienietychzależno
ściorazzapoznaniesięzpodstawowymidanymistaty
stycznymipowinnopomócwograniczeniunieporozumień,
bardzoczęstotowarzyszącychocenompolskiejpolityki
fi skalnej.Wszczególności,wśródpodstawowychbłędów
ipowielanychmitówmożemywskazaćnastępujące:
Ocenianiezmiandochodówiwydatkówwrelacji
doPKBjakowyrazdziałańrząduodpowiedniopo
stroniedochodowejiwydatkowej,podczasgdyzmia
napowyższychrelacjiwkrótkimokresiejestsilnie
zaburzanazmianamiPKBoraztzw.procyklicznością
dochodówpodatkowych;
Ocenianiepolitykiwydatkowejpoprzezzmianęrelacji
wydatkówdoPKBwkrótkimhoryzoncieczasowym,
podczasgdywłaściwepodejście,stosowanem.in.
przezKomisjęEuropejską,wymagaanalizyrealnego
tempawzrostuwydatków–takiepodejście,wbrew
powielanymopiniom,wskazujenabardzosilną
konsolidacjęwłaśniepostroniewydatkowejwPolsce
wlatach20112012.
Ocenianiesytuacjipoprzezpryzmatwysokości
defi cytubudżetupaństwa,podczasgdystanowion
zaledwieczęśćsektorafi nansówpublicznych,asaldo
sektoramożenawetsięzmieniaćwprzeciwnymkie
runkuniżwynikbudżetupaństwa;
GŁÓWNEWNIOSKI
• Politykafi skalnawlatachpoprzedzającychkry
zysbyłanadmiernieekspansywna,coskutkowało
wieloletnimnarastaniemnierównowagistrukturalnej
polskichfi nansówpublicznych
Brakrozróżnieniamiędzydługiemsektorainstytu
cjirządowychisamorządowych(metodykaunijna)
aniższympaństwowymdługiempublicznym(defi nicja
krajowa),doktóregoodnosząsiętzw.progiostrożno
ściowedlarelacjidługudoPKB(wtym55%);
• Wciąguostatnich4latkrytyczniemożnaocenić
politykęfi skalnąwroku2008.Przyjętyw2007r.
budżetnarok2008byłzbytekspansywny,aczasten
niezostałodpowiedniowykorzystany–mimowciąż
sprzyjającychuwarunkowańgospodarczych–na
ograniczeniewydatkówsektorafi nansówpublicznych.
Wskazywanienabardzowysokipoziomiprzyrostdłu
guwPolsce,podczasgdypoziomtenjestumiarko
wany,ajegoprzyrostnależałdonajmniejszychwUE;
ponadtook.30%długupublicznegoPolskiwynika
zkosztówreformyemerytalnej,którawzdecydowanej
większościkrajówUEniezostaławprowadzona;
• Wlatach20092010realizowanawPolscepolityka
byłaukierunkowananawsparciebardzokruchych
podstawwzrostugospodarczego,przyrównoczesnym
ograniczeniuskalinarastanianierównowagifi nansów
publicznych.Wtymczasiezdecydowanooutrzyma
niuwmocypodjętychw2007r.decyzjioograniczeniu
tzw.klinapodatkowego,cosprzyjałowsparciupopytu
krajowegoipopytunapracęwczasiegłębokiej
recesjiwinnychkrajachUE.Wzrostgospodarczybył
ponadtosilniewspieranybardzodużymwzrostem
inwestycjipublicznych,którychprzyrostdoPKBbył
największywcałejUE.Osiągnięcietakichwyników
niebyłobymożliwebezumiejętnegowykorzystania
środkówfi nansowychzUniiEuropejskiej.
Brakwyłączaniaśrodkówfi nansowychzUEzana
lizydochodówiwydatków,coprowadzidobłędnych
wnioskównietylkocodoskali,alenawetkierunków
istrukturydokonywanychzmianwpolitycefi skalnej;
Podkreślanie,żepoziomwydatkówwPolscejest
bardzowysoki,podczasgdywydatkiwrelacjidoPKB
sązdecydowanieniższeniżśredniowUE;
Wskazywanienawysokipoziomobciążeńpodatko
wychwPolsce,podczasgdywrzeczywistościjeston
jednymzniższychwUE;
1
FinansepublicznewPolscewokresiekryzysu
 
• Wsytuacjiwdrożeniasilnegoimpulsufi skalnego
postroniedochodowejorazznacznegowzrostu
inwestycjipublicznych,koniecznebyłoograniczenie
wydatkówbieżącychwzględempoziomuzaplanowa
negowbudżeciepaństwana2009r.Oszczędności
te(wrazzewzrostemwpływówzdywidend)wynio
sły,wocenieKomisjiEuropejskiej,ok.1,5%PKB.
Bezpowyższychdziałańpolitykawydatkowabyłaby
w2009r.nadmiernieekspansywna.
wyeliminowanienadmiernegodefi cytuw2012r.,
tj.zgodniezrekomendacjąRadyUE.
• Najkorzystniejszymscenariuszemjestkonsolidacja
skupionanastroniewydatkowej,którejskutkisą
najbardziejtrwałe.Zależnośćtaznajdujeodzwiercie
dleniewdziałaniachrząduprowadzącychdosilnego
ograniczeniawzrostuwydatkówod2011r.Jużwbr.
relacjakrajowychwydatkówsektorafi nansówpublicz
nychdoPKBosiągniejedenznajniższychpoziomów
whistoriipolskiejgospodarkiodpoczątkutransforma
cji.Coważne,mimotaksilnegoograniczeniawydat
ków,nieodbędziesiętokosztemnakładówinwesty
cyjnych.Potwierdzatom.in.najwyższawUErelacja
inwestycjipublicznychdoPKBzarównow2011r.,jak
i(zgodniezprognozamiKE)w2012r.
• WynikigospodarczePolskiwczasiekryzysuwskazu
jąnaskutecznośćprzyjętejstrategiipolitykigospo
darczej.Właściwydobórkompozycjiisiłystymulacji
fi skalnejpomogłyPolsce,jakojedynemukrajowiUE,
uniknąćrecesjiw2009r.,awlatach20082010osią
gnąćzdecydowanienajwiększywzrostwśródpaństw
członkowskichUE.
• Eliminacjanadmiernegodefi cytuniekończywyzwań
związanychzzapewnieniemstabilnościfi nansowej
wPolsce.Wszczególnościkoniecznebędziedalsze
obniżaniedefi cytusektoradopoziomutzw.średnio
okresowegocelubudżetowego(MTO).Osiągnięcie
tegoceluzapewni,żewokresiecykludefi cytsektora
fi nansówpublicznychbędziesiękształtowaćśrednio
napoziomieniewyższymniż1%PKB.Oznaczato
równocześnie,żewczasieożywieniasaldosektora
powinnobyćwyraźniedodatnie,awokresiespowol
nieniadefi cytniepowinienbyćwyższyniż3%PKB.
• Dziękirelatywnieszybkiemuwzrostowigospodar
czemuorazuniknięciuprzezPolskękryzysusektora
fi nansowego,przyrostdługuwPolsce(wrelacjido
PKB)należałdonajmniejszychwEuropie.Wznacz
nejmierzedziękitemurynkifi nansowepozytywnie
oceniływiarygodnośćnaszegokraju.Znalazłototak
żepotwierdzeniewprzyznaniuPolscetzw.elastycz
nejliniikredytowejwMFWorazwutrzymaniuratingu
Polski,podczasgdywwiększościinnychkrajówUE
nastąpiłojegoobniżenie.
• Mimożedobrewynikigospodarczepozwoliły
ograniczyćskalęwzrostuzadłużeniawPolsce,to
pogorszenianierównowagifi skalnejwczasiekryzysu
nieudałosięwpełniuniknąć.Wdrożenieimpulsu
fi skalnegowpierwszychlatachkryzysuprzyczyniło
siędowzrostuzadłużeniaidefi cytusektorafi nansów
publicznych,tymsamymograniczającmożliwości
ponownegostymulowaniapolskiejgospodarkiwprzy
padkukolejnegozałamaniagospodarczegowUE.
Nierównowagafi nansówpublicznychwPolscebyłaby
znaczniemniejsza,atymsamym„przestrzeńfi skalna”
napobudzeniegospodarkiwczasieewentualnego
znacznegospowolnieniaodpowiedniowiększa,gdyby
nienadmiernieekspansywnapolitykaprowadzona
wlatachpoprzedzającychkryzys.
• Brakobniżeniadefi cytudopoziomuMTOznaczą
cozwiększałbyprawdopodobieństwoponownego
objęciaPolskiprocedurąnadmiernegodefi cytu,atym
samymryzykoutratyunijnychfunduszyspójności,
którestanowiąbardzoważnyelementfi nansowania
rozwojunaszegokraju.
• Trwałemuutrzymaniudyscyplinyfi skalnejbędzie
sprzyjaćwprowadzenietzw.stabilizującejreguły
wydatkowej.Maonazapewnić,żedefi cytsektora
wśrednimokresiebędziesiękształtowaćnapozio
mieok.1%PKB.Pozwolionarównocześnieuniknąć
powieleniabłędówzprzeszłości,kiedyniereduko
wanowystarczającozadłużenia,mimoczęstobardzo
sprzyjającychuwarunkowańgospodarczych.Wprowa
dzeniedocelowejreguływydatkowejitowarzyszących
jejzmianwkrajowychramachfi skalnychpozwoli
ponadtowypełnićzobowiązaniawynikającezdyrekty
wy,stanowiącejelementtzw.sześciopakuiokreślają
cejwymogidlarambudżetowychczłonkówUE.
• Wtychwarunkachutrzymaniewiarygodności,atym
samymstabilnościgospodarczejwymagałojak
najszybszegoprzejściadonastępnegoetapupolityki
gospodarczej,zapewniającegozahamowaniewzrostu
zadłużenia,anastępniesystematyczneobniżaniedłu
guwrelacjidoPKB.Dlategorok2011zapoczątkował
okreszdecydowanejkonsolidacjifi skalnejwPolsce,
którejskalawlatach20112012będzienajwiększa
wUE,zwyjątkiemniektórychkrajówobjętychprogra
mamipomocowymi.Maonarównocześniezapewnić
• Bardzoważnąrolęwutrwaleniuefektówkonsolidacji
iwzmocnieniudługookresowejstabilnościfi nansów
publicznychbędąodgrywaćreformystrukturalne,
wszczególnościpodniesienieizrównaniewiekueme
rytalnegokobietimężczyzn.
FinansepublicznewPolscewokresiekryzysu
2
Zgłoś jeśli naruszono regulamin