Programy nauczania w rzeczywistości szkolnej. Tworzenie – wybór – ewaluacja.pdf

(1016 KB) Pobierz
Programy nauczania
w rzeczywistości szkolnej.
Tworzenie – wybór – ewaluacja
971696967.055.png
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
971696967.048.png
 
 
 
 
 
 
 
 
 
971696967.049.png 971696967.050.png 971696967.051.png
 
 
971696967.052.png
 
 
 
 
 
 
 
971696967.053.png
 
971696967.054.png
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
971696967.056.png 971696967.057.png 971696967.058.png 971696967.059.png 971696967.060.png
 
 
 
971696967.061.png
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
971696967.062.png 971696967.063.png 971696967.064.png 971696967.065.png 971696967.066.png 971696967.067.png 971696967.068.png 971696967.069.png 971696967.070.png 971696967.071.png 971696967.072.png 971696967.001.png 971696967.002.png 971696967.003.png 971696967.004.png 971696967.005.png 971696967.006.png 971696967.007.png 971696967.008.png 971696967.009.png 971696967.010.png 971696967.011.png 971696967.012.png 971696967.013.png 971696967.014.png 971696967.015.png 971696967.016.png 971696967.017.png 971696967.018.png 971696967.019.png
 
971696967.020.png
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
971696967.021.png
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Alicja Kapcia & Dorota Kulesza & Jacek Rudnik
Programy nauczania
w rzeczywistości szkolnej.
Tworzenie – wybór – ewaluacja
Wydawca:
Ośrodek Rozwoju Edukacji
Aleje Ujazdowskie 28
00-478 Warszawa
tel. +48 22 345 37 00
fax +48 22 345 37 70
Publikacja powstała w ramach projektu „Wdrożenie podstawy programowej kształce-
nia ogólnego w poszczególnych typach szkół, ze szczególnym uwzględnieniem II i IV
etapu edukacyjnego”
Nakład: 35 000 egz.
Publikacja współ nansowana przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
EGZEMPLARZ BEZPŁATNY
Przygotowanie do druku, druk i oprawa:
Agencja Reklamowo-Wydawnicza A. Grzegorczyk
www.grzeg.com.pl
971696967.022.png 971696967.023.png 971696967.024.png 971696967.025.png 971696967.026.png 971696967.027.png 971696967.028.png 971696967.029.png 971696967.030.png 971696967.031.png 971696967.032.png 971696967.033.png 971696967.034.png 971696967.035.png 971696967.036.png 971696967.037.png 971696967.038.png 971696967.039.png 971696967.040.png 971696967.041.png 971696967.042.png 971696967.043.png 971696967.044.png 971696967.045.png 971696967.046.png 971696967.047.png
 
Spis treści
O publikacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7
Gabriela Olszowska
Napisać program własny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11
Trochę koniecznej historii – tło przemian . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11
Szkolne programy nauczania po 1999 roku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13
Co to jest program nauczania? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 14
Typy programów nauczania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 20
Dlaczego program własny? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 24
Rola ministerstwa edukacji. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 26
Nauczyciele twórcami programów własnych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 27
Geogra a programów i podręczników. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 28
Inwentarze programowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 29
Podsumowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 31
Piotr Mulkowski
Programy nauczania – zadania dyrektora szkoły . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 33
Wstęp . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 33
Rola dyrektora . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 34
Zmiany prawne. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 36
Podstawa programowa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 39
Program nauczania. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 41
Ewaluacja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 46
Z czyjej pomocy może skorzystać dyrektor, zanim zdecyduje się
dopuścić program do użytku w szkole . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 47
Pytania kontrolne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 49
Mody kacja programu nauczania. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 53
Marlena Derlukiewicz
Jak napisać program nauczania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 54
Wstęp . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 54
Krótko o programach . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 55
I. Przygotowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 58
Krok pierwszy . Zapoznanie się z częścią ogólną podstawy programowej . . . . 58
Krok drugi. Zapoznanie się z częścią wstępną podstawy programowej
określonego etapu edukacyjnego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 59
Krok trzeci. Analiza rozdziału „Zalecane warunki i sposoby realizacji . . . . . 59
Krok czwarty. Analiza podstawy programowej przedmiotu z etapu niższego . 60
Krok piąty. Analiza podstawy programowej przedmiotu, którego dotyczy
program . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 60
Krok szósty. Pogłębiona diagnoza uczniów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 60
Krok siódmy. Przygotowanie strony tytułowej programu i wstępu . . . . . . . . 60
II. Tworzenie programu. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 62
Cele, treści, osiągnięcia (§3.1.2, podpunkty a, b, d rozporządzenia). . . . . . . . 62
3
Krok pierwszy. Cele kształcenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 62
Krok drugi. Cele wychowania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 63
Krok trzeci. Treści zgodne z treściami nauczania zawartymi
w podstawie programowej kształcenia ogólnego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 64
Sposoby osiągania celów (&3.1.2, podpunkt c rozporządzenia . . . . . . . . . . . 67
Krok czwarty. Analiza sugestii zawartych w Komentarzach i „Zalecanych
warunkach i sposobach realizacji” zapisanych w Rozporządzeniu MEN
z 23 grudnia 2008 roku w sprawie podstawy programowej (…) . . . . . . . . 67
Krok piąty. Zapoznanie się z literaturą metodyczną. . . . . . . . . . . . . . . . . 67
Krok szósty. Zapisy w programie...… . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 67
Krok siódmy (Może być ale nie musi) . Podział przedmiotu na działy
lub umiejętności. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 76
Ocenianie (&3.1.2, podpunkt e rozporządzenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 77
Krok ósmy. Przeanalizowanie swojego przedmiotowego systemu
oceniania…………......... . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 77
Program nauczania a plan nauczania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 79
Wybór podręcznika i innych pomocy, z którego autor programu
i jego uczniowie będą korzystać. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 79
Napisanie części wstępnej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 79
Przygotowanie tabeli . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 80
III. Ewaluacja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 82
Krok pierwszy. Ewaluacja na etapie tworzenia programu . . . . . . . . . . . . . . 82
Krok drugi. Ewaluacja w trakcie tworzenia programu
(ewaluacja formatywna . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 82
Krok trzeci. Ewaluacja na koniec etapu kształcenia (ewaluacja sumatywna 82
Spis zalecanej literatury . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 82
Anna Galant
Ewaluacja programu nauczania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 83
Wprowadzenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 83
De nicje . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 83
Zasady oceny programu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 84
Anna Galant, Lech Moryksiewicz
Przykładowe narzędzia ewaluacyjne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 92
Dyrektorski arkusz oceny programu nauczania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 92
Nauczycielski kwestionariusz oceny programu nauczania . . . . . . . . . . . . . . . . 93
Nauczycielski kwestionariusz oceny programu z historii w szkole
podstawowej/ponadgimnazjalnej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 95
Dyrektorski kwestionariusz wdrożenia programu nauczania
w szkole podstawowej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 96
Dyrektorski kwestionariusz wdrożenia programu nauczania
w szkole ponadgimnazjalnej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 98
Ankieta ewaluacyjna przeprowadzona wśród uczniów po realizacji programu
w szkole podstawowej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 99
4
Zgłoś jeśli naruszono regulamin