P s y c h o l o g i a r o z w o j o w a – egzamin 2 VI 2000
wykłady: dr H. Olszewski
Historia:
- Jan Anos Komensky – zasłynął w walce o szkołę powszechną, o dostosowywanie poziomu nauczania do możliwości rozwojowych dziecka
- Jan Jakub Rousseau – wychowanie powinno być dostosowane do potrzeb i możliwości dziecka. Idea wychowania naturalnego(dostosowanego), pierwszy psycholog dziecięcy
- Pestalozzi – nowoczesne nauczanie początkowe – założył eksperymentalną szkołę mającą stymulować rozwój twórczości dziecka
- Froebel – twórca wychowania przedszkolnego, docenił rolę zabawy i harmonijnej atmosfery w domu rodzinnym. Podkreślił ważność związków dziecko – rodzice, a szczególnie dziecko – matka.
- Darwin – uważał, że rozwój to długotrwały proces selekcji gatunkowej w trakcie przystosowywania się do środowiska
- Stanley Hall – twórca naukowej psychologii w USA. Szukał w zachowaniach dzieci atawizmów. Uznał za nie np. raczkowanie, łażenie po drzewach. Dziecko jako miniatura człowieka dorosłego.
Psychologia filogenetyczna
Psychologia ontogenetyczna
Powstawanie i rozwój procesów psychicznych w całym świecie zwierzęcym – od organizmów najprostszych do najbardziej skomplikowanych
Powstawanie i rozwój procesów psychicznych u organizmów jednostkowych
P i e r w o t n e k o n c e p c j e r o z w o j u:
biologiczne
środowiskowe
= natywistyczne
=teoria dziedzicznościowa
- Każdy z nas ma komplet odziedziczonych cech
- Rozwój psychiczny polega na stopniowym ujawnianiu się tych cech (spontanicznym, ale z góry zaprogramowanym)
- IQ jest z góry ustalony, inteligencja przejawia się wraz z wiekiem, wraz z nabywaniem doświadczenia
- J. Watson – każdy rodzi się taki sam (tabula rasa), dopiero doświadczenia dają efekty
- wszystko jest nabyte
- osobowość – złożony system nawyków
- środowisko jest stałe i niezmienne, a dziecko traktowane jest jako bierny przedmiot jego oddziaływań
- uspołecznienie to rezultat duchowego porozumiewania się między sobą
Wygotski – Istotą rozwoju nie jest bierne przystosowywanie się do środowiska, a wychodzenie poza ograniczenia środowiska
T e o r i a k o n w e r g e n c j i ( d w u c z y n n i k o w a ) S t e r n a:
- czynniki wewnętrzne i zewnętrzne są ze sobą splecione i jeżeli jakaś cecha rozwija się, to jest to efekt działania 2 czynników
- czynniki wewnętrzne stanowią potencjalne możliwości działania
- starał się rozdzielić czynniki wewn. od zewnętrznych
- pomijał zupełnie wychowanie i nauczanie
- wpływ na poziom inteligencji ma struktura rodziny:
F ilość dorosłych osób
F poziom inteligencji dorosłych
F ilość dzieci w rodzinie
F odstępy wiekowe między dziećmi (im większe tym wyższy IQ)
Wybrane sposoby u s z k o d z e n i a m a t e r i a ł u g e n e t y c z n e g o:
- c h r o m o s o m o p a t i e- jeszcze przed zapłodnieniem) uszkodzone zostają: ilość, budowa i parzystość chromosomów
- przyczyny: zewnętrzne – warunki życia, pracy – np. RTG, CPN, wiek rodziców; np. zespół Downa – trisoma chromosomu 21.
- e m b r i o p a t i e – w okresie ciąży
- toksyczne (używki – kawa, papierosy; talidomid – lek p/bólowy)
- wirusowe
- aktyniczne (naświetlanie matki RTG) – deformacje somatyczne u dzieci
- toksoplazmoza (odzwierzęca)
Z a b u r z e n i a p r z e m i a n y m a t e r i i (bloki metaboliczne)
- fenyloketonuria (genetyczna)
b. jasna cera, włosy popielate, skóra skłonna do wyprysków, mała głowa, w 24% padaczka, „mysi zapach” potu (z powodu kwasu fenylooctowego w pocie i moczu)
P r z y c z y n a:
F Mało aktywny enzym wątroby, który nie rozkłada fenyloalaniny (hydroksylaza fenyloalaninowa)
F Te produkty zaburzonej przemiany materii wtórnie uszkadzają U.N. – nie leczone do 5 r.ż. już poważnie.
F Wczesne wykrycie i dieta niskobiałkowa zapewniają wyleczenie.
F fenyloketonuria matczyna = bezobjawowa
- uczenie się przez naśladownictwo, pojawia się b. wcześnie, trwa b. krótko.
- 2 elementy:
- wrodzony – czyli podążanie
- wyuczony – model
- Warunki konieczne by zaszedł imprinting:
- model musi być większy
- model musi się poruszać
P r z e t a c z n i k o w a uważa że dziecko wdrukowuje sobie uśmiech matki do 6 m-ca życia. Potem zaczynają występować lęki przed obcymi twarzami.
H a r l o w – badał wczesne doświadczenia emocjonalne, potwierdził hipotezę, że wczesny kontakt dotykowy z matką jest podstawą w kształtowaniu więzi emocjonalnej (eksperymenty z małpkami i matkami szmaciano-drucianymi) – poczucie bezpieczeństwa powodowało aktywność poznawczą.
H e b b - badania nad wrażliwością sensoryczną.
- we wczesnych okresach życia niezbędna jest stymulacja sensoryczna, aby wykształciły się struktury nerwowe (koty a pionowe linie)
3 fazy reakcji po zerwaniu więzi emocjonalnej (domy dziecka)
· faza protestu
· faza rozpaczy (do kilku dni)
· faza apatii
O b u c h o w s k i – pozbawienie kontaktu z matką pow. 6 m-cy do 5. r.ż. – trwałe i nieodwracalne zmiany w osobowości → chłód emocjonalny, niechęć do przyjęcia ról rodzicielskich
E y s e n c k – twierdził, że IQ jest zdeterminowany biologią (obalono badaniami nad IQ bliźniąt jednojajowych)
Ł u r i a A l e k s a n d e r – (neuropsycholog) – analiza porównawcza pamięci bezpośredniej i logicznej u bliźniąt jedno- i dwujajowych
- pamięć wzrokowa kształtów – decydujące czynniki genetyczne
- pamięć bezpośrednia słów (słuchowa) w większym stopniu zależna od środowiska
- Różnice m. jedno- a dwujajowymi z czasem zacierają się – czyli coraz większy udział środowiska
D o j r z e w a n i e – te przejawy rozwoju, które występują przy wyraźnym braku doświadczeń praktycznych (i tak powstaną – ćwiczone czy też nie). Rozwój tych form zachowania, które są wynikiem działania genów.
U c z e n i e s i ę – te przejawy zachowania, które występują przy udziale doświadczeń praktycznych
H i l g a r d – uczenie się to funkcja doświadczenia, dojrzewanie – funkcja biologii, są one ze sobą splecione (interakcja) ponieważ: pewien stopień dojrzałości organizmu jest konieczny by nastąpiło uczenie się, a uczenie umożliwi dalsze dojrzewanie.
C a r m i c h a e l – doświadczenia na salamandrach w jakimś roztworze i w wodzie – po okresie krytycznym i tak umiały pływać
z drugiej strony: izolowano małe szympansy od podniet wzrokowych – potem nie potrafiły rozpoznawać rzeczy, fiksować wzroku, nie mrugały na flesz; kurczaki muszą podziobać ziarno przez pierwsze 8 dni życia.
D e n n i s & D e n n i s
– ograniczone obcowanie społeczne (kamienne twarze dla bliźniaczek) – w pierwszych m-cach eksperymentu bez różnic, następnie zahamowanie rozwoju manipulacji i lokomocji – jednak potem szybko wyrównały różnice.
– badali indiańskie plemię, które krępowało silnie w kostkach małe – które potem normalnie chodziły
Uśmiech pojawia się na twarzach dzieci niewidomych – a więc bez społecznego przykładu. To samo płacz czy gniew, muszą być to zatem reakcje wrodzone.
M c G r a w – wykazała istnienie okresów krytycznych
- ćwiczenie sprawności filogenetycznych nie ma sensu
- ćwiczenie sprawności ontogenetycznych ma sens, o ile organizm jest już do tego przygotowany (aż kontrola nad tymi czynnościami przeniesie się z ośr. podkorowych do kory)
- dojrzewanie istotniejsze jest przy niższych formach, uczenie się – przy wyższych
G e s s e l T h o m p s o n – 2 bliźniaczki
K e l l o g & K e l l o g – początkowo szympansiątko rozwijało się szybciej od dziecka, ale do czasu.
W ł o d a r s k i , S p i o n e k – nadpobudliwość u dzieci ukazuje się w całokształcie zachowań, mają b. łatwy kontakt z innymi, żywe (choć powierzchowne) zainteresowanie otoczeniem itd. W szkole – niesystematyczne.
Źródło – osłabienie procesów wewnętrznego hamowania (mówienie szeptem, zatrzymanie w biegu – sposoby ćwiczenia hamowania).
Rodzaje okazywania nadpobudliwości:
1. Wzmożona ekspansja ruchowa – dzieci szukają okazji do ruchowego wyżycia się
2. Niepokój ruchowy – kołysanie w ławce, rysowanie, drapanie ławek
3. Tiki – mimowolne wyładowania nerwowe – nasilają się przy próbach ich ograniczania.
4. Nadpobudliwość w sferze poznawczej – zaburzenia uwagi + pochopność, pobieżność myślenia – szybkie formułowanie nieprzemyślanych myśli
5. Nadpobudliwość w sferze wyobraźni
6. Nadpobudliwość w sferze emocjonalno – uczuciowej. Niewielka kontrola nad reakcjami emocjonalnymi, częste zmiany nastrojów
- wysoki poziom lęku – przypisywanie sukcesów innym a porażek sobie, motywacja z chęci unikania porażek
- niski poziom lęku – odwrotnie, motywacja z chęci uzyskania sukcesów
Komponenta poznawcza lęku – procesy uwagi koncentrowane na niewłaściwych rzeczach w trakcie rozwiązywania zadania. Wysokolękowi dzielą uwagę na zadanie i samego siebie.
O k r e s k r y t y c z n y – najbardziej optymalny dla odbioru określonych bodźców. Uczenie się danej sprawności przebiega najłatwiej, najszybciej.
O k r e s s e n s y t y w n y – ujęcie szersze okresu krytycznego – kiedy w ogóle zdolni jesteśmy się danej czynności nauczyć.
Zbyt wczesne / późne ćwiczenie czynności jest nieefektywne.
H u r l o c k – 3 kryteria wykrywania okresów krytycznych:
1. Zainteresowanie dziecka uczeniem się danej czynności
2. Długość czasu w jakim zainteresowanie się przejawia
3. Wyniki, jakie dziecko osiąga przez ćwiczenie
W y g o t s k y – nazywa okres krytyczny SFERĄ NAJBLIŻSZEGO ROZWOJU.
- nauczanie powinno być zawsze rozwijające, tzn. wyprzedzać rozwój
- rozróżnienie czynności na wykonywane samodzielnie i z pomocą dorosłych
- decydującym o rozwoju dziecka jest jego działanie na przedmiotach i obcowanie z dorosłymi (czynniki warunkujące rozwój)
R u b i n s t e i n:
– procesy psychiczne to subiektywne odzwierciedlenie obiektywnej rzeczywistości
– zmiany rozwojowe to powstawanie w działaniu i poznawaniu nowych, wyższych form odzwierciedlenia rzeczywistości
– te zmiany rozwojowe są efektem aktywnego gromadzenia doświadczenia, nabywania wiedzy i umiejętności oraz wzbogacania doświadczenia
S z u m a n – podkreśla wpływ na rozwój działania i myślenia. Jego zdaniem wtedy, gdy dziecko zaczyna uświadamiać sobie warunki, metody, cel działania jego działalność staje się bardziej świadoma.
...
agata_cz