#00x-O Bo Yin Ra.pdf

(128 KB) Pobierz
BÔ YIN RÂ
Jest to duchowe imię człowieka, który w świeckim
życiu nazywał się Józef A. Schneiderfranken .
Urodził się w Bawarii w 1876 roku a zmarł w 1943.
Był malarzem oraz autorem trzydziestu dwu książek,
w których zawarł swoją naukę.
.
Główną siłę oddziaływania Bô Yin Râ odnajdujemy
w licznych publikacjach jakie ukazały się w latach 1919
– 1939. Nie tworząc żadnego nowego systemu wiedzy
względnie wiary, ani też żadnej nowej szkoły, z różnych
perspektyw ukazuje nam drogę, na której człowiek już
w trakcie swej ziemskiej egzystencji potrafi uświadomić
sobie swą nieprzemijającą duchowość.
1
1027944653.002.png 1027944653.003.png 1027944653.004.png 1027944653.005.png
 
Księga o Żywym Bogu , Księga o Zaświecie i Księga
o Człowieku tworzą trylogię. Bo chociaż każda z tych
trzech ksiąg z osobna jest w sobie zamknięta i stanowi
istniejącą dla siebie całość, to jednak stoją one także
w wewnętrznym związku między sobą i znajdzie się
wiele miejsc, które się wzajemnie wyjaśniają.
„Szukasz wciąż Boga w bezgranicznych dalach.–
Zaprawdę jednak, powiadam ci: Póki się Bóg twój nie
»narodzi« w tobie, a ty w Nim, nie znajdziesz Go nig-
dzie! Póki ci się Bóg twój nie »narodzi«, daremnie
będziesz wstrząsał bezkresy przestworzy swym roz-
paczliwym wołaniem o Boga… Powiadano ci, że czło-
wiek ziemski jest utajonym »Bogiem« i że musiałby tyl-
ko dojść do poznania samego siebie, by już po wszy
stkie wieki czuć się Bogiem. Ci, co tak do ciebie mówi-
li, byli zaprawdę ileż dalej od Boga, niż sądzili! Nie ty
jesteś Bogiem, ale tylko w tobie może się na tej ziemi
ukształtować twój Bóg, a wtedy będziesz tak z nim ze-
spolony, jak słowo z myślą stopione jest w pieśni!–
A wtedy już nic nie zdoła rozłączyć cię z twoim Bo-
giem! Po wieki wiecznie będzie żył w tobie! — Więc
nie szukaj już Boga w nieskończonej dali ani też w ja-
kimś niedostępnym świecie, hen ponad wszystkim
i gwiazdami! – Dopóki wciąż szukasz Boga, Bóg twój
nie »ukształtował« ci się jeszcze! Skoro ci się kiedyś
» narodzi«, nie będziesz mógł szukać go więcej. Nie ma
niepotrzebniejszej rzeczy, niż » szukanie Boga!« Nato-
miast staraj się znaleźć w sobie drogę, którą Bóg twój
może wyjść na spotkanie twoje! Staraj się nadto tak
przygotować w sobie wszystko, aby się Bóg twój mógł
z tobą zjednoczyć! Zważ, wola wiecznego, wszechogar-
niającego Ducha » chce« ciebie i » żyje« w tobie, aby się
2
kiedyś móc w tobie jako twój Bóg »narodzić« ! – Niech
w duszy twojej nastanie odtąd »adwent« – czas przygo-
towania – albowiem słuchaj: tyś jest »Betlejem« i w
tobie zjawić się ma Król twój, który cię może zbawić –
jedyny, który cię zbawić może!
Nauczał w swoich pracach dróg powrotu człowieka
do sfery duchowej. Jego zdaniem bowiem forma czysto
duchowa jest pierwotną formą istnienia człowieka.
W tej formie jest on twórcą wszystkich bytów zjawisko-
wych (widzialnych i niewidzialnych). Stopniowo „zstę-
puje” od tworów bardziej świetlistych do coraz bardziej
„gęstych”. Ostateczne łączy się z jednym ze swych two-
rów – zwierzęciem – w wyniku „upadku”.
Na pierwszy rzut oka ta koncepcja „upadku” przypo-
mina mity gnostyckie. Ważną różnicą jest jednak brak
rysu dualistycznego: świat nie jest diabelskim tworem
demiurga, ale wytworem samych ludzi, którzy uwikłali
się we własny twór. Pod tym względem koncepcja ta
przypomina koncepcje buddyjskie (świat jako wytwór
zbiorowego wyobrażenia istot, które zapomniały, że są
buddami).
Zamiast gnostyckiego dualizmu Bô Yin Râ głosi
pozytywnie wartościowaną biegunowość (bliską taois-
tycznej koncepcji in-jang) przenikającą całość bytu ma-
terialnego oraz duchowego. Również człowiek w formie
duchowej istnieje jako jedność bieguna kobiecego i mę-
skiego. Rozdwojony został w wyniku „upadku”, zjedno-
czenia się z fizycznym ciałem zwierzęcia.
Na ziemi istnieje poza tym hierarchia ludzi istnieją-
cych nadal w formie duchowej, którzy w ukryty sposób
wspierają tych, którzy chcą się wspinać w drodze po
kolejnych stopniach, do prawdziwego człowieczeństwa.
3
Grono tych osób, „Jaśniejących Praświatłem”, tworzyć
ma „Świątynię Wieczności” niewidzialną dla ludzkich
zwierzęcych oczu aczkolwiek umiejscowioną gdzieś
w Himalajach, w krainie Himavatu. Porównuje ich do
bothisattw czy aniołów stróżów. Osoby te, w większości
ludzie nigdy nie inkarnowani w zwierzęcych ciałach i w
związku z tym nie rozdwojeni, pomagają śmiertelnikom
w ich poszukiwaniach Boga.
Zdaniem Bô Yin Râ Boga można znaleźć jedynie
w sobie. Bóg jest tym, co stanowi istotę jaźni duchowej
człowieka (znowu podobieństwo z buddyzmem). Tego
Boga człowiek musi sam w sobie ukształtować, a naj-
ważniejszym po temu instrumentem jest słowo. Bô Yin
była autorem osobnej książeczki zawierającej ułożo-
ne przez niego mantry w języku niemieckim, ale
w zasadzie wszystkie jego książki o tematyce duchowej
mają oddziaływać na czytelnika w podobny sposób:
mają przenikać go nastrojem, wpływać nie tyle na jego
intelekt, co na głębię jaźni. Stąd też główną praktyką
kogoś, kto podąża ścieżką wskazaną przez tego autora
jest wielokrotne czytanie jego książek i poddawaniu się
ich wpływowi.
Wielu osobom koncepcja ta przypominała i przypo-
mina teozofię, ale chyba głównie z tego powodu, że
została sformułowana w języku epoki, w której obie
powstały. Wspólne jest też może przekonanie o istnieniu
pewnego wspólnego jądra wszystkich religii, jednak o
ile, jak się wydaje, teozofowie tego jądra poszukują dro-
gą ”indukcyjną”, badając różne tradycje religijne, to
Yin Râ doszedł do tego przekonania raczej na drodze
doświadczenia wglądu mistycznego. Choć sam Bô Yin
przeciwstawiał się (np. w artykule W sprawie osobi-
stej ) określaniu jego doświadczeń jako mistyki jak i
4
zaliczaniu go do grona teozofów czy okultystów, prze-
ciwko którym zresztą często występował.
Nauka duchowa Bo Yin Ra składa się z następujących
32 książek:
1. Księga sztuki królewskiej
2. Księga o Bogu żywym
3. Księga o zaświecie
4. Księga o człowieku
5. Księga o szczęściu
6. Droga do Boga
7. Księga miłości
8. Księga pociechy
9. Księga rozmów
10. Tajemnica
11. Mądrość Jana
12. Drogowskaz
13. Upiór wolności
14. Droga moich uczniów
15. Misterium Golgoty
16. Magia kultu i mit
17. Sens życia
5
1027944653.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin