Części mowy – sprawdzian w klasie szóstej (A) ………………………………… (imię i nazwisko)Drogi Uczniu! Na wykonanie 15 zadań masz 45 minut. Czytaj uważnie polecenia, by dokładnie je wykonać. Powodzenia. 1. Określ osobę, liczbę, czas i rodzaj czasowników. wygraliśmy - ……………………………………………………..........pożycza - ……………………………………………………………..2. Podane czasowniki zapisz w trybie rozkazującym i przypuszczającym (nie zmieniaj osoby ani liczby).Tryb orzekający Tryb rozkazujący tryb przypuszczającykupujesz …………………………………………………………………………………………………rysują ……………………………………………………………………...……………………………piszę ……………………………………………………………………….……………………………3. Uzupełnij, dopisując formę dokonaną lub niedokonaną czasowników. pisać - ……………… kończyć - …………..………………. - zatańczyć ……………..... - zbudować 4. Określ przypadek, liczbę i rodzaj rzeczowników występujących w zdaniu: Wczoraj rozmawiałem z moim bratem o ciekawej książce. ……………………………………………………………………………….........................................................................5. Odmień przez przypadki w obu liczbach rzeczownik „szkoła”. Oddziel temat od końcówki. Wypisz tematy oboczne i wymiany samogłoskowe i spółgłoskowe. Pełne nazwy przypadków liczba pojedyncza liczba mnoga ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………Tematy oboczne: ………………………………………………….Wymiany samogłoskowe: ………………………………………..Wymiany spółgłoskowe: ………………………………………….6. Wpisz słownie liczebniki. Nazwij typ liczebników.
Mam (4)……………………. rodzeństwa. (liczebnik …………………….)(3) ……………..dzieciom zabrakło miejsca w sali. (liczebnik …………………….)W przedstawieniu wzięły udział (2) …………………. znane aktorki. (liczebnik …………..)Arek urodził się (8) ……………………….. lutego. (liczebnik ………………….)Minął już (7) ………………. dzień rejsu. (liczebnik ……………………..) 7. Dokończ zdanie:
Urodziłem (-am) się w roku (zapisz słownie) ……………………………………………………………….......................................................................................................8. Od podanych przymiotników utwórz przysłówki.gładki - …………………………… spokojny - ………………………..mocny - ………………………….. cierpliwy - ………………………..9. Spośród podanych zaimków [ tam, ile, mój, kto, twój, swój, my, tu, nikt, gdzie, tyle] wskaż: Zaimki rzeczowne: …………………………………………………..Zaimki przymiotne: ………………………………………………….Zaimki przysłowne: ………………………………………………….Zaimki liczebne: ……………………………………………………..10. Utwórz stopień wyższy i najwyższy przymiotników i przysłówków. Nazwij rodzaj stopniowania. dobry - ……………………………………………(…………………………….)mały - ……………………………………………..(…………………………….)miękki - ……………………………………………(…………………………….) słabo - ……………………………………………..(…………………………….) 11. Zmień przymiotniki na wyrażenia przyimkowe. pasiasty koc - …………………………………………owocowa sałatka - ……………………………………włóczkowa czapka - …………………………………12. Spośród wymieszanych spójników i przyimków wypisz tylko przyimki. na, pod, i, oraz, obok, w, ani, albo, o, za, czy, ponieważ, nad, przez, żeby, poza …………………………………………………………………………………13. W podanych zdaniach nazwij wszystkie części mowy. Moja mała siostrzyczka siedzi na ławce. ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………...................................................................................................................................................Po niebie leniwie płyną chmurki, a słońce mocno przygrzewa. ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………...14. Spośród podanych części mowy (piórnik, pisać, tyle, czytanie, idzie, książka, ciekawy, mówiono, przybiłem, ten, oraz, zdjęto, nie, skorzystaliśmy )wypisz: a) czasowniki w formie osobowej: …………………………………………b) czasowniki w formie nieosobowej: …………………………………......
15. Spośród podanych wyrazów wypisz części mowy odmienne. gołąb, szybko, poszedł, biały, lub, trzy, na, tak, mój…………………………………………………………………………….
Części mowy – sprawdzian w klasie szóstej (B) ………………………………… (imię i nazwisko)Drogi Uczniu! Na wykonanie 15 zadań masz 45 minut. Czytaj uważnie polecenia, by dokładnie je wykonać. Powodzenia. 1. Określ osobę, liczbę, czas i rodzaj czasowników. zbieraliśmy - ……………………………………………………..........wygrywa - ……………………………………………………………..2. Podane czasowniki zapisz w trybie rozkazującym i przypuszczającym (nie zmieniaj osoby ani liczby).Tryb orzekający Tryb rozkazujący tryb przypuszczającyjesz ……………………………………………………………………………………………………malują ……………………………………………………………………...………………………………noszę ……………………………………………………………………….………………………………3. Uzupełnij, dopisując formę dokonaną lub niedokonaną czasowników. śpiewać - ……………… liczyć - …………..………………. - zagrać……………..... - zburzyć4. Określ przypadek, liczbę i rodzaj rzeczowników występujących w zdaniu: Jutro porozmawiam z twoją koleżanką o nowym filmie.……………………………………………………………………………………….........................................................................………………………………………5. Odmień przez przypadki w obu liczbach rzeczownik „sokół”. Oddziel temat od końcówki. Wypisz tematy oboczne i wymiany samogłoskowe i spółgłoskowe. Pełne nazwy przypadków liczba pojedyncza liczba mnoga ………………………………………………………………………………………………………….………………………………………………………………………………………………………….………………………………………………………………………………………………………….………………………………………………………………………………………………………….………………………………………………………………………………………………………….………………………………………………………………………………………………………….………………………………………………………………………………………………………….Tematy oboczne: ………………………………………………….Wymiany samogłoskowe: ………………………………………..Wymiany spółgłoskowe: ………………………………………….6. Wpisz słownie liczebniki. Nazwij typ liczebników.
Mam (5)……………………. rodzeństwa. (liczebnik …………………….)(4) ……………..dzieciom zabrakło miejsca w sali. (liczebnik …………………….)W przedstawieniu wzięły udział (3) …………………. znane aktorki. (liczebnik …………..)Arek urodził się (9) ……………………….. lutego. (liczebnik ………………….)Minął już (8) ………………. dzień rejsu. (liczebnik ……………………..) 7. Dokończ zdanie: Urodziłem (-am) się w roku (zapisz słownie) ………………………………………………………........................................................................................................8. Od podanych przymiotników utwórz przysłówki.szorstki - …………………………… szalony - ………………………..słaby- ………………………….. biały - ………………………..9. Spośród podanych zaimków [ tam, ile, mój, kto, twój, swój, my, tu, nikt, gdzie, tyle] wskaż: Zaimki rzeczowne: …………………………………………………..Zaimki przymiotne: ………………………………………………….Zaimki przysłowne: ………………………………………………….Zaimki liczebne: ……………………………………………………..10. Utwórz stopień wyższy i najwyższy przymiotników i przysłówków. Nazwij rodzaj stopniowania. groźny - ……………………………………………(…………………………….)ładny - ……………………………………………..(…………………………….)słony - ……………………………………………(…………………………….) szybko - ……………………………………………..(…………………………….) 11. Zmień przymiotniki na wyrażenia przyimkowe. pasiasta koszula - …………………………………………owocowy deser - ……………………………………włóczkowy szalik - …………………………………12. Spośród wymieszanych spójników i przyimków wypisz tylko spójniki. na, pod, i, oraz, obok, w, ani, albo, o, za, czy, ponieważ, nad, przez, żeby, poza …………………………………………………………………………………13. W podanych zdaniach nazwij wszystkie części mowy. Twój młodszy brat jeździ na rowerze.………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………...................................................................................................................................................
Po jeziorze spokojnie pływają żaglówki, a wiatr lekko powiewa.……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………...14. Spośród podanych części mowy (piórnik, pisać, tyle, czytanie, idzie, książka, ciekawy, mówiono, przybiłem, ten, oraz, zdjęto, nie, skorzystaliśmy )wypisz: a) czasowniki w formie osobowej: …………………………………………b) czasowniki w formie nieosobowej: …………………………………......
15. Spośród podanych wyrazów wypisz nieodmienne części mowy. gołąb, szybko, poszedł, biały, lub, trzy, na, tak, mój…………………………………………………………………………….
prosze