Lucas Derks - Techniki NLP W Tworzeniu Dobrych Zwiazkow z Ludzmi.pdf

(2060 KB) Pobierz
SPIS TREŚCI
KILKA UWAG WOLFGANGA WALKERA ...............................................................9
Co to jest NLP? ................................., ................................................................. 9
O czym traktuje ta książka?................................................................................ 10
Kto skorzysta z lektury tej książki?.................................................................... 12
WSTĘP ........................................................................................................................14
To tylko obrazy ludzi ......................................................................................... 14
Pierwsze spojrzenie na panoramę społeczną...................................................... 15
W którym miejscu NLP znajduje się panorama społeczna?............................... 18
Kilka uwag na temat stosunku NLP i psychologii akademickiej ....................... 18
Panorama społeczna w ramach psychologii społecznej ..................................... 20
ROZDZIAŁ 1. TEORIA PERSONIFIKACJI............................................................. 21
1.1 Ludzie tacy jak my ....................................................................................... 21
1.2 Rozpoznanie własnego gatunku ................................................................... 21
1.3 Uczymy się konstruowania osób .................................................................. 22
1.4 Sedno społecznego spostrzegania ................................................................ 23
1.5 Niezbędne elementy personifikacji .............................................................. 24
1.6 Rodzaje personifikacji.................................................................................. 25
1.7 Personifikacja własnej osoby i innych ......................................................... 25
1.8 Personifikacje zniekształcone....................................................................... 26
1.9 Czy inni ludzie istnieją tylko w naszej wyobraźni? ..................................... 28
1.10 Personifikacja przedmiotów....................................................................... 29
1.11 Postacie filmowe ........................................................................................ 30
1.12 Kontrolowanie personifikacji..................................................................... 30
1.13 Organizowanie personifikacji .................................................................... 31
1.14 Osobisty kod społeczny ............................................................................. 32
ROZDZIAŁ 2. PANORAMA SPOŁECZNA ............................................................. 33
2.1 Zapoznajemy się z panoramą społeczną ...................................................... 33
2.2 Zrozumienie panoramy społecznej drugiego człowieka .............................. 34
2.2.1 Powody takiego sposobu postępowania............................................... 34
2.2.2 Pierwsze założenie ............................................................................... 35
2.2.3 Drugie założenie .................................................................................. 36
989785515.051.png 989785515.062.png
2.3 Metafory czy predykaty?.............................................................................. 36
2.3.1 Podobieństwo formalnych cech ........................................................... 38
2.3.2 Eksperymenty grupowe dotyczące umiejscowienia ........................... 38
2.4 Badania wstępne........................................................................................... 38
2.5 Rezultaty i pierwsze wnioski........................................................................ 40
2.6 Wzorce w panoramie społecznej.................................................................. 41
989785515.063.png
6 ____________ TECHNIKI NLP W TWORZENIU DOBRYCH ZWIĄZKÓW Z LUDŹMI
2.7 Jak zmienić podstawowe wymiary panoramy społecznej? ...........................45
2.7.1 Trzecie założenie..................................................................................48
2.8 Zbiorowe panoramy społeczne......................................................................48
2.9 Emocje społeczne..........................................................................................50
2.9.1 Jeszcze raz na temat miłości.................................................................50
2.9.2 Miłość jako emocja społeczna..............................................................54
2.10 Pozycje spostrzegania w panoramie społecznej .........................................55
2.11 Komunikacja i panorama społeczna ...........................................................58
ROZDZIAŁ 3. SAMOPOZNANIE I TOŻSAMOŚĆ..................................................60
3.1 Ja jako centrum świata społecznego .............................................................60
3.2 Jak mówić o swoim Ja? ................................................................................60
3.2.1 Po pierwsze: czy powinniśmy się pozbyć własnego Ja? ......................62
3.2.2 Własne Ja dba o jednolitość myślenia ..................................................62
3.3 Różnice między osobistym i społecznym Ja.................................................64
3.4 Struktura samopoznania................................................................................65
3.4.1 Autoportret ponadczasowy...................................................................65
3.4.2 Autoportret w kontekście .....................................................................66
3.4.3 Odległość i kontakt z własnym Ja oraz jego wielkość.........................67
3.4.4 Pozycja spostrzegania obrazu własnego.............................................. 68
3.5 Głosy woli, czyli JA audytywne ...................................................................69
3.6 Zapach, smak i czucie samego siebie ...........................................................69
3.6.1 Kinestetyczne Ja...................................................................................70
3.6.2 Samoocena ...........................................................................................71
3.6.3 Znajome uczucia w stosunku do własnej osoby...................................73
3.7 Panorama własnego Ja ................................................................................. 73
3.8 Społeczne Ja z punktu widzenia NLP...........................................................74
3.8.1 Struktura społecznego samopoznania ................................................. 75
3.8.2 Społeczne Ja kinestetyczne ..................................................................76
3.9 Strategie kształtowania tożsamości społecznej.............................................77
ROZDZIAŁ 4. WŁADZA............................................................................................81
4.1 Jak skonstruować obraz władzy?..................................................................81
4.2 Czwarte założenie ........................................................................................ 81
4.3 Problemy z autorytetami ...............................................................................82
4.4 Przewaga społeczna jako zjawisko naturalne ...............................................84
4.4.1 Przewaga społeczna..............................................................................85
4.4.2 Zagadka symbolicznej przewagi ..........................................................87
4.4.3 Heroizm jako źródło władzy społecznej...............................................88
4.4.4 Bogactwo, uroda i kara.........................................................................88
989785515.064.png 989785515.001.png 989785515.002.png 989785515.003.png 989785515.004.png 989785515.005.png 989785515.006.png 989785515.007.png 989785515.008.png 989785515.009.png 989785515.010.png 989785515.011.png 989785515.012.png 989785515.013.png 989785515.014.png 989785515.015.png 989785515.016.png 989785515.017.png 989785515.018.png 989785515.019.png
4.4.5 Nagroda, kara i brak uznania................................................................91
4.5 Zagadka uległości .........................................................................................92
4.5.1 Kilka zasadniczych pytań.....................................................................93
4.5.2 Pokonanie neutralnego dystansu ..........................................................94
4.5.3 Perspektywa .........................................................................................94
4.5.4 Piąte założenie......................................................................................95
4.6 Jak zmienić sposób spostrzegania własnego Ja oraz osób drugich?.............96
4.7 Szóste założenie............................................................................................97
4.8 Władza polityczna ....................................................................................... 99
989785515.020.png 989785515.021.png 989785515.022.png 989785515.023.png 989785515.024.png 989785515.025.png 989785515.026.png 989785515.027.png 989785515.028.png
8 ____________ TECHNIKI NLP W TWORZENIU DOBRYCH ZWIĄZKÓW Z LUDŹMI
ROZDZIAŁ 7. BADAMY PANORAMĘ DUCHOWOŚCI....................................... 181
7.1 Sprzedam posiadłość niebiańską................................................................ 181
7.2 Społeczna i duchowa władza...................................................................... 182
7.3 Duchy i duchowe doświadczenia ............................................................... 183
7.4 Cechy nieba ................................................................................................ 185
7.5 Z powrotem na ziemi.................................................................................. 187
7.6 Autorytety duchowe ................................................................................... 188
7.6.1 Komunikacja duchowa ...................................................................... 190
7.7 Nawiedzenie, czyli demonyw głębi naszych dusz...................................... 192
7.8 Praca z panoramą duchowości ................................................................... 195
ROZDZIAŁ 8. SZKOLENIE I ZESPOŁY ............................................................... 199
8.1 Panorama społeczna trenera....................................................................... 199
8.2 Problemy związane z poszczególnymi pozycjami spostrzegania .............. 202
8.3 Kształtowanie zespołów za pomocą NLP .................................................. 205
8.3.1 Stworzenie zespołu ............................................................................ 210
8.3.2 Analiza panoramy zespołu podczas zbiorowej sesji.......................... 210
8.3.3 Poskromienie smoka.......................................................................... 211
8.3.4 Sen o zespole ..................................................................................... 212
ROZDZIAŁ 9. METAFORY WŁADZY ................................................................... 214
9.1 To, czego nie ma w słowniku ..................................................................... 214
9.2 Mówimy o związkach................................................................................. 215
9.3 Definicja metafory ...................................................................................... 216
9.4 Metafory jako sposób oddziaływania na, system społeczny ...................... 217
9.5 Jak znaleźć właściwą sferę metaforyczną? ................................................. 218
9.6 Wykroczenie poza zasięg właściwego tematu jako proces......................... 219
9.7 Jak funkcjonuje autocenzura?..................................................................... 220
9.8 Od lokalizacji do związków metaforycznych ............................................. 221
9.9 Modelowanie metafor ................................................................................. 223
9.9.1 Przekraczanie granic tematu .............................................................. 225
9.10 Metafory i władza społeczna.................................................................... 227
9.11 Gra metafor .............................................................................................. 230
9.11.1 Brak możliwości tłumaczenia wstecznego ...................................... 230
9.11.2 Brak gotowości do tłumaczenia wstecznego ................................... 231
9.12 Walka metafor.......................................................................................... 232
9.12.1 Dyskwalifikacja metafor.................................................................. 233
9.13 Metafory operatywne ............................................................................... 235
EPILOG .................................................................................................................... 237
SŁOWNIK NLP ....................................................................................................... 240
989785515.029.png 989785515.030.png 989785515.031.png 989785515.032.png 989785515.033.png 989785515.034.png 989785515.035.png 989785515.036.png 989785515.037.png 989785515.038.png 989785515.039.png 989785515.040.png 989785515.041.png 989785515.042.png 989785515.043.png 989785515.044.png 989785515.045.png 989785515.046.png 989785515.047.png 989785515.048.png 989785515.049.png 989785515.050.png 989785515.052.png 989785515.053.png 989785515.054.png 989785515.055.png 989785515.056.png 989785515.057.png 989785515.058.png 989785515.059.png 989785515.060.png 989785515.061.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin