Konspekt lekcji INFORMATYKI dla klasy VI Szkoły podstawowej
Część ogólna lekcji
(tzw. metryczka konspektu)
1. Data: Przedmiot: Informatyka
Klasa: VI
2. Miejsce odbywania zajęć:
3. Temat jednostki metodycznej: Programowanie i animacja w Baltie.
4. Temat jednostki lekcyjnej: Proste programy w środowisku Baltie .
5. Cele lekcji:
a) Dydaktyczne:
- Poznawcze:
- Uczeń zna podstawowe komendy w Baltie.
- Uczeń wie jak uruchomić i zatrzymać całkowicie oraz na określoną ilość czasu program w Baltie.
- Uczeń zna terminologię związaną z programem Baltie.
- Kształcące:
- Uczeń potrafi zaprogramować proste programy w Baltie.
- Uczeń potrafi poruszać się po programie Baltie ( potrafi przełączać tryby, potrafi znaleźć obiekty w banku przedmiotów oraz wszystkie potrzebne komendy do napisania kodu)
b) Wychowawcze
- Uczeń postępuje zgodnie z poleceniami nauczyciela.
- Uczeń stosuje się do zasad BHP sali komputerowej
- Uczeń rozwija swoją: kreatywność, samodzielność, wyobraźnię, inicjatywę, zaangażowanie, dyscyplinę, kulturę osobistą.
- Uczeń wykazuje szacunek wobec nauczyciela.
6. Metody pracy nauczyciela:
- Programowane: z użyciem komputera
- Pokaz z objaśnieniem
7. Środki dydaktyczne:
-Komputer
-Tablica Interaktywna
-Załączniki w postaci programów do wykonania
8. Forma organizacji pracy uczniów:
- praca zbiorowa
- praca indywidualna (na komputerach)
9. Czas trwania lekcji: 45min
10. Prowadzący lekcję:
Część szczegółowa lekcji
OGNIWA LEKCJI
PRZEBIEG LEKCJI
CZAS
Czynności
nauczyciela
ucznia
I. Stworzenie ładu zewnętrznego i wewnętrznego
- Przedstawia się
- Sprawdza obecność
- Informuje o pracy na ocenę
-Wita się z nauczycielem.
-Potwierdza swoją obecność na lekcji
-Słucha informacji związanych z ocenianiem na lekcji
3 min
II. Poznanie faktów i
opracowanie nowego materiału
- Podaje temat lekcji.
Zadaje proste pytania w celu przypomnienia wiadomości z ostatniej lekcji.
Przekazuje podstawową wiedzę na temat programu Baltie. Nauczyciel informuje, iż powinno się pytać gdy się czegoś nie wie.
Zapisanie tematu do zeszytu.
Uwaga na lekcji.
Odpowiadanie na pytania zadane przez nauczyciela.
Obserwowanie pokazu objaśniającego.
5 min
III. Kształtowanie pojęć
Uczeń dostaje gotową notatkę na kartce
(Załącznik 1)
Nauczyciel czyta oraz objaśnia notatkę.
Zapoznanie się z notatką, wklejenie jej do zeszytu.
IV. Wiązanie teorii z praktyką
Przechodzi do praktycznego pokazania uczniom poszczególnych opcji programu. W tym celu uruchamia program i pokazuję poszczególne przyciski krok po kroku tłumacząc do czego służą.
Szczegółowa obserwacja pokazu prowadzonego na tablicy interaktywnej.
7 min
V. Kształtowanie umiejętności i nawyków4
Prosi uczniów aby usiedli przy stanowiskach komputerowych oraz wykonali zadanie praktyczne. (Ilość zadań dopasowana do poziomu przyswajania wiedzy przez uczniów) Załączniki 2-5
Wykonuje zadanie praktyczne przy stanowiskach komputerowych
20 min
VI. Utrwalenie wiadomości
Krótkie pytania odnośnie poznanych komend i ich zastosowania w prostych programach w Baltie.
Prosi o zostawienie porządku przy stanowiskach komputerowych oraz wyłączenie monitorów.
Uważne słuchanie nauczyciela oraz odpowiadanie na pytania.
Zostawia porządek przy stanowisku oraz wyłącza monitor.
2 min
VII. Kontrola i ocena
Następuje kontrola i ocena pracy uczniów.
Żegna się z uczniami.
Oczekiwanie na sprawdzenie pracy.
Żegna się z nauczycielem.
3min
Załącznik1
- krok do przodu - obrót w lewo oraz w prawo
- Czekaj na naciśnięcie klawisza lub przycisku myszy
(jeżeli ustawimy ten przycisk na końcu kodu naszego programu, ten nie zamknie się od razu po wykonaniu wszystkich czynności Balti'ego)
Możemy też ustawić czas po którym Baltie zacznie wykonywać kolejną czynność bądź też zamknie program.
Np.
Taki kod spowoduje , że Baltie zrobi krok, a następny dopiero po 3 sekundach ( gdyż czas jest mierzony w milisekundach – 1/1000 sekundy).
- Bank przedmiotów
Symbol służący do powtarzania czynności.
Umieszczamy naszą czynność pomiędzy nawiasami, a przed nim wstawiamy liczbę powtórzeń danej czynności.
Taki kod oznaczać będzie, że Baltie wyczaruje obok siebie dziesięć tulipanów.
Program wraz z przykładowym kodem. Załącznik 5
Program przykładowy robiony na tablicy wraz z kodem. Załącznik 2
Program z przykładowym kodem . Załącznik 3
Program wraz z przykładowym kodem. Załącznik 4
yo5h1yuk1