12.04.docx

(21 KB) Pobierz

12.04

Geneza behawioryzmu

Robert Yerkes

·         Rozpoczął badania na zwierzętach w 1900 roku wykorzystując wiele różnych gatunków

·         W tym samym roku William s. Small wprowadził na uniw. Clarka labirynt dla szczurów. Uczenie się – stosował jednak opis mentalny – idee i wyobrażenia

·         Rozprawa doktorska Johna Watsona 1903 (Wychowanie zwierząt: psychiczny rozwój białego szczura) jeszcze w 1907 omawiał świadome wrażenia u szczurów

 

Margaret Floy Washburn

·         Pierwsza kobieta – doktor psychologii

·         Napisała ważną książkę pierwszy podręcznik z psychologii porównawczej (The Animal Mind 1908)

·         Pierwsza kobieta w APA i pierwsza kobieta – przewodnicząca

 

Von Osten – koń Clever Hans

·         Uczony wszystkiego, czego uczą się uczniowie szkoły – za pomocą tablic „zrozumiałych” dla konia (Von Osten); koń zyskał światową sławę; w końcu ustanowiono komisję do zbadania faktycznych umiejętności konia; przeprowadzono testy, które wykazały, że nie ma oszustwa; Członkiem komisji był Strumpf, którego zdziwiło, że wiedza konia jest wszechstronna; wysłał swojego doktoranta Fungsta, który miał wykonać obszerniejsze badania; podzielił zadających pytanie na znających odpowiedź i na nieznających treści pytania ani odpowiedzi. Okazało się, że koń odpowiada poprawnie tylko tym, którzy znają odpowiedź. Doszedł do wniosku, że koń uwarunkował się na drobne reakcje pytającego i w ten sposób udziela „poprawnej” odpowiedzi. Praca Fungsta zrobiła duże wrażenie na Johnie Watsonie

 

Jaques Loeb

·         Krok ku obiektywizmowi – niemiecki zoolog i fizjolog. Pracował w kilku ośrodkach w USA w ty na uniwersytecie Chicago opowiadając się przeciw tradycji antropomorfizacji oraz introspekcji przez analogię

·         Rozwinął teorię zachowania się zwierząt opartą na pojęciu tropizmu

·         Tropizm - …..

·         Nie odrzucał zupełnie pojęcia świadomości u zwierząt, np. hominidów – świadczyła o tym pamięć asocjacyjna

·         Pamięć asocjacyjna skojarzenie między bodźcem a reakcją (CD!!!!!)

·         Watsin słuchał kursów Loeba w Chicago ale Angell sugerował, że nie warto pracować u Loeba, bo jest „niebezpieczny”

 

Edward Lee Thorndike (1874 - 1949)

·         Studiował najpierw na Wesleyan Univeristy a potem dostał się na Harvarda gdzie studiował pod kierunkiem Jamesa

·         Pierwotnie próbował robić badania na dzieciach. Zdecydował się na pisklęta

·         Nieszczęśliwie zakochany odszedł z Harvarda i pracował na Columbia University u Cattela. Tam zabrał dwa najmądrzejsze pisklęta, a potem zrobił słynne badania z kotami, psem i skrzynką problemową

·         W 1898 przyznano mu tytuł doktora i była to pierwsza praca doktorska z psychologii zwierząt

·         Potem zajmował się psychologią wychowawczą pragnąc przenieść wyniki badań ze zwierząt

·         W 1910 założył Journal of Educational Psychology

·         W 1912 przewodniczącym APA

·         W 1924 zarabiał 70 tys dol. rocznie

·         Wykaz prac – 507 publikacji

·         Koneksjonizmkoncepcja na temat uczenia się oparta na połączeniach między sytuacjami a reakcjami

·         Uczenie się metodą prób i błędów – uczenie się metodą prób i przypadkowym sukcesie

·         Prawo efektu – działania, które w danej sytuacji wywołują poczucie zadowolenia zostają skojarzone z tą sytuacją i jeśli sytuacja się powtórzy, rośnie prawdopodobieństwo powtórzenia działania i odwrotnie

·         Prawo ćwiczenia/prawo użycia lub nieużycia – im częściej pojawia się reakcja w danej sytuacji tym częściej jest z nią skojarzone

·         (Prawo efektu odkrył Thorndike przed Pawłowem, co ten drugi przyznaje w jednej ze swoich prac)

 

Ediwn Burket Twitmyer

·         Były student Lightnera Witmera na uniwersytecie Pensylwanii podczas zjazdu APA wygłosił referat nt. swojego doktoratu z odruchu kolanowego w 1904, jednak jego nazwisko zostało zapomniane, a odkrycie przypisano komu innemu

 

Iwan Pietrowicz Pawłow

·         Urodził się w Riazaniu w śr. Rosji jako pierwszy z 11 dzieci wiejskiego popa

·         Miał uraz głowy w wieku7 lat – ojciec przez parę lat uczył go w domu

·         W 1864 wstąpił do seminarium, ale po przeczytaniu teorii Darwina zmienił zdanie

·         Pszedł (sic!) studiować do Petersburga

·         Uzyskał tytuł naukowy w 1875 i rozpoczął studia medyczne, by zrobić karierę w fizjologii – był 2 lata w Niemczech a potem 7 lat asystentem w Sankt Petersburgu

·         W 1881 ożenił się

·         Pracował 7 dni w tygodniu od września do maja

·         W 1890 został prof. Farmakologii w  Wojskowej Akademii medycznej

·         W latach 1897 – 1936 pracowało pod jego kierunkiem 150 osób i powstało 500 rozpraw

·         (podobno był bardzo porywczy; bardzo konkretnie rozdzielał zadania pracownikom i pieczołowicie kontrolował i osobiście nadzorował badania; dbał także o zwierzęta doświadczalne; odkrycie odruchów i warunkowania było ubocznym skutkiem badań nad fizjologią ślinienia się u psów; był bardzo szanowany przez uczniów, a relacje z nim przedmiotem zazdrości i źródłem prestiżu)

·         Badał funkcje serca, głównych gruczołów trawiennych i za to dostał Nobla w 1904 – oraz przypadkowo odkrył odruch warunkowy

·         Odruch warunkowy – zależny od powstania skojarzenia lub połączenia miedzy bodźcem a reakcją

·         Początkowo nazywał to odruchy psychiczne

·         Odruch warunkowy został przetłumaczony na angielski przez Gantra jako conditioned zamiast conditional

·         Wzmocnienie – czynnik zwiększający prawdopodobieństwo reakcji

·         Pawłow nigdy nie współpracował z bolszewikami i był przeciwnikiem nowego ustroju, ale jego pozycja była na tyle mocna, że nie robiono mu problemów; nie interesował się zbytnio polityką

·         Jego ostatnie zdanie brzmiało: „dajcie mi ubranie, muszę iść”

 

Władimir Michajłowicz Biechtreriew

·         W 1881 ukończył WAM w Petersburgu. Studiował u wundta w Lipsku a potem także w Berlinie i Paryżu

·         W 1907 założył instytut psychoneurologiczny

·         …….

 

Jerzy Konorski

·         Po ukończeniu studiów w Warszawie z Millerem zaczął pracę w szpitalu psychiatrycznym w Pruszkowie

·         Próba fizjologicznego objaśnienia nabytej działalności ruchowej zwierząt  (1933) prawdopodobnie

·         ….

 

John B. Watson

·         Psychologia miała być nauką o zachowaniu czysto przyrodnicza i eksperymentalną

·         Można wykorzystywać tylko poj. Behawiorystyczne w celu opisu – bodziec i reakcja

·         Celem psychologii jest przewidywanie i kontrola zachowania

·         Margaret Washburn nazwała Watsona wrogiem psychologii, jego poparcie jednak rosło od 1919 r.

·         W 1930 Watsom triumfalnie ogłasza, że każdy uniw. musi mieć zajęcia z behawioryzmu – ale zmiany następowały na tyle powoli, że wtedy nie było już jednej wersji behawioryzmu

·         Psychologia jako nauka przyrodnicza wg Watsona:

o        Obserwacja z i bez przyrządów

o        Metody testowe

o        Metody sprawozdań werbalnych

o        Metoda odruchu warunkowego – substytucja bodźca

·         Teraz badany z obserwatora (strukturalizm) stał się osobą badaną (subject)

·         Akt to złożona reakcja np. jedzenie, taniec i budowanie domu

·         Reakcje dzielił na zewnętrzne i wewnętrzne – bodźcie podobnie

·         Istnieją więc zespoły S-R i pojedyncze S-R

·         Początkowo Watson akceptował rolę instynktów w zachowaniu (1914) opisał 11 instynktów

·         Zachowania instynktowne badał u wybrzeży Florydy razem z Lasleyem. Podobno badania zostały przerwane, gdy skończyły im się papierosy i whisky

·         Do 1925 wyrugował pojęcie instynktu – to wg Watsona zachowania uwarunkowane społecznie. Uczenie się i warunkowanie jest kluczem do zrozumienia zachowania człowieka

·         Skrajny enwironmentalizm – wykluczył też wszystkie dyspozycje wrodzone, uzdolnienia czy typy temperamentu

·         Emocje to czysto fizjologiczna reakcja na określone bodźce. Emocje to reakcje niejawne. Zmiany następują natychmiast po wywołaniu bodźca, a odczucie tych zmian było emocją

·         Badał strach wściekłość i miłość. Strach wywołują nagłe silne bodźce; wściekłość – skrępowanie ruchów ciała

·         Badania nad małym Albertem – uwarunkowanym na strach przed futrzanymi zwierzętami

·         Urodził się na farmie k. Greenville w płd. Karolinie

·         Jego wczesna edukacjia przebiegała w jednoizbowej szkole

·         Był nastoletnim przestępcą 2 razy trafił do aresztu – bójki i broń palna w obrębie miasta – uczył się słabo

·         Zasady behawioryzmu rygorystycznie stosował także w wzchowaniu swzch dyieci

Zgłoś jeśli naruszono regulamin