Zaimki.docx

(15 KB) Pobierz

Konspekt zajęć opiekuńczo – wychowawczych

(indywidualne zajęcia wyrównawcze)

 

 

Temat: Zaimki – powtórzenie i utrwalenie wiadomości.

1.       Uczeń z pomocą prowadzącej przypomina podstawowe informacje o zaimkach

ü      Zaimki – to część mowy, która zastępuje inne części mowy (rzeczownik, przymiotnik, liczebnik i przysłówek) i pełni w zdaniach ich funkcje. Za pomocą zaimków wskazujemy na osoby, przedmioty, ich cechy, okoliczności czynności lub też o nie pytamy.

ü      Wyróżniamy zaimki rzeczowne. przymiotne, liczebne i przysłowne.

·         Zaimki rzeczowne (odmienne) : ja, ty, on, ona, ono, my, wy, oni, kto, co, nikt, nic, ktoś, coś ..

·         Zaimki przymiotne (odmienne): ten, ta, to, tamten, taki, mój, twój, wasz, jaki. czyj, który, ten, tamten, inny ..

·         Zaimki liczebne (odmienne): ile, tyle; 

·         Zaimki przysłowne (nie odmieniają się): tu, tam, wtedy, tak, gdzie, kiedy, jak.

 

2.       Prowadząca daje uczniowi kartę pracy i wspólnie z nim rozwiązuje zadania.

I.        Uzupełnij zdania odpowiednimi zaimkami


·         zastępującymi rzeczowniki:
............ ma małego braciszka.
Pomóż ......... rozwiązać to zadanie.

·         zastępującymi przymiotniki:
W ....... pokoju jest straszny bałagan.
............ pomysł jest lepszy niż twój.

·         zastępującymi liczebniki:
W naukę trzeba włożyć .......... wysiłku.
Mówiłem ci to już ...........razy.

·         zastępującymi przysłówki:
Właśnie............się poznaliśmy.
Na pewno ...........go widziałem


 

II.     Przekształć podane wypowiedzenia w taki sposób, by zlikwidować powtórzenia. Zastosuj zaimki.

a)      Niepokoi mnie zachowanie Jacka. Miny Jacka są niegrzeczne.

b)      Lubię sernik. Szczególnie sernik, w którym jest dużo rodzynek.

c)      Idę do harcówki naszego szczepu. W harcówce zawsze jest wesoło.

 

III.   Uzupełnij zdania, dodając do podanych zaimków ich krótsze lub dłuższe formy.

Podobało (mnie, mi)............ się u babci na imieninach.
(Go, jego)................, zapewne nie będzie dziś w domu.
Daj (jemu, mu).............. wreszcie ten obiad !
Tego nie powinieneś przygotować nawet dla (ich, nich).............. 

 

IV.  W poniższym tekście podkreśl wszystkie zaimki i nazwij je.

Zaginął mój maleńki piesek, który wczoraj wyszedł z domu i do tej pory nie powrócił. Ktokolwiek widział czarnego niczyjego ratlerka, wałęsającego się gdzieś bez celu po ulicach, proszony jest o kontakt listowny. U nas w domu nie ma telefonu. Rysiek.

Zgłoś jeśli naruszono regulamin