11.Andrzej Komosa - Ekonomika i organizacja firmy handlowej.pdf

(1032 KB) Pobierz
ANDRZEJ KOMOSA
EKONOMIKA I ORGANIZACJA
FIRMY HANDLOWEJ
1
CZĘŚĆ
EKONOMIC
207
SPIS TREŚCI
1. WIADOMOŚCI WSTĘPNE
3
1.1. Firma jako uczestnik procesu gospodarczego
3
1.2. Rodzaje firm handlowych
7
1.2.1. Forma prawna przedsiębiorstw handlowych
7
lednoosobowe przedsiębiorstwo prywatne. ...
9
Spółka cywilna
10
Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
10
Spółdzielnia
15
Spółka akcyjna
16
Spółka jawna
18
Spółka komandytowa
18
Przedsiębiorstwo państwowe
19
Spółka z udziałem podmiotów zagranicznych
20
1.2.2. Przedmiot działania przedsiębiorstwa handlowego
21
1.2.3. Zakres działania przedsiębiorstwa handlowego
25
1.2.4. Wielkość przedsiębiorstwa handlowego i jego charakter organizacyjny
26
1.3. Instytucje wspomagające i uzupełniające działalność handlową
27
1.4. Formy działalności gospodarczej uzupełniające działalność handlową
32
2. HANDEL DETALICZNY
35
2.1. Formy i funkcje handlu detalicznego
35
2.1.1. Przemiany w handlu detalicznym
35
2.1.2. Funkcje handlu detalicznego
40
2.1.2.1. Zakup towarów
40
2.1.2.2. Sprzedaż
42
2.1.2.3. Zapasy
45
2.1.3. Formy handlu detalicznego
48
2.1.3.1. Handel stacjonarny
49
2.1.3.2.Handel ruchomy
56
1021661369.051.png 1021661369.062.png 1021661369.063.png 1021661369.064.png 1021661369.001.png 1021661369.002.png 1021661369.003.png 1021661369.004.png 1021661369.005.png 1021661369.006.png 1021661369.007.png 1021661369.008.png 1021661369.009.png 1021661369.010.png 1021661369.011.png 1021661369.012.png 1021661369.013.png 1021661369.014.png 1021661369.015.png 1021661369.016.png 1021661369.017.png 1021661369.018.png 1021661369.019.png 1021661369.020.png 1021661369.021.png 1021661369.022.png 1021661369.023.png
208
2.1.3.3. Handel wysyłkowy
58
2.1.4. Opakowania w handlu detalicznym
60
2.2. Lokal handlowy
64
2.2.1. Lokalizacja punktów sprzedaży detalicznej
64
2.2.2. Standard obsługi
66
2.2.3. Wygląd zewnętrzny punktów sprzedaży detalicznej
68
2.2.4. Wnętrze punktów sprzedaży detalicznej
70
2.2.5. Wyposażenie punktów sprzedaży detalicznej
74
2.2.5.1. Wyposażenie podstawowe
75
2.2.5.2. Wyposażenie pomocnicze
100
2.2.6. Organizacja pracy w punktach sprzedaży detalicznej
101
2.3. Towar jako przedmiot handlu
109
2.3.1. Źródła zakupu towaru
109
2.3.2. Wybór dostawcy
109
2.3.3. Zamawianie towarów
113
2.3.4. Odbiór ilościowy i jakościowy
117
2.3.5. Rozmieszczenie towarów w punkcie sprzedaży detalicznej
118
2.3.6. Asortyment towarowy
119
2.3.7. Poziom zapasów towarowych w handlu detalicznym
125
2.3.8. Niedobory towarowe
130
2.3.9. Odpowiedzialność materialna pracowników
133
2.4. Kształtowanie cen sprzedaży
140
2.4.1. Cena towarów i jej elementy
140
2.4.2. Rodzaje cen
142
2.4.3. Kształtowanie cen w punkcie sprzedaży detalicznej
143
2.5. Sztuka sprzedawania
152
2.5.1. Sprzedawca i jego kwalifikacje..
152
?.5.2. Motywy zachowań konsumentów
156
2.5.3. Przebieg sprzedaży w sklepie
158
1021661369.024.png 1021661369.025.png 1021661369.026.png 1021661369.027.png 1021661369.028.png 1021661369.029.png 1021661369.030.png 1021661369.031.png 1021661369.032.png 1021661369.033.png 1021661369.034.png 1021661369.035.png 1021661369.036.png 1021661369.037.png 1021661369.038.png 1021661369.039.png 1021661369.040.png 1021661369.041.png 1021661369.042.png 1021661369.043.png 1021661369.044.png 1021661369.045.png 1021661369.046.png 1021661369.047.png 1021661369.048.png 1021661369.049.png 1021661369.050.png 1021661369.052.png 1021661369.053.png
209
2.5.4. Załatwianie reklamacji
168
2.5.5. Aktywizacja sprzedaży
173
2.6. Zapłata za towar
177
2.6.1. Formy zapłaty za towar
177
2.6.2. Odprowadzanie utargów
187
2.6.3. Dokumentacja związana ze sprzedażą
190
Bibliografia
205
Spis treści
207
1021661369.054.png 1021661369.055.png 1021661369.056.png 1021661369.057.png 1021661369.058.png 1021661369.059.png 1021661369.060.png 1021661369.061.png
1. WIADOMOŚCI WSTĘPNE
1.1. FIRMA JAKO UCZESTNIK PROCESU
GOSPODARCZEGO
Gospodarowanie to najbardziej efektywny sposób wykorzystywania
zasobów 1 . Konieczność racjonalnego wykorzystania zasobów wynika z
ograniczonej ich ilości, zasoby bowiem występują zazwyczaj w ilościach
mniejszych niż zapotrzebowanie na nie. Gospodarowanie ma charakter ciągły i
dlatego też mówiąc o gospodarowaniu używa się określenia proces
gospodarczy. Proces ten obejmuje produkcję, wymianę i konsumpcję.
Pojęcie firma to termin niejednoznaczny. W zasadzie powinno się go
używać w znaczeniu, jakie nadaje mu kodeks handlowy 2 , a więc: firma to
nazwa, pod którą spółka prawa handlowego prowadzi swą działalność. Często
jednak pojęcia firma używa się zamiennie z takimi pojęciami, jak:
przedsiębiorstwo, zakład pracy i inne. Tak więc np. firma "E. Wedel" to sama
nazwa, a nie całe przedsiębiorstwo, które produkuje i dostarcza na rynek
wyroby cukiernicze.
Przedsiębiorstwo to wyodrębniona pod względem ekonomicznym i
prawnym jednostka gospodarcza, która samodzielnie prowadzi działalność i
podejmuje ryzyko tej działalności po to, aby osiągnąć zysk. Pojęcie przedsię-
biorstwo jest bardzo szerokie obejmuje ono bowiem nie tylko jednoosobowe
przedsiębiorstwa prywatne, przedsiębiorstwa państwowe, lecz także wszel-
kiego rodzaju spółki czy spółdzielnie. Obok określeń: firma i przedsiębiorstwo
używa się także - i to zarówno w języku potocznym, jak i w literaturze
ekonomicznej czy przepisach prawnych - określeń podmiot gospodarczy czy
zakład.
Podmiot gospodarczy to jednostka prowadząca na własny rachunek, w
celu osiągnięcia zysku, działalność gospodarczą, czyli: wytwórczą, bu-
dowlaną, handlową lub usługową. Przedmiotem zainteresowania ekonomiki i
1 Zasoby - termin omawiany na lekcjach podstaw ekonomii; obejmuje zasoby naturalne (ziemia, surowce
mineralne i inne zasoby dostarczane przez naturę), zasoby ludzkie (kwalifikacje zatrudnionych
pracowników, a więc ich wiadomości i umiejętności) oraz zasoby kapitałowe (środki finansowe oraz nabyte
za nie maszyny i urządzenia, hale fabryczne itd.).
2 Kodeks handlowy - kompleksowy akt prawny, regulujący zasady prowadzenia działalności gospodarczej
przez niektóre spółki.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin