kozłowski LUD 1.pdf

(3609 KB) Pobierz
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
A ŁE.
Pieśni, Podania, Baśnie, Zwyczaje
i Przesądy Ludu z Mazowsza Czerskiego,
Axami ‹›_,
WRAZ z '1'AŃcAM1 1 M1‹:LoDYA1~u,
,
Ż
IFBRAŁ
1 /'
KORNEL KOZŁOWSKI.
¬'¬"ÄQ \*“ā
Å 9*\ \\
`
f
`_ \
gg
\
"~f.'1
WARSZAWA,
'
W DRUKARKI KAROLA KOWALEWSKIEGO
Ulica Krlewska. Nr. 1066 1:.
1827.
845193951.011.png 845193951.012.png 845193951.013.png
Ąoaßoneno Henaypoxo
I'. Bapwaea 21 Anprbzw 1867 8
Bayerlsch . A
Staatsbibliothk
'
München
845193951.014.png 845193951.001.png
WSTĘP.
O zbiorach pieśni ludowych w oglnoścź.Pieśń jako najstarszypo
mnik społeczności słowiańskźej.Epos 'i Zz`z;a.Lud polski, szlachec
h z' wloścźańskźƒRozwj ducha narodowego.Pozostaloścí czasw
p
starosłowiańskich of pogaństwa.Ludowe baśmle.Język. ,
Z małego zakątka naszej ziemi, nie jeżdżąc ani chodząc,
i prawie z .domu się nie ruszając, bez trudności, udało mi się
przecież zgromadzi pieśni i podań ludowych zbiorek niepośle
dni, W ktrym oprcz pieśni śpiewanych w całj niemal Polsce
i dalszej Słowiańszczyznie. znajduja sie i takie, ktrych nigdzie
dotąd, a mianowicie W żadnym ze znanych mi wyszlych na wi
dok publiczny zbiorw napotka sie nie dało. Prawda, że zbie
ra musiałempilnie a ustawicznielatkilka,miejscowoś wszak
że pieśni tych, ledwie w promieniu dwch mil od starożytnego
miasteczka Czerska nie przechodzacym, oznaczy można. Ta
okolicznoś, iż W tak szczupłej przestrzeni, znalazło sie prze
cież tak znaczna liczbe pieśni, podań i melodyj, powoduje mną,
iż puszczając w świat niniejszy zbiorek, pragne zwrci uwagę
czytelnikw na ważnoś wtj mierzeposzukiwań, W obrębie pew
nych miejscowości zamkniętych. .
_ Grzebiąc w niezmiernm bogactwie naszej poezyi ludowej
i wyczerpując jej utwory okolicami, ziemiami, od parai do para
i, od wsi do wsi, podsluchując to W karczmie, to na polu, to
przy robocie, to rozlicznym uczestnicząc obrzedom,uroczystościom
1
A
845193951.002.png 845193951.003.png 845193951.004.png
1
_ 6
smutnym albo wesołym, od pierwszego kwilenia dziecka, aż do po
bożnej pieśni towarzyszacej trumnie wieśniaka, tym jedynie spo
sobem, zestawiając prace pojedyńcze, dojś możemy do oglnego
zbioru pieśni naszego .ludua z czasem do nader pożądanego
W przyszłości zbiorupieśni ludw słowiańskich. Dzieło monumen
talne, na dokonanie ktrego ani praca, ani wiek pojedyńczego
człowieka nie wystarczyłyby, a do ktrego tylko drobnemi usi
łowaniami, na Wzr obecnego dojśby można.
Łatwo jest przeto zrozumie wyższoś zasługi szczegło
wych zbiorw pieśni ludowych, nad zbiorami nie majacemi kre
su, a rozstrzelonemi bez celu po obszarach, ktrych wyczerpa
nie potraą; dziś tem bardziej, kiedy potrzeba poznania oglne
go ducha poezyi ludowej W pieśniach ludw szczepu polskiego,
a nawet W ogle ludw słowiańskich, oddawna jest zaspokojoną
staraniem wielu badaczy tak naszych , jak i pobratym
czych nam ludw, Czechw, Rusi i Se1'bw. Praca takowa
W zakresie swoim nie ograniczona, dzisiaj już, mimo obudzone
go zamiłowania do rzeczy swojskich, ludowych, musi zmarnie
bez celu, ani też owocu pożądanego już nie wyda.
Doszliśmy dzisiaj do tego, że o pożytkach wynikających
z poznania pieśni ipodań ludowych rozwodzie sie nie potrzeba,
jako o rzeczy powszechnie i dawno uznanej, ~ nie potrzebuje
my nawet, jak sadze, mwi o ogromnej zasłudze, jakąby wy
świadczylo wspomnione wyżej dzieło monumentalne; ile byłoby
pożytecznem dla historyka, lozofa i myśliciela, wogle dla ba
dacza, zgłębiajacego dzieje, nature, charakter, wędrwki i prze
miany, przeszłoś iprzyszloś Słowiańszczyzny; jakkolwiek jesz
cze dalecy jesteśmy od czegoś podobnegoj dzieła takiego nie
prędko możemy się spodziewa. Nie zrażajac się jednak tru
dnościami, do nas należy stara się ażeby gromadzi najwię
ksza o ile by może iloś materyałw. Í
Wbrew ustalonemu powszechnie przekonaniu i dla za
chęty tych, ktrzyby chcieli poświęci troche' zbywającego im
czasu dla nauki, powiemy, że nie jest znw zbyt trudnem zbie
845193951.005.png 845193951.006.png 845193951.007.png
7
__
rapieśni i podania ludowe, zasługa tu jest większa, od wy
łożonej na to pracy i zachodu. Potrzeba tylko zamiłowania
i stsownego wzięcia się do rzeczy. Wprawdzie rozumiemy to
dobrze, jako rzeczy te szły z oporem i wielką trudnością tym,
ktrzy jak Chodakowski, puszczali się na wędrwki po kraju,
jeszcze gorzej tym, ktrzy jak Łukasz Gołębiowski, starali się
poznawa lud z książek. Wieśniak nasz z charakteru wiekami
wyrobionego i stosunku towarzyskiego, jeśli mało ma zaufania
do najbliższych mu, np. proboszcza lub dziedzica, nie ma go wcale
do człowieka zupełnie dlań obcego, a ktrego według swojego
wyobrażenia, już jako surdutowca uważa podejrzliwíe, usuwając
się tem bardziej i strzegąc, im więcej widzi usiłowania dlań nie
pojętego ku zbliżeniu, ktre wydaje mu się podejrzanem. Rze
czą to bardzo naturalną, że co jest niezrozumiałem, nie może
budzi zaufania; dla tego też żąda niepodobna, żeby Wieśniak
wynm'zał się i otwierał przed każdym z wędrowcw, chciwych
jego pieśni, jego serolecznego slowa. Rodzimy klejnot, pieśń
ludowa, zbyt jest szacowną idrogą, serdecznoś z ktrego
płynie nazbyt świętą, ażeby niemi poniewierą. Lud to, jakoby
wiedzial instynktowo, umie ceni; dla tego, by jego serce po
zyska, nie dosy ują go datkiem lub częstunkiem; potrzebaby
z nim ży, z nim cierpie i z nim się cieszy, złą i dobrą do
lę z nim podziela, jednem słowem, pospołu i ciągle z nim
przestawa. '
Jest to zadaniemnie dla uczonych,nie dlawędrowcw;ale
dla tych ktrzy codziennie z ludem przestają, ktrych jednoczy
wsplny zawd rolnika, nie powinnoby by rzeczą zbyt trudną
wejś z tymże ludem W zażyłoś i stosunki, bliższe i więcej ser
deczne jak dotychczas. Szczeglniej młodzi ludzie, synowie
dziedzicw, ze szkł do domu Wracający, często bardzoprzed roz
poczęciem swojego zawodu mający najwięcej czasu swobodnego,
mogliby najskuteczniejprzyloży się doutworzenia wielkiego zbio
ru ludowych pieśni, podań i melodyj, ktrego wartości, gdybytyl
ko był zupełnym, doś wypowiedzie nie można. _ Przed niemi bo
wiem,jaktozwłasnegodoświadczeniamiwiadomo,wieśniakchętnie
845193951.008.png 845193951.009.png 845193951.010.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin