wstep (4).pdf

(329 KB) Pobierz
Wydawnictwo Eurologistics s.c.
ul. Kubackiego 29A, 62‑002 Suchy Las k/Poznania
tel. 61 892 63 60; fax 61 892 63 70
e‑mail: info@eurologistics.pl
Wydawca/Redaktor naczelny
Adam Błuś
adam.blus@eurologistics.pl
Zastępca redaktora naczelnego
Alicja Kostecka
tel. 61 892 63 63
alicja.kostecka@eurologistics.pl
Zespół redakcyjny
Tomasz Czarnecki, tel. 61 892 63 79
Przemysław Ozga, tel. 61 892 63 76
przemyslaw.ozga@eurologistics.pl
Publicyści:
Marek Gubała, Andrzej Lada-Kubala,
Jacek Olszewski, Wojciech Paprocki, Piotr Polak,
Włodzimierz Połoz, Piotr Szreter, Maciej Szymczak,
Marek Różycki, Paweł Trębicki
Marketing i reklama
Dyrektor
Monika Szafrańska-Błuś
tel. 61 892 63 61
monika.szafranska@eurologistics.pl
Product Manager
Mariola Zmitrowicz
tel. 61 892 63 64
mariola.zmitrowicz@eurologistics.pl
Marketing & Sales Manager
Lena Szymańska
tel. 61 892 63 62
lena.szymanska@eurologistics.pl
Zespół:
Małgorzata Biniecka, Halszka Gwiżdż,
Agnieszka Szafrańska, Krzysztof Kobiałka
Spis treści
aktualności
gospodarka
Raczkujące klastry .....................................................................................................................................18
ZarZądZanie Łańcuchem dostaw
Logistyczny ranking Europy ..................................................................................................................22
Era dynamicznych łańcuchów dostaw ...............................................................................................28
Emocje wyższej wagi .................................................................................................................................34
Pasja dla rozwiązań ....................................................................................................................................37
Zarządzanie paletami w irmie...............................................................................................................38
Wtórne innowacje ......................................................................................................................................40
Tańsze alternatywy na widlak ..............................................................................................................42
Proekologiczne oszczędności ..................................................................................................................44
Więcej niż zakupy ......................................................................................................................................46
Vested outsourcing
Musculaci i megacefale ............................................................................................................................50
Dziesięć elementów, które wstrząsną przedsiębiorstwem .........................................................52
systemy informatycZne
Obsługa e-sklepów ......................................................................................................................................56
Usługi w chmurze ......................................................................................................................................59
Minimalizowanie zapasów .....................................................................................................................60
logistyka produkcji
Zachodni protekcjonizm wspiera polskich producentów ...........................................................62
wywiady "eurologistics"
Deweloperzy prekursorami budownictwa ekologicznego ............................................................66
powierZchnie magaZynowe
Ostrożność i wyczekiwanie ....................................................................................................................69
human resources
Być logistykiem ..........................................................................................................................................70
Płace w branży TSL ....................................................................................................................................71
transport
Czas przetargów ...........................................................................................................................................72
Administracja i prenumerata
Sylwia Kwietniewska
tel. 61 892 63 75; fax 61 892 63 70
sylwia.kwietniewska@eurologistics.pl
Przedstawicielstwo w Rosji
Miesięcznik „Loginfo”, Moskwa
tel. (0‑07 095) 9 64 05 47
fax (0‑07 095) 9 64 05 39
www.loginfo.ru
redcol@loginfo.ru
Opracowanie graficzne
Tomasz Ballaun
www.ballaun.art.pl
Okładka: Tomasz Ballaun / fot. Fotolia
Korekta
Maria Świętek
Druk
TONGRAF
Aleja Wojska Polskiego 32-34
64-920 Piła
relacje
Finanse przewoźnika .................................................................................................................................74
osobowość dekady polskiej logistyki
Lubię być pionierem ..................................................................................................................................76
reflektor
Przywódcą być! .............................................................................................................................................78
operator logistycZny roku 2012
Generalne perspektywy rynku usług logistycznych ......................................................................86
Kierunki rozwoju irm logistycznych ...................................................................................................97
Badanie satysfakcji klientów ................................................................................................................104
Zapotrzebowanie na zewnętrzne usługi logistyczne ...................................................................106
PRENUMERATA
Magazyn Eurologistics przeznaczony jest dla menedżerów zarządzania łańcuchem
dostaw. Prenumerując Eurologistics otrzymujesz dostęp do zawsze aktualnych i uni -
katowych wyników badań rynku logistyki oraz publikacji opartych na praktycznych
doświadczeniach menedżerów logistyki, innowacyjnych rozwiązaniach, a także
dowiesz się kto, dlaczego i z kim buduje łańcuch wartości.
Za treść nadesłanych reklam
i ogłoszeń redakcja nie odpowiada.
Zastrzegamy sobie prawo
redagowania nadesłanych materiałów.
Zamawiając prenumeratę
Prenumerata realizowana przez RUCH S.A
Zamówienia na prenumeratę w wersji papierowej i na e-wydania
można składać bezpośrednio na stronie www.prenumerata.ruch.com.pl
Ewentualne pytania prosimy kierować na adres
e-mail: prenumerata@ruch.com.pl lub kontaktując się z Telefonicznym
Biurem Obsługi Klienta pod numerem: 801 800 803 lub 22 717 59 59 –
czynne w godzinach 7:00 – 18:00. Koszt połączenia wg taryfy operatora.
będziesz zawsze Just-In-Time
4
Luty-Marzec 2012 nr 1/2012 (68) / www.eurologistics.pl
1063280277.043.png 1063280277.044.png 1063280277.045.png 1063280277.046.png 1063280277.001.png 1063280277.002.png 1063280277.003.png 1063280277.004.png 1063280277.005.png 1063280277.006.png 1063280277.007.png 1063280277.008.png 1063280277.009.png 1063280277.010.png 1063280277.011.png 1063280277.012.png 1063280277.013.png 1063280277.014.png 1063280277.015.png 1063280277.016.png 1063280277.017.png 1063280277.018.png 1063280277.019.png 1063280277.020.png 1063280277.021.png 1063280277.022.png 1063280277.023.png 1063280277.024.png 1063280277.025.png 1063280277.026.png 1063280277.027.png 1063280277.028.png 1063280277.029.png
eurologistics Grudzień 2012 - Styczeń 2013 nr 6/2012 (73)
dynamicZne Łańcuchy dostaw
C elem łańcuchów dostaw to-
warów zawsze było dążenie
do uzyskania najbardziej ela-
stycznego i kosztowo efek-
tywnego systemu, w którym
każde ogniwo w łańcuchu
można zmienić bardzo szybko
w zależności od różnych czynników. Kilka lat temu,
gdy globalna gospodarka była relatywnie silna, wy-
starczyło wprowadzić konsekwentnie tylko jedną
zmianę i od razu można było uzyskać pozytywny wy-
dźwięk, taki jak np. otwarcie nowych gospodarek na
globalny rynek konsumentów. Kosztowa wrażliwość
zawsze była brana pod uwagę przez logistyczny prze-
mysł, ale obecnie liczy się jeszcze bardziej. Dostęp
do rynków, miejsca tranzytu oraz klienci to kluczowe
czynniki w procesie decyzyjnym dotyczącym lokali-
zacji inwestycji w nieruchomości. Poprawa jakości
infrastruktury szczególnie w krajach Europy Środko-
wej i Wschodniej stała się decydującym czynnikiem
dla rozwoju centrów dystrybucyjnych. Kraje Europy
Środkowo-Wschodniej stały się regionami szcze-
gólnego zainteresowania, co przyczynia się do ich
gwałtownego rozwoju i coraz większej dojrzałości.
Jednak z logistycznego rankingu Europy wynika, że
to Belgia pozostaje na pierwszej pozycji najlepszych
lokalizacji logistycznych na Starym Kontynencie ze
względu na niskie koszty nieruchomości i budowy.
Na drugim miejscu jest Holandia głównie z powo-
du dużej efektywności sektorów transportowych. Na
trzecim miejscu znalazły się Węgry, a na dziewiątym
Słowacja ze względu na niskie koszty dzierżawy oraz
ziemi, a także dobry poziom dostępnych surowców.
Obecna globalizacja rynku w większym stopniu niż
kiedykolwiek przedtem zmusza irmy do coraz więk-
szego korzystania z usług zewnętrznych w swojej
działalności. Jest to wynik strategicznego zarządza-
nia łańcuchem dostaw na rynku, który obecnie stał się
już rynkiem ogólnoświatowym. Nowy dział w Euro-
logistics – Vested Outsourcing - który wprowadzamy
od bieżącego wydania, pomoże Czytelnikom dobrze
się przygotować do współpracy na tym globalnym
rynku. Z badań wynika, że większość umów o współ-
pracy jest źle skonstruowana i nie odzwierciedla rze-
czywistych potrzeb biznesowych. Częstym błędem
popełnianym przez irmy w procesach outsourcingu
jest tworzenie szczegółowych instrukcji pracy, któ-
rą należy wykonać w ramach umowy. Zwrócił na to
uwagę już laureat nagrody Nobla w dziedzinie eko-
nomii Oliver E. Williamson wskazując, że ważniejsza
jest umiejętność dostosowania się i przeprowadzania
zmian niż sztywne warunki współpracy, szczegółowe
instrukcje pracy oraz zdeiniowane wzajemne rela-
cje. Elastyczne podejście jest korzystniejsze, ponie-
waż rynki się nieustannie rozwijają i są nieprzewi-
dywalne. A w nieprzewidywalnych czasach podstawą
rozwoju irmy są dynamiczne łańcuchy dostaw, które
są sercem każdego biznesu. O czym pisze John Gat-
torna w przygotowywanej przez Wydawnictwo Euro-
logistics polskiej edycji „Dynamicznych łańcuchów
dostaw – Wartość irmy tworzą ludzie”.
Alicja Kostecka
Zastępca redaktora naczelnego
Inteligencja emocjonalna
str. 34
Emocje wyższej wagi
Choć tyle mówi się o kryzysie, portale rekrutacyjne pełne są ogłoszeń o naborze na stanowiska
menedżerów. Kogo i czego szukają irmy? Nie tylko specjalistycznej wiedzy i umiejętności, i nie
tylko wysokiego IQ, bo wysoki iloraz inteligencji nie gwarantuje skuteczności, a same umiejętności
merytoryczne i wiedza techniczna nie wystarczą, aby być dobrym menedżerem.
Wózek nowy czy używany
str. 42
Tańsze alternatywy na widlak
Alternatywne sposoby inansowania loty wózków widłowych, takie jak wynajem długoterminowy
czy kupno wózków używanych z każdym rokiem zyskują na popularności. Producenci i dystrybutorzy
twierdzą zgodnie, że ta tendencja ze względu na kryzys ma się w najbliższym czasie utrzymać,
a nawet nasilić.
Z Kate Vitasek, współtwórczynią koncepcji Vested Outsourcing str. 50
Musculaci i megacefale
Vested to hybrydowy model biznesowy, metodologia, sposób myślenia i kierunek oparty na
nagrodzonym badaniu przeprowadzonym przez Center for Executive Education na Uniwersytecie
Tennessee, sinansowanym przez Siły Powietrzne USA.
5
www.eurologistics.pl / Grudzień 2012 - Styczeń 2013 nr 6/2012 (73)
1063280277.030.png 1063280277.031.png 1063280277.032.png 1063280277.033.png 1063280277.034.png 1063280277.035.png 1063280277.036.png 1063280277.037.png 1063280277.038.png 1063280277.039.png 1063280277.040.png 1063280277.041.png 1063280277.042.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin