eurologistics-luty-marzec-1-2012-68.pdf
(
5899 KB
)
Pobierz
ZarZądZanie Łańcuchem dostaw • supply chain magaZine
Index 360 988
Cena 15 zł (w tym 5% VAT)
www
.
eurologistics
.p
l
Luty-Marzec nr 1 2012 (68)
Łańcuch innowacyjnej wartości
Produkt Innowacyjny dla Logistyki 2011
Osobowości Dekady Polskiej Logistyki
poleca: Wieża kontroli łańcucha dostaw
Wydawnictwo Eurologistics s.c.
ul. Kubackiego 29A, 62‑002 Suchy Las k/Poznania
tel. 61 892 63 60; fax 61 892 63 70
e‑mail: info@eurologistics.pl
Wydawca/Redaktor naczelny
Adam Błuś
adam.blus@eurologistics.pl
Zastępca redaktora naczelnego
Alicja Kostecka
tel. 61 892 63 63
alicja.kostecka@eurologistics.pl
Zespół redakcyjny
Tomasz Czarnecki, tel. 61 892 63 79
Marek Loos, tel. 61 892 63 68
Halszka Gwiżdż, tel. 61 892 63 76
halszka.gwizdz@eurologistics.pl
Przemysław Ozga, tel. 61 892 63 66
przemyslaw.ozga@eurologistics.pl
Jakub Lewandowski
jakub.lewandowski@eurologistics.pl
Publicyści:
Marek Gubała, Andrzej Lada-Kubala, Jacek Olszewski,
Wojciech Paprocki, Piotr Polak, Włodzimierz Połoz,
Piotr Szreter, Maciej Szymczak, Marek Różycki,
Paweł Trębicki
Marketing i reklama
Dyrektor
Monika Szafrańska-Błuś
tel. 61 892 63 61
monika.szafranska@eurologistics.pl
Zastępca dyrektora
Krystian Mielniczuk
tel. 61 892 63 72
krystian.mielniczuk@eurologistics.pl
Product Manager
Mariola Zmitrowicz
tel. 61 892 63 64
mariola.zmitrowicz@eurologistics.pl
Marketing & Sales Manager
Agnieszka Woś
tel. 61 892 63 62
agnieszka.wos@eurologistics.pl
Zespół:
Małgorzata Biniecka, Marek Nożyński,
Ewa Prukała, Maciej Weiss
Administracja i prenumerata
Sylwia Kwietniewska
tel. 61 892 63 75; fax 61 892 63 70
sylwia.kwietniewska@eurologistics.pl
Przedstawicielstwo w Rosji
Miesięcznik „Loginfo”, Moskwa
tel. (0‑07 095) 9 64 05 47
fax (0‑07 095) 9 64 05 39
www.loginfo.ru
redcol@loginfo.ru
Opracowanie graficzne
Tomasz Ballaun
www.ballaun.art.pl
Korekta
Maria Świętek
Druk
TONGRAF
Aleja Wojska Polskiego 32‑34
64-920 Piła
Za treść nadesłanych reklam
i ogłoszeń redakcja nie odpowiada.
Zastrzegamy sobie prawo
redagowania nadesłanych materiałów.
Spis treści
aktualności
6
gospodarka
Bilans światowej gospodarki ............................................................................................................... 16
Polska na drugim miejscu ..................................................................................................................... 18
innowacje
Wymyślanie nowego ............................................................................................................................... 22
Innowacyjne DNA .................................................................................................................................... 24
Łańcuch innowacyjnej wartości .......................................................................................................... 26
produkt innowacyjny dla logistyki 2011
Produkt Innowacyjny dla Logistyki 2011 ........................................................................................30
Trzecie oko kierowcy ................................................................................................................................ 32
System załadunku samochodów ciężarowych ............................................................................... 33
Pudło transportowe przyszłości ........................................................................................................... 34
Logistyka w chmurze ............................................................................................................................... 35
ZarZądZanie Łańcuchem dostaw
Holistyczne podejście ............................................................................................................................. 36
Logistyka dla sieci .................................................................................................................................... 39
Wieża kontroli łańcucha dostaw ........................................................................................................40
Logistyka szybkiego reagowania ....................................................................................................... 42
Leki na kryzys ............................................................................................................................................ 44
Zakupy
Salony marek .............................................................................................................................................. 46
Mniej złodziei ............................................................................................................................................ 48
Rola zakupów w organizacji .................................................................................................................50
Jak uniknąć zakupowego pocałunku śmierci ................................................................................. 52
wywiady "eurologistics"
Potrzebny jest logistyk ........................................................................................................................... 56
operator logistycZny roku 2011
Oskary logistyki ......................................................................................................................................... 58
Osobowość Dekady Polskiej Logistyki ...............................................................................................60
dekada operatora logistycZnego roku
62
powierZchnie magaZynowe
Polska liderem ......................................................................................................................................... 82
postacie logistyki
Sukces pociąga .......................................................................................................................................... 84
reflektor
Sztuczna inteligencjaw natarciu ........................................................................................................ 86
PRENUMERATA
Magazyn Eurologistics przeznaczony jest dla menedżerów zarządzania
łańcuchem dostaw. Prenumerując Eurologistics otrzymujesz dostęp
do zawsze aktualnych i unikatowych wyników badań rynku logistyki
oraz publikacji opartych na praktycznych doświadczeniach menedże-
rów logistyki, innowacyjnych rozwiązaniach, a także dowiesz się kto,
dlaczego i z kim buduje łańcuch wartości.
Zamawiając prenumeratę
będziesz zawsze Just-In-Time
2
Luty-Marzec 2012 nr 1/2012 (68) / www.eurologistics.pl
❚
eurologistics
Luty-Marzec 2012 nr 1/2012 (68)
trójkąt nierównowagi
Kryzys ekonomiczny, w
jaki popadł świat, odzwier-
ciedla jak nigdy dotąd brak
równowagi ekonomicznej,
jaki dotknął naszą planetę.
Jeszcze nie tak dawno świa-
towa produkcja skoncen-
trowana była w zaledwie
kilku krajach bogatej Północy. Było to możliwe
tylko i wyłącznie dzięki rewolucji przemysło-
wej, która sprawiła, że kraje o mniejszej liczbie
ludności mogły zarabiać więcej niż kraje o więk-
szej populacji. W ten sposób powstała swoista
nierównowaga. Obecnie świat wraca do stanu
epoki preindustrialnej. Nie oznacza to bynaj-
mniej, że kraje rozwijające się wchodzą dopiero
do światowej gry gospodarczej. Ten proces za-
czął się znacznie wcześniej, teraz jedynie kraje
te próbują zająć należne im miejsce i doprowa-
dzić do swoistego balansu, który wcześniej zo-
stał naruszony.
Pogoń za zyskiem w krajach bogatej Północy do-
prowadziła do wyprowadzania produkcji z tych
krajów i lokowania jej w biedniejszych krajach
Południa. Tak oto outsourcing zrodził trójkąt
nierówności. Na jednym jego wierzchołku znaj-
dują się w tej chwili światowi producenci (Azja),
na drugim światowi konsumenci ( USA i Euro-
pa), na trzecim – kraje, które dostarczają zasobów
naturalnych (Bliski Wschód). Tak funkcjonujący
porządek doprowadził do gwałtownego wzrostu
gospodarczego w latach 90 i na początku XXI
w. oraz do równie gwałtownego wzrostu niesta-
bilności światowego systemu inansowego, wy-
rażającego się z jednej strony w horrendalnych
rezerwach inansowych krajów-producentów
świata: (Chin, Japonii, Indii), z drugiej zaś w ro-
snącym zadłużeniu krajów konsumenckich, któ-
rych deicyt stale rośnie. Czy ta nierównowaga
była możliwa do utrzymania w dłuższym czasie?
Nadeszła więc pora rozwoju rynków wschodzą-
cych. Przewiduje się, że rynki te w ciągu najbliż-
szych siedmiu lat będą generować większość
światowego produktu krajowego brutto. Zmie-
ni się także pozycja tych gospodarek na świa-
towej mapie – o ile pierwotnie inwestowano w
nich głównie w celu ograniczenia kosztów, o
tyle obecnie zaangażowanie na rynkach wscho-
dzących postrzegane jest jako istotny czynnik
wpływający na realny wzrost przychodów. Ryn-
ki wschodzące już teraz generują ponad 30%
globalnego przychodu, a za kilka lat ma to być
ponad 50%. Pośród tych rynków w regionie Eu-
ropy Wschodniej wyróżnia się Polska, która zna-
lazła się na drugim miejscu zaraz po Rosji jako
najbardziej atrakcyjny kraj dla inwestorów – wy-
nika z raportu Deloitte. Czy oznacza to, że na-
stały wreszcie dobre czasy dla nas? Zobaczymy.
Jedno jest pewne – każda nierównowaga prowa-
dzi do kryzysu, z którego trzeba wyjść. Tylko nie
do końca wiadomo w jaki sposób.
Alicja Kostecka
Zastępca redaktora naczelnego
Kultura innowacji
str
. 24
Innowacyjne DNA
Magazyn Forbes w artykule zatytułowanym „10 najbardziej innowacyj-
nych irm, jak one to robią” (4 kwietnia 2011) przeprowadził ankiety wśród
450 „menedżerów innowacyjności”, których zdeiniowano jako menedże-
rów wyższego szczebla, odpowiedzialnych za R
&
D. Innowacyjność z kolei
określono jako procent z zysku wydawanego na R
&
D.
Strategiczne podejście do zarządzania ryzykiem
str. 40
Wieża kontroli łańcucha dostaw
Właściwe zarządzanie ryzykiem pozwala uniknąć lub zminimalizować sta-
ny kryzysowe, co więcej, zastanowić się, w jaki sposób ryzyko może prze-
łożyć się na lepsze funkcjonowanie łańcucha dostaw.
Operator Logistycznego Roku 2011
str.
58
Oskary Logistyki
Ponad 400 przedstawicieli top managmentu branży TSL uczestniczyło w
jubileuszowej X Gali Logistyki i Transportu. Przy akompaniamencie dyna-
micznego duetu skrzypcowego wręczono statuetki i wyróżnienia zwycięz-
com X edycji Programu Badawczego „Operator Logistyczny Roku 2011”.
3
www.eurologistics.pl / Luty-Marzec 2012 nr 1/2012 (68)
TARGI DLA BANKóW
I SIeCI hANDLOWyCh
GeFCO pODążA DO
AZJI CeNTRALNeJ
wania i infrastruktury IT zorientowane
na usługi, rozwiązania samoobsługowe,
rozwiązania w zakresie optymalizacji
struktury kosztów działania IT.
Targi Wincor World gromadzą decyden-
tów IT z całego świata umożliwiając im
wzięcie udziału w dyskusji na temat roz-
wiązań technologicznych pozwalających
na optymalizację procesów zachodzą-
cych w oddziałach bankowych oraz skle-
pach detalicznych.
W październiku 2012 r. w Rheda-
-Wiedenbrück (Niemcy) odbędą się
doroczne targi dla banków i sieci
handlowych. Wincor Nixdorf wraz z
ponad 40 partnerami na 10 000 m2
powierzchni wystawowej zaprezen-
tuje rozwiązania pozwalające utrzy-
mać i zwiększyć konkurencyjność
oferty, a jednocześnie zoptymali-
zować procesy w sektorze banko-
wo-inansowym oraz sektorze han-
dlu detalicznego. Na całość targów
złoży się cykl seminariów, spotkań,
prezentacji, które stworzą okazję
do lepszego poznania oferty Wincor
Nixdorf.
Na targach zaprezentowane zostaną:
rozwiązania wspierające automaty-
zację procesów w oddziałach banko-
wych i sklepach, platformy oprogramo-
GEFCO uruchomiło nowy korytarz
dystrybucyjny dla samochodów
eksportowanych do Kazachstanu,
Uzbekistanu, Mongolii i Tadżyki-
stanu.
Pojazdy są odbierane co tydzień z plat-
formy w Niemczech, a następnie trans-
portowane do Rygi. Łotewski oddział
przeładowuje samochody na pociągi,
które dostarczają je do docelowych
punktów obioru, takich jak Astana (Ka-
zachstan), gdzie GEFCO od niedawna
ma już swój oddział. Tak zorganizowa-
ny przepływ pozwala na przestrzeganie
wymaganych przez klienta norm jako-
ści, zawłaszcza przy operacjach zabez-
pieczania pojazdów (min. klinowania)
na ciężarówkach, pociągach i w konte-
nerach. Pomimo znaczącego potencjału
konsumpcyjnego tej strefy Azji, wysyła-
ne wolumeny nie są stałe, dlatego GEF-
CO, dzięki elastyczności swojej oferty,
realizuje również wysyłki jednostkowe.
GOODmAN
pODSumOWAł ROK
jedna trzecia wynajętej powierzchni
przypada na krakowski projekt Grupy
- Kraków Airport Logistics Centre. W
roku 2012 Grupa planuje budowę ko-
lejnych 200-300 tys. mkw powierzchni
logistycznej o łącznej wartości około 70-
120 mln EUR. Obecnie Goodman dys-
ponuje w Polsce działkami, na których
może wybudować blisko 896 000 mkw
powierzchni magazynowej, a w planach
na rok 2012 ma również nabycie nowych
gruntów m.in. na Górnym Śląsku i w Po-
znaniu. Nowe projekty budowane przez
Goodman Poland będą najprawdopodob-
niej inansowane przez Goodman Euro-
pean Logistics Fund (GELF). W grudniu
2011 GELF pozyskał nowy kapitał o war-
tości 350 mln EUR, a Polska jest jednym
z głównych rynków inwestycyjnych dla
Funduszu. GELF w przyszłości rozważy
także akwizycje gotowych i wynajętych
obiektów na rynku.
Goodman Poland wynajął w 2011
roku 168 363 mkw powierzchni
magazynowej, z czego 38 000 mkw
zostało oddane do użytku w tym sa-
mym roku.
W 2011 roku Goodman podpisał nowe
umowy najmu z 13 klientami, z czego
INTeRmODALNy ReKORD
W BCT
się możliwości przeładunkowe z wyko-
rzystaniem kolei w BCT. W ramach mo-
dernizacji terminalu kolejowego m.in.
zakupione zostaną nowe suwnice kole-
jowe. Zarząd Morskiego Portu Gdynia
wydłuży też tory kolejowe do trzech linii
po 650 m, tak by pociągi mogły wjeż-
dżać na terminal bez konieczności ich
rozpinania. Realizacja inwestycji przy-
padać będzie na okres od 2012 do 2015
roku i wraz z pozostałymi inwestycjami
w sprzęt przeładunkowy, infrastrukturę
terminala oraz systemy IT podniesie
znacznie zdolność przeładunkową BCT.
Bałtycki Terminal Kontenerowy w
Gdyni odnotował w ubiegłym mie-
siącu najwyższy w swojej historii
udział kontenerów przeładowanych
na kolei. 43,7 proc. kontenerów w
relacji lądowej zostało przewiezio-
nych na torach. Łącznie w BCT prze-
ładowano w styczniu 30 475 TEU.
W efekcie realizacji zaplanowanych in-
westycji, które rozpoczną się w najbliż-
szych miesiącach, znacznie zwiększą
4
Luty-Marzec 2012 nr 1/2012 (68) / www.eurologistics.pl
hIT-KODy KReSKOWe
W NOWeJ SIeDZIBIe
JumBO BOx
DHL Express Poland, dostawca na
rynku krajowych i międzynarodo-
wych przesyłek ekspresowych, po-
nownie wprowadza do oferty DHL
Jumbo Box.
Zapewnia on prosty w obsłudze serwis
doręczania przesyłek dla klientów, którzy
nieregularnie korzystają z międzynaro-
dowej wymiany towarowej. Dzisiaj DHL
Jumbo Box umożliwia wysłanie każdej
pilnej przesyłki towarowej lotniczej do
każdego miejsca na świecie. Klienci ko-
rzystający z usługi mogą wysłać przesył-
kę mając do dyspozycji dwa przedziały
wagowe zawierające ceny przypisane do
stref, w których znajduje się dany kraj
doręczenia. Dodatkowo otrzymują opako-
wanie DHL w celu przygotowania prze-
syłki do wysłania. Jest ono zawarte już w
cenie usługi. Opakowania dostępne są w
dwóch kategoriach wagowych - do 10 kg
oraz do 25 kg. Klient może skorzystać z
prostego eksportu dla przesyłek pilnych,
niezależnie czy jest to tylko jeden artykuł,
czy większa partia towaru.
HIT-Kody Kreskowe otworzył nową
siedzibę obok swojego obiektu pro-
dukcyjno-magazynowego. W budyn-
ku znajdą się dział sprzedaży oraz
dział projektów i wdrożeń. W naj-
bliższym czasie w obiekcie produk-
cyjno-magazynowym planowana
jest rozbudowa parku maszynowego
leksograicznej drukarni etykiet
oraz usług serwisowych sprzętu Au-
toID.
Poprawa warunków prac wpłynie na
rozwój form współpracy z klientami.
Firma dysponuje kilkoma salami po-
zwalającymi na organizowanie szkoleń
i prezentacji jednocześnie dla 60 osób.
Wyposażone w profesjonalny sprzęt
multimedialny, sale konferencyjne
oraz stale uzupełniany zasób urządzeń
demonstracyjnych dają możliwość re-
alizacji efektywnych i różnorodnych te-
matycznie programów szkoleniowych z
zakresu AutoID.
KuehNe + NAGeL
pRZeJmuJe LINK LOGISTICS
INTeRNATIONAL
CeRTyFIKAT ISO 27001
DLA DAChSeR
1 lutego 2012 Dachser certyikował
autorskie systemy informatyczne
zgodnie z normą bezpieczeństwa in-
formacji ISO/IEC 27001:2005.
Niezależni kontrolerzy TÜV SÜD po-
twierdzili, że system zarządzania bez-
pieczeństwem informacji irmy Dach-
ser odpowiada najsurowszym normom.
Centrala IT irmy Dachser w Kempten
we własnym zakresie deiniuje i pro-
gramuje systemy do zarządzania trans-
portem (DOMINO, OTHELLO), opera-
cjami na magazynie (MIKADO) oraz
tworzy internetowe aplikacje eLogistics,
zapewniające monitorowanie całego
łańcucha dostaw w czasie rzeczywi-
stym. Certyikacja według normy ISO/
IEC 27001:2005 obejmuje wszystkie
merytoryczne aspekty bezpieczeństwa
informacji: ochronę antywirusową, prze-
ciwspamową, bezpieczeństwo aplikacji
internetowych, aż po regulacje w za-
kresie poufności danych oraz systemu
zarządzania ryzykiem na wszystkich
płaszczyznach. Certyikacja zgodna z tą
normą nie jest czynnością jednorazową
- to ciągły proces doskonalenia, zakoń-
czony corocznym audytem kontrolnym,
warunkującym jej odnowienie.
Firma Kuehne + Nagel podpisała
umowę przejęcia australijskiej wy-
specjalizowanej irmy spedycyjnej
Link Logistics International Pty.
Ltd.
Przejęcie jest zgodnie z globalną stra-
tegią rozwoju działalności w zakresie
logistyki towarów szybko psujących się.
Utworzona w 1998 roku irma Link Lo-
gistics jest prywatną irmą spedycyjną
z centralą w Melbourne i oddziałami w
Sydney i Tasmanii. Wyspecjalizowana w
zarządzaniu chłodniczym łańcuchem do-
staw, irma oferuje kompleksowy serwis
dla dostaw towarów łatwo psujących się
dla szpitali i rynków konsumpcyjnych,
głównie w Azji i na Bliskim Wschodzie.
Jej miejscowe oddziały zapewniają in-
tegralność produktów takich jak mięso,
owoce i warzywa; serwis usług dodat-
kowych włączając w to kontrole jakości,
klasyikacje produktu i sortowanie, chło-
dzenie i znakowanie. Link Logistics jest
irmą nr 1 w Australii pod względem
spedycji lotniczej w odniesieniu do eks-
portu towarów szybko psujących się i
zatrudnia 33 osoby.
CeNTRum KOmpeTeNCyJNe
CONSAFe mOBILITy
Firma Consafe Logistics uruchomi-
ła Centrum Kompetencyjne Consafe
Mobility w Polsce – największy ośro-
dek tego typu w swoich strukturach
międzynarodowych. Celem instytucji
jest tworzenie i wdrażanie mobil-
nych rozwiązań informatycznych bę-
dących wsparciem dla irm w obsza-
rze sprzedaży, serwisu, dystrybucji
oraz transportu.
Centrum kompetencyjne składa się z ze-
społu deweloperów świadczących usługi
programistyczne dla polskich i między-
narodowych irm. Jego działalność będzie
skoncentrowana głównie na tworzeniu
zaawansowanych programów oraz apli-
kacji dedykowanych przedsiębiorstwom
na urządzenia mobilne typu smartfon
oraz tablet. Grupa programistów centrum
Consafe Mobility dodatkowo wspierana
jest przez informatyków specjalizujących
się w programowaniu baz danych oraz
systemów mobilnych.
5
Luty-Marzec 2012 nr 1/2012 (68) / www.eurologistics.pl
Plik z chomika:
Szymuszka
Inne pliki z tego folderu:
kleska-restrukturyzacyjna-molocha.pdf
(249 KB)
zasoby-ukryte-w-pracownikach.pdf
(535 KB)
eliminowanie-marnotrawstwa.pdf
(242 KB)
przesylka-na-cztery-rece.pdf
(223 KB)
katalizator-postepu.pdf
(309 KB)
Inne foldery tego chomika:
Pliki dostępne do 27.02.2021
Angielski
Anxiety Coaches Podcast
Audiobooks ENG
Audiobooks PL
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin