Konspekt lekcji języka polskiego – klasa II gimnazjum
Temat: Jaki jest naprawdę człowiek z drugiej połowy XX wieku?
Cel główny: Refleksja na temat funkcjonowania człowieka we współczesnym świecie.
Cele lekcji:
· Doskonalenie umiejętności opisu dzieła sztuki;
· Wzbudzanie emocji związanych z utworem muzycznym;
· Doskonalenie umiejętności analizy i interpretacji utworów lirycznych;
· Refleksja na temat samotności i bezsilności człowieka we współczesnym świecie;
· Wyjaśnienie pojęcia cynizm i ironia;
· Dyskusja na temat wielowarstwowości człowieka i maski, jaką przybiera w życiu.
Wykorzystane elementy metody: analizy wykonawczej, przekładu intersemiotycznego, dyskusji.
Środki dydaktyczne: podręcznik Słowa na czasie dla klasy 2, wiersz „My z drugiej połowy XXwieku”, zdjęcie rzeźby Konstantego Laszczki „Opuszczony”, interpretacja głosowa wierszaw wykonaniu Teatru Kuźni Brackiej
Przebieg zajęć:
1. Czynności organizacyjno – porządkowe.
2. Prowadząca pokazuje uczniom zdjęcie rzeźby Konstantego Laszczki „Opuszczony”. Zadaniem uczniów jest opisanie dzieła sztuki, nazwanie emocji jakie wzbudza, podanie skojarzeń związanych z dziełem np. :
§ Skulona postać – zamknięcie w sobie, strach, samotność, potrzeba bliskości
§ Nagość – czystość, bezbronność
§ Postać na ziemi – wolność, kontakt z naturą
§ Zamknięte oczy – strach, lęk, niepewność
3. Odsłuchanie nagrania wiersza „My z drugiej połowy XX wieku” w wykonaniu Teatru Kuźni Brackiej. Po wysłuchaniu nagrania uczniowie mogą swobodnie wypowiedzieć sięo odczuciach jakie wzbudziła w nich liryczna interpretacja utworu.
4. Uczniowie z pomocą prowadzącej charakteryzują wiersz:
§ Wiersz wolny, biały, nieregularny;
§ Dominują epitety, oszczędność środków artystycznych;
§ Język prosty, zbliżony do prozy.
5. Wspólna analiza wiersza np. :
rozbijający atomy, zdobywcy księżyca – ogólnodostępna technologia, postęp cywilizacyjny, potęga ludzi i świata;
wstydzimy się … - uczucia są spychane na drugi plan, nie wypada ich pokazywać;
kiedy cierpimy.., kiedy przychodzi miłość.. – skrywane emocje, walka ze sobą;
dopiero późną nocą .. – w samotności, w ukryciu opada napięcie i ukazuje się prawdziwe oblicze człowieka, jego wnętrze.
6. Prowadząca wspólnie z uczniami wyjaśnia pojęcia cynizm i ironia np. :
Cynizm - nieuznawanie obowiązujących ogólnie praw i obyczajów, lekceważenie wszelkich wartości i zasad.
Ironia – ukryte, komiczne znaczenie negatywne, różniące się od dosłownego; pogarda wyrażona przy pomocy pozornej aprobaty.
7. Prowadząca podaje temat lekcji: Jaki jest naprawdę człowiek z drugiej połowy XX wieku?
8. Prowadząca podejmuje dyskusje na temat pytania zawartego w temacie lekcji. Uczniowiew swobodnych wypowiedziach odnoszą się niego i formułują wnioski np. :
§ Wśród ludzi panuje moda na ‘bycie’ obojętnym i cynicznym, żyje się szybko, nie zwracając uwagi na nikogo i na nic. W świecie telefonów, komputerów i Internetu nie ma czasu na rozmowy, spotkania, czułe gesty. Emocje zepchnięte są na drugi plan, stają się zbędne , wręcz uwłaczające. Od człowieka oczekuje się rzeczy nadludzkich zapominająco tym co ważne. Dopiero w zaciszu własnego domu człowiek ściąga maskę i cierpi stając się po prostu zwykłym człowiekiem.
Kaacha91