TRD_wyk3_asfalt lany.pdf

(2611 KB) Pobierz
2010-11-28
× Wynaleziony w pierwszej połowie XIX w. w Niemczech przez
Henniga i Egerstorta
× Lepiszcze – asfalt naturalny ze złoża Ahlem k. Hanoweru
× Produkcja z mieszaniem ręcznym lepiszcza i żwiru w temp.
150 – 180 °C
R ł di
× Rozkładanie ręczne
× Linnhoff & Henne GmbH 1878r
Pierwsze maszyny do produkcji asfaltu lanego.
× Asfalt lany w Polsce
- do połowy lat 70-tych
-Trasa Łazienkowska
- Po 2000 roku - mosty
ASFALT LANY
Prezentacja na podstawie materiałów z firmy Tarcopol
Zabytkowy sprzęt z XIX w do produkcji i wbudowywania asfaltu lanego
Kocioł do produkcji asfaltu lanego z końca XIX wieku
PN – S – 96025
Drogi samochodowe i lotniska.
Nawierzchnie asfaltowe.
Wymagania.
1
980655275.070.png 980655275.081.png 980655275.092.png 980655275.103.png 980655275.001.png 980655275.012.png 980655275.022.png 980655275.023.png 980655275.024.png 980655275.025.png 980655275.026.png 980655275.027.png 980655275.028.png 980655275.029.png 980655275.030.png 980655275.031.png
2010-11-28
Dotychczasowy
rodzaj asfaltu
modyfikowanego
wg wymagań TWT
PAD 2003
DE 30 C
DE 30 B
DE 80 B
DE 80 C
--
DE 150 B
--
ODPOWIEDNIK wg
normy PN-EN
PMB
normy PN EN
14023
(od 1.01.2009)
PMB
10/40-65
PMB
PMB
25/55-60
PMB
PMB
45/80-55
PMB
PMB
45/80-65
PMB
PMB
65/105-60
PMB
PMB
90/150-60
PMB
120/200-
40
Zalecane
konstrukcje:
Wariant SMA
- warstwa ochronna z mastyksu grysowego SMA
-warstwa ścieralna z mastyksu grysowego SMA
Wariant AL
- warstwa ochronna z AL
-warstwa ścieralna z AL
Wariant AL+SMA
- warstwa ochronna z AL
-warstwa ścieralna z mastyksu grysowego SMA
Łączna grubość warstw 6÷10cm
Uszorstnienie AL
- warstwa ochronna
2-3 kg/m 2
- warstwa ścieralna
15 kg/m 2*
* -w praktyce ~8 kg/m 2
Lp.
Właściwości
Wymagania wobec MMA i
warstwy z asfaltu twardolanego
dla kategorii ruchu KR3 do KR6
Metoda badań
Nie należy stosować skropienia izolacji (lub warstwy
wiążącej) emulsją elastomerowo-asfaltową lub
upłynnionym elastomeroasfaltem, jeśli warstwa wiążąca
(lub ścieralna) ma być wykonana z asfaltu twardolanego.
1
Zalecana mieszanka mineralno-
asfaltowa
PN-S-96025:2000
AL. 0/8, AL. 0/12,8
2
Zalecane lepiszcze
DE30B, DE30C
TWT-PAD-2003
Temperatura asfaltu twardolanego podczas układania nie
powinna przekroczyć 250°C.*
3
Penetracja stempla o powierzchni 5
cm2 i nacisku 525 N, w
temperaturze 40°C po 30min
PN-EN 12697-
20:2004 (U)
od 1,0 do 3,5
obciążenia kostek (7cmx7cmx7cm),
mm
Nawierzchnia na obiekcie mostowym i na dojazdach
powinna charakteryzować się zbliżonymi cechami
powierzchniowymi, a zwłaszcza właściwościami
przeciwpoślizgowymi.
4
Przyrost penetracji po następnych
30 min, mm
PN-EN 12697-
20:2004 (U)
≤0,4
5
Grubość warstwy:
AL 0/8 mm
AL 0/12,8 mm
PN-S-96025:2000
od 3,0 do 5,0
od 3,0 do 5,0
6
Kruszywo do uszorstnienia warstwy
ścieralnej, ilość:
grys 4/6,3 mm lub 2/5 mm kg/m 2
PN-S-96025:2000
od 15 do 18*
* -w praktyce ~8 kg/m 2
* Przy asfaltach modyfikowanych 210-220 ° C
2
980655275.032.png 980655275.033.png 980655275.034.png 980655275.035.png 980655275.036.png 980655275.037.png 980655275.038.png 980655275.039.png 980655275.040.png 980655275.041.png 980655275.042.png 980655275.043.png 980655275.044.png 980655275.045.png 980655275.046.png 980655275.047.png 980655275.048.png 980655275.049.png 980655275.050.png 980655275.051.png 980655275.052.png 980655275.053.png 980655275.054.png 980655275.055.png 980655275.056.png 980655275.057.png 980655275.058.png 980655275.059.png 980655275.060.png 980655275.061.png 980655275.062.png 980655275.063.png 980655275.064.png 980655275.065.png 980655275.066.png 980655275.067.png 980655275.068.png 980655275.069.png 980655275.071.png 980655275.072.png 980655275.073.png 980655275.074.png 980655275.075.png 980655275.076.png 980655275.077.png 980655275.078.png 980655275.079.png 980655275.080.png
2010-11-28
wymagania dotyczące jakości materiałów
projektowanie wg krzywych granicznych uziarnienia
projektowanie ilości asfaltu poprzez badania penetracji
stemplem
odcinek próbny
Kontrola jakości:
ekstrakcja
badanie penetracji
• produkcja w nowoczesnych WMB
•zw ększenie temp. kruszywa o ok. 30°C
•wydłużenie czasu mieszania składników mineralnych
•wydłużenie czasu mieszania MMA
•temp. produkcji MMA 175÷220°C
pp j
• zmniejszenie wydajności WMB do ok. 60% wydajności
nominalnej
• dogrzewanie i homogenizacja MMA w kotłach
transportowych przez min. 1 godz.
•możliwość poprawy urabialności i obniżenia temperatury
przez dodatki specjalnych preparatów chemicznych.
- wytwórnie mas bitumicznych,
-kotły transportowe,
-układarki do asfaltu twardolanego,
-sprzęt do ręcznego wykończenia przy krawężnikach i
urządzeniach instalacyjnych: taczki, żelazka, gładziki,
łopaty, szczotki itp.
Asfalt twardolany wytwarza się w zespołach do otaczania
mieszanek mineralno-asfaltowych.
3
980655275.082.png 980655275.083.png 980655275.084.png 980655275.085.png 980655275.086.png 980655275.087.png 980655275.088.png 980655275.089.png 980655275.090.png 980655275.091.png 980655275.093.png 980655275.094.png 980655275.095.png 980655275.096.png 980655275.097.png 980655275.098.png 980655275.099.png 980655275.100.png 980655275.101.png 980655275.102.png 980655275.104.png
2010-11-28
• specjalne kotły transportowe o ładowności 8÷12 ton
• automatycznie sterowana regulacja temperatury
•c ągłe mieszanie masy
•możliwość transportu z prędkością 80km/godz.
p p ę ą g
•możliwość przechowywania masy w kotłach do 12 godz.
Kotły transportowe
Elementy składowe:
podgrzewana belka profilująca nawierzchnię
zespół napędowy z systemem sterowania
zespół do wstępnego rozkładania masy AL
(stosowany przy dużych układarkach)
szerokość robocza układarki 2,5÷16,0m,
najwygodniejsza dla robót mostowych 3,5÷5,0m
rozsypywacz kruszywa (dla warstw ścieralnych).
Układarka z dystrybutorem śrubowym
Układarka do zabudowy torów tramwajowych
4
980655275.105.png 980655275.106.png 980655275.107.png 980655275.108.png 980655275.109.png 980655275.110.png 980655275.111.png 980655275.112.png 980655275.113.png 980655275.002.png 980655275.003.png 980655275.004.png 980655275.005.png 980655275.006.png 980655275.007.png
2010-11-28
Układarka o szerokości układania 12,6 m
Układarka z dystrybutorem łopatkowym
warunki atmosferyczne:
-temperatura otoczenia > 0 ° C,
-brak opadów atmosferycznych,
podłoże:
-podłoże powinno posiadać projektowany profil,
-sucha i dokładnie oczyszczona z wszelkiego rodzaju zanieczyszczeń
powierzchnia,
powierzchnia,
-podłoże nie powinno być skrapiane lepiszczem asfaltowym przed
ułożeniem na nim warstwy asfaltu twardolanego,
mieszanka:
-mieszankę należy wbudować w sposób mechaniczny z wyjątkiem
miejsc, gdzie nie jest możliwe zastosowanie układarki,
-układanie mieszanki musi odbywać się w sposób ciągły,
-temperatura wbudowania mieszanki nie powinna przekraczać
250 ° C (220 ° C dla asfaltów modyfikowanych)
Rozsypywarka kruszywa
5
980655275.008.png 980655275.009.png 980655275.010.png 980655275.011.png 980655275.013.png 980655275.014.png 980655275.015.png 980655275.016.png 980655275.017.png 980655275.018.png 980655275.019.png 980655275.020.png 980655275.021.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin