ŁACIŃSKA TERMINOLOGIA PRAWNICZA – W. Dajczak
Rzym.amu.edu.pl
Prawo = fas, ius, lex
Fas – wersja historycznie najstarsza – XVw pne – reguły porządkujące funkcjonowanie społeczeństwa – prawo normatywne, później prawo religijne
Ius – I w pne – ogół norm prawnych
Lex – I w pne – reguły prawne ustanowione przez ustawę - prawo ustawodawcze
Contra ius fasque – przeciw prawu boskiemu i ludzkiemu
Fas est – jest rzeczą godziwą
Per fas et nefas – wszelkimi środkami godziwymi i niegodziwymi
Prawa pozytywistyczne (przy nadużyciu):
Ius est ars boni et aequi – prawo jest sztuką tego, co dobre i sprawiedliwe
Ius recipsit aequitaten – prawo ma na względzie sprawiedliwość
Ius et fraus nonquam cohabitant – prawo i działanie podstępnie nigdy nie współdziałają
Prawa naturalistyczne:
Summus Ius summa iniura – najwyższe prawo najwyższym bezprawiem
Dura lex sed lex – surowe prawo, ale prawo
Lex lubeat non disputet – prawo nakazuje, a nie dyskutuje
Iusita est constans et perpetua voluntas Ius suum cuique tribuendi – spawiedliwość jest stałą i trwałą wolą oddania każdemu swojego prawa (tego,co do niego należy)
Iuris praecepta sunt hale: honeste vivere, alteruj non laedere, suum cuique tribuere – nakazy prawa są takie: żyć uczciwie, nie szkodzić innemu, oddać każdemu to, co odpowiada jego uprawnieniu
Non omne, quo licet, honestum est – nie wszystko, co jest dozwolone, jest godziwe
Nom.
Lex (fem.)
leges
Ius
Iura
Gen.
Legis
Legum
Iris
Iurum
Dat.
Legi
Legibus
Iuri
Iuribus
Acc.
Legem
Leges
Voc.
Lex
Abi.
Lege
Iure
Łacińska terminologia prawnicza - wykład pierwszy (Wojciech Dajczak)
/ Corpus iuris civilis - zbiór prawa cywilnego (nazwa zbioru prawa rzymskiego)
v Prawo:
o / fas - godzi się, godziwość, prawo boskie (oznacza sferę działania dozwoloną i osłanianą przez religię, w starożytności reguły porządkujące funkcjonowanie społeczności) /
o / fas est - jest rzeczą godziwą /
o / per fas et nefas - wszelkimi dozwolonymi lub niedozwolonymi środkami; nie przebierając w środkach (nieuczciwy zabieg erystyczny, występuje wtedy, gdy postulujemy jakąś tezę i przytaczamy kilka argumentów, które ją uzasadniają, nasz dyskutant obala jeden z argumentów, a następnie triumfalnie oświadcza, że nasza teza nie ma podstaw, chociaż nie powiedział ani słowa o innych, przytoczonych przez nas argumentach) /
o / contra ius fasque - przeciw prawu boskiemu i ludzkiemu /
o / ius – prawo /
o / ius est ars boni et aequi - prawo jest sztuką tego co dobre i słuszne (paremia prawnicza odnosząca się do najbardziej podstawowych aspektów moralnych prawa, oznaczała ogólną dyrektywę, iż wartości dobra (bonum) i słuszności (aequium) stanowią dla systemu prawa wartości fundamentalne, a prawo powinno być interpretowane i stosowane zawsze z ich uwzględnieniem) /
o / ius recipsit aequitatem - prawo ma na względzie sprawiedliwość /
o / summum ius, summa iniura - najwyższe prawo najwyższym bezprawiem, najwyższe prawo największą niesprawiedliwością, szczyt prawa (to) szczyt bezprawia (zbyt ściśle, formalnie wymierzona sprawiedliwość staje się krańcową niesprawiedliwością, krzywdą; zbyt surowa kara jest krzywdą; zbyt formalnie wymierzona sprawiedliwość może stać się niesprawiedliwością, krzywdą; zbyt ścisłe trzymanie się reguł kodeksowych prowadzi do największej niesprawiedliwości) /
o / lex - ustawa, prawo /
o / dura lex, sed lex - surowe prawo, ale prawo; twarde prawo, ale prawo (rzymska zasada prawnicza wyrażająca absolutną supremację norm prawa, zgodnie z którą należy bezwzględnie stosować się do przepisów ustawy niezależnie od ich uciążliwości oraz konsekwencji dla zobowiązanego) /
o / lex iubeat non disputet - prawo nakazuje, a nie dyskutuje /
· Odmiana lex i ius:
lex
ius
lex (fem.)/leges
ius (neutra.)/iura
legis/legum
iuris/burum
...
ksajad