Tymbark.docx

(20 KB) Pobierz

Tymbark

 

*Historia miejsca, w którym narodziła się marka Tymbark, sięga XIV wieku. To właśnie wtedy król Kazimierz Wielki, który polował w pobliskich lasach, założył w tym miejscu parafię i ufundował kościół parafialny. W 1353 roku władca podpisał lokację miasta na prawie magdeburskim. Otrzymała ona nazwę Jodłowa Góra. To od niej wywodzi się jej niemiecki odpowiednik Tannenberg, który z czasem przekształcił się w dzisiejszą nazwę - Tymbark. 

Początków sadownictwa na tym terenie należy szukać w XVII wieku. To właśnie wtedy Dunajcem i Wisłą popłynęły do Gdańska pierwsze śliwki. Tak zaczęła się sława owoców z Tymbarku! Na dobre rozkwitła w XIX wieku. Zarządzający tymi ziemiami Austriacy, wzorem podalpejskich miejscowości w Tyrolu, masowo zakładali wówczas sady. Władze Galicji wprowadziły nawet obowiązek sadzenia drzew owocowych przez pary zawierające związek małżeński.

*Historia firmy to nieodłączny składnik budujący jej tożsamość i kulturę. To determinacja, słynących z mocnego charakteru górali, sprawiła, że w 1936 roku w Tymbarku powstała pierwsza na Podhalu Spółdzielnia Owocarska. Jej założycielem był młody inżynier sadownictwa – Józef Marek. Jego marzeniem było, by góry Ziemi Limanowskiej zakwitły sadami. Pierwszy krok w tym kierunku podjęto 24 marca 1937 roku, w Sądzie Okręgowym w Nowym Sączu. Właśnie wtedy dokonano rejestracji „Podhalańskiej Spółdzielni Owocarskiej w Tymbarku”. Od tego momentu marka Tymbark zaczęła pracować na swoją renomę.

 

 

*Rozwój

 

W 1949r. zakupiono pierwszy samochód w Tymbarku. Tymbark w całej swojej historii był wiodącym przedsiębiorstwem pod względem innowacyjności oraz jednym z ważniejszych ośrodków postępu technicznego. Tutaj powstawały nowe technologie i produkty, które później stosowano w innych przetwórniach.

Działania II wojny światowej przyhamowały rozwój spółdzielni. Jednak zapał pracowników Tymbarku sprawił, że w okresie powojennym Spółdzielnia Owocarska stała się jedną z najprężniejszych firm w Polsce.

W nowo powstałych oddziałach we Wrocławiu i Raciborzu, rozpoczęto produkcję warzyw i ziół leczniczych. W Katowicach – soków słodzonych, a w Krakowie i Zakopanem powstały pierwsze hurtownie. Chociaż w 1950 roku Spółdzielnię upaństwowiono, a rok później weszła w skład Centralnego Zarządu Przemysłu Owocowo-Warzywnego, to doceniono potencjał Tymbarku i rozbudowano zakład. 

 

W 1967 roku inżynier Augustyn Rogoziński opracował jako pierwszy w Polsce recepturę czarnej porzeczki - Chlubę zakładu w Tymbarku. Czarna porzeczka od Tymbarku w 1979r. otrzymała krajowy znak jakości „1”, a w 1981r. międzynarodowy „Q”.

W latach 80-tych Tymbark został włączony w struktury „Iglopolu(zakład elektromechaniki chłodniczej). Spowodowało to spadek znaczenia firmy. 

*1990

W 1990 roku zmiany ustrojowe w kraju umożliwiły przekształcenie firmy w samodzielne przedsiębiorstwo. Nie byłoby to jednak możliwe bez niezwykłych starań całej załogi.  W latach 1990 – 1998 trwały prace nad utrwalaniem i umocnieniem pozycji firmy na rynku. Wtedy również przeprowadzono szereg znaczących inwestycji, które całkowicie zmieniły oblicze marki.

Do 1990 roku Tymbark nie miał wyrazistego logo. Na etykietach widniał symbol postaci kogucików w formie ludowej wycinanki. Jednak logo to było nierozpoznawalne, a przede wszystkim nie kojarzyło się z branżą sokową. Dopiero w 1991 roku stworzono nowe logo marki. Głównym elementem nowego znaku stał się owoc- jabłko.

 

W Grupie Maspex Wadowice

Od momentu wejścia w 1999 roku Tymbarku w skład Grupy Maspex Wadowice, pozycja marki z każdym rokiem rośnie. W przeciągu kilku lat Tymbark stał się liderem na wymagającym i konkurencyjnym rynku soków, nektarów i napojów.

Tymbark to także jedna z najbardziej wartościowych najlepiej postrzeganych przez konsumentów marek.

(na 100 Polaków aż 98 dobrze zna Tymbark – źródło: SMG, badania trackingowe, marzec 2011)

 

*Kapsle 1993

W 1993 roku pojawiły się pierwsze napisy pod kapselkami. Pierwszy kapsel posiadał napis „Uszy do góry”. Na początku takich napisów było tylko osiem: ”Trzymaj się”, „Uśmiechnij się”, „Uda się”, „Na zawsze razem”, „Uszy do góry”, „Mam Cię”, „Jak się masz?”, „Sto lat”. Dziś jest ich aż 490. Kapsle stały się ikoną Tymbarku.

 

*Najwyższe standardy jakości

Zaufanie konsumentów zobowiązuje, dlatego też jakość produktów to dla Tymbarka priorytet. Firma stale inwestuje w pozyskiwanie i wdrażanie nowych technologii. Posiada bardzo nowoczesne linie produkcyjne, kilkuetapowy system kontroli procesu produkcji, a dzięki najbardziej zaawansowanym technologiom może dostarczać konsumentom produkty, których jakość odpowiada najwyższym światowym standardom jakościowym. Produkcja w zakładach Tymbarku prowadzona jest zgodnie z wdrożonymi i certyfikowanymi systemami HACCP oraz ISO 9001 : 2001.

W 2004 roku Tymbark, jako pierwsza firma w Polsce, wprowadził najnowszą technologię – aseptycznego rozlewu soków i napojów do butelek plastikowych bez użycia konserwantów i sztucznych barwników.

*Dobrowolny System Kontroli

 

Od 2003 roku Tymbark należy do DSK (Dobrowolnego Systemu Kontroli). Zgodnie z ideą tego systemu, spółka sama poddaje kontroli swoje produkty i deklaruje produkcję zgodną z obowiązującymi w Polsce aktami prawnymi oraz z dyrektywami i standardami przyjętymi w Unii Europejskiej. Tymbark zobowiązał się również do stałego doskonalenia jakości produkowanych soków, nektarów i napojów.

Troska i odpowiedzialność za środowisko naturalne od początku istnienia Tymbarku są dla pracowników firmy bardzo ważne.

Wszystkie procesy produkcyjne prowadzone są tak, aby ingerencja w naturę była jak najmniejsza. Wysokie wewnętrzne standardy proekologiczne zgodne są z najsurowszymi normami i przepisami, a często nawet bardziej restrykcyjne od międzynarodowych standardów w tym obszarze. 

 

 

*Innowacyjność

W całej swojej historii Tymbark buduje swoją pozycję poprzez innowacyjność i elastyczność.

Firma zawsze starała się wychodzić poza schematy, kreować nowe trendy i wyznaczać nowe kierunki rozwoju. To tutaj powstawały nowe technologie i produkty, które później z sukcesem stosowano w innych przetwórniach. Do najbardziej przełomowych dat związanych z innowacyjnością zakładu należą:


1959 – przełomowy moment dla całego przemysłu owocowego. Do Tymbarku przyjeżdża szwajcarski ekspert, który zaproponował nową technologię – zagęszczanie soku owocowego.
1961 – W Tymbarku zainstalowano pierwszą w Polsce stacje wyparną do zagęszczania soków z jabłek i owoców kolorowych.
1967 – Powstaje chluba zakładu. Inżynier Augustyn Rogoziński – jako pierwszy w Polsce – opracowuje recepturę soku z czarnej porzeczki.
1970 – W Tymbarku zainstalowano jedyną w branży suszarnię rozpyłową oraz uruchomiono produkcję proszków owocowych i warzywnych wg własnej technologii. Wspólnie z Instytutem Przemysłu Fermentacyjnego opracowano również technologię odwadniania aromatów owocowych i odzyskiwania barwników z wytłoków owocowych.
2004 - wprowadzono najnowszą technologię rozlewu soków i napojów – rozlew aseptyczny do butelek plastikowych bez użycia konserwantów i sztucznych barwników.

2010- Tymbark przystąpił do programu „Wiem co piję” na froncie opakowania została umieszczona etykieta która w jasny i przejrzysty sposób informuje o składnikach użytych do wytworzenia danego soku. Dodatkowo na bocznym panelu został umieszczony indeks wartości Wskazanego Dziennego Spożycia GDA.

Zgłoś jeśli naruszono regulamin