psychopatologia - 11 III 2013.odt

(20 KB) Pobierz

11 III 2013

 

wiek przedszkolny

 

                      okres od 3 do 6 roku życia czyli od przedszkola do szkoły

                      preschooler w języku angielskim to okres 2 – 6 lat

                      tempo rozwoju fizycznego w tym okresie nie jest już tak intensywne

                      zmienia się sylwetka ciała – następuje wydłużenie ciała wskutek szybkiego wzrostu konczyń, ale nadal charaktetystyczny dla przedszkola wydęty brzuszek

                      powiększa się część twarzowa czaszki, zmiana proporcji głowa – ciało

 

 

rozwój motoryczny

 

                      dzieci doskonalą swoje umiejętności w zakresie ruchów:

* lokomocyjnych

* manipulacyjnych

* stabilizacyjnych

                      silna potrzeba ruchu

                      wzrost płynności i harmonii ruchu, wzrost szybkości ruchu

                      różnice płciowe (chłopcy – energia i sila, dziewczynki – równowaga rytmiczność i precyzja)

                      Praksja

*3-4 latki ubierają się i rozbierają przy pomocy dorosłego, etc.

 

 

Uwaga i pamięć

 

-uwaga

 

wydłuża się czas skupienia uwagi

przewaga uwagi dowolnej nad mimowolną

do 6 r.ż trudno przyjąć jedną strategię uwagową, problem adaptacyjności uwagi

trudność w róźnicowaniu informacji istotnych od nieistotnych

większa kontrola uwagi

 

-pamięć

 

strategie zapamiętywania

powtarzanie niedostatecznie efektywne

brak sponatnicznego zapamiętywania na bazie asocjacji

grupowanie informacji według zbyt wielu kategorii

strategie przypominania

brak umiejętności posługiwania się wskazówkami

brak korzystania z raguły asocjacji

próby korzystania ze strategii sugerowanej przez dorosłego

 

 

 

 

 

 

Percepcja

 

-wrażliwość słuchowa

 

wzrost wrażliwości słuchu muzycznego

wzrost sprawności słuchu fonomatycznego

do 6 r.ż trudność z wymawianiem słów

 

-wrażliwość wzrokowa

 

wzrost zdolności rozpoznawania liter

wyróżnianie figury uwikłanej w kształt

3-latki rozpoznają dobrze odcienie barw

koordynacja wzrokowo – ruchowa – zdolność kopiowania wzoru

 

 

orientacja w świecie

 

-orientacja w czasie

3-latki przypadkowo oceniają czas trwania czynności, 4-latki są bardziej precyzyjne

3-latki rozumieją znaczenie słów wczoraj – jutro, noc-dzień, 4-latki rozróżniają wczoraj – dziś – jutro

dobre rozumienie relacji czas – prędkość – droga

problemem jest nadal opowiadanie z następstwem czasowym

-orientacja w przestrzeni

moja własna osoba jest w centrum i jest odniesieniem w przestrzeni

dziecko nadal poznaje przestrzeń w działaniu, rozumie relacje przestrzenne typu nad -pod

-relacja przyczyna skutek

wnioskowanie w oparciu o znane fakty

4-latki potrafiązestawić stan początkowy z końcowym i szukają czynników, które wpłynęły na przejście ze stanu do stanu

 

rozwój poznawczy

osiągnięcia wieku przedszkolnego:

 

                      szeregowanie – wykrywanie różnic między obiektami

szeregowanie empiryczne – wzrastający dźwięk wielkości, problemy z jego modyfikacją

szeregowanie systematyczne – przyjęcie strategii, ustalanie relacji mniejszości/wielkości w obu kierunkach, transformacja poprzez wprowadzenie nowych elementów

                      klasyfikowanie – grupowanie na podstawie podobieństwa

zbiory figuratywne – bliskość przestrzenna, funkcja użytkowa

zbiory empiryczne – jedno obiektywne kryterium

zbiory multiplikacyjne – kilka kryteriów klasyfikowania jednocześnie

klasyfikacja hierarhiczna/konceptualna – tworzy zbiory i podzbiory

                      pojawienie się niezmienników stałości

                      operowanie obrazami umysłowymi

 

 

 

 

 

 

wg. J. Piaget

 

                      okres od 2- 7 lat – stadium myślenia przedoperacyjnego

                      zdolność do posługiwania się obrazami umysłowymi, które są zarówno odwzorowaniem obiektu, jak i symbolicznymi wyobrażeniami rzeczywistości, mają zindywidualizowany charakter

                      przewaga wnioskowania transdukcyjnego – wnioskowanie na postawie znanych faktów, do szczegółu do szczegółu

                      sztywność i nieodwracalność myślenia – myślenie o przedmiotach i wydarzeniach tak, jak wskazuje na to pierwsze doświadczenie

                      ograniczenia myślenia przedoperacyjnego

 

 

rozwój poznawczy cd.

 

                      egocentryzm na poziomie reprezentacji i obserwowany w wypowiedziach dzieci – ich cechą jest używanie stwierdzeń

                      zdolność do decentracji się rozwija ok 4 r.ż

                      centracja czyli koncentracja na jednym aspekcie problemu jest przyczyną trudności w ocenie ciągłości

                      przejawiem braku egocentyzmu jest rozwój teorii umysłu

                      zadanie "trzech gór" – co będzie widziała lalka siedząca z innej strony niż dziecko

                      anizmizm – przypisywanie obiektom nieożywionym cech istot żywych

                      artyfizjalizm – naturalne obiekty i zjawiska ludzie stworzyli dla swoich celów

                      realizm – zjawiska psychiczne mają materialne istnienie

                      zdolności magiczne osób dorosłych

                      brak hierarhicznej klasyfikacji – probleminkluzji klas

 

 

kontrowersje

 

                      według współczesnych badań dzieci są mądrzejsze niż Piaget zaobserwował w swoich próbach eksperymentalnych

                      osiągane przez niego wyniki były efektem sposobu formułowaniapytań i określonego kontekstu sytuacyjnego i kulturowego

                      w sytuacji, kiedy to nie osoba dorosła manipulowała ilością przedmiotów już 4-latki poprawnie stosowały zasadę stałości liczby, długości i masy przedmiotów

                      zgodnie ze współczesnym stanem wiedzy dzieci przed ukonczeniem pierwszego roku życia

 

 

w ujęciu L. Wygotskiego

 

                      do 2 r.ż wpływ na rozwój dziecka mają czynniki biologiczne

                      nie wyróżniał stadiów rozwoju

                      rozwój dzieckato proces społeczno – kulturowy, który jest wynikiem wzajemnych interakcji z osobami posiadającymi większą wiedzę i bardziej kompetentnymi

                      osoby te przekazują dziecku narzędzia kulturowe umożliwiające mu aktywność intelektualną np. Język

                      wskazywał na rolę mowy w rozwoju

* mowa jest głównym środkiem przekazywania doświadczeń społecznych

* język umożliwia dzieciom kierowanie własnymi dzialaniami (Piaget – mowa egocentryczna jest uzewnętrznienym monologiem wewnętrzym)

* w późniejszym wieku jest zinternalizowany i przekształcony w myśl

                      strefa najbliższego rozwoju – różnica między tym, ci dziecko jest w stanie osiągnąć bez pomocy, a tym, co może osiągnć przy pomocy osoby posiadającej większą wiedzę

                      optymalne wymniki w zakresie umiejętności/osiągnięć dziecko uzyskuje nie samodzielnie, ale przy wsparciu osoby kompetentnej

* problem warunków oceny

                      postęp w strefie najbliższego rozwoju

* działanie dziecka jest wspierane przez innych

* dziecko samo wspiera się przy dziąlaniu

* czynność jest zautomatyzowana

 

 

rozwój rysunku

 

                      między 1 a 2 r.ż pojawiają się pierwsze kreski (bazgroty)

                      między 2 a 3 r.ż pojawiają się linie koliste, koła, linie przerywane; rysunek przybiera symbolikę

                      okres idioplastyki (3 – 12 r.ż)

* 3 – 4 latki – uproszczony schemta rysują głowonogi

* 5 latki – rysują złożony charakter człowieka

                      rysunki 5/6latków mają poziome uporządkowanie przestrzenne, trójwymiarowość – układ pasowy, topograficzny.

 

 

Cechy rysunków 4-6 lat

 

                      antropomorfizm

                      perspektywa symultaniczna

                      zdjęcie rentgenowaskie czyli zasada intelektualnego realizmu, która polega na tym, że dziecko rysuje to, co wie, a nie co faktycznie widzi

                      wyrazistość

                      wzorcowość rysunku i symboliczne ujmowanie  formy (uwydatnione istotne cechy rysowanych obiektów)

                      proporcje obiektów  i użyte kolory są odzwierciedleniem przeżywanych przez dziecko emocji

 

 

rozwój emocjonalny

 

                      rozwój zdolności do odczytywania przyczyn stanów emocjonalnych (od koncentracji na zewnętrznych czynnikach po interpersonalne i wewnętrzne)

                      rozwój zdolności do prawidłowej antycypacji zachowania innej osoby na podstawie niewerbalnych oznak emocji

                      dokładność określania przez dzieci charakteru

                      zrozwojem tych zdolności związany jest rozwój języka emocji, który staje się coraz bardziej złożony i precyzyjny

                      rozwój zdolności do samokontroli emocji, zdolność do kontroli ekspresji emocji, minimalizacja i maksymalizacja ekspresji

                      w okresei przedszkolnym rozwijają się takie strategie  regulacji emocji jak kontrola werbalna

                      w okresie przedszkolnym pojawiają się złożone emocje (zdziwienie, duma, etc.)

                      dośwaidczenie i przeżywanie uczuć

 

 

Strach i lęk u dzieci

 

                      dzieci w toku prawidłowiego rozwoju doświadczają różnego rodzaju lęków

                      doświadczają więcej sytuacji

                      od 8mc do 2 lat (strach przed seperacją od opiekuna, lęki związane z nieznanymi dźwiękami, lęki wziązane z nagłymi zmianami w przestrzeni, niepokój wzbudzają duże ciemne przedmioty, dziwne kształty)

                      2-4 lata ( przed ciemnością, zwierzętami, osoby o innym wyglądzie, lęk przed postaciami magicznymi, lęki wyuczone bazujące na doświadczeniach)

                      4-6 lat ( wyobrażenia duchów, dużą rolę odgrywa wyobraźnia, lęk przed zagrożeniem fizycznym, obawa przed odniesieniem porażki)

                      6-12 ( przed śmiercią, przed naturalnymi klęskami żywiołowymi, oceną)

                      młodzieńczy ( brak akceptacji)

 

lęki nocne

 

                      charakter napadowy

                      budzenie w nocy z krzykiem

                      dziecko nie pamięta co się działo w nocy

                      reakcja na aktualnie przeżywaną trudną sytuację

 

 

 

 

 

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin