360_stopni_System_ocen_pracowniczych_360sto.pdf

(324 KB) Pobierz
360 stopni. System
ocen pracowniczych
Autorzy: Richard Lepsinger, Anntoinette D. Lucia
T³umaczenie: Filip Kowalczyk
ISBN: 978-83-246-0852-2
Format: A5, stron: 330
Sprawny HR kontra odp³yw pracowników
Wypróbowane sposoby poprawiania efektywnoœci pracowników
Pomoc specjalistów podczas identyfikacji wzorców zachowañ
Trafny wybór metody przeprowadzania oceny (wywiad czy kwestionariusz,
w³asny czy wtórny?)
Najefektywniejsze strategie zarz¹dzania procesem oceny
Sprawne i efektywne zarz¹dzanie zasobami ludzkimi staje siê koniecznoœci¹
w rzeczywistoœci wolnorynkowej. Ksi¹¿ka „360 stopni. System ocen pracowniczych”
wskazuje nowoczesne rozwi¹zania usprawniaj¹ce ten proces. Powinni siê z nimi
zapoznaæ wszyscy specjaliœci ds. HR, a tak¿e ambitni mened¿erowie ceni¹cy ludzki
potencja³. Model 360 stopni to nowoczesna metoda pozyskiwania informacji
o kompetencjach oraz mo¿liwoœciach rozwoju zatrudnionych pracowników. Jej podstaw¹
jest samoocena, a tak¿e opinie wystawiane przez wspó³pracowników, prze³o¿onego,
podw³adnych czy klientów wewnêtrznych. Opinie te s¹ dostêpne dla pracownika.
System, o którym mówi siê, ¿e zmienia nie tylko karierê, ale i ca³e ¿ycie, z sukcesami
dzia³a ju¿ w wielu œwiatowych korporacjach. Teraz wkracza równie¿ do polskich
przedsiêbiorstw. Niniejszy podrêcznik zawiera wszelkie informacje niezbêdne do wdro¿enia
oraz efektywnego dzia³ania procesu wieloŸród³owej oceny pracowniczej, w tym:
przyk³ady zastosowañ metody w celu rozwi¹zania problemów organizacyjnych,
mo¿liwoœci przystosowania systemu do indywidualnych potrzeb przedsiêbiorstwa,
wybór sprawdzonych narzêdzi poprawiaj¹cych efektywnoœæ pracowników,
potencjalne pu³apki i mo¿liwoœci ich unikniêcia,
drogi przeprowadzania trwa³ych zmian,
sposoby udoskonalania systemów zarz¹dzania efektywnoœci¹ ludzkich dzia³añ.
System, który zrewolucjonizowa³ zarz¹dzanie zasobami ludzkimi
992485602.051.png 992485602.062.png 992485602.073.png 992485602.082.png 992485602.001.png 992485602.002.png 992485602.003.png 992485602.004.png 992485602.005.png 992485602.006.png 992485602.007.png 992485602.008.png 992485602.009.png 992485602.010.png 992485602.011.png 992485602.012.png 992485602.013.png 992485602.014.png 992485602.015.png 992485602.016.png 992485602.017.png 992485602.018.png 992485602.019.png 992485602.020.png 992485602.021.png 992485602.022.png 992485602.023.png 992485602.024.png 992485602.025.png 992485602.026.png 992485602.027.png 992485602.028.png 992485602.029.png 992485602.030.png 992485602.031.png 992485602.032.png 992485602.033.png 992485602.034.png 992485602.035.png 992485602.036.png 992485602.037.png 992485602.038.png 992485602.039.png 992485602.040.png 992485602.041.png 992485602.042.png 992485602.043.png 992485602.044.png 992485602.045.png 992485602.046.png 992485602.047.png 992485602.048.png 992485602.049.png 992485602.050.png 992485602.052.png 992485602.053.png 992485602.054.png 992485602.055.png 992485602.056.png 992485602.057.png 992485602.058.png 992485602.059.png 992485602.060.png 992485602.061.png 992485602.063.png 992485602.064.png 992485602.065.png 992485602.066.png 992485602.067.png 992485602.068.png 992485602.069.png 992485602.070.png 992485602.071.png 992485602.072.png 992485602.074.png 992485602.075.png 992485602.076.png 992485602.077.png 992485602.078.png 992485602.079.png 992485602.080.png 992485602.081.png
Spis treści
Wstęp
9
Noty o autorach
17
Część I Przygotowanie do użycia systemu ocen 360 stopni
1. ABC systemu ocen 360 stopni
21
2. Zastosowania systemu ocen 360 stopni
— narzędzie zmiany strategicznej
47
3. Najważniejsza decyzja, jaką podejmiesz
— wybór metody przeprowadzenia oceny
77
4. Wykorzystanie wywiadów kwestionariuszowych
dla wzbogacenia oceny 360 stopni
107
5. Zdobywanie zwolenników — przekonanie innych członków
organizacji do Twoich pomysłów
135
Część II Wdrażanie systemu ocen 360 stopni
6. Przeprowadzanie oceny — wskazówki do zarządzania
procesem przeprowadzania ocen 360 stopni 159
7. Stawanie przed lustrem — prezentowanie oceny 185
8. Przeprowadzanie trwałych zmian — kolejne czynności 219
9. Udoskonalanie systemów zarządzania efektywnością pracowniczą 247
8
S PIS TREŚCI
A Przykłady zastosowania systemu ocen 360 stopni
277
B Jak wybierać kwestionariusz badawczy?
305
C Przykładowe arkusze robocze
do analizy i interpretacji oceny 360 stopni
309
D Graficzna prezentacja
zarządzania procesem oceny 360 stopni
319
Skorowidz
321
Rozdział 1.
ABC systemu ocen 360 stopni
O gdybyż przez mocy jakiejś traf
Dane nam było zobaczyć siebie oczami innych
Od wielu by nas to uchroniło gaf
I głupich wspomnień
Robbie Burns 1
„Ocena okresowa 360 stopni może zmienić twoje życie” — tak
brzmiał tytuł wstępnego artykułu jednego z ostatnich numerów
czasopisma „Fortune” 2 . Podobny pogląd został wyrażony przez
redakcję pisma „Business Week” 3 prezentującego panujący wśród
menedżerów wysokiego szczebla pogląd na temat ocen 360 stopni:
„wzmacnia samoocenę, pomaga menedżerom w uzyskaniu większej
równowagi w życiu i uczy ich, jak być bardziej efektywnymi w pracy
i w domu”. W oparciu o studium wykonane przez firmy konsultin-
gowe i dystrybutorów narzędzi przeprowadzania wieloźródłowych
1 Wiersz R. Burnsa „To a Louse” w przekładzie tłumacza
2 B. O’Reilly, 360 [Degree] Feedback Can Change Your Life , „Fortune”
1994, 17.10, s. 93 – 97.
3 L. Bongiorno, How’m I Doing? This Creative Management Program Uses
Tough Love , „Business Week” 1995, 23.10, s. 72 – 74.
22
360 STOPNI . S YSTEM OCEN PRACOWNICZYCH
ocen pracowniczych: „Każda z firm z listy 500 pisma »Fortune«
albo to robi, albo o tym myśli” 4 .
Co takiego jest w systemie ocen 360 stopni, iż budzi on tak
wielki entuzjazm czołowych amerykańskich organizacji? Cytat na
początku rozdziału sugeruje odpowiedź: ocena 360 stopni oferuje
menedżerom unikalną możliwość dowiedzenia się tego, w jaki
sposób ich szefowie, podwładni, współpracownicy, wewnętrzni
i zewnętrzni kontrahenci oraz dostawcy postrzegają ich zachowanie.
W ten sposób mogłaby „od wielu nas uchronić gaf” poprzez kon-
frontację z rzeczywistością.
Dlaczego ta książka?
W naszej ponad dwudziestoletniej karierze zawodowej konsul-
tantów zgłębialiśmy kwestie oceny 360 stopni. W tym czasie stwo-
rzyliśmy dwa kwestionariusze badawcze mierzące kompetencje
przywódcze i umiejętności wpływania na innych, zaprojektowaliśmy
instrumenty oceny 360 stopni dla szerokiego spektrum klientów 5
i zarządzaliśmy procesem oceny metodą 360 stopni w takich or-
ganizacjach, jak Coca-Cola, Bayer, Nowojorska Giełda Papierów
Wartościowych czy GE Capital. Nasza praca nauczyła nas wiele
na temat pomagania ludziom w osobistym i organizacyjnym roz-
woju dzięki efektywnemu wykorzystaniu metody 360 stopni.
Ta książka jest sposobem podzielenia się przez nas zdobytą wiedzą
tak, aby pomóc Tobie, Czytelniku, w podjęciu najlepszej decyzji
co do użycia tego ważnego narzędzia.
4 M. London, J. W. Smithers, Can Multi-source Feedback Change Perceptions
of Goal Accomplishment, Self-Evaluations and Performance Related to Out-
comes? Theory-Based Applications and Directions for Research , Filadelfia
1995. Artykuł przyjęty do publikacji w piśmie „Personnel Psychology”.
5 Opracowane przez autorów książki metody ocen 360 stopni to między
innymi Kompas i Macierz. Przykłady zastosowania tych metod będą
przedmiotem niektórych fragmentów tej książki — przyp. red.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin