CX łożyska skośne poprzeczne dok.2_PL.pdf
(
1689 KB
)
Pobierz
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
CZĘŚĆ VII. PROGRAM PRODUKCYJNY CX
2. Łożyska kulkowe skośne poprzeczne
2. Łożyska kulkowe skośne poprzeczne - wprowadzenie
TABELE:
2.
ŁOŻYSKA KULKOWE SKOŚNE POPRZECZNE
2.1.
kulkowe jednorzędowe skośne – standardowe
2.2.
kulkowe jednorzędowe skośne – do parowania
2.3.
kulkowe jednorzędowe skośne szybkoobrotowe
2.4.
kulkowe skośne dwurzędowe
2.5.
kulkowe skośne jednorzędowe dwukierunkowe (Q, QJ)
WPROWADZENIE:
Wyróżnia się wiele wykonań bieżni odpowiednio dla kątów
działania:
2. Łożyska kulkowe skośne poprzeczne
•
25°
- oznaczenie
A
lub
AC
lub
E
za symbolem łożyska
•
26°
- oznaczenie
AA
za symbolem łożyska
•
40°
- oznaczenie
B
za symbolem łożyska
•
15°
- oznaczenie
C
za symbolem łożyska
•
12°
- oznaczenie
CA
za symbolem
łożyska – wykonania
specjalne szybkoobrotowe
•
10°
- oznaczenie
CB
za symbolem
łożyska – wykonania
specjalne szybkoobrotowe
Serie wymiarowe
•
jednorzędowe jednokierunkowe
- 718.. 719.. 70.. 72.. 73.. 74..
•
dwurzędowe dwukierunkowe
- 38.. 39.. 30.. 32.. 33..
•
jednorzędowe dwukierunkowe
- Q19.. Q10.. Q12.. Q2.. Q3..
- QJ19.., QJ10.., QJ12.., QJ2.., QJ3..
Serie wymiarowe pozostają w ścisłym związku z kątem
wykonania bieżni wewnętrznej:
•
dla serii wąskich i lekkich jak 718.., 719.., 70.. stosuje się
najczęściej kąty A i C, np. 7016 ATBP4, 7000 CTBP4,
•
dla serii średniej 72.. stosuje się wszystkie kąty A, B, C
np. 7206 B, 7210 C, 7209 ATBP5,
•
dla serii szerokich i ciężkich 73.., 74.. stosuje się
najczęściej kąt B np. 7322 BM.
2.1. Łożyska kulkowe skośne jednorzędowe poprzeczne
2.1.1. Budowa
Łożyska kulkowe skośne jednorzędowe jednokierunkowe
poprzeczne nie są rozłączne, składają się z pierścienia ze-
wnętrznego, pierścienia wewnętrznego oraz koszyka z kul-
kami prowadzonego na pierścieniu wewnętrznym (litera
B za oznaczeniem kosza) lub na pierścieniu zewnętrznym
(litera A za oznaczeniem kosza) albo na samych kulkach
(brak litery za oznaczeniem kosza).
Podstawową cechą odróżniającą łożyska skośne od
zwykłych łożysk kulkowych jest inne wykonanie bieżni
wewnętrznej pierścienia zewnętrznego. Bieżnia ta jest
ukierunkowana osiowo w jedną stronę, dzięki czemu łoży-
ska takie mogą przenosić znaczne obciążenia osiowe w tę
właśnie stronę.
2.1.2. Koszyki
Kosze łożysk kulkowych skośnych jednorzędowych jedno-
kierunkowych poprzecznych w standardowej klasie dokład-
ności wykonywane są najczęściej z tworzywa termopla-
stycznego - poliamidu wzmacnianego włóknem szklanym,
którego graniczna temperatura pracy to 120°C lub tłoczone
z blachy stalowej, a dla łożysk większych stosuje się zwy-
kle kosze stalowe lub masywne mosiężne.
Do łożysk szybkoobrotowych przeznaczonych przede
wszystkim do łożyskowania wrzecion obrabiarek stosuje się
masywne kosze z tworzywa termoutwardzalnego – teksto-
litu (oznaczenie T). Kosze te ze względu na swój niewielki
ciężar charakteryzują się niskim momentem bezwładności,
który z kolei pozwala na rozwijanie bardzo dużej prędkości
obrotowej; również poziom drgań koszy tekstolitowych jest
najniższy w stosunku do innych materiałów, a temperatura
ciągłej pracy może przekraczać 100°C.
2.1.3. Właściwości
Łożyska kulkowe skośne jednorzędowe jednokierunkowe
poprzeczne charakteryzują się zdolnością przenoszenia
złożonych obciążeń. Oprócz typowych obciążeń promie-
niowych przenoszą również obciążenia osiowe w jed-
nym kierunku (patrz kąt działania). Łożyska w wykonaniu
A i C uzyskują dużą prędkość obrotową przy niewielkich
obciążeniach osiowych. Niezbędne jest jednak przyłożenie
minimalnej siły osiowej, która pozwoli na prawidłową pracę
łożyska. Zagadnienie to jest szerzej omówione w rozdziale
siódmym. Wykonanie B jest nastawione przede wszystkim
TZ0201
Rys.6 kulkowe, poprzeczne, skośne, 1-rzędowe
CZĘŚĆ VII. PROGRAM PRODUKCYJNY CX
na przenoszenie obciążeń osiowych przy średniej pręd-
kości obrotowej. Łożyska kulkowe skośne jednorzędowe
jednokierunkowe poprzeczne są szczególnie wrażliwe na
błędy współosiowości i ugięcia wału.
Niedopuszczalne jest obciążanie osiowe w kierunku prze-
ciwnym do skośnej bieżni.
2.2. Łożyska kulkowe skośne dwurzędowe poprzeczne
2.2.1. Budowa
Łożysko kulkowe skośne dwurzędowe odpowiada pod
względem budowy parze łożysk kulkowych skośnych jed-
norzędowych w układzie otwartym O
.
Wyróżnia się nastę-
pujące wykonania bieżni odpowiednio do kątów działania:
2.1.4. Parowanie łożysk
Łożyska kulkowe skośne jednorzędowe jednokierunkowe
poprzeczne mogą pracować w zespołach łączonych po
kilka pojedynczych łożysk. Biorąc pod uwagę konieczność
przenoszenia złożonych obciążeń łożyska ustawia się
względem siebie w odpowiedni sposób:
•
X
– skośne bieżnie wewnętrzne łożysk skierowane do
wewnątrz układu
•
O
– skośne bieżnie wewnętrzne łożysk skierowane na
zewnątrz układu
•
TANDEM
– łożyska ustawione skośnymi bieżniami
w jednym i tym samym kierunku.
Uwaga: Nominalna prędkość obrotowa łożysk parowanych
jest znacznie mniejsza niż pojedynczych łożysk.
•
25° - oznaczenie B za symbolem łożyska
•
32° - bez oznaczenia za symbolem łożyska
•
35° - bez oznaczenia za symbolem łożyska
•
45° - oznaczenie D lub DA za symbolem łożyska (dzie-
lony pierścień wewnętrzny).
2.1.5. Zastosowanie
Ze względu na swoje właściwości łożyska kulkowe skośne
jednorzędowe jednokierunkowe poprzeczne stosowane są
we wszystkich gałęziach przemysłu. Wszędzie tam, gdzie
choćby niewielkie obciążenia osiowe eliminują zastosowa-
nie zwykłego łożyska kulkowego, łożyska skośne okazują
się optymalnym i stosunkowo najbardziej ekonomicznym
rozwiązaniem, a połączenie specjalnego wykonania kosza
z wysoką klasą dokładności pozwala na uzyskanie wyso-
kich parametrów obrotowych i dużej precyzji łożyskowania.
Dziedziną, w której łożyska skośne przewodzą od lat, jest
łożyskowanie wrzecion obrabiarek.
TZ0203
Rys.8 kulkowe, poprzeczne, skośne, 2-rzędowe, wersja odkryta
2.2.2. Koszyki
Występują odmiany z koszem stalowym, mosiężnym
i poliamidowym, zarówno w wersjach uszczelnianych 2RS,
jak i ZZ.
2.1.6. Nowoczesne rozwiązania
Szybkoobrotowe łożyska skośne do wrzecion
obrabiarek
Bardzo szybki rozwój techniki ostatnich lat przyniósł wiele
nowych rozwiązań w dziedzinie łożyskowania wrzecion ob-
rabiarek.
Rosnące wymagania co do prędkości, temperatu-
ry pracy, precyzji, niezawodności i poziomu drgań wymogły
na konstruktorach łożysk skośnych wykonanie elementów
spełniających powyższe warunki. O ile zwykłe łożyska sko-
śne produkowane są od dawna, o tyle szybkoobrotowe
i hybrydowe są najnowszymi rozwiązaniami technicznymi.
Wymiary zewnętrzne tych łożysk są standardowe. Zmienio-
na konstrukcja wewnętrzna i mniejsze kulki wykonane ze
specjalnej stali lub materiału ceramicznego pozwalają na
uzyskanie jeszcze lepszych parametrów.
2.2.3. Właściwości i zastosowanie
Łożysko może przejmować duże obciążenia promieniowe
oraz obciążenia osiowe w obu kierunkach. Jest ono szcze-
gólnie przydatne do łożyskowań, od których wymagane
jest sztywne prowadzenie w kierunku osiowym. Łożyska
kulkowe skośne dwurzędowe dwukierunkowe są szczegól-
nie nieodporne na błędy współosiowości. Odmiana łożysk
kulkowych skośnych dwurzędowych znalazła szerokie za-
stosowanie w motoryzacji, zwłaszcza w piastach kół samo-
chodowych. Są to jednak łożyska o specyficznej budowie,
najczęściej z dzielonym pierścieniem wewnętrznym, od-
miennych, nietypowych wymiarach i oznaczeniach, a co-
raz częściej zintegrowane z całą piastą.
TZ0202
Rys.7 kulkowe, poprzeczne, skośne, 1-rzędowe, szybkoobrotowe
z koszem masywnym z tekstolitu
TZ0204
Rys.9 kulkowe, poprzeczne, skośne, 1-rzędowe, dwukierunkowe,
z pierścieniem zewnętrznym dzielonym, typ Q..
2. Łożyska kulkowe skośne poprzeczne
2. Łożyska kulkowe skośne poprzeczne - wprowadzenie
2.3. Łożyska kulkowe skośne jednorzędowe dwukie-
runkowe poprzeczne
Nazwane inaczej łożyska kulkowe o styku czteropunkto-
wym – z pierścieniem dzielonym.
2.3.2. Koszyki
Spotykane są rozwiązania oparte na koszach stalowych,
mosiężnych i poliamidowych.
2.3.3. Właściwości i zastosowanie
Łożyska te mogą przenosić obciążenia osiowe w obydwu
kierunkach, nie należy jednak stosować ich tam, gdzie
może występować obciążenie ściśle promieniowe. Dużą
nośność w kierunku osiowym uzyskuje się w wyniku dużej
liczby kulek, znacznej wysokości obrzeży bieżni i wielkości
kąta działania 23° lub 35°.
Łożyska serii Q i QJ zajmują zdecydowanie mniej miejsca
w kierunku osiowym niż odpowiednie łożyska dwurzędowe
skośne. Ma to szczególne znaczenie, gdy wielkość węzła
jest istotna dla konstrukcji. Rozłączność łożysk umożliwia
z kolei niezależną zabudowę pierścieni. Łożyska kulkowe
skośne jednorzędowe dwukierunkowe poprzeczne są
szczególnie nieodporne na błędy współosiowości.
2.3.1. Budowa
Są to łożyska kulkowe skośne jednorzędowe, których bież-
nie są tak ukształtowane, że obciążenia osiowe mogą być
przenoszone w obu kierunkach. Są łożyskami rozbieralny-
mi, przy czym w zależności od typu dzielony jest pierścień
zewnętrzny lub wewnętrzny. Kąt wykonania bieżni dla
łożysk serii Q.. wynosi 23°, a dla serii QJ.. 35°.
TZ0205
Rys.10 kulkowe, poprzeczne, skośne, 1-rzędowe, dwukierunkowe,
z pierścieniem wewnętrznym dzielonym, typ QJ...
Plik z chomika:
witus5
Inne pliki z tego folderu:
CX elementy toczne dok.20_PL.pdf
(1153 KB)
CX pierścienie osadcze dok.19_PL.pdf
(1034 KB)
CX łożyska ślizgowe dok.17_PL.pdf
(1498 KB)
CX tuleje łożyskowe dok.18_PL.pdf
(1317 KB)
CX zespoły łożyskowe i oprawy stojące dok.15_PL.pdf
(2525 KB)
Inne foldery tego chomika:
oferty firm
Oznaczenia łożysk tocznych
SKF-łożyska
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin