Programy nauczania w rzeczywistości szkolnej. Tworzenie – wybór – ewaluacja.pdf
(
1016 KB
)
Pobierz
Programy nauczania
w rzeczywistości szkolnej.
Tworzenie – wybór – ewaluacja
Alicja Kapcia & Dorota Kulesza & Jacek Rudnik
Programy nauczania
w rzeczywistości szkolnej.
Tworzenie – wybór – ewaluacja
Wydawca:
Ośrodek Rozwoju Edukacji
Aleje Ujazdowskie 28
00-478 Warszawa
tel. +48 22 345 37 00
fax +48 22 345 37 70
Publikacja powstała w ramach projektu „Wdrożenie podstawy programowej kształce-
nia ogólnego w poszczególnych typach szkół, ze szczególnym uwzględnieniem II i IV
etapu edukacyjnego”
Nakład: 35 000 egz.
Publikacja współ
fi
nansowana przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
EGZEMPLARZ BEZPŁATNY
Przygotowanie do druku, druk i oprawa:
Agencja Reklamowo-Wydawnicza A. Grzegorczyk
www.grzeg.com.pl
Spis treści
O publikacji
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7
Gabriela Olszowska
Napisać program własny
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11
Trochę koniecznej historii – tło przemian . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11
Szkolne programy nauczania po 1999 roku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13
Co to jest program nauczania? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 14
Typy programów nauczania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 20
Dlaczego program własny? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 24
Rola ministerstwa edukacji. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 26
Nauczyciele twórcami programów własnych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 27
Geogra
fi
a programów i podręczników. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 28
Inwentarze programowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 29
Podsumowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 31
Piotr Mulkowski
Programy nauczania – zadania dyrektora szkoły
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 33
Wstęp . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 33
Rola dyrektora . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 34
Zmiany prawne. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 36
Podstawa programowa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 39
Program nauczania. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 41
Ewaluacja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 46
Z czyjej pomocy może skorzystać dyrektor, zanim zdecyduje się
dopuścić program do użytku w szkole . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 47
Pytania kontrolne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 49
Mody
fi
kacja programu nauczania. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 53
Marlena Derlukiewicz
Jak napisać program nauczania
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
54
Wstęp . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 54
Krótko o programach . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 55
I. Przygotowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 58
Krok pierwszy
. Zapoznanie się z częścią ogólną podstawy programowej . . . . 58
Krok drugi.
Zapoznanie się z częścią wstępną podstawy programowej
określonego etapu edukacyjnego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 59
Krok trzeci.
Analiza rozdziału „Zalecane warunki i sposoby realizacji . . . . . 59
Krok czwarty.
Analiza podstawy programowej przedmiotu z etapu niższego . 60
Krok piąty.
Analiza podstawy programowej przedmiotu, którego dotyczy
program . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 60
Krok szósty.
Pogłębiona diagnoza uczniów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 60
Krok siódmy.
Przygotowanie strony tytułowej programu i wstępu . . . . . . . . 60
II. Tworzenie programu. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 62
Cele, treści, osiągnięcia (§3.1.2, podpunkty a, b, d rozporządzenia). . . . . . . . 62
3
Krok pierwszy.
Cele kształcenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 62
Krok drugi.
Cele wychowania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 63
Krok trzeci.
Treści zgodne z treściami nauczania zawartymi
w podstawie programowej kształcenia ogólnego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 64
Sposoby osiągania celów (&3.1.2, podpunkt c rozporządzenia . . . . . . . . . . . 67
Krok czwarty.
Analiza sugestii zawartych w Komentarzach i „Zalecanych
warunkach i sposobach realizacji” zapisanych w Rozporządzeniu MEN
z 23 grudnia 2008 roku w sprawie podstawy programowej (…) . . . . . . . . 67
Krok piąty.
Zapoznanie się z literaturą metodyczną. . . . . . . . . . . . . . . . . 67
Krok szósty.
Zapisy w programie...… . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 67
Krok siódmy
(Może być ale nie musi)
.
Podział przedmiotu na działy
lub umiejętności. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 76
Ocenianie (&3.1.2, podpunkt e rozporządzenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 77
Krok ósmy.
Przeanalizowanie swojego przedmiotowego systemu
oceniania…………......... . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 77
Program nauczania a plan nauczania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 79
Wybór podręcznika i innych pomocy, z którego autor programu
i jego uczniowie będą korzystać. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 79
Napisanie części wstępnej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 79
Przygotowanie tabeli . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 80
III. Ewaluacja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 82
Krok pierwszy.
Ewaluacja na etapie tworzenia programu . . . . . . . . . . . . . . 82
Krok drugi.
Ewaluacja w trakcie tworzenia programu
(ewaluacja formatywna . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 82
Krok trzeci.
Ewaluacja na koniec etapu kształcenia (ewaluacja sumatywna 82
Spis zalecanej literatury . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 82
Anna Galant
Ewaluacja programu nauczania
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 83
Wprowadzenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 83
De
fi
nicje . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 83
Zasady oceny programu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 84
Anna Galant, Lech Moryksiewicz
Przykładowe narzędzia ewaluacyjne
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 92
Dyrektorski arkusz oceny programu nauczania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 92
Nauczycielski kwestionariusz oceny programu nauczania . . . . . . . . . . . . . . . . 93
Nauczycielski kwestionariusz oceny programu z historii w szkole
podstawowej/ponadgimnazjalnej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 95
Dyrektorski kwestionariusz wdrożenia programu nauczania
w szkole podstawowej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 96
Dyrektorski kwestionariusz wdrożenia programu nauczania
w szkole ponadgimnazjalnej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 98
Ankieta ewaluacyjna przeprowadzona wśród uczniów po realizacji programu
w szkole podstawowej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 99
4
Plik z chomika:
Tojad
Inne pliki z tego folderu:
Równa szkoła – edukacja wolna od dyskryminacji.pdf
(3850 KB)
Dylematy współczesnego rynku pracy, 2011 [SBC].pdf
(8501 KB)
Metodyka pisania pracy dyplomowej - skrypt dla studentów [SBC].djvu
(5383 KB)
Badania operacyjne - metody i zastosowania [SBC].pdf
(2796 KB)
Jubileusz 60-lecia Zespołu Szkół Ekonomiczno-Turystycznych w Jeleniej Górze [JBC].pdf
(15722 KB)
Inne foldery tego chomika:
A-I
IPN
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin