PROGRAM ZAJĘĆ PRZYGOTOWUJĄCY UCZNIÓW KLAS VI DO SPRAWDZIANU PO SZKOLE PODSTAWOWEJ (język polski)
Pomysł stworzenia programu powstał po analizie wyników sprawdzianu klas szóstych w roku szkolnym 2011/2012 oraz po analizie sprawdzianów próbnych w klasie z VI b przeprowadzanych od klasy IV. Konieczność podjęcia działań zmierzających do lepszego przygotowania uczniów do sprawdzianu zauważyło zarówno KO w Opolu, organ prowadzący, rodzice i nauczyciele.
Czas trwania programu:
Program realizowany będzie od września 2012 roku do kwietnia 2013 roku.
Uczestnicy:Uczniowie klasy VI b szóstych, którzy wyrażą chęć uczestniczenia w zajęciach.
Cel główny:
Głównym celem zajęć jest przygotowanie uczniów do sprawdzianu po szóstej klasie poprzez kształcenie umiejętności określonych w standardach: czytanie, pisanie, rozumowanie, wykorzystanie wiedzy w praktyce, korzystanie z informacji. Szczególna uwaga poświęcona będzie pracy nad standardami: czytanie, pisanie, korzystanie z informacji. Uczniowie zapoznawani również będą z zasadami organizacyjnymi egzaminu zewnętrznego.
Cele ogólne: • wyposażenie ucznia w umiejętności określone standardami wymagań na II etapie edukacji; • kształcenie nawyku systematycznej pracy; • kształcenie umiejętności planowania pracy; • stwarzanie podstaw do samokształcenia; • zapoznanie uczniów z organizacją egzaminu zewnętrznego; • wyrabianie nawyku sprawdzania otrzymanych odpowiedzi i poprawiania błędów; • zapoznanie uczniów ze sposobami rozwiązywania zadań zamkniętych. Cele dla nauczyciela: • kształcenie umiejętności czytania, pisania, korzystania z informacji;
- dostarczanie wiedzy z różnych źródeł; • uzupełnianie ewentualnych braków w wiedzy i umiejętnościach uczniów;• motywowanie ucznia do systematycznej pracy; • stwarzanie sytuacji sprzyjających właściwemu planowaniu pracy.Cele dla ucznia: • rozwijanie umiejętności czytania, pisania, korzystania z informacji • nabywanie wiedzy z różnych źródeł; • wyrabianie nawyku systematycznej pracy; • planowanie swoich działań; • nabywanie wiedzy i umiejętności umożliwiających samokształcenie;• wyrównanie braków w wiadomościach i umiejętnościach;• utrwalenie umiejętności zdobytych na lekcjach;• doskonalenie umiejętności czytania tekstu; • wzbudzanie motywacji do nauki;• odczytywanie informacji z wykresów i diagramów;
TREŚCI KSZTAŁCENIA
Tworzenie i odczytywanie diagramów, wykresów i tabelCzytanie tekstu ze zrozumieniemPraca z tekstem źródłowym i literackimKorzystanie ze źródeł informacji
Powtórzenie wiadomości o częściach mowy i częściach zdania
Analiza wierszyPisanie zaproszenia i ogłoszeniaPisanie sprawozdania. Zaznaczanie odpowiedzi w karcie odpowiedziSprawdzanie odpowiedzi i poprawianie błędówPomoce dydaktyczne: • karty pracy, • gry dydaktyczne, • słowniki i encyklopedie, • Internet, • międzyprzedmiotowe arkusze testowe przygotowujące do sprawdzianu uczniów kończących szkołę podstawową,• arkusze egzaminacyjne z lat poprzednich. Metody i formy pracy:• praca z tekstem, • praca ze słownikami i encyklopedią,• praca z mapą i diagramem,• uzupełnianie kart odpowiedzi,Przewidywane osiągnięcia: • umiejętności określone standardami wymagań; • podstawowa wiedza i umiejętności niezbędne w dalszym kształceniu i samokształceniu; • świadomość konieczności planowania działań; • motywacja do nauki;• nawyk systematycznej pracy; Sposoby ewaluacji:• analiza wyników sprawdzianu klas szóstych i porównanie z wynikami z lat poprzednich;• wyniki próbnych sprawdzianów klas szóstych;• opinie uczniów i ankiety.Uwagi o realizacji:
Program będzie realizowany w wymiarze 1 godziny tygodniowo w formie zajęć w ramach tzw. godziny karcianej dla uczniów klasy VI b. Na każdych zajęciach dodatkowo uczniowie rozwiązywać będą indywidualnie lub grupowo krótki test, w którym pojawi się kilka zadań zamkniętych i otwartych związanych z omawianym tematem. Uczestniczenie w zajęciach nie jest obowiązkowe.
I.Pawlak